Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 17:00
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 16:17:
[..]
Het ging jou er toch om of de normen toch wel of niet al in de wet stonden? Dat stonden ze inderdaad nog niet, maar de tweede kamer heeft wel aangedrongen om deze er zo snel mogelijk in te zetten.
Eigenlijk had het kaartje wellicht beter helemaal niet in het rapport kunnen staan. In feite was dat hele rapport waar dat kaartje instond alleen nog maar een startnotitie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/06/10/startnotitie-nplg-10-juni-2022
Die startnotitie is het begin van het opstellen van een omgevingsprogramma waarin vastgelegd wordt hoe het kabinet in dit geval de stikstofdoelen wil gaan halen. (omgevingsprogramma's zijn nieuw in de nieuwe omgevingswet, voor wie meer wil weten: https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/het-programma-onder-de-omgevingswet/).
In feite is zo'n startnotitie het begin van een heel proces waarin dus het omgevingsprogramma opgesteld en uiteindelijk vastgesteld gaat worden. In zo'n proces moeten alle stakeholders betrokken worden.
Bij de totstandkoming van programma’s is participatie van groot belang (Kamerstukken II 2013/14, 33962, nr. 3, p. 219). In het vaststellingsbesluit van het programma moet daarom worden aangegeven hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding zijn betrokken en wat de resultaten daarvan zijn (art. 10.8 van het Omgevingsbesluit).
Dank voor de uitleg. Ik snap nu ook wat Omtzigt bedoelt met: een motie is nog geen wet. Het kabinet handelt nu dus op basis van deze motie, maar het is de vraag of de wet door de eerste kamer komt. Bij de zetelverdeling nu waarschijnlijk niet.
Deze 'startnotitie' is met teveel bombarie gepresenteerd. Het kaartje had er zeker niet in gemoeten, dat is iedereen het nu wel eens, behalve het kabinet geloof ik.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 17:02
Thursday schreef op 07-07-2022 om 16:42:
[..]
Dat bedoel ik dus ook met olie op het vuur gooien en dat Omtzigt wijzer zou moeten zijn. Maar het is echt lastig om hierover te discussiëren als mensen niet goed in de materie zitten. Geen verwijt verder, want ik zit er zelf ook niet 100% goed in. Omtzigt heeft geen ongelijk, maar zijn toon en timing suggereren veel meer dan er in werkelijkheid is. Dat vind ik populistisch.
Het parlement is er om het kabinet te controleren. Ik vind dat helemaal niet populistisch. Dat is zijn plicht.
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 17:10
Drietje schreef op 07-07-2022 om 17:02:
[..]
Het parlement is er om het kabinet te controleren. Ik vind dat helemaal niet populistisch. Dat is zijn plicht.
Ik zei dan ook niet dat het controleren van het parlement populistisch is.
Dit is al de derde keer vandaag dat mij woorden in de mond worden gelegd
Ik zei volgens mij dat ik in dit geval vind dat Omtzigt olie op het vuur gooit. Daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk, maar leg me alsjeblieft geen woorden in de mond.
Daglichtlamp
07-07-2022 om 17:37
Drietje schreef op 07-07-2022 om 17:00:
[..]
Dank voor de uitleg. Ik snap nu ook wat Omtzigt bedoelt met: een motie is nog geen wet. Het kabinet handelt nu dus op basis van deze motie, maar het is de vraag of de wet door de eerste kamer komt. Bij de zetelverdeling nu waarschijnlijk niet.
Deze 'startnotitie' is met teveel bombarie gepresenteerd. Het kaartje had er zeker niet in gemoeten, dat is iedereen het nu wel eens, behalve het kabinet geloof ik.
Deze motie om de aangescherpte normen zo snel mogelijk in de wet vast te leggen is aangenomen met 116 stemmen voor. Natuurlijk stemmen eerste kamer fracties van een partij niet altijd gelijk aan hun tweede kamer fracties, maar ik denk toch dat ook in de eerste kamer hier wel een ruime meerderheid voor is.
Daglichtlamp
07-07-2022 om 17:42
Thursday schreef op 07-07-2022 om 16:44:
[..]
De Omgevingswet? Bedoel je nu te suggereren dat die in het leven is geroepen met dit in het achterhoofd?![]()
Dat niet, maar de nieuwe omgevingswet maakt wel veel duidelijker wat de overheid moet doen als een door haarzelf vastgestelde omgevingswaarde niet wordt gehaald. Dan moet er dus verplicht een programma worden opgesteld met hoe de waarde wèl gehaald gaat worden. (dat scheelt hopelijk in de toekomst rechtszaken zoals die over stikstof).
Allereerst geldt de verplichting om een programma op te stellen indien de overheid een omgevingswaarde heeft vastgesteld, maar hier niet aan voldoet of dreigt hier niet aan te voldoen (art. 3.10 Omgevingswet). Een omgevingswaarde is een meetbare eigenschap over de staat of kwaliteit van de leefomgeving en is primair gericht tot de overheid (Kamerstukken II 2013/14, 33962, nr. 3,p. 50). De overheid is bij (dreigende) overschrijding hiervan verplicht om een programma op te stellen waardoor ze wel aan de omgevingswaarde kan voldoen. Indien uit de monitoring blijkt dat weer aan de omgevingswaarde wordt voldaan, kan vervolgens worden gekozen om het programma in te trekken (Kamerstukken II 2013/14, 33962, nr. 3, p. 451).
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 17:55
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 17:42:
[..]
Dat niet, maar de nieuwe omgevingswet maakt wel veel duidelijker wat de overheid moet doen als een door haarzelf vastgestelde omgevingswaarde niet wordt gehaald. Dan moet er dus verplicht een programma worden opgesteld met hoe de waarde wèl gehaald gaat worden. (dat scheelt hopelijk in de toekomst rechtszaken zoals die over stikstof).
Zo had ik het ook (ongeveer
) begrepen ja.
Rondstruiner
07-07-2022 om 18:00
Helena71 schreef op 05-07-2022 om 13:14:
[..]
Dat is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Ik moet altijd heel hard lachen om mensen die denken dat ze hun mening over bepaalde zaken zelf hebben gevormd.
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 13:20:
[..]
Waar baseer jij je mening dan op? Ik weet voor mezelf in elk geval dat ik naast nieuws ook gewoon primaire bronnen raadpleeg. (en die hier gebruik om mijn standpunt te onderbouwen).
Rondstruiner schreef op 06-07-2022 om 14:11:
[..]
Misschien kun je hier nog eens antwoord op geven Helena71. Je plaatst hier graag oneliners, maar je onderbouwt eigenlijk maar heel zelden je mening. Op feiten heb ik je al helemaal niet kunnen betrappen, voor zover ik me kan herinneren.
Dus waar haal jij al die wijsheid, die je zo heel hard laat lachen om de onwetendheid van anderen, eigenlijk vandaag? Plaats eens wat linkjes en bronnen.
Ga je hier nog op reageren, Helena71? Ga je nog eens iets van je beweringen onderbouwen? Of kom je hier alleen maar je complottheorietjes als meeuwenflatsen droppen?
Daglichtlamp
07-07-2022 om 18:21
Maar even teruggaand naar de inhoud: het doel is dus niet veranderd, het kabinet wil het alleen sneller bereiken. Dat geeft boeren en andere ondernemers die hun uitstoot moeten gaan beperken natuurlijk ook sneller duidelijkheid.
Dat lijkt me niet alleen negatief voor de boeren. Een lange transitietijd geeft ook heel lang onzekerheid voor de mensen die het betreft.
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 18:23
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 18:21:
Maar even teruggaand naar de inhoud: het doel is dus niet veranderd, het kabinet wil het alleen sneller bereiken. Dat geeft boeren en andere ondernemers die hun uitstoot moeten gaan beperken natuurlijk ook sneller duidelijkheid.
Dat lijkt me niet alleen negatief voor de boeren. Een lange transitietijd geeft ook heel lang onzekerheid voor de mensen die het betreft.
Maar zoals ik het begrepen heb, is voor bijvoorbeeld de SGP juist die kortere transitietijd het probleem. Ik kreeg de indruk dat precies dat de reden is dat de SGP ineens zo extreem fel oppositie voert.
Daglichtlamp
07-07-2022 om 19:13
https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/1156387/it-ferhaal-fan-jouke-ik-wol-witte-weromt-de-plysje-sketten-hat
Voor wie het Fries een beetje kunnen verstaan een interview met de 16 jarige jongen waarop geschoten is. (het is denk ik redelijk te volgen als je een beetje de noordelijke tongval kent, het is niet heel zwaar fries).
Ik heb toch ook medelijden met deze jongen, die overduidelijk niet kon inschatten van te voren dat dit kon gebeuren. (maar des te meer verantwoordelijkheid ligt er bij de volwassenen die dit vuurtje hebben opgestoken).
De zaak tegen hem is inmiddels geseponeerd.
redbulletje
07-07-2022 om 19:18
Heeft de agent in kwestie zich al moeten verantwoorden? En dragen die tegenwoordig niet een bodycam? En zijn er geen verkeerscameras op die rotonde?
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 19:43
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 19:13:
De zaak tegen hem is inmiddels geseponeerd.
Gelukkig!
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 19:52
Daglichtlamp schreef op 07-07-2022 om 19:13:
https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/1156387/it-ferhaal-fan-jouke-ik-wol-witte-weromt-de-plysje-sketten-hat
Voor wie het Fries een beetje kunnen verstaan een interview met de 16 jarige jongen waarop geschoten is. (het is denk ik redelijk te volgen als je een beetje de noordelijke tongval kent, het is niet heel zwaar fries).
Ik heb toch ook medelijden met deze jongen, die overduidelijk niet kon inschatten van te voren dat dit kon gebeuren. (maar des te meer verantwoordelijkheid ligt er bij de volwassenen die dit vuurtje hebben opgestoken).De zaak tegen hem is inmiddels geseponeerd.
Voor het schieten is echt alleen de agent verantwoordelijk, niemand anders. Maar ik vind het ook triest voor de agent, die zal worden vervolgd.
WickedCurlew89
07-07-2022 om 20:08
Of de agent vervolgd wordt hangt af van de uitkomst van het onderzoek door de Rijksrecherche.
WickedCurlew89
07-07-2022 om 20:14
De uitzonderingspositie die Nederlandse boeren lang hebben gehad, houdt hoogstwaarschijnlijk op te bestaan. Ze mogen niet meer teveel mest uitrijden zoals ze jarenlang hebben gedaan en gedoogd is.