Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
EnchantedDragonfly18
30-06-2022 om 10:15
watertoren schreef op 29-06-2022 om 23:38:
Zeker een stelletje hersenlozen ! Ze moeten eens beseffen wat ze andere mensen hiermee aan kunnen doen. Ik lees net een heel verdrietig verhaal van een man die in het ziekenhuis lag met longkanker. "s morgens om 10 uur gaf hij aan dat hij de behandelingen wilde stoppen. Hij kon het niet meer aan om weer een nacht het zo benauwd te hebben. De arts heeft gelijk de familie gebeld. 1 van de kinderen was er gelijk maar de andere 3 zoons stonden vast in de file door de boeren. Ze wachten met palliatieve sedatie tot iedereen er is. Pas om 14.15 uur kwamen ze bij hun vader en hebben afscheid genomen Om 14.30 hebben ze de morfinepomp aan gezet en de vader is om 21.04 overleden. Dankzij de boeren heeft deze man veel langer moeten lijden. Ik vind dit zo verdrietig!
Ik lees het net, wat ontzettend triest.
Fleurtje_5
30-06-2022 om 10:23
Friezinnetje schreef op 30-06-2022 om 09:06:
[..]
halve steden afgesloten??? Mens overdrijf niet zo
supermarkten ontregeld? Nog niet gebeurt. wordt voor opgeroepen, maar is nog niet zo.
En die beroepsrellers sluiten zich naadloos aan.
Ik zag dit eerder bij andere protesten. Die vreedzaam hadden kunnen verlopen, maar doordat rellers kans zagen om zich 'uit te leven' met rellen werd het een grote bende.
Fleurtje_5
30-06-2022 om 10:28
Biebel schreef op 29-06-2022 om 19:03:
[..]
Laat ze, als ze dan willen blokkeren, gaan naar de veevoederbedrijven. Of dat ze de betalingen stoppen aan banken en die bedrijven. Of hun voedsel zelf verkopen ipv via de tussenpartijen.
Want zoveel heeft die boer niet te maken met wat er in de supermarkt ligt. Plus; nu gaat iedereen de komende dagen hamsteren en levert dit soort acties niet meer begrip maar juist meer weerstand op.
Nu nog actie voeren is echt een beetje te laat, je hebt je punt gemaakt, er zijn aanpassingen, er is meer toelichting, nou weer gewoon op zijn Nederlands gaan overleggen.
Aan dit bericht moest ik vanmorgen denken toen ik de krant las. De Rotterdamse haven staat ook op het plan.
Rondstruiner
30-06-2022 om 10:34
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2022 om 10:23:
[..]
Ik zag dit eerder bij andere protesten. Die vreedzaam hadden kunnen verlopen, maar doordat rellers kans zagen om zich 'uit te leven' met rellen werd het een grote bende.
Die trekker die door de afzetting reed bij het huis van Van der Wal, waardoor de politie moest rennen voor hun leven, dat was een boer hoor, niet iemand die alleen kwam rellen. Die komen niet met een trekker.
Zonder rellers is het ook al een grote bende. Ze maken het zeker erger, maar laten we niet doen alsof het zonder die beroepsdemonstranten allemaal vreedzaam zou verlopen.
Daglichtlamp
30-06-2022 om 10:41
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2022 om 10:23:
[..]
Die rellers kiezen echt wel protesten uit die al op het randje zitten. Of denk je dat er bij de landelijk huisartsenactie op het malieveld morgen ook beroepsdemonstranten verwacht worden?
LostJellyfish83
30-06-2022 om 11:11
Fleurtje_5 schreef op 30-06-2022 om 10:28:
[..]
Aan dit bericht moest ik vanmorgen denken toen ik de krant las. De Rotterdamse haven staat ook op het plan.
Dat is ook niet slim!
De juiste leus is dan: no harbour, no food. In plaats van no farmer, no food
Angela1967
30-06-2022 om 12:22
Drietje schreef op 30-06-2022 om 08:17:
[..]
Precies. Die oplossing is er volgens mij best, maar dat kaartje ijlt na. De moties hebben het beleid toch wel behoorlijk veranderd, maar op de één of andere manier komt dat niet door. Ik zie het ook nauwelijks in de media en ook niet bij politici. Jammer.
succesvolle communicatie wordt inderdaad gedefinieerd doordat de ontvangende partij het snapt en laat weten het ontvangen te hebben. en als het 1 op 1 is kun je daar heel ver in gaan om dat te bereiken, als zender. Zover kan een overheid nooit gaan. Zoals de start van de communicatie is gegaan door de overheid is niet o.k. geweest, maar de goede lezers hebben altijd dit geweten. Nu is zo vaak genoemd dat het kaartje niet goed WAS dat ik van mening ben dat dit niet meer een valide argument is. Dan moet je dus beter lezen en snappen hoe dit gegaan is en ophouden met oude koeien (ahum).
Maar als er boze mensen zijn die (door die boosheid? door hoe ze zijn?) niet goed lezen, weet je, dan heb ik daar geen begrip meer voor.
gr Angela
ShowyHummingbird30
30-06-2022 om 14:15
https://nos.nl/artikel/2434688-man-op-tractor-verdacht-van-poging-tot-doodslag-bij-blokkade-a37
Met je trekker inrijden op politieagenten. Dieptriest.
Fleurtje_5
30-06-2022 om 14:17
Coreopsis schreef op 30-06-2022 om 14:15:
https://nos.nl/artikel/2434688-man-op-tractor-verdacht-van-poging-tot-doodslag-bij-blokkade-a37
Inderdaad dieptriest.
Rondstruiner
30-06-2022 om 14:17
Coreopsis schreef op 30-06-2022 om 14:15:
Wat bezielt die mensen toch. Hier schieten zij zelf toch ook helemaal niets mee op.
Fleurtje_5
30-06-2022 om 14:22
Rondstruiner schreef op 30-06-2022 om 10:34:
[..]
Die trekker die door de afzetting reed bij het huis van Van der Wal, waardoor de politie moest rennen voor hun leven, dat was een boer hoor, niet iemand die alleen kwam rellen. Die komen niet met een trekker.
Zonder rellers is het ook al een grote bende. Ze maken het zeker erger, maar laten we niet doen alsof het zonder die beroepsdemonstranten allemaal vreedzaam zou verlopen.
Zeker, er zijn zat boeren die erg boos (en/of misschien erg verdrietig) zijn en daarom te ver zouden kunnen gaan. Ik denk wel dat het merendeel van de boeren dit niet willen.
Mija
30-06-2022 om 15:45
https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/3463978/boerenzoon-en-stikstofexpert-over-boeren-ze-lopen-als-lemmingen-achter-de-lobby-aan.html
Artikeltje nav een serie tweets van een boerenzoon/stikstofexpert/journalist:
“De Nederlandse melkveehouder werkt zichzelf, en ons land, kapot, voor de zuivelindustrie en de export. Ze produceren bulkproducten en derhalve zal de marge ALTIJD nihil blijven. En als lemmingen lopen ze achter de lobby aan, die nota bene kinderen naar voren schuift”, zegt Jellema.
“Onderwijl beschadigen ze het imago van de boeren, en dat raakt me. Het is me een raadsel waarom de ellendelingen uit die groep (Farmers Defence Force) zo hun gang hebben kunnen gaan. Het is echt schandalig. Het wiki-lemma 'tunnelvisie' heeft een nieuw hoofdstuk gekregen.”
“Tot slot de herinnering aan dat de inkrimping van deze zwaar gesubsidieerde sector gesponsord wordt met 32 miljard euro belastinggeld. Kan je leuke dingen mee doen, zoals het herstellen van dat land waar je zo van houdt, terug naar hoe het er uit zag voordat het blauw werd”, aldus de podcastmaker.
Hij krijgt veel bijval op Twitter, staat er in het artikel. Dat is mooi want ‘de boeren’ lijken met deze agressieve voorhoede op weg naar politieke zelfmoord. Als die nog lang zo doorgaat, is luisteren een gepasseerd station.
Angela1967
30-06-2022 om 18:20
https://www.nu.nl/binnenland/6209565/boerenleider-kemp-voelt-zich-niet-verantwoordelijk-voor-gewelddadige-protesten.html
Relatie tussen Bart Kemp en veevoederbedrijf For Farmers
- Bart Kemp kreeg landelijke bekendheid in 2019. Hij kwam in verzet tegen het stikstofbeleid nadat D66-kamerlid Tjeerd de Groot zei dat de veestapel moest worden gehalveerd om zo de stikstofdoelen te halen en te komen tot natuurherstel.
- Al snel werd Kemp benaderd door een directeur van het veevoederbedrijf For Farmers.
- "Toen ik nog helemaal alleen stond, werd ik benaderd door de directeur van ForFarmers Nederland (voormalige CEO Yoram Knoop, red.). Het bedrijf steunde mijn doelen en de insteek en is er razendsnel bij ingesprongen", zei Kemp in 2019 tegen NU.nl.
- Door hulp en bijstand van ForFarmers kon Kemp de organisatie Agractie die hij had opgericht verder uitbouwen. Inmiddels is de organisatie een van de aanjagers van de protesten tegen het stikstofbeleid.
- Een woordvoerder van ForFarmers wilde niet reageren op de uitspraken van Kemp en wilde ook niet laten weten of het bedrijf nog steeds betrokken is bij Agractie en Kemp.
- Naar aanleiding van de gewelddadige protesten geeft ForFarmers de volgende reactie:"We betreuren het dat polarisatie zo sterk toeneemt; dit is voor niemand goed. Geweld of intimidatie keuren we af. We blijven hopen en wij blijven ons ervoor inzetten dat de technologische mogelijkheden worden ingezet om tot een oplossing te komen."
GlamorousGuanaco18
30-06-2022 om 18:30
Nou, mooi dat deze praktijken nu eindelijk naar buiten komen. Is het topje van de ijsberg helaas.
EnchantedDragonfly18
30-06-2022 om 18:34
Die Bart Kemp veroordeelt het ook niet, best wonderlijk.
"Iedereen dient binnen de kaders van de wet te blijven. Als individuen dat niet doen, dan is dat aan hen. Ik wil me verder focussen op de inhoud."
U bent dus niet bereid om te zeggen: jongens ga naar huis?
"Ik heb gezegd wat ik daarover te zeggen heb."