Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 12:14
MRI schreef op 05-07-2022 om 11:50:
We hebben allemaal een mening over de boeren en hoe de stikstofproblematiek aan te pakken. Maar wie eet er nu werkelijk zelf minder of geen vlees, of biologisch vlees en biologische groente?
De consument heeft toch macht hierin?
Ik eet al dertig jaar vrijwel geheel vegetarisch en biologisch. Ik vind ook dat een deel van de oplossing bij de consument ligt. En bij de supermarktketen. Een plan voor alleen de boeren is geen oplossing, want dan wordt milieu- en dieronvriendelijk voedsel gewoon nog meer ingevlogen. Dat is ook het grootste probleem dat ik heb met deze plannen: ze zijn compleet eenzijdig en daarom geen echte oplossing. Als zelfs biologische boeren moeten verdwijnen dan gaat er iets ernstig mis.
Moxxie
05-07-2022 om 12:14
Ik zit een beetje in het midden denk ik, ik eet niet vegetarisch maar wel weinig vlees. Dan moet ik er eerlijk bij vermelden dat ik ook een erg kleine eter ben dus dan gaat het al makkelijker.
Verwachten of erop vertrouwen dat de consument uit zichzelf een verantwoorde keuze maakt klinkt mooi maar lijkt me niet voor iedereen haalbaar. Van mij mag dat gestimuleerd worden door verschillende btw tarieven te heffen, zodat verantwoorde keuzes ook voor mensen met een kleinere portemonnee aantrekkelijk zijn. Ook goed om duurzaam boeren aantrekkelijk te maken.
QuizzicalOpossum53
05-07-2022 om 12:16
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 12:14:
Ik zit een beetje in het midden denk ik, ik eet niet vegetarisch maar wel weinig vlees. Dan moet ik er eerlijk bij vermelden dat ik ook een erg kleine eter ben dus dan gaat het al makkelijker.
Verwachten of erop vertrouwen dat de consument uit zichzelf een verantwoorde keuze maakt klinkt mooi maar lijkt me niet voor iedereen haalbaar. Van mij mag dat gestimuleerd worden door verschillende btw tarieven te heffen, zodat verantwoorde keuzes ook voor mensen met een kleinere portemonnee aantrekkelijk zijn. Ook goed om duurzaam boeren aantrekkelijk te maken.
Ik vind dat import van goedkoop vlees verboden moet worden. Daarmee werk je alleen maar mee aan milieuvervuiling en dierenleed elders in de wereld.
MRI
05-07-2022 om 12:21
Regendrup. schreef op 05-07-2022 om 12:10:
[..]
Wij eten nu bijna een jaar al 80% minder vlees. We zijn van elke dag vlees eten naar 2x per week gegaan. En qua biologische producten letten we daar ook steeds meer op. Het zal geen wereld van verschil zijn, maar dat zou het wél zijn als iedereen bereid was om iets aan te passen in zijn patronen.
precies, daar zit hem de clou. Als iedereen geleefd had zoals ik de afgelopen 50 jaar, hadden we deze problemen niet. (misschien overdreven maar ik moet het even kwijt) Intussen was ik de consument die veel geld voor haar voedsel betaalde, altijd aangevallen werd op het feit dat ik vegetarier was en nu zie dat onze kinderen worden opgescheept met al deze problemen door mensen die onverschillig staan tegenover de aarde, het milieu, de dieren en planten en zelfs de boeren. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je met respect moet omgaan met de aarde, planten, boeren en ook de detailhandel. Daar moeten we naar terug imho. Ja ook de boeren maar het begint bij de consument.
Voor wie zegt 'ja maar het is duur'. Je hebt volkomen gelijk. Ik had altijd een laag inkomen maar bespaarde op andere zaken (vliegreizen bijvoorbeeld) voor deze keuzes. Het is ook van de gekke dat dieronvriendelijke en milieuverwoestende megastallen subsidie kregen terwijl degenen die bezorgd waren om het milieu de rekening oppakten. De subsidie had ook naar biologische landbouw kunnen gaan. En nog.
Moxxie
05-07-2022 om 12:23
Drietje schreef op 05-07-2022 om 12:16:
[..]
Ik vind dat import van goedkoop vlees verboden moet worden. Daarmee werk je alleen maar mee aan milieuvervuiling en dierenleed elders in de wereld.
Ja daar heb je gelijk in. Bosjes rozen uit Afrika voor €2,50 bij Albert Heijn en dat soort gekkigheid moet ook geweerd worden, belachelijk gewoon.
GlamorousGuanaco18
05-07-2022 om 12:27
Drietje schreef op 05-07-2022 om 12:16:
[..]
We zijn het eens!
Ik zou zo graag willen dat mensen gaan beseffen dat ze door hun consumptiepatroon onderdeel zijn van het probleem.
Waarom toch die behoefte bij veel mensen om méér te nemen dan hun deel?
MeganRapinoe
05-07-2022 om 12:38
Regendrup. schreef op 05-07-2022 om 12:10:
[..]
Wij eten nu bijna een jaar al 80% minder vlees. We zijn van elke dag vlees eten naar 2x per week gegaan. En qua biologische producten letten we daar ook steeds meer op. Het zal geen wereld van verschil zijn, maar dat zou het wél zijn als iedereen bereid was om iets aan te passen in zijn patronen.
Dit schijnt dus wel een wereld van verschil te zijn. Ik heb ooit eens gelezen (weet niet meer waar) dat als iedereen een dag in de week minder vlees zou eten, dat dan de vraag naar vlees genoeg gereduceerd is om de CO2-doelstellingen te realiseren. Heeft niet zozeer met stikstof te maken, maar levert dus wel een significant mindere vraag op.
Je hoeft helemaal geen vegetariër te worden om je steentje bij te dragen. Een dag extra in de week geen vlees doet al wonderen.
Wij eten ca 1-2x per week vlees, maar dan wel biologisch. Vooral ook omdat het véél lekkerder/rijker van smaak is.
LydiaDietz
05-07-2022 om 12:50
MRI schreef op 05-07-2022 om 12:21:
[..]
precies, daar zit hem de clou. Als iedereen geleefd had zoals ik de afgelopen 50 jaar, hadden we deze problemen niet. (misschien overdreven maar ik moet het even kwijt) Intussen was ik de consument die veel geld voor haar voedsel betaalde, altijd aangevallen werd op het feit dat ik vegetarier was en nu zie dat onze kinderen worden opgescheept met al deze problemen door mensen die onverschillig staan tegenover de aarde, het milieu, de dieren en planten en zelfs de boeren. Ik ben er altijd van uitgegaan dat je met respect moet omgaan met de aarde, planten, boeren en ook de detailhandel. Daar moeten we naar terug imho. Ja ook de boeren maar het begint bij de consument.
Voor wie zegt 'ja maar het is duur'. Je hebt volkomen gelijk. Ik had altijd een laag inkomen maar bespaarde op andere zaken (vliegreizen bijvoorbeeld) voor deze keuzes. Het is ook van de gekke dat dieronvriendelijke en milieuverwoestende megastallen subsidie kregen terwijl degenen die bezorgd waren om het milieu de rekening oppakten. De subsidie had ook naar biologische landbouw kunnen gaan. En nog.
Hier idem. Ik was vegan in de tijd dat je nog speciaal naar Amsterdam moest om bij dat ene winkeltje een (niet te vreten bleek achteraf) vegan kaasje te halen.
Daarna lange tijd vegetariër geweest, en nu eet ik alleen buiten de deur vegetarisch en thuis plantaardig. Het is zo ontzettend makkelijk op dit moment om dingen te vervangen. De consument kan heel makkelijk zijn verantwoordelijkheid hierin nemen.
Op biologisch vlak valt nog wel wat te winnen. Dat neem ik me steeds weer voor, maar zwicht dan toch voor het gemak van Appie.
Moxxie
05-07-2022 om 13:04
Weer zo'n domme, zinloze actie. Ik begin zo langzamerhand diep medelijden te voelen met alle boeren die wel middels gesprekken naar een oplossing toe willen werken.
Boze boeren vernielen met trekkers beschermd natuurgebied
https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze-boeren-vernielen-met-trekkers-beschermd-natuurgebied
MRI
05-07-2022 om 13:05
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 13:04:
Weer zo'n domme, zinloze actie. Ik begin zo langzamerhand diep medelijden te voelen met alle boeren die wel middels gesprekken naar een oplossing toe willen werken.
https://www.gld.nl/nieuws/7725970/boze-boeren-vernielen-met-trekkers-beschermd-natuurgebied
Oh wat erg. Hier zie je wel wat voor respect deze mensen voor de natuur opbrengen. En ik ben bang dat dat de kern van de problematiek weergeeft: er wordt met de natuurlijke bronnen (aarde, planten, dieren) omgegaan zonder respect maar het moet in de bioindustrie groot en snel geëxploiteerd worden. En de overheid heeft dat ondersteund waardoor men lekker op die weg door ging.
Regendrup.
05-07-2022 om 13:06
Moxxie schreef op 05-07-2022 om 13:04:
Idem hoor. Het loopt echt de spuigaten uit.
Daglichtlamp
05-07-2022 om 13:07
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/algemeen/317349/nieuw-texels-kabinet-gepresenteerd
Maar dit is wel weer een positieve manier om aandacht te vragen. Maar de pers maakt liever koppen over blokkades en rellen.
Poezie
05-07-2022 om 13:13
De boeren die de afgelopen jaren dachten dat het niet zo'n vaart zou lopen en zelfs hun veestapel hebben verruimd met soms het dubbele moeten hand in eigen boezem steken.
MRI
05-07-2022 om 13:13
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 13:07:
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/algemeen/317349/nieuw-texels-kabinet-gepresenteerd
Maar dit is wel weer een positieve manier om aandacht te vragen. Maar de pers maakt liever koppen over blokkades en rellen.
Ja dat is zo, de pers houdt van rellen en draagt bij aan polarisatie. niet alleen in deze kwestie
CavernousSanddollar80
05-07-2022 om 13:14
Daglichtlamp schreef op 05-07-2022 om 13:07:
Dat is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Ik moet altijd heel hard lachen om mensen die denken dat ze hun mening over bepaalde zaken zelf hebben gevormd.