Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-07-2022 om 11:16

Rondstruiner schreef op 10-07-2022 om 10:28:

[..]

Uit zee, vind ik nog steeds zeer onduidelijk.

"Van deze categorieën verdwijnt 'ammoniak uit zee' dit najaar uit de overzichten, omdat de gevonden ammoniak in kustgebieden waarschijnlijk weinig met de zee te maken heeft. Die categorie zal vanaf dan 'meetcorrectie' worden genoemd."

Waarschijnlijk, maar waar het dan wel vandaan komt weet nog niemand? Als je dan op de link klikt kom je op een memo van het RIVM van meer dan een jaar oud waarin staat dat er meer onderzoek komt. Ik ben wel benieuwd naar de stand van zaken nu, zou graag een uitleg van een deskundige horen hierover.

Daar is wel onderzoek naar gedaan door prof dr Han Lindeboom. Hij zat ook in de stikstofcommissie van D66.

Npo2 heeft er een podcast over gemaakt, erg interessant.

redbulletje schreef op 10-07-2022 om 11:15:

Oostenrijk heeft ook veel koeien, maar toch is de lucht daar zuiver: veel minder bevolking en volgens mij ook minder industrie. We zitten hier gewoon midden in een industriegebied in Nederland, Vlaanderen en West Duitsland.

We schieten onszelf alleen maar in de voet met die strenge milieuregels. Nu wil Amerika al geen vloeibaar gas meer leveren vanwege het milieu. Het westen brengt zichzelf naar de afgrond op deze manier. Wanneer staat er 'ns een leider op die vanwege overmacht (Oekraine situatie) die milieuregels terzijde schuift?

Kop in het zand steken, bedoel je?

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 11:20

Oostenrijk heeft ook veel koeien, maar toch is de lucht daar zuiver: veel minder bevolking en volgens mij ook minder industrie. We zitten hier gewoon midden in een industriegebied in Nederland, Vlaanderen en West Duitsland.

We schieten onszelf alleen maar in de voet met die strenge milieuregels. Nu wil Amerika al geen vloeibaar gas meer leveren vanwege het milieu. Het westen brengt zichzelf naar de afgrond op deze manier. Wanneer staat er 'ns een leider op die vanwege overmacht (Oekraine situatie) die milieuregels terzijde schuift?

We zijn hier gewoon te dicht bevolkt. En daaruit vloeit voort dat we veel industrie hebben. 
help je hier de economie naar de knoppen, dan verplaatst het probleem zich, want dan gaan mensen weer wonen waar industrie ( werk) is.

Ik heb het al eerder gezegd. Dit probleem is alleen aan te pakken als de hele wereld meedoet. Niet 1 continent. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 11:22

Drietje schreef op 10-07-2022 om 11:16:

[..]

Daar is wel onderzoek naar gedaan door prof dr Han Lindeboom. Hij zat ook in de stikstofcommissie van D66.

Npo2 heeft er een podcast over gemaakt, erg interessant.

Ik heb het beluisterd. Ik geloof zelf dat het probleem meer in de industrie zit. Mijn buren waren ineens genezen van hun astma in Corona periode, want er vloog geen vliegtuig meer over en bijna geen auto’s op de weg.

Maar ga maar eens 90% van de auto’s verbieden. Dat is niet te doen. Boeren aanpakken is veel makkelijker

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-07-2022 om 11:23

En dan? Dan krijg je een land waar de lucht enorm vervuild wordt, meer dan nu, daaruit ontstaan weer andere problemen. Stel je voor dat Tata en andere industrie gewoon zonder regels kan gaan produceren. Dat wil je toch niet hebben?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-07-2022 om 11:24

Thursday schreef op 10-07-2022 om 09:42:

De NOS legt op toegankelijke wijze uit waarom stikstof een Nederlands probleem is:

https://nos.nl/collectie/13901/artikel/2436073-het-stikstofprobleem-is-echt-nederlands-uitgelegd-in-acht-grafieken

Het lastige is dat de grootste stikstofuitstoters lang niet allemaal bij natuurgebieden zitten. Het beleid dat nu is gepresenteerd is, is puur gericht op natuurgebieden en niet op stikstof in het algemeen in Nederland. Dat betekent dus dat hele grote vervuilers (megastallen maar ook bv chemische fabrieken) hun gang kunnen blijven gaan als ze niet heel dicht bij een natuurgebied zitten. En dat biologische boeren moeten verdwijnen als ze wel bij een natuurgebied zitten. De normen zijn daar zo laag dat zelfs één hondedrol al teveel is. Daar heb ik grote problemen mee. Je doet daar het milieu in algemeen tekort mee en ook boeren bij die natuurgebieden. 

Even ter vergelijking: 

Oostenrijk is 2x zo groot als Nederland en heeft  ong 543.000 melkkoeien waar Nederland er 1,5 miljoen heeft en dan heb ik het nog niet over hoe de koeien gevoerd worden en de gehele andere veestapel. 

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 11:22:

[..]

Ik heb het beluisterd. Ik geloof zelf dat het probleem meer in de industrie zit. Mijn buren waren ineens genezen van hun astma in Corona periode, want er vloog geen vliegtuig meer over en bijna geen auto’s op de weg.

Maar ga maar eens 90% van de auto’s verbieden. Dat is niet te doen. Boeren aanpakken is veel makkelijker

Het zit volgens mij idd vooral in de industrie. Ik woon in de bossen maar wel onder de rook van Antwerpen bij zuidwestenwind en ik heb hier dagelijks m'n ventolin nodig. In Oostenrijk totaal niks nodig gehad, daar is de lucht nog mooi zuiver ondanks de vele koeien in de weides. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 11:27

Mevrouw75 schreef op 10-07-2022 om 11:24:

[..]

Even ter vergelijking:

Oostenrijk is 2x zo groot als Nederland en heeft ong 543.000 melkkoeien waar Nederland er 1,5 miljoen heeft en dan heb ik het nog niet over hoe de koeien gevoerd worden en de gehele andere veestapel.

Wat is er dan met de voeding ?

Wij hebben een land dat geschikt is voor vee, dat heeft Oostenrijk iets minder.

Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:23:

[..]

En dan? Dan krijg je een land waar de lucht enorm vervuild wordt, meer dan nu, daaruit ontstaan weer andere problemen. Stel je voor dat Tata en andere industrie gewoon zonder regels kan gaan produceren. Dat wil je toch niet hebben?

In Aziatische landen heb je ongetwijfeld Tata's met veel minder regels dan hier. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

Arena89 schreef op 10-07-2022 om 11:22:

[..]

In de rivm modellen zit de uitstoot van vliegverkeer tot een hoogte van 900 meter verwerkt. Dus het is te verwachten dat in ieder geval vliegverkeer een veel grotere bijdrage levert aan het probleem dan nu in de modellen meegenomen. Alleen kun je de neerslag ervan niet exact targetten en dus wordt het niet meegenomen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

Drietje schreef op 10-07-2022 om 11:24:

[..]

Het lastige is dat de grootste stikstofuitstoters lang niet allemaal bij natuurgebieden zitten. Het beleid dat nu is gepresenteerd is, is puur gericht op natuurgebieden en niet op stikstof in het algemeen in Nederland. Dat betekent dus dat hele grote vervuilers (megastallen maar ook bv chemische fabrieken) hun gang kunnen blijven gaan als ze niet heel dicht bij een natuurgebied zitten. En dat biologische boeren moeten verdwijnen als ze wel bij een natuurgebied zitten. De normen zijn daar zo laag dat zelfs één hondedrol al teveel is. Daar heb ik grote problemen mee. Je doet daar het milieu in algemeen tekort mee en ook boeren bij die natuurgebieden.

Maar niet alle boeren die moeten minderen of weg moeten zijn biologische boeren toch? Want zoals jij het schrijft lijkt het net of er alleen biologische boeren weg moeten.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-07-2022 om 11:31

Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:27:

[..]

Maar niet alle boeren die moeten minderen of weg moeten zijn biologische boeren toch? Want zoals jij het schrijft lijkt het net of er alleen biologische boeren weg moeten.

Nee, maar als je vlakbij een natuurgebied zit kan er helemaal níks. Dus hoe biologisch en kringloop je dan ook werkt maakt niet uit. Je moet toch weg. Een hondedrol is al teveel. Terwijl een grote vervuiler op een paar km afstand mag blijven. Dat vind ik raar. Volgens mij moet je daar juist naartoe en niet het kind met het badwater weggooien.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

10-07-2022 om 11:31

Tickel schreef op 10-07-2022 om 11:27:

[..]

Hier in onze omgeving ( zuid-Holland) wel.en dat zijn dus al kleine bedrijven met mooie open stallen , biologisch enz

Van mij mogen de boeren de hele randstad totaal van de buitenwereld afsluiten zo dat er niets meer in of uit gaat.
En er zo voedsel schaarste gecreeerd gaat worden daar.
Zo dat de mensen in de randstad eens gaan na denken dat er buiten de randstad ook nog mensen wonen en dat daar ook heel veel gebeurt waar ze eens wat meer rekening mee moeten gaan houden.
Want daar gaat het fout in de randstad denken ze alleen maar aan zich zelf en niet aan de rest van Nederland, waar door het platteland maar moet creperen en het moet doen met zeer slechte voorzieningen etc om dat men in de randstad alle subsidie's etc maar op blijft slokken,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.