Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Thora
25-09-2025 om 11:37
Bakblik schreef op 25-09-2025 om 11:25:
[..]
Die problemen ontstaan doordat Wilders en le Pen onnodig veel polariserende uitspraken doen. Uitspraken die geloofd worden door hun aanhang. De aanhang gaat protesteren tegen de komst van een AZC waardoor moslims zich bedreigd voelen.
Voordat Wilders zijn moslimhaat predikte leefden we hier min of meer vreedzaam samen en kon een klein groepje raddraaiers van welke kant ook makkelijk aangepakt worden. Het wordt nu te groot en te massaal en dat wordt aangewakkerd door polariserende politici op de rechtse kant van het spectrum.
Ooohhh. Dus dat is de oorzaak. Kom nou toch zeg. Het is gewoon knap hoe mensen de schuld iedere keer weer bij de Nederlanders weten te leggen. Uiteraard vooral bij de rechts georiënteerde Nederlanders. Want voordat de PVV de grootste werd ging het allemaal perfect. En kijk nu toch eens. Het gaat zo slecht dat de asielzoekers met bussenvol worden aangevoerd.
Helpdesk
25-09-2025 om 11:39
Thora schreef op 25-09-2025 om 11:12:
Oogkleppen vieren hoogtij blijkt maar weer.
Foutieve informatie delen helaas ook.
Voordat de aandacht weer op iets anders wordt gelegd. Er zijn op 7 november 2024 die avond en nacht helemaal geen mensen thuis aangevallen omdat ze Joods zijn. Nogmaals, hoe kom je daarbij? Wat er wel is gebeurd is al naar genoeg.
Het is verdorie in mijn stad geweest en ik heb Joodse vrienden (die overigens genuanceerder kunnen denken dan ik en linkser stemmen) waar ik bezorgd om was. Het was eng dat ook de avond erna 1 km verderop tram 7 werd vernield met een brandbom en een willekeurige fietser door omstanders moest worden gered van mishandeling door tuig. De hele avond loeiende politiewagens.
Dit soort tuig moet je inderdaad meteen oppakken en snelrecht op toepassen, net zoals bij extreem rechtse lieden die intimideren en de boel vernielen, toch?
Die angst lijkt bij sommigen hier maar 1 kant op te gaan. Hoe komt het dat jij of andere forummers niet bang zijn voor extreem rechts?
Daglichtlamp
25-09-2025 om 11:39
Mijn conclusie uit de meeste posts van vandaag en gisteren: het mag vooral niet over jodenhaat gaan als die jodenhaat komt van geboren en getogen Nederlanders.
felija
25-09-2025 om 11:53
Thora schreef op 25-09-2025 om 11:37:
[..]
Ooohhh. Dus dat is de oorzaak. Kom nou toch zeg. Het is gewoon knap hoe mensen de schuld iedere keer weer bij de Nederlanders weten te leggen. Uiteraard vooral bij de rechts georiënteerde Nederlanders. Want voordat de PVV de grootste werd ging het allemaal perfect. En kijk nu toch eens. Het gaat zo slecht dat de asielzoekers met bussenvol worden aangevoerd.
Vreemdelingenhaat is helaas iets van alle tijden, een zondebok zoeken ook. Het is wel flink aangewakkerd door zeer rechtsgeorienteerde politici in diverse westerse landen. Die precies weten op welke knoppen ze moeten drukken om angst en zelfs haat tegen vreemden en andersdenkenden aan te wakkeren.
Ook nog eens versterkt door de coronacrisis, sindsdien heeft die ontwikkeling helaas een vlucht genomen. Wij, die gewend waren dat de wereld 'maakbaar' is, werden geconfronteerd met onzekerheid en angst. De voedingsbodem voor radicaal negatief gedachtengoed jegens 'vreemdelingen'.
Malibu2
25-09-2025 om 11:54
Daglichtlamp schreef op 25-09-2025 om 11:39:
Mijn conclusie uit de meeste posts van vandaag en gisteren: het mag vooral niet over jodenhaat gaan als die jodenhaat komt van geboren en getogen Nederlanders.
Ik haal daar iets heel anders uit, het mag vooral niet aan de islam en extreemlinks gekoppeld worden.
Heb je weleens aan duidelijk herkenbare Joden gevraagd welke groep zij het gevaarlijkst achten? De reacties die ik dan hoor is dat ze extreemrechts zeker niet onderschatten, maar momenteel niet als het grootste gevaar zien. Dat zijn juist extreem links en de islam.
felija
25-09-2025 om 11:57
Stel dat de relschoppers moslims of nog liever: asielzoekers waren geweest. Koren op de molen! Men was over elkaar heen gebuiteld in het Ter Apel topic van verontwaardiging: zie je wel?! Ons land gaat kapot door die buitenlanders.
Maar nu blijkt het rellen zich onder de eigen gelederen te bevinden en wordt er weer meteen gewezen naar links
Het is gewoon bijna grappig als het niet zo bedroevend was.
rionyriony
25-09-2025 om 11:58
Helpdesk schreef op 25-09-2025 om 11:39:
[..]
Voordat de aandacht weer op iets anders wordt gelegd. Er zijn op 7 november 2024 die avond en nacht helemaal geen mensen thuis aangevallen omdat ze Joods zijn. Nogmaals, hoe kom je daarbij? Wat er wel is gebeurd is al naar genoeg.
Het is verdorie in mijn stad geweest en ik heb Joodse vrienden (die overigens genuanceerder kunnen denken dan ik en linkser stemmen) waar ik bezorgd om was. Het was eng dat ook de avond erna 1 km verderop tram 7 werd vernield met een brandbom en een willekeurige fietser door omstanders moest worden gered van mishandeling door tuig. De hele avond loeiende politiewagens.
Dit soort tuig moet je inderdaad meteen oppakken en snelrecht op toepassen, net zoals bij extreem rechtse lieden die intimideren en de boel vernielen, toch?
Die angst lijkt bij sommigen hier maar 1 kant op te gaan. Hoe komt het dat jij of andere forummers niet bang zijn voor extreem rechts?
Omdat ik niet van vernieling en wetteloosheid houd en heel veel andere mensen ook niet. Ik zie het dus als hobbyclubjes met veel rellers en hooligans onder hun leden die gein hebben in vernielen van andermans bezit en aandacht willen om de een of andere reden.
Zilver_gray
Onvoorstelbaar!
Niet meer serieus te nemen toch!
De mond vol over Jodenhaat, maar alleen als die afkomstig is van moslims. Afkomstig van witte Nederlanders verzwijgen of praten we het liefst goed.
felija
Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 11:54:
[..]
Ik haal daar iets heel anders uit, het mag vooral niet aan de islam en extreemlinks gekoppeld worden.
Heb je weleens aan duidelijk herkenbare Joden gevraagd welke groep zij het gevaarlijkst achten? De reacties die ik dan hoor is dat ze extreemrechts zeker niet onderschatten, maar momenteel niet als het grootste gevaar zien. Dat zijn juist extreem links en de islam.
Blijf vooral je ogen sluiten voor hoe extreemrechts draait, selectief verontwaardigd is en met twee maten meet en het totaal niet in de gaten heeft.
felija
25-09-2025 om 12:00
Nou, inderdaad!
Zilver_gray
25-09-2025 om 12:01
Dit artikel had ik in een ander draadje geplaatst, ik plaats ‘m hier ook maar even
Een artikel uit het NRC
Nationalisme Een groot deel van de bevolking vindt dat de belangen van mensen die in Nederland zijn geboren zwaarder moeten wegen dan die van anderen. Bijna de helft is van mening dat Nederland een daadkrachtig leider nodig heeft, blijkt uit een onderzoek.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/09/24/er-is-in-nederland-brede-steun-voor-de-eigen-volk-eerst-gedachte-en-dat-kan-een-voedingsbodem-bieden-voor-extreemrechts-geweld-a4907307
(Het artikel is te beluisteren, als lezen niet lukt).
PensioNada
25-09-2025 om 12:02
[..]
Goed gezegd, helpdesk! Ik denk dat iedereen die hier meeschrijft tegen de uitwassen van de radicale islam is, maar de mensen die deze zorgen niet willen doortrekken naar de hele islam worden beschuldigd van struisvogelpolitiek.
felija
25-09-2025 om 12:04
[..]
Precies, extreemrechtse mensen zijn 'gewoon' Nederlanders, dus dan zit het wel goed.
felija
25-09-2025 om 12:05
Bakblik schreef op 25-09-2025 om 10:56:
[..]
Doe niet zo raar! 5% van de mensen in Nederland is nu moslim en dat is al jaren een heel stabiel percentage. Voorlopig zijn moslims nog de minderheid en ik verwacht echt niet dat dat als een raket gaat stijgen.
Zolang bepaalde types in de politiek blijven schreeuwen dat alles de schuld is van de moslims en ze moslims wegzetten als tweederangs burgers snap ik wel dat er verzet komt uit moslimhoek waar Nederlandse relschoppers dan weer op reageren.
Als PVV en FvD stoppen met deze retoriek dooft het verzet van alles kanten waarschijnlijk vanzelf uit.
Dat laat onverlet dat er soms (kleine) groepen rottigheid uit kunnen halen en dat keur ik zeker niet goed maar wat er nu gebeurt wordt aangewakkerd vanuit de politiek.
Hear, hear!
Zilver_gray
25-09-2025 om 12:06
felija schreef op 25-09-2025 om 12:04:
[..]
Precies, extreemrechtse mensen zijn 'gewoon' Nederlanders, dus dan zit het wel goed.
![]()
Ik vraag me af hoe de gekleurde Nederlanders afgelopen zaterdag hebben ervaren. Voelen zij zich nog wel veilig in Nederland of is dat verder niet belangrijk?