Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
rionyriony
25-09-2025 om 12:07
Ik vind vooral de normen en waarden van de linkerkant van het politieke spectrum niet deugen. Al heel lang niet meer. Vroeger was de PvdA heel anders. Hebben veel gedaan voor de mensen. Maar ze waren zó goed dat ze zichzelf overbodig hebben gemaakt en toen ze zich gingen richten op het pamperen van immigranten om hun politieke posities te kunnen blijven houden, zijn ze de mist ingegaan.
Ze hadden mijn eeuwige sympathie behouden als ze met vrede kleiner waren gebleven, maar nee, ze wilden een nieuw electoraat: de immigrant, hierbij hun oorspronkelijke electoraat verlatend en benadelend.
felija
25-09-2025 om 12:09
Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 12:06:
[..]
Ik vraag me af hoe de gekleurde Nederlanders afgelopen zaterdag hebben ervaren. Voelen zij zich nog wel veilig in Nederland of is dat verder niet belangrijk?
Ik schaam me kapot voor sommige van mijn autochtone medelanders
Helpdesk
25-09-2025 om 12:10
rionyriony schreef op 25-09-2025 om 11:58:
[..]
Omdat ik niet van vernieling en wetteloosheid houd en heel veel andere mensen ook niet. Ik zie het dus als hobbyclubjes met veel rellers en hooligans onder hun leden die gein hebben in vernielen van andermans bezit en aandacht willen om de een of andere reden.
En de Hitlergroet? Ook peanuts want ja ach van een hobbyclubje?
Helpdesk
25-09-2025 om 12:13
Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 11:54:
[..]
Heb je weleens aan duidelijk herkenbare Joden gevraagd welke groep zij het gevaarlijkst achten? De reacties die ik dan hoor is dat ze extreemrechts zeker niet onderschatten, maar momenteel niet als het grootste gevaar zien. Dat zijn juist extreem links en de islam.
Ja hoor. In Amsterdam wonen de meeste Joden. En zij die ik ken zijn vooral bang voor wat er nu in de (rechtse) politiek gebeurd. De kortzichtigheid en de ongenuanceerdheid. Misschien moet je eens bij Jimminks’s boekhandel langsgaan in de Rivierenbuurt (voormalig Jodenbuurt), vlakbij het beeld van Anne Frank dat soms wordt beklad door haatzaaiers. Deze man geeft o.a. les aan vmbo leerlingen om ze toe te lichten wat er in de WO2 is gebeurd aangezien er helaas holocaust ontkenners zijn. Hij heeft gezien het politieke klimaat zijn Joodse vlag naar beneden gehaald. Iets wat me ook beangstigd want daar gaat je vrijheid van godsdienst. En toch stemt deze man geen PVV, FvD of JA21 maar is meer bang voor recht fascisme. Rara hoe kan dat?
rionyriony
25-09-2025 om 12:14
Helpdesk schreef op 25-09-2025 om 12:10:
[..]
En de Hitlergroet? Ook peanuts want ja ach van een hobbyclubje?
Ach, er zullen altijd mafklappers zijn die Hitler een toffe peer vinden, maar ik denk dat het allergrootste deel weet dat je de volledige aandacht krijgt (net als een kleuter die "poep!" zegt) door met dergelijke symbolen te gaan zwaaien en het is gelukt!
Helpdesk
25-09-2025 om 12:18
rionyriony schreef op 25-09-2025 om 12:14:
[..]
Ach, er zullen altijd mafklappers zijn die Hitler een toffe peer vinden, maar ik denk dat het allergrootste deel weet dat je de volledige aandacht krijgt (net als een kleuter die "poep!" zegt) door met dergelijke symbolen te gaan zwaaien en het is gelukt!
En het daarop volgende geweld? Wie heeft er nou oogkleppen op?
Of gisteren de Koran verbranding door Pegida, ook goed? Ach ja, wat mafklappers?
PensioNada
25-09-2025 om 12:19
Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 12:06:
[..]
Ik vraag me af hoe de gekleurde Nederlanders afgelopen zaterdag hebben ervaren. Voelen zij zich nog wel veilig in Nederland of is dat verder niet belangrijk?
Een tijdje geleden heeft in Trouw of de Volkskrant een artikel gestaan over geremigreerde Marokkanen, die vertrokken waren uit Nederland omdat ze hun kinderen niet wilden laten opgroeien in een antimoslim/antiMarokkaans klimaat.
Toen ik nog werkte, heb ik er weleens met een Marokkaanse collega over gehad en die zei: hier ben ik een kutmarokkaan en daar ben ik een "niet echte" Marokkaan.
rionyriony
25-09-2025 om 12:23
Helpdesk schreef op 25-09-2025 om 12:18:
[..]
En het daarop volgende geweld? Wie heeft er nou oogkleppen op?
Of gisteren de Koran verbranding door Pegida, ook goed? Ach ja, wat mafklappers?
Moet ik nou expliciet gaan zeggen dat ik wetteloosheid afkeur? Wat een polarisatie en wantrouwen.
Ik vind overigens dat je Korans mag verbranden, als je daar lol in hebt, zolang het je eigen zelfbetaalde boeken maar zijn en er niemand bij gewond raakt.
felija
25-09-2025 om 12:25
Helpdesk schreef op 25-09-2025 om 08:48:
[..]
Dit topic is in het leven geroepen nav 7 november 2024. Er is terecht zeer uitgebreid bij stilgestaan en over gediscussieerd. Pagina’s lang.
Maar nu onze democratie wordt aangetast door andere haatzaaiers mogen mensen daar niet bij stilstaan en moet na enkele bladzijdes meteen van onderwerp worden veranderd en de aandacht worden verlegd? Uberhaupt het vergelijken is al idioot. Beiden zijn al erg genoeg.
Dit vat de teneur van dit topic wel goed samen.
Malibu2
25-09-2025 om 12:30
felija schreef op 25-09-2025 om 11:58:
[..]
Blijf vooral je ogen sluiten voor hoe extreemrechts draait, selectief verontwaardigd is en met twee maten meet en het totaal niet in de gaten heeft.
Wees nu eens eerlijk, waar komt de laatste jaren de meeste Jodenhaat vandaan? Wie hebben de pogrom van Amsterdam uitgevoerd? Wie maken dat Joodse studenten zich niet meer veilig voelen op universiteiten? Dat veel Joden niet meer als openlijk joods op straat willen lopen? Ik ben zelf meerdere keren bij herdenkingen of bijeenkomsten geweest waarbij er pro Hamas /anti joodse demonstraties tegen die bijeenkomsten waren en wat daar gebeurde was niet mals. Dit waren echter geen extreemrechtsen, maar moslims en extreemlinks.
Je zult mij niet horen zeggen dat er geen extreemrechtse Jodenhaat is. Het is alleen niet de groep waar nu de grootste en meest extreme Jodenhaat vandaan komt.
Sowieso, mensen die hier als extreemrechts worden geframed zijn vaak duidelijk pro-Joods, neem bijvoorbeeld Wilders.
Zilver_gray
25-09-2025 om 12:31
PensioNada schreef op 25-09-2025 om 12:19:
[..]
Een tijdje geleden heeft in Trouw of de Volkskrant een artikel gestaan over geremigreerde Marokkanen, die vertrokken waren uit Nederland omdat ze hun kinderen niet wilden laten opgroeien in een antimoslim/antiMarokkaans klimaat.
Toen ik nog werkte, heb ik er weleens met een Marokkaanse collega over gehad en die zei: hier ben ik een kutmarokkaan en daar ben ik een "niet echte" Marokkaan.
Ik bedoelde eigenlijk een andere groep gekleurde Nederlanders die zich allang geen Nederlander meer voelen, maar niet moslim zijn.
Maar inderdaad onlangs nog een artikel gelezen over (goed geïntegreerde en hoog opgeleide Marokkanen) die zich over een kam geschoren voelen met het “tuig”. Treurig 😞
Koko67
25-09-2025 om 12:31
Bakblik schreef op 25-09-2025 om 10:45:
[..]
Heb je echt gepraat over wat moslim zijn inhoudt voor deze mensen? Hoe ze zich voelen en hoe ze zich verhouden door andere geloven? Of had je er slechts gesprekken mee, omdat het niet zo goed ging op school met de jongeren in kwestie.
Ik heb wel gesprekken gevoerd over de inhoud en verschillen van de verschillende godsdiensten.
Ja, dat heb ik. Moeilijke gesprekken zijn dat met elke keer uiteindelijk dezelfde uitkomst. “ islam is het enige ware geloof”. “ Joden en ongelovigen zijn varkens”. En uiteindelijk zal het hele westen Islam zijn. “ dat is onze opdracht”.
Zilver_gray
25-09-2025 om 12:33
Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 12:30:
[..]
Wees nu eens eerlijk, waar komt de laatste jaren de meeste Jodenhaat vandaan? Wie hebben de pogrom van Amsterdam uitgevoerd? Wie maken dat Joodse studenten zich niet meer veilig voelen op universiteiten? Dat veel Joden niet meer als openlijk joods op straat willen lopen? Ik ben zelf meerdere keren bij herdenkingen of bijeenkomsten geweest waarbij er pro Hamas /anti joodse demonstraties tegen die bijeenkomsten waren en wat daar gebeurde was niet mals. Dit waren echter geen extreemrechtsen, maar moslims en extreemlinks.
Je zult mij niet horen zeggen dat er geen extreemrechtse Jodenhaat is. Het is alleen niet de groep waar nu de grootste en meest extreme Jodenhaat vandaan komt.
Sowieso, mensen die hier als extreemrechts worden geframed zijn vaak duidelijk pro-Joods, neem bijvoorbeeld Wilders.
Wilders is gelegenheidspro Joods. Als het hem uitkomt zodat hij tegen Moslims kan ageren.
Malibu2
25-09-2025 om 12:34
Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 12:33:
[..]
Wilders is gelegenheidspro Joods. Als het hem uitkomt zodat hij tegen Moslims kan ageren.
Waarop baseer je die claim?
Koko67
25-09-2025 om 12:34
Daglichtlamp schreef op 25-09-2025 om 11:39:
Mijn conclusie uit de meeste posts van vandaag en gisteren: het mag vooral niet over jodenhaat gaan als die jodenhaat komt van geboren en getogen Nederlanders.
Dat mag zeker wel en is vreselijk en bestaat ook echt. Net als de jodenhaat die er bij heel veel moslims is. Die bestaat ook echt en daar zou het ook over moeten gaan.