Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

16-07-2022 om 13:51

Moxxie schreef op 16-07-2022 om 13:23:

[..]

Is dit niet een goed voorbeeld van cognitieve dissonantie? Hoe groter de gevolgen zijn voor jou persoonlijk, of hoe zwaarder je aan die gevolgen tilt, hoe groter de verleiding om je kop in het zand te steken.

Misschien wel ja, maar dat ging in de coronacrisis dan juist weer niet op. Degenen die daar de klappen moesten opvangen, kwamen juist niet in opstand (getroffen ondernemers, zorgmedewerkers). 

Tickel schreef op 16-07-2022 om 13:16:

[..]

Ik vind dat dit blog wel goed uitlegt hoe Nederlanders in elkaar steken. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar vond het heel herkenbaar. Is aan het begin van de coronacrisis geschreven.

https://www.dcvf.nl/blog/waarom-nederlanders-goed-horen-maar-slecht-luisteren/

”We willen het eigenlijk niet geloven en grijpen daarom alle argumenten aan die aangeven dat het wel meevalt. Die bevestigen namelijk het beeld wat wij onszelf voorhouden: dat het wel goedkomt en het snel voorbij zal zijn.”

Ik denk dat dat hier wel meespeelt, ja. Maar dan nog denk ik: ben je dan ziende blind en horende doof geweest?! Want in tegenstelling tot corona zit dit er al jarenlang aan te komen. En dat is ook niet weggemoffeld of zo.

Tickel schreef op 16-07-2022 om 13:44:

[..]

Ik vind het best bijzonder dat ik heel andere dingen lees dan jij. De regering komt niet ongeschonden uit het verhaal maar toch vind jij dat zijn mening gekleurd is en het verhaal niet klopt.

Hij giet er een sausje over heen zodat het aannemelijk wordt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-07-2022 om 13:55

Miekemv schreef op 16-07-2022 om 13:53:

[..]

Hij giet er een sausje over heen zodat het aannemelijk wordt.

Denk jij dan dat dit probleem niet al decennia speelt? 

Thursday schreef op 16-07-2022 om 13:51:

[..]

[..]

”We willen het eigenlijk niet geloven en grijpen daarom alle argumenten aan die aangeven dat het wel meevalt. Die bevestigen namelijk het beeld wat wij onszelf voorhouden: dat wel goedkomt en het snel voorbij zal zijn.”

Ik denk dat dat hier wel meespeelt, ja. Maar dan nog denk ik: ben je dan ziende blind en horende doof geweest?! Want in tegenstelling tot corona zit dit er al jarenlang aan te komen. En dat is ook niet weggemoffeld of zo.

Maar dat is toch met alles zo. Met klimaatmaatregelen wachten we ook tot het niet langer kan en we het echt gaan merken en zien. Het is alleen niet typisch Nederlands volgens mij.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

16-07-2022 om 13:59

Miekemv schreef op 16-07-2022 om 13:34:

[..]

Verhalen over boeren die groter wilden maar ik zie niks dat dat de wens was vanuit de politiek en vaak ook de enige manier om te overleven.

Hier heb je zeker een punt: dit zou veel meer benadrukt moeten worden. De politiek heeft kilo’s boter op het hoofd. 

Miekemv schreef op 16-07-2022 om 13:34:

[..]

en zijn boeren de enige die een mestboekhouding bijhouden. 

Hier kijk ik wel anders tegenaan. Er is een mestboekhouding, maar daar wordt gruwelijk mee gefraudeerd. Echt op heel grote schaal. Daarmee beschuldig ik niet alle boeren. Maar wel de grote veehouders die zich hier al jarenlang schuldig aan maken. En ook de overheid, die hier al jarenlang onvoldoende toezicht op houdt.  

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

16-07-2022 om 14:03

Rondstruiner schreef op 16-07-2022 om 13:56:

[..]

Maar dat is toch met alles zo. Met klimaatmaatregelen wachten we ook tot het niet langer kan en we het echt gaan merken en zien. Het is alleen niet typisch Nederlands volgens mij.

Ik denk ook niet dat het typisch Nederlands is. Maar ik vraag me wel af waarom mensen hier zo in verschillen. Want jij hebt het over “we”, maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn bijvoorbeeld al heel veel mensen die graag klimaatmaatregelen willen en in het klein al hun steentje bijdragen. Het gaat mij om “ze”, dus de mensen die het níet willen zien. 

Arena89 schreef op 16-07-2022 om 12:30:

[..]

Dat heb ik gelezen ja. Maar ik lees daar toch in dat je boeren met wappies vergelijkt. Want de mensen die zich bleven verzetten tegen de maatregelen of tegen de feiten werden uitwin kijk echt weggezet als wappies.

Ik denk ook dat het een heel slechte vergelijking is, want Corona kan je staven met ziekenhuis opnames . Het stikstof”probleem” is niet zichtbaar en natuurwetenschappers en professoren hebben hier ook allemaal een andere visie op.

Daarnaast probeert het kabinet het ook allemaal versnelt te regelen, zonder goede wettelijke basis en draagvlak. En dat speelt extreem rechts in de kaart. Ik vind het echt bijzonder zorgelijk wat er gebeurd. Het land raakt hierdoor onbestuurbaar.

Het stikstofprobleem is wel zichtbaar, waarom lees je niet de artikelen waarin dat duidelijk wordt uitgelegd? Dat jij natuur minder belangrijk vindt is natuurlijk een mening, maar de feiten zijn er en gaan niet weg dmv een 'mening'.

Gr Angela 

Thursday schreef op 16-07-2022 om 13:59:

[..]

Hier heb je zeker een punt: dit zou veel meer benadrukt moeten worden. De politiek heeft kilo’s boter op het hoofd.

[..]

Hier kijk ik wel anders tegenaan. Er is een mestboekhouding, maar daar wordt gruwelijk mee gefraudeerd. Echt op heel grote schaal. Daarmee beschuldig ik niet alle boeren. Maar wel de grote veehouders die zich hier al jarenlang schuldig aan maken. En ook de overheid, die hier al jarenlang onvoldoende toezicht op houdt.

Ik ken alleen de torenhoge boetes omdat het om milieu delicten gaat. 

Angela1967 schreef op 16-07-2022 om 14:21:

[..]

Het stikstofprobleem is wel zichtbaar, waarom lees je niet de artikelen waarin dat duidelijk wordt uitgelegd? Dat jij natuur minder belangrijk vindt is natuurlijk een mening, maar de feiten zijn er en gaan niet weg dmv een 'mening'.

Gr Angela

Zoveel werenschappers, zoveel meningen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-07-2022 om 14:49

Miekemv schreef op 16-07-2022 om 14:28:

[..]

Hiermee suggereer je dat wetenschap slechts een mening is. Dan snap je niet goed hoe wetenschap werkt.

Coreopsis schreef op 16-07-2022 om 14:49:

[..]

Hiermee suggereer je dat wetenschap slechts een mening is. Dan snap je niet goed hoe wetenschap werkt.

Ja hoor. 

Ik ken meerdere biologen en toch zijn ze het onderling niet eens. Je kunt een mening hebben over de nauwkeurigheid van een model maar hoe wetenschappelijk nauwkeurig is het nu echt. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

16-07-2022 om 15:03

Angela1967 schreef op 16-07-2022 om 14:21:

[..]

Gr Angela

Waarin geef ik aan dat ik de natuur minder belangrijk vind?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-07-2022 om 16:40

Miekemv schreef op 16-07-2022 om 14:28:

[..]

Nee hoor.

Arena89 schreef op 16-07-2022 om 15:03:

[..]

Waarin geef ik aan dat ik de natuur minder belangrijk vind?

Je schreef dat er ook gesneden kan worden in natura 2000 gebieden. Maar nadat iemand cijfers aanlevert ben je daar niet op teruggekomen, of dat is omdat je meer of minder natuur wilt weer ik niet.

Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.