Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
noas_1993
29-06-2022 om 16:50
En stel, die boeren worden vandaag of morgen ergens in tegemoet gekomen denk ik niet dat ze zich er zo 1,2,3 bij neerleggen.
Krijg je dat gezeik weer..
LostJellyfish83
29-06-2022 om 17:05
MrsMary schreef op 29-06-2022 om 16:45:
Hand uitsteken? Oppakken en veroordelen!
Dit! Sodemieter op met je trekkerterreur.
ShowyHummingbird30
29-06-2022 om 17:19
Drietje schreef op 29-06-2022 om 16:25:
[..]
Toe te geven? Nee, hand uitsteken.
Dat moment zijn we nu rijkelijk voorbij. Met dank aan de terreurboeren. Die verknallen het echt gigantisch voor hun beroepsgenoten.
Eerst deze waanzin stoppen. Pas daarna kan er eventueel weer gepraat worden.
Daglichtlamp
29-06-2022 om 17:22
MrsMary schreef op 29-06-2022 om 16:45:
Hand uitsteken? Oppakken en veroordelen!
Vergeet niet dat maar een klein deel van de boeren de grenzen zo ver overgaan bij de protesten. Hoor net Klaver, die het nadrukkelijk niet heeft over boeren, maar over mensen die veel te ver gaan. Al verwacht ik weinig van het debat wat ze morgenavond gaan houden over de escalaties op zijn voorstel. Ik kan met niet goed voorstellen hoe dat de-escalerend kan gaan werken.
Daglichtlamp
29-06-2022 om 17:32
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/29/fdf-boer-mocht-vng-congres-openen-na-afspraken-met-organisatie-en-gemeente-a4135040
Zo kan het ook. Een lid van FDF krijgt de gelegenheid om het VNG congres toe te spreken, in plaats van dat er massaal met tractoren wordt gedemonstreerd.
https://video.onswestfriesland.nl/hoorn/13831/toespraak-rene-staal-bij-start-vng-jaarcongres-in-hoorn/
Biebel
29-06-2022 om 17:34
Ik had een heel verhaal willen schrijven over hoe lastig handreiking is, als je inmiddels weet dat álles wat Rutte of van de wal zegt, afgekraakt wordt.
Maar ik moest aan Aboutaleb denken, in de ochtend na de rellen. Hoe hij de relschoppers rechtstreeks aansprak op hun vernielzucht. Dat was geen hand uitsteken. Dat was benoemen dat dit verschrikkelijk fout gedrag was, onacceptabel, en daarmee heeft hij heel wat mensen wakker geschud.
Zoiets zou ook nu kunnen. Geef het woord aan die boerin die toegeeft opgestookt te zijn. Of de boeren (caring farmers) die aangeven blij te zijn dat een motie van tjeerd de groot (d66- ja, de man die voor erger dan rotte vis is uitgescholden) is aangenomen voor hun behoud. Dus niet meer ‘ja maar wel begrijpelijk want boeren worden gedemoniseerd’. Nee. Gewoon onacceptabel dat je geweld gebruikt en dit is wat we de komende tijd gaan doen om te zorgen dat er voor elke boer een passende oplossing is. Dat kost tijd, dat is onzeker en vervelend, maar het moet wel als we dit land bewoonbaar willen houden. Dan kun je als regering aanvullen met obv de vragen hebben we dit aangepast en we zien dat dit onderdeel (kaartje Vlieland) continue verkeerd begrepen wordt, dus leggen we het gewoon opnieuw uit, want dat staat er onhandig en vervelend.
En het dan daarbij laten. Geen ja maar wanhopig. Geen ja maar Zij. Geen platform voor voormannen die actie willen of voorzitters die het goedpraten. Gewoon nee. Desnoods richten de boerinnen een en nu de vrouwen club op, die wèl aan tafel gaat en ondertussen thuis de testosteronbommetjes weer aan het werk zet, zodat ze iets nuttigs doen met die energie. Maar geen ruimte meer voor geweldsverheelijkers, want dat dit niets oplost dat weten we al.
Boeren zijn niet als enige schuldig aan de problemen met gezondheid en luchtkwaliteit, maar hebben er wel een hele belangrijke rol in om het op te lossen. Dan mag je nog best even aan een talkshowtafel benoemen dat je baalt dat je bent voorgelogen door politiek maar ook door je bank en je toeleveringsbedrijven. Dan mag je ook nog even de discussie aangaan met Bleeker, die je een rad voor ogen heeft gedraaid en dat nog steeds probeert. Maar zodra je over geweld of blokkades begint, gaat de microfoon uit.
wild-flower
29-06-2022 om 17:54
Ik hoop het niet
Boeren hebben het gemunt op supermarkten: ‘Inslaan? Zou het maar doen’
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/06/boeren-gemunt-supermarkten-inslaan-zou-het-doen/
MeganRapinoe
29-06-2022 om 17:55
Drietje schreef op 29-06-2022 om 16:25:
[..]
Toe te geven? Nee, hand uitsteken.
Je zei vandaag zelf dat die handreiking al behoorlijk gedaan is. Het plan is ontzettend aangepast, zoals je zelf ook aangaf. Moeten er dan nog méér handreikingen worden gedaan? Dan is dat toch gewoon buigen voor terreur? Dan is het toch: degene die het hardste schreeuwt en de grootste trekker heeft, krijgt zijn zin.
MeganRapinoe
29-06-2022 om 17:58
wild-flower schreef op 29-06-2022 om 17:54:
Ik hoop het niet
![]()
Boeren hebben het gemunt op supermarkten: ‘Inslaan? Zou het maar doen’
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/06/boeren-gemunt-supermarkten-inslaan-zou-het-doen/
Ik vraag me wel af hoe ze dat willen doen dan. Dan moeten ze alle supermarkten gaan blokkeren dat mensen er niet in kunnen. Het is namelijk niet dat er nou zo verschrikkelijk veel waar van boeren in de supermarkt ligt. Dan ligt er maar een poosje wat minder vlees en zuivel in de schappen. Nou....boehoe. Kunnen mensen gelijk wennen aan een beetje minderen met vlees en zuivel. Laat ze maar komen, het lijkt mij twee vliegen in één klap.
LostJellyfish83
29-06-2022 om 18:00
MeganRapinoe schreef op 29-06-2022 om 17:58:
[..]
Ik vraag me wel af hoe ze dat willen doen dan. Dan moeten ze alle supermarkten gaan blokkeren dat mensen er niet in kunnen. Het is niet dat er nou zo verschrikkelijk veel waar van boeren in de supermarkt ligt. Dan ligt er maar een poosje wat minder vlees en zuivel in de schappen. Nou....boehoe. Kunnen mensen gelijk wennen aan een beetje minderen met vlees en zuivel. Laat ze maar komen, het lijkt mij twee vliegen in één klap.
Ze willen de distributiecentra gaan blokkeren, dus dan heb je wel alle voorraad te pakken uiteindelijk. De supermarkten zijn er al boos over, want zij hebben helemaal niks te maken met dit conflict.
Biebel
29-06-2022 om 19:03
Mug schreef op 29-06-2022 om 18:00:
[..]
Ze willen de distributiecentra gaan blokkeren, dus dan heb je wel alle voorraad te pakken uiteindelijk. De supermarkten zijn er al boos over, want zij hebben helemaal niks te maken met dit conflict.
Laat ze, als ze dan willen blokkeren, gaan naar de veevoederbedrijven. Of dat ze de betalingen stoppen aan banken en die bedrijven. Of hun voedsel zelf verkopen ipv via de tussenpartijen.
Want zoveel heeft die boer niet te maken met wat er in de supermarkt ligt. Plus; nu gaat iedereen de komende dagen hamsteren en levert dit soort acties niet meer begrip maar juist meer weerstand op.
Nu nog actie voeren is echt een beetje te laat, je hebt je punt gemaakt, er zijn aanpassingen, er is meer toelichting, nou weer gewoon op zijn Nederlands gaan overleggen.
Angela1967
29-06-2022 om 19:28
Drietje schreef op 29-06-2022 om 16:05:
[..]
Nou inderdaad. Dit leidt nergens toe. Er moet aan beide kanten een stap gezet worden zodat de dialoog weer door kan gaan.
Welke stap moeten de niet-boeren zetten?
Gr Angela
MidasWolf
29-06-2022 om 19:42
Biebel schreef op 29-06-2022 om 19:03:
[..]
Laat ze, als ze dan willen blokkeren, gaan naar de veevoederbedrijven. Of dat ze de betalingen stoppen aan banken en die bedrijven. Of hun voedsel zelf verkopen ipv via de tussenpartijen.
Want zoveel heeft die boer niet te maken met wat er in de supermarkt ligt. Plus; nu gaat iedereen de komende dagen hamsteren en levert dit soort acties niet meer begrip maar juist meer weerstand op.
Nu nog actie voeren is echt een beetje te laat, je hebt je punt gemaakt, er zijn aanpassingen, er is meer toelichting, nou weer gewoon op zijn Nederlands gaan overleggen.
De veevoederbedrijven zullen ze niet snel blokkeren, de boeren delen mee in een deel van de winst die zij maken.