Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
EnchantedDragonfly18
10-07-2022 om 11:40
Bianca.Inge schreef op 10-07-2022 om 11:34:
Van mij mogen de boeren de hele randstad totaal van de buitenwereld afsluiten zo dat er niets meer in of uit gaat.
En er zo voedsel schaarste gecreeerd gaat worden daar.
Zo dat de mensen in de randstad eens gaan na denken dat er buiten de randstad ook nog mensen wonen en dat daar ook heel veel gebeurt waar ze eens wat meer rekening mee moeten gaan houden.
Want daar gaat het fout in de randstad denken ze alleen maar aan zich zelf en niet aan de rest van Nederland, waar door het platteland maar moet creperen en het moet doen met zeer slechte voorzieningen etc om dat men in de randstad alle subsidie's etc maar op blijft slokken,
Over welke subsidies heb je het?
Mevrouw75
10-07-2022 om 11:40
Bianca.Inge schreef op 10-07-2022 om 11:34:
Van mij mogen de boeren de hele randstad totaal van de buitenwereld afsluiten zo dat er niets meer in of uit gaat.
En er zo voedsel schaarste gecreeerd gaat worden daar.
Zo dat de mensen in de randstad eens gaan na denken dat er buiten de randstad ook nog mensen wonen en dat daar ook heel veel gebeurt waar ze eens wat meer rekening mee moeten gaan houden.
Want daar gaat het fout in de randstad denken ze alleen maar aan zich zelf en niet aan de rest van Nederland, waar door het platteland maar moet creperen en het moet doen met zeer slechte voorzieningen etc om dat men in de randstad alle subsidie's etc maar op blijft slokken,
Wat een onzin.
Mevrouw75
10-07-2022 om 11:42
Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:40:
[..]
Over welke subsidies heb je het?
Onder andere deze denk ik: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/landbouw-en-tuinbouw/landbouwsubsidies
EnchantedDragonfly18
10-07-2022 om 11:46
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 11:42:
[..]
Onder andere deze denk ik: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/landbouw-en-tuinbouw/landbouwsubsidies
Ik denk andere subsidies. Ze heeft het over dat mensen in de randstad subsidies opslokken waardoor mensen op het platteland moeten creperen. Zou niet weten hoe ik een landbouwsubsidie aan moet vragen en krijgen voor mijn stadstuintje.
Mevrouw75
10-07-2022 om 11:50
Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:46:
[..]
Ik denk andere subsidies. Ze heeft het over dat mensen in de randstad subsidies opslokken waardoor mensen op het platteland moeten creperen. Zou niet weten hoe ik een landbouwsubsidie aan moet vragen en krijgen voor mijn stadstuintje.
Wij hebben wel wat melkveehouders hier aan de rand van de randstad. Wellicht krijgt de sierteelt ook wat subsidie, dat weet ik eigenlijk niet.
MeganRapinoe
10-07-2022 om 11:54
Het verkeer is ook aangepakt hè, met 100km p/u ipv 130. Overigens eens dat dat nog wel wat meer mag, maar het is niet alsof daar niks gebeurt. Schiphol moet trouwens ook inkrimpen. Volgens mij komen er ook eisen aan voor industrie.
Maar ja, de grootste klappers zijn te maken bij de veeteelt. Volgens hun eigen onderzoek zijn zij zo’n 45% verantwoordelijk terwijl ze maar een minimaal percentage aan BNP of voedsel voor ons leveren. Het is maar een heel klein beetje dat voor NL-se markt is. Hey, precies dat gedeelte wat gewoon nog prima geleverd kan worden als de veestapel gehalveerd wordt, met zelfs nog wat ruimte voor export. En geen mega stallen meer met 500 koeien en 1500 varkens, en 3,5 miljoen omzet en half miljoen subsidie per jaar, zoals die boer in Wormerveer. Maar inderdaad gezellige plukjes koeien in de wei.
Het zijn de grote bedrijven die dat nu van de goedwillende gezellige authentieke boer afpakken.
MeganRapinoe
10-07-2022 om 11:55
Het probleem ligt inderdaad niet bij ‘de boeren’. Het ligt bij de agrarische veefabrieken die zich boer noemen. Maar laten we wel wezen, dat heeft natuurlijk niks meer met het romantische boerenleven te maken.
Piratenkoningin
10-07-2022 om 11:57
Drietje schreef op 10-07-2022 om 11:31:
[..]
Nee, maar als je vlakbij een natuurgebied zit kan er helemaal níks. Dus hoe biologisch en kringloop je dan ook werkt maakt niet uit. Je moet toch weg. Een hondedrol is al teveel. Terwijl een grote vervuiler op een paar km afstand mag blijven. Dat vind ik raar. Volgens mij moet je daar juist naartoe en niet het kind met het badwater weggooien.
Dat is niet wat in de toelichting onder de kaart staat (gelukkig):
- Bij de modelmatige berekening is gerekend met de uitstoot van NH3 (ammoniak) vanuit de landbouw (veehouderij). Er is ruimte in de gebiedsprocessen voor maatwerk, bijvoorbeeld om doelstellingen voor een deel in te vullen met reductie in andere sectoren (zoals
industrie) waar dit even effectief, dan wel effectiever is. - In Natura 2000 en NNNgebieden kunnen (agrarische) activiteiten veel directe impact hebben op (stikstofgevoelige) habitats. Desondanks kunnen activiteiten nodig zijn voor bijvoorbeeld agrarisch natuurbeheer (denk aan: begrazing). Dit vraagt maatwerk in het gebiedsproces, waar per gebied gekeken zal worden wat een realistische reductie is die mogelijk afwijkt van het genoemde percentage, maar beter aansluit bij de praktijk en/of de afspraken omtrent realisatie van het NNN. Modelmatig is gerekend met 95% emissiereductie.
Ik snap heel goed de onrust rondom die kaart hoor, bijzonder onhandig gepresenteerd. Maar die kaart zegt dus niet dat in precies die gebieden precies dat percentage boerenbedrijven moet verdwijnen. Zowel van de reductiepercentages per gebied als de manier waarop die bereikt worden mogen provincies beargumenteerd afwijken. Zolang het landelijk totaal maar op een bepaald percentage uitkomt. Dat kan dus ook door mega-vervuilende industrie te sluiten of minder te vliegen of langzamer te rijden, etc.
https://www.aanpakstikstof.nl/binaries/aanpakstikstof/documenten/publicaties/2022/06/10/startnotitie-nplg/Startnotitie+NPLG.pdf
Mevrouw75
10-07-2022 om 11:59
MeganRapinoe schreef op 10-07-2022 om 11:54:
Het verkeer is ook aangepakt hè, met 100km p/u ipv 130. Overigens eens dat dat nog wel wat meer mag, maar het is niet alsof daar niks gebeurt. Schiphol moet trouwens ook inkrimpen. Volgens mij komen er ook eisen aan voor industrie.
Maar ja, de grootste klappers zijn te maken bij de veeteelt. Volgens hun eigen onderzoek zijn zij zo’n 45% verantwoordelijk terwijl ze maar een minimaal percentage aan BNP of voedsel voor ons leveren. Het is maar een heel klein beetje dat voor NL-se markt is. Hey, precies dat gedeelte wat gewoon nog prima geleverd kan worden als de veestapel gehalveerd wordt, met zelfs nog wat ruimte voor export. En geen mega stallen meer met 500 koeien en 1500 varkens, en 3,5 miljoen omzet en half miljoen subsidie per jaar, zoals die boer in Wormerveer. Maar inderdaad gezellige plukjes koeien in de wei. Het zijn de grote bedrijven die dat nu van de goedwillende gezellige authentieke boer afpakken.
En wat dacht je van de PAS die terecht is teruggefloten. Hier waren ze éindelijk de nieuwe afrit die al sinds de jaren 60 op de planning stond aan het voorbereiden voor aanleg en páts, hele project met 1 uitspraak van tafel geveegd. Lullig, en nogal zuur voor de dorpen. Maar ja, logisch.
Tul1969
10-07-2022 om 12:00
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 11:20:
[..]
We zijn hier gewoon te dicht bevolkt. En daaruit vloeit voort dat we veel industrie hebben.
help je hier de economie naar de knoppen, dan verplaatst het probleem zich, want dan gaan mensen weer wonen waar industrie ( werk) is.Ik heb het al eerder gezegd. Dit probleem is alleen aan te pakken als de hele wereld meedoet. Niet 1 continent.
Dus je bent het ermee eens dat die hele landbouw en veeteelt een enorme industrie zijn geworden? Met alle nadelige gevolgen vandien?
Tul1969
10-07-2022 om 12:01
MeganRapinoe schreef op 10-07-2022 om 11:55:
Het probleem ligt inderdaad niet bij ‘de boeren’. Het ligt bij de agrarische veefabrieken die zich boer noemen. Maar laten we wel wezen, dat heeft natuurlijk niks meer met het romantische boerenleven te maken.
Was het boerenleven ooit romantisch dan?
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 12:01
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:00:
[..]
Dus je bent het ermee eens dat die hele landbouw en veeteelt een enorme industrie zijn geworden? Met alle nadelige gevolgen vandien?
Dat zeg ik niet. Rij eens een rondje door de Botlek Bijv. Het ruikt daar zelfs chemisch. KN nooit gezond zijn hoor
Tul1969
10-07-2022 om 12:02
Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:01:
[..]
Dat zeg ik niet. Rij eens een rondje door de Botlek Bijv. Het ruikt daar zelfs chemisch. KN nooit gezond zijn hoor
En een mega varkensstal is dat wel?
BlushingCaribou16
10-07-2022 om 12:03
Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 11:59:
[..]
En wat dacht je van de PAS die terecht is teruggefloten. Hier waren ze éindelijk de nieuwe afrit die al sinds de jaren 60 op de planning stond aan het voorbereiden voor aanleg en páts, hele project met 1 uitspraak van tafel geveegd. Lullig, en nogal zuur voor de dorpen. Maar ja, logisch.
Ik kan er niet wakker door liggen hoor. Liever een snelweg minder dan de boer weg van hier iets verderop.
Ik woon helemaal ingebouwd tussen de snelwegen. Nu bouwen ze weer hard aan de A16. Super gezond hoor…
Mevrouw75
10-07-2022 om 12:03
Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:01:
[..]
Was het boerenleven ooit romantisch dan?
Verdiep je eens in romantiek.