Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
23-11-2024 om 10:17
Niet te begrijpen dit smerige geweld, gewelddadige verkrachtingen en verminkingen tegen vrouwen en kinderen omdat ze Israëlische zijn. Afschuwelijk.
Wie nu nog met een Hamasvlag door Nederland loopt is net zo'n creep.
Fleurtje_5
23-11-2024 om 10:26
Libertine schreef op 23-11-2024 om 09:42:
[..]
En waarom is dit dan een knap staaltje jodenhaat? Ik snap het oprecht niet en wil het zo graag begrijpen.
Want vanuit mijn perspectief: als dit jodenhaat is, dan begrijp ik wel dat er mensen zijn die vinden dat de jodenhaat enorm toeneemt. Voor mij is dit een voorbeeld van iemand die de positie van Israël en daden van de leider van Israël zeer sterk veroordeelt. En ik denk dat de groep mensen die er zo over denkt momenteel sterk groeit. Wereldwijd. Ook onder joden. Maar ik zie er geen haatgevoelens in, maar anti genocide gevoelens?
Dat je die haat niet ziet is echt eng.
Libertine
23-11-2024 om 10:41
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 10:26:
[..]
Dat je die haat niet ziet is echt eng.
Leg het me dan uit ipv enkel met deze platitudes te komen.
Daglichtlamp
23-11-2024 om 11:04
Libertine schreef op 23-11-2024 om 10:41:
[..]
Leg het me dan uit ipv enkel met deze platitudes te komen.
Haat begint denk ik daar waar je niet meer het leed aan de andere kant ook kunt zien. En dat snap ik nog wel voor gewone Palestijnen die daar in het geweld zitten, of voor mensen die daar familie hebben, maar voor anderen verwacht ik dat ze ook in staat zijn om ook wat meer van afstand naar de situatie te kijken.
Yumi
23-11-2024 om 11:07
Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 11:04:
[..]
Haat begint denk ik daar waar je niet meer het leed aan de andere kant ook kunt zien.
Dit vind ik een hele goede omschrijving voor haat, complimenten!
Libertine
23-11-2024 om 11:11
[..]
Haat begint denk ik daar waar je niet meer het leed aan de andere kant ook kunt zien. En dat snap ik nog wel voor gewone Palestijnen die daar in het geweld zitten, of voor mensen die daar familie hebben, maar voor anderen verwacht ik dat ze ook in staat zijn om ook wat meer van afstand naar de situatie te kijken.
Daar kan ik een heel eind in mee. En dan nog is het goed mogelijk dat mensen er een andere mening op na houden, ondanks dat ze met een afstand naar hetzelfde kijken. Maar wat maakt het jodenhaat/antisemitisme in het voorbeeld van Malibu?
Daglichtlamp
23-11-2024 om 11:19
Gister citeerde ik nog uit de Kamerbrief met het plan van aanpak tegen antisemitisme. Het kabinet stelt zich eindelijk achter de initiatiefwet van Timmermans en Bikker om racisme (waaronder dus ook antisemitisme) zwaarder te straffen. Waarom hebben ze dat niet direct in het regeerprogramma gedaan? Dat is omdat de PVV daar tegen is. Omdat de PVV racisme blijkbaar geen echt belangrijk probleem vind.
https://www.trouw.nl/opinie/joden-en-moslims-moeten-niet-bang-zijn-voor-elkaar-wel-voor-de-stokers~bed448a0/
Antisemitisme, laten we dat niet vergeten, is een vorm van racisme. Met een specifieke groep als doelwit en een specifieke geschiedenis. Maar de patronen van racisme zijn altijd en overal hetzelfde. De genocide in Rwanda kun je niet zomaar vergelijken met de Holocaust, en de genocide in Srebrenica staat niet gelijk aan die in Gaza. Maar telkens is het patroon dat één etnische of religieuze groep wordt geïsoleerd als het Absolute Kwaad. Na stevig stookwerk is de haat tegen die groep op den duur zo hevig, het morele vacuüm zo volledig, dat de allerergst denkbare misdaden een kans krijgen.
Daarom zou iedereen die blij is met Geert Wilders en het kabinet-Schoof als zogenaamde vrienden van Israël en zogenaamde strijders tegen antisemitisme, zich af moeten vragen wat die nadrukkelijkheid probeert te verhullen. Vooral gezien hun intieme omgang met antisemieten van extreemrechtse partijen door heel Europa heen.
Muurbloem1985
23-11-2024 om 12:18
Libertine schreef op 23-11-2024 om 09:42:
[..]
En waarom is dit dan een knap staaltje jodenhaat? Ik snap het oprecht niet en wil het zo graag begrijpen.
Want vanuit mijn perspectief: als dit jodenhaat is, dan begrijp ik wel dat er mensen zijn die vinden dat de jodenhaat enorm toeneemt. Voor mij is dit een voorbeeld van iemand die de positie van Israël en daden van de leider van Israël zeer sterk veroordeelt. En ik denk dat de groep mensen die er zo over denkt momenteel sterk groeit. Wereldwijd. Ook onder joden. Maar ik zie er geen haatgevoelens in, maar anti genocide gevoelens?
Omdat ze het helemaal niet om de Palestijnen gaat, maar om het haten van joden, dat is het hele ding.
En luister hier maar eens naar voor je `genocide` schreeuwt:
Libertine
23-11-2024 om 12:21
Muurbloem1985 schreef op 23-11-2024 om 12:18:
[..]
Omdat ze het helemaal niet om de Palestijnen gaat, maar om het haten van joden, dat is het hele ding.
Hoe weet je dat? Dat het tegen de joden is en niet tegen het beleid van Israël? Waar blijkt dat uit in het voorbeeld van Malibu? En zijn de joden die tegen het huidige beleid van Israël zijn dan ook jodenhaters? Hoe werkt dat?
Muurbloem1985
23-11-2024 om 12:23
Libertine schreef op 23-11-2024 om 12:21:
[..]
Hoe weet je dat? Dat het tegen de joden is en niet tegen het beleid van Israël? Waar blijkt dat uit in het voorbeeld van Malibu? En zijn de joden die tegen het huidige beleid van Israël zijn dan ook jodenhaters? Hoe werkt dat?
Inderdaad vanwege die voorbeelden, het blijft hypocriet dat mensen zo schreeuwen als het over Israël gaat, maar hun mond houden over bijv. Islamitische staat. En ik heb het nu over moslims, niet over joden.
Malibu2
23-11-2024 om 12:26
Daglichtlamp schreef op 23-11-2024 om 08:58:
Maar respect voor jou dat je het gesprek bent aangegaan Malibu. Ik weet niet of ik dat zo had gekund.
We hadden het eerst over heel andere onderwerpen gehad, dan heb je al een soort van band opgebouwd en dat helpt.
Ik dacht zelf in het gesprek ook weleens: 'hoe kan ik nu het beste antwoorden?', maar al pratende leken de woorden vanzelf te komen en ik kon zelf heel kalm blijven. En hoewel hij dingen zei die ik echt erg vond, zag ik hem niet als mijn vijand, ik haatte hem ook niet, maar hij is verblind.
Er was blijkbaar wel iets wat hem naar mij toe trok, want hij begon meerdere keren zelf weer het gesprek, soms over Gaza, soms over andere onderwerpen. We hadden het ook over geloof, hij zei geen moslim te zijn, ik ben christen en heb in een paar zinnen het evangelie met hem gedeeld. Daar reageerde hij ook niet positief op, maar even later begon hij er toch zelf weer over... En hoewel hij zich soms opwondt, bleef ik zelf kalm en ik denk dat dat ook meehielp.
Ik heb niet de illusie dat hij er nu heel anders over denkt, maar ik geloof wel dat ik hem stof tot nadenken heb gegeven.
Malibu2
23-11-2024 om 12:27
[..]
Goede omschrijving.
Libertine
23-11-2024 om 12:32
Malibu2 schreef op 23-11-2024 om 12:26:
[..]
We hadden het eerst over heel andere onderwerpen gehad, dan heb je al een soort van band opgebouwd en dat helpt.
Ik dacht zelf in het gesprek ook weleens: 'hoe kan ik nu het beste antwoorden?', maar al pratende leken de woorden vanzelf te komen en ik kon zelf heel kalm blijven. En hoewel hij dingen zei die ik echt erg vond, zag ik hem niet als mijn vijand, ik haatte hem ook niet, maar hij is verblind.
Er was blijkbaar wel iets wat hem naar mij toe trok, want hij begon meerdere keren zelf weer het gesprek, soms over Gaza, soms over andere onderwerpen. We hadden het ook over geloof, hij zei geen moslim te zijn, ik ben christen en heb in een paar zinnen het evangelie met hem gedeeld. Daar reageerde hij ook niet positief op, maar even later begon hij er toch zelf weer over... En hoewel hij zich soms opwondt, bleef ik zelf kalm en ik denk dat dat ook meehielp.
Ik heb niet de illusie dat hij er nu heel anders over denkt, maar ik geloof wel dat ik hem stof tot nadenken heb gegeven.
Ik vind iets “een stevig staaltje jodenhaat” noemen, en dus iemand betichten van antisemitisme best iets zwaars. Het spijt me, maar ik begrijp nog steeds niet wat deze jongen concreet heeft gezegd dat van hem een jodenhater maakt. Hij heeft een andere kijk, maar het maakt hem geen antisemiet. Net als iets kritisch zeggen over de Marokkaanse jongens tijdens de rellen iemand geen moslimhater maakt.
ExcellentBadger46
23-11-2024 om 12:34
Libertine schreef op 23-11-2024 om 11:11:
[..]
Daar kan ik een heel eind in mee. En dan nog is het goed mogelijk dat mensen er een andere mening op na houden, ondanks dat ze met een afstand naar hetzelfde kijken. Maar wat maakt het jodenhaat/antisemitisme in het voorbeeld van Malibu?
Ik zie het ook niet. Wat ik wel zie is dat kritiek op Israël/anti-zionisme steeds vaker gelijk wordt gesteld aan antisemitisme, ook door de overheid. Een doodenge ontwikkeling vind ik dat. Mensen die zich uitspreken tegen genocide worden zo gecriminaliseerd, terwijl daadwerkelijk antisemitisme buiten beeld blijft.
In Duitsland en de VS zie je dat ook. Super veel morele paniek en repressie rondom Palestina demonstraties, terwijl extreemrechts ondertussen regelmatig openlijk door de straten marcheert en zelfs hele staatsgrepen beraamt.
Malibu2
23-11-2024 om 12:34
Fleurtje_5 schreef op 23-11-2024 om 10:16:
[..]
Vreselijk inderdaad. Goed van je dat jij je eigen mening ongezouten bleef geven.
Zijn opmerking over de gegijzelde vrouwen:"Maar waarom liet Israel ze niet gewoon achter" vind ik ook erg cru. Je zou als vrouw maar gegijzeld, verkracht terwijl je zwaar gewond bent, verminkt en mishandeld worden ergens in de krochten van die moordenaars/verkrachters. Alsof die vrouwen niets voorstellen en de moeite niet waard zijn om te bevrijden. Ba'h.
Dan kan ik ook vragen: Waarom laat Hamas die vrouwen niet gewoon vrij?
Precies, dat zei ik dus ook tegen hem.