Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
29-06-2022 om 22:49
Drietje schreef op 28-06-2022 om 20:29:
[..]
Ik heb er een wat ander beeld bij. Denk niet dat het zo bewust gaat. Maar wel vervelend.
Iemand negeren en anderen adviseren dat ook te doen vind ik veel vervelender.
Ik weet van mezelf dat ik andere vraagtekens zet, en geen standaard antwoord heb.
Je hoeft niet tegen mij te praten (reageren) als je dat niet wilt, maar wil je dan aub ook niet over mij praten ?
DS1971
29-06-2022 om 23:17
Als ik de plannen lees van enkele boeren lijkt het mij tijd worden om die over de schreef gaande idioten te gaan aanmerken als terroristen. Stelletje hersenlozen!
Athan
29-06-2022 om 23:32
Friezinnetje schreef op 29-06-2022 om 22:24:
[..]
doe toch even normaal zeg.
Jij bent blij, omdat er straks nog meer gedoe komt? er zijn genoeg boeren, die het hier niet mee eens zijn, en die wens je dit ook allemaal toe. Denk eens na joh. Werkelijk ik kan hier zo boos om worden. Beroepsdemonstranten toe juichen, zodat we straks lekker de boeren kunnen bashen en hahaha lekker eigen schuld. Doe echt gvd eens normaal.
oh, en ik heb je bericht gemeld. Dit is ook opruiing en je bent dan geen haar beter dan de boeren en die beroepsdemonstranten
Politici die beveiligd moeten worden, halve steden die afgesloten moeten worden, supermarkten die straks worden ontregeld... dat is allemaal nog zónder de beroepsrellers. Veel méér gedoe zal het niet (kunnen) worden, maar zodra de beroepsrellers zich ermee gaan bemoeien, zal het tenminste hard aangepakt gaan worden, dus ja, ik ben er blij om. Dan weten we ook allemaal meteen aan welke kant de nu nog steeds rellende boeren staan.
watertoren
29-06-2022 om 23:38
Zeker een stelletje hersenlozen ! Ze moeten eens beseffen wat ze andere mensen hiermee aan kunnen doen. Ik lees net een heel verdrietig verhaal van een man die in het ziekenhuis lag met longkanker. "s morgens om 10 uur gaf hij aan dat hij de behandelingen wilde stoppen. Hij kon het niet meer aan om weer een nacht het zo benauwd te hebben. De arts heeft gelijk de familie gebeld. 1 van de kinderen was er gelijk maar de andere 3 zoons stonden vast in de file door de boeren. Ze wachten met palliatieve sedatie tot iedereen er is. Pas om 14.15 uur kwamen ze bij hun vader en hebben afscheid genomen Om 14.30 hebben ze de morfinepomp aan gezet en de vader is om 21.04 overleden. Dankzij de boeren heeft deze man veel langer moeten lijden. Ik vind dit zo verdrietig!
Athan
29-06-2022 om 23:39
Oh, ik zie nu pas dat ik hier kennelijk te veel provoceer. Misschien moet ik me maar bij de boererij aansluiten 🤣.
Moxxie
30-06-2022 om 00:39
Athan schreef op 29-06-2022 om 23:39:
Oh, ik zie nu pas dat ik hier kennelijk te veel provoceer. Misschien moet ik me maar bij de boererij aansluiten 🤣.
Je moet gewoon niet alle boeren over een kam scheren, dat is alles. Toejuichen dat de beroepsrellers zich nu aansluiten en hopen dat de boeren dan niks meer voor elkaar krijgen gaat óók te ver, niet zo gek dat iemand daar boos om wordt.
De meeste boeren zijn nog steeds normale mensen en keuren deze terrordemonstraties af. Je kan een andere mening hebben over het stikstofbeleid, maar met een beetje inlevingsvermogen is het heel goed te begrijpen waarom de boeren zo gefrustreerd zijn, nadat ze jaren en jaren geld en energie hebben geïnvesteerd in verbeteringen, opgelegd door steeds veranderende regels van de overheid. Er moet iets gebeuren, het kan niet anders, maar ik gun die boeren een oplossing waar ze mee kunnen leven.
QuizzicalOpossum53
30-06-2022 om 08:17
Moxxie schreef op 30-06-2022 om 00:39:
[..]
Je moet gewoon niet alle boeren over een kam scheren, dat is alles. Toejuichen dat de beroepsrellers zich nu aansluiten en hopen dat de boeren dan niks meer voor elkaar krijgen gaat óók te ver, niet zo gek dat iemand daar boos om wordt.
De meeste boeren zijn nog steeds normale mensen en keuren deze terrordemonstraties af. Je kan een andere mening hebben over het stikstofbeleid, maar met een beetje inlevingsvermogen is het heel goed te begrijpen waarom de boeren zo gefrustreerd zijn, nadat ze jaren en jaren geld en energie hebben geïnvesteerd in verbeteringen, opgelegd door steeds veranderende regels van de overheid. Er moet iets gebeuren, het kan niet anders, maar ik gun die boeren een oplossing waar ze mee kunnen leven.
Precies. Die oplossing is er volgens mij best, maar dat kaartje ijlt na. De moties hebben het beleid toch wel behoorlijk veranderd, maar op de één of andere manier komt dat niet door. Ik zie het ook nauwelijks in de media en ook niet bij politici. Jammer.
Moxxie
30-06-2022 om 08:51
Drietje schreef op 30-06-2022 om 08:17:
[..]
Precies. Die oplossing is er volgens mij best, maar dat kaartje ijlt na. De moties hebben het beleid toch wel behoorlijk veranderd, maar op de één of andere manier komt dat niet door. Ik zie het ook nauwelijks in de media en ook niet bij politici. Jammer.
Daar zouden mensen als van der Plas en van der Tak beter op in moeten haken, daar wordt naar geluisterd door de boeren. Ze zijn in ieder praatprogramma welkom dus pak die kans en leg uit wat er nu bereikt is en hoe het verder zou moeten. Beetje de gemoederen laten bedaren. Ze hebben een podium maar ze zijn naar mijn idee niet zo informatief op het moment.
GlamorousGuanaco18
30-06-2022 om 08:56
Moxxie schreef op 30-06-2022 om 08:51:
[..]
Daar zouden mensen als van der Plas en van der Tak beter op in moeten haken, daar wordt naar geluisterd door de boeren. Ze zijn in ieder praatprogramma welkom dus pak die kans en leg uit wat er nu bereikt is en hoe het verder zou moeten. Beetje de gemoederen laten bedaren. Ze hebben een podium maar ze zijn naar mijn idee niet zo informatief op het moment.
Ze zijn niet informatief, omdat zij deel uitmaken van de agrolobby en die heeft helemaal geen baat bij nuance. Dat mechanisme wordt nu mooi blootgelegd. Nu moeten mensen het nog gaan zien.
Moxxie
30-06-2022 om 09:03
Thursday schreef op 30-06-2022 om 08:56:
[..]
Ze zijn niet informatief, omdat zij deel uitmaken van de agrolobby en die heeft helemaal geen baat bij nuance. Dat mechanisme wordt nu mooi blootgelegd. Nu moeten mensen het nog gaan zien.
Dat zie ik ook wel in, maar ik probeer te weerleggen dat de verantwoordelijkheid bij de media of andere politici ligt. Christianne Van der Wal of Rutte hoeft het niet uit te leggen hoor, dat is zinloos.
GlamorousGuanaco18
30-06-2022 om 09:05
Moxxie schreef op 30-06-2022 om 09:03:
[..]
Dat zie ik ook wel in, maar ik probeer te weerleggen dat de verantwoordelijkheid bij de media of andere politici ligt. Christianne Van der Wal of Rutte hoeft het niet uit te leggen hoor, dat is zinloos.
Ja, helemaal eens.
FaithfulDuck87
30-06-2022 om 09:06
Athan schreef op 29-06-2022 om 23:32:
[..]
Politici die beveiligd moeten worden, halve steden die afgesloten moeten worden, supermarkten die straks worden ontregeld... dat is allemaal nog zónder de beroepsrellers. Veel méér gedoe zal het niet (kunnen) worden, maar zodra de beroepsrellers zich ermee gaan bemoeien, zal het tenminste hard aangepakt gaan worden, dus ja, ik ben er blij om. Dan weten we ook allemaal meteen aan welke kant de nu nog steeds rellende boeren staan.
halve steden afgesloten??? Mens overdrijf niet zo
supermarkten ontregeld? Nog niet gebeurt. wordt voor opgeroepen, maar is nog niet zo.
En die beroepsrellers sluiten zich naadloos aan.
GlamorousGuanaco18
30-06-2022 om 09:15
Voormalig CDA-minister Cees Veerman meldt zich in de Volkskrant. Was minister van Landbouw tussen 2003 en 2007 en heeft dus kilo’s boter op het hoofd. Want in zijn tijd was het allang bekend dat het landbouwsysteem in Nederland niet houdbaar was.
Natuurlijk moet de stikstofreductie de hoogste prioriteit krijgen, erkent Veerman. ‘Iedereen weet dat het zo niet verder kan. De vraag is hoe je het oplost. Nu hebben de boeren een kaart met doelstellingen en termijnen over zich heen gekregen, terwijl ze al jaren in onzekerheid zitten. Ze weten niet wat er met hun bedrijven gebeurt, de banken zitten in hun nek en de hele wereld lijkt zich tegen hen te keren. En dan sta je als boer ‘s ochtends om half vijf die koeien te melken in je stal. Zonder perspectief.’
Hoe hypocriet kun je zijn. Vuistdiep in het systeem, er actief aan meegewerkt en nu ineens hebben boeren “geen perspectief”. Ja, dat had hij moeten bedenken toen hij aan de knoppen zat.
Biebel
30-06-2022 om 09:20
Friezinnetje schreef op 30-06-2022 om 09:06:
[..]
halve steden afgesloten??? Mens overdrijf niet zo
supermarkten ontregeld? Nog niet gebeurt. wordt voor opgeroepen, maar is nog niet zo.
En die beroepsrellers sluiten zich naadloos aan.
Hierden is niet zo groot, dus dan is al snel de helft afgesloten
. En als meer dan de helft van je politie korps bezig is met het vrij krijgen van de snelweg, verwijderen van trekkers en het beschermen van arrestanten kan het best voelen alsof je beter thuis blijft.
Wat de boeren in al hun schrik niet hebben gezien is dat de beroepsrellers en opfokkers er al waren. Een fvd kamerlid met een sterkte behoefte tot omwerpen van de regering op een podium zetten, stookt het vuur al behoorlijk op. Je laten sponsoren door de bedrijven die er mede voor gezorgd hebben dat dit uit de hand liep, stookt het ook op. Iemand die oproept tot harde acties tot ze luisteren, jaagt er de fik in.
Maar misschien, hoe triest ook, heeft het te heftig rellen en zaken kapot maken, de goedwillende meerderheid wakker gemaakt zodat ze zich, zoals ze altijd al hebben gedaan, kunnen gaan beraden hoe ze meekunnen met deze nieuwe werkelijkheid.
Zelfcorrectie werkt nou eenmaal altijd beter dan straf of boe-geroep van buiten af. Zoals die boerin die openlijk besloot zich niet meer te laten op naaien. Als er meer boerenleiders opstaan die dit soort teksten vertellen, uitleggen wat er aan nuance en aanpassing is, wordt er sneller geluisterd dan naar Rutte of van de Wal.
Waarmee de kans voor beroepsetters om de tijdelijke testosteronbommetjes verder op te stoken verdwijnt.
FaithfulDuck87
30-06-2022 om 09:25
Klopt Biebel.
En ik wil even zeggen, dat ik jou manier van posten prettig vindt. We zijn het niet met alles met elkaar eens, maar je blijft iig respectvol.