Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:40:

[..]

Over welke subsidies heb je het?

oa openbaar vervoer de buslijn in ons dorp gaat verdwijnen wil men naar de stad met het ov moet men eerst 5 km fietsen naar de dichtst bijzijnde bushalte en daar verder.

Bibliotheek is dicht

Geen openbare brievenbus meer in het dorp moet je 1 km lopen.

Internet oeveral wordt glasvezel standaard hier houdt het met adsl op komt geen glasvezel.

Slecht mobiel gsm bereik

Geen buurt winkel meer ook 5 km fietsen

school is dicht

etc etc

en dat op een dorp in Drenthe met zo'n 600 inwoners.

Maar daar in tegen wel veel geld voor een dure metro in Amsterdam, waar je ieder 10 min mee kan, en binnen een straal van 2 kam een suppermarkt om maar iets te noemen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-07-2022 om 12:03

Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 11:50:

[..]

Wij hebben wel wat melkveehouders hier aan de rand van de randstad. Wellicht krijgt de sierteelt ook wat subsidie, dat weet ik eigenlijk niet.

Maar dan snijdt het bericht van Bianca nog steeds geen hout. Misschien komt ze terug om het toe te lichten.

Edit: zie het al.

MRI

MRI

10-07-2022 om 12:04

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 09:58:

[..]

https://postimg.cc/CBKp5y7k

Niet zo raar he. We zijn ook super dicht bevolkt

nou ja wel raar, Nederland is de tweede exporteur in de wereld van agrarisce producten. 

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:03:

[..]

Ik kan er niet wakker door liggen hoor. Liever een snelweg minder dan de boer weg van hier iets verderop.

Ik woon helemaal ingebouwd tussen de snelwegen. Nu bouwen ze weer hard aan de A16. Super gezond hoor…

Het is slechts ter illustratie dat niet ‘alleen boeren aangepakt worden en de rest maar z’n goddelijke gang kan gaan’. Lezen is ook de context lezen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-07-2022 om 12:12

Bianca.Inge schreef op 10-07-2022 om 12:03:

[..]

oa openbaar vervoer de buslijn in ons dorp gaat verdwijnen wil men naar de stad met het ov moet men eerst 5 km fietsen naar de dichtst bijzijnde bushalte en daar verder.

Bibliotheek is dicht

Geen openbare brievenbus meer in het dorp moet je 1 km lopen.

Internet oeveral wordt glasvezel standaard hier houdt het met adsl op komt geen glasvezel.

Slecht mobiel gsm bereik

Geen buurt winkel meer ook 5 km fietsen

school is dicht

etc etc

en dat op een dorp in Drenthe met zo'n 600 inwoners.

Maar daar in tegen wel veel geld voor een dure metro in Amsterdam, waar je ieder 10 min mee kan, en binnen een straal van 2 kam een suppermarkt om maar iets te noemen.

Het meeste wat je opnoemt heeft niets met subsidies te maken. 

Zou jij een supermarkt beginnen voor een dorp met 600 inwoners? Denk je dat het rendabel is, dat je er van kunt leven? 

Wil je meer voorzieningen, dan moet een dorp groeien, huizen gebouwd worden zodat ook OV rendabel is, of brievenbussen en glasvezel. 

Amsterdam heeft een bevolkingsdichtheid van bijna 5300 mensen per km². Waar ik woon is die dichtheid bijna 5700 mensen per km².

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 12:14

Tul1969 schreef op 10-07-2022 om 12:02:

[..]

En een mega varkensstal is dat wel?

Zoals ik al eerder zei. Van mij mogen de mega stallen weg. Maar de stikstofkaart zoals hij er nu ligt zegt dat niet. Daar zijn ook bio boeren de Sjaak. Misschien zelfs nog wel meer, want zij wonen vaak naast een natuurgebied, wat ze ironisch genoeg vaak zelf onderhouden

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-07-2022 om 12:16

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:14:

[..]

Zoals ik al eerder zei. Van mij mogen de mega stallen weg. Maar de stikstofkaart zoals hij er nu ligt zegt dat niet. Daar zijn ook bio boeren de Sjaak. Misschien zelfs nog wel meer, want zij wonen vaak naast een natuurgebied, wat ze ironisch genoeg vaak zelf onderhouden

Oh voor die boeren vind je het dus niet zo’n probleem als dat verboden zou worden? 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 12:19

Battle-Royale schreef op 10-07-2022 om 12:16:

[..]

Oh voor die boeren vind je het dus niet zo’n probleem als dat verboden zou worden?

Megastallen mogen van mij inkrimpen ja. 

Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 12:03:

[..]

Verdiep je eens in romantiek.

Ik ken de verhalen van mijn ouders, grootouders en overgroot ouders. De romantiek droop er vanaf. En dat gaat over de jaren 50 van de vorige eeuw, niet over 1750 ofzo. 
De familie van mijn moederskant waren keuterboer zoals dat toen heette. Iedereen werkte zich de touwtyfus. Mannen, vrouwen, kinderen. 
Weer of geen weer, de vrouwen gingen als eerste uit bed om de kachel aan te maken. En dan naar t land (ook in het donker, met regen, sneeuw of ijzel) om te melken. 
Slachten was ook al zo romantisch. Werken op het land, hooien, je kleine oogst zien mislukken ook. Net als het feit dat opa geen geld had voor een levensverzekering voor de kinderen maar wel een verzekering had voor het vee. 
Een neef van me was veehandelaar. In de tijd dat er nog dikbilstieren gefokt mochten worden. Romantisch joh, als een koe zo’n kalf ter wereld brengt.  En die clenbuterol die met emmers tegelijk werd toegediend was ook al zo knus. 
De pa van een vriendje van mij was varkensfokker. In mijn hele jeugd (jaren 70/80) nog nooit zoiets knus gezien als dat bedrijf. 
Ik kom uit een boerendorp. In de lente zag je aan die polderweggetjes regelmatig van die ijzeren tonnen staan. Als je daarin keek zag je 1 of meer dooie lammetjes, die werden opgehaald door het destructiebedrijf. Of de boer flikkerde ze gewoon dood in de sloot. Naast de katjes die hij in de zak verzoop. Of de zwanennesten die werden leeggetrokken. 
Mijn idee van romantiek is toch anders hoor. 

Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:40:

[..]

Over welke subsidies heb je het?

Voor de linkse hobby’s natuurlijk 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

10-07-2022 om 12:21

Bianca.Inge schreef op 10-07-2022 om 11:34:

Want daar gaat het fout in de randstad denken ze alleen maar aan zich zelf en niet aan de rest van Nederland, waar door het platteland maar moet creperen en het moet doen met zeer slechte voorzieningen etc om dat men in de randstad alle subsidie's etc maar op blijft slokken,

In de Randstad wonen ook gewone mensen zoals jij en ik. Sterker nog, ik wóón daadwerkelijk in de Randstad. Mijn familie woont in een plattelandsgebied met een krimpende bevolking en voorzieningen die wegvallen. Maar daar kan ik in de Randstad niets aan doen. Ja, niet op verkeerde partijen stemmen bij landelijke verkiezingen. Dat doe ik dan ook braaf.  

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 12:19:

[..]

Megastallen mogen van mij inkrimpen ja.

Daar zal een beetje logisch nadenkende provincie ook voor gaan mag ik toch hopen (naast inkrimpen van industrie): één megastal weg scheelt zo ontzettend veel meer stikstof dan één kleinschalige biologische boer weg. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 12:24

Piratenkoningin schreef op 10-07-2022 om 12:21:

[..]

Daar zal een beetje logisch nadenkende provincie ook voor gaan mag ik toch hopen (naast inkrimpen van industrie): één megastal weg scheelt zo ontzettend veel meer stikstof dan één kleinschalige biologische boer weg.

Ik vrees ervoor. Er zijn niet voor niets zoveel bio boeren in uitzendingen, omdat ze bang zijn voor hun boerderij.

Net als boer Koos. Hij heeft een natuurgebied aangelegd en daardoor moet zijn boerderij nu weg.

Schiet mij maar lek hoor

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

10-07-2022 om 12:26

Tickel schreef op 10-07-2022 om 12:12:

[..]

Het meeste wat je opnoemt heeft niets met subsidies te maken.

Nou, mensen daar hebben echt wel wat te klagen. Er zijn in sommige gebieden geen bibliotheken meer, nauwelijks openbaar vervoer, de straatverlichting wordt uitgezet en noem het maar op.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 12:30

Satellietbeelden tonen ernst van droogte in Italië: kurkdroge rivier Po ramp voor landbouw

https://www.ad.nl/buitenland/satellietbeelden-tonen-ernst-van-droogte-in-italie-kurkdroge-rivier-po-ramp-voor-landbouw~a916de2d/

ik hoop vooral dat onze regering ervan doordrongen is dat we boeren echt hard nodig hebben. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.