Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
GlamorousGuanaco18
23-06-2022 om 08:57
Ik hoop zo dat het kabinet zijn rug recht houdt en zich niet door deze asociale acties laat intimideren.
Bizar gewoon dat boeren sommige mensen zo bedreigen dat ze bewaking nodig hebben. Van god los die lui.
MrsMary
23-06-2022 om 09:20
Drietje schreef op 23-06-2022 om 06:30:
[..]
Inderdaad. Dat is het punt. Er moet op heel veel vlakken wat veranderen. Voor mensen in de randstad zijn boeren misschien ver weg en lekker abstract, en een makkelijke oplossing. Ik merk zelfs dat mensen een hekel hebben aan boeren. Hoe kun je in vredesnaam een hekel hebben aan een hele beroepsgroep, die met 30.000 man staat te demonstreren , waar maar vier !! politiemensen nodig waren op het terrein. Er is geen onvertogen woord gevallen.
Iemand dacht ook dat de mensen in Stroe hier niet op zaten te wachten. Jawel hoor, die stonden te zwaaien naar de trekkers en flesjes water uit te delen. Ik heb op weg naar mijn werk een hele sliert tractoren zien langskomen en ben echt trots op zo'n mooie demonstratie.
Ik vind het grappig dat er hier reacties staan van mensen die misschien een paar keer per jaar in een bos komen. Ik kom er dagelijks, net als de meeste mensen hier.
Reken maar dat het voltallige platteland achter de boeren staat. En dat deze plannen niet alleen de boeren raken, maar alle bewoners van de dorpen en steden op het platteland. En dat dat zijn weerslag zal hebben op de verkiezingen van komend jaar. Linksom of rechtsom zullen deze plannen veranderen. Nog niet vandaag, tijdens het debat, al zal er al wel nuance komen. Maar ze zullen zeker veranderen. De provincies gaan dit niet uitvoeren. En de eerste kamer zal het blokkeren.
Dat betekent niet dat er niks mag veranderen. Juist hier hechten we veel waarde aan de natuur. Maar niet op de manier waarop het nu dreigt te gaan. Waarbij zelfs de meest biologische boer het veld moet ruimen en er gewoon totaal geen mogelijkheid meer is om te bestaan. Hoe biologisch ook.
Drietje: ik woon op het platteland, veel van mijn neven en nichten zijn boer. Ik weet echt wel waarover ik het heb.
Miekemv
23-06-2022 om 10:10
Thursday schreef op 23-06-2022 om 08:48:
[..]
Nou, ik ken veel mensen op het platteland, maar die staan echt niet allemaal pal achter deze acties. Alleen schreeuwen de voorstanders zo luid dat deze mensen niet te horen zijn.
Meestal is dat andersom, dat een.klein groepje bepaald voor de massa. Niemand is het meer met elkaar eens en groepen worden tegen elkaar opgezet. Het zou de politiek sieren hiermee te stoppen.
Biebel
23-06-2022 om 10:19
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 10:10:
[..]
Meestal is dat andersom, dat een.klein groepje bepaald voor de massa. Niemand is het meer met elkaar eens en groepen worden tegen elkaar opgezet. Het zou de politiek sieren hiermee te stoppen.
Het zou de politiek sieren als ze de rug recht houden en niet zwichten voor een klein groepje dat opgefokt wordt door agro-business. De provincies zouden goed bezig zijn als ze met elke boer de juiste oplossing zoeken van innovatie, samenwerking, inkrimping tot aanpassing. Dat is beter voor gezondheid en leefomstandigheden.
Want dat kleine groepje agrobedrijven heeft het goed voor elkaar met een BBB die ze goed vertegenwoordigt in de politiek en een aantal activistische boeren dat er niet voor terugdeinst om zelfs extreem rechtse supporters mee te nemen of de discussie richting vreemdelingenbeleid te sturen.
Of had je het ook heel normaal gevonden als de Black Lives Matter-, lhbti- of klimaatactivisten de snelwegen hadden geblokkeerd en een minister thuis hadden opgezocht?
Miekemv
23-06-2022 om 10:32
Biebel schreef op 23-06-2022 om 10:19:
[..]
Het zou de politiek sieren als ze de rug recht houden en niet zwichten voor een klein groepje dat opgefokt wordt door agro-business. De provincies zouden goed bezig zijn als ze met elke boer de juiste oplossing zoeken van innovatie, samenwerking, inkrimping tot aanpassing. Dat is beter voor gezondheid en leefomstandigheden.
Want dat kleine groepje agrobedrijven heeft het goed voor elkaar met een BBB die ze goed vertegenwoordigt in de politiek en een aantal activistische boeren dat er niet voor terugdeinst om zelfs extreem rechtse supporters mee te nemen of de discussie richting vreemdelingenbeleid te sturen.
Of had je het ook heel normaal gevonden als de Black Lives Matter-, lhbti- of klimaatactivisten de snelwegen hadden geblokkeerd en een minister thuis hadden opgezocht?
Extinction Rebellion of hoe ze ook heten hebben een hele dag geintimideerd door op een boerderij te gaan zitten.
Miekemv
23-06-2022 om 11:04
Als Nederland echt iets wil doen voor vogels en uitstoot stop dan met oud&nieuw per direct.
Biebel
23-06-2022 om 11:21
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 10:32:
[..]
Extinction Rebellion of hoe ze ook heten hebben een hele dag geintimideerd door op een boerderij te gaan zitten.
En zijn daarvoor gearresteerd en veroordeeld door iedereen.
LostJellyfish83
23-06-2022 om 11:25
Hier moest ik wel om grinniken (terwijl het niet om te lachen is). Je weet precies hoe de reacties dan zouden zijn van degenen die het hardst pro-boer zijn
Miekemv
23-06-2022 om 11:41
Biebel schreef op 23-06-2022 om 11:21:
[..]
En zijn daarvoor gearresteerd en veroordeeld door iedereen.
Dat was niet heel snel en dat vind ik een schandaal. Hoe zou jij het vinden als een groep vreemden de hele dag in jede tuin gaat zitten.
Biebel
23-06-2022 om 11:52
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 11:41:
[..]
Dat was niet heel snel en dat vind ik een schandaal. Hoe zou jij het vinden als een groep vreemden de hele dag in jede tuin gaat zitten.
Die actie vond ik echt onnodig, stom en heeft ze ook veel kwaad bloed gezet. Tenslotte is Nederland een land met een cultuur van polderen en overleggen, daar past dit niet bij.
Zonder maar of en of dus. Dat was stom van ze.
Toch een verschil. Op het moment dat het bekend werd, kwamen er meteen heel veel dreigende boeren. Ik heb gisteren geen tegenstanders gezien (*). Waarom vond iedereen wat extinct rebellion deed stom, maar is wat de boeren doen wel ok? Waarom zijn we polderaars, totdat we aan boeren komen?
(*) en kom niet aan met ‘ze durfden niet’. Het werd ze afgeraden. Niet door zomaar Mieke van viafora, maar door terrorisme experts.
redbulletje
23-06-2022 om 11:53
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 11:04:
Als Nederland echt iets wil doen voor vogels en uitstoot stop dan met oud&nieuw per direct.
En met die formule 1
ShowyHummingbird30
23-06-2022 om 11:57
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 11:04:
Ook. Graag. Het is niet of of, maar en en. (Al weet ik niet of vuurwerk veel met stikstof - onderwerp van dit draadje - te maken heeft).
ShowyHummingbird30
23-06-2022 om 12:02
Miekemv schreef op 23-06-2022 om 11:41:
[..]
Uiteraard ook onacceptabel. Net zoals het onacceptabel is als boeren ongevraagd bij een minister voor de deur staan of tweede Kamerleden bedreigd worden. En tegen beide moet dus overeen opgetreden. Jij laat selectieve verontwaardiging zien en gebruikt drogredenen. "Ja maar zij".
Miekemv
23-06-2022 om 12:03
Biebel schreef op 23-06-2022 om 11:52:
[..]
Die actie vond ik echt onnodig, stom en heeft ze ook veel kwaad bloed gezet. Tenslotte is Nederland een land met een cultuur van polderen en overleggen, daar past dit niet bij.
Zonder maar of en of dus. Dat was stom van ze.
Toch een verschil. Op het moment dat het bekend werd, kwamen er meteen heel veel dreigende boeren. Ik heb gisteren geen tegenstanders gezien (*). Waarom vond iedereen wat extinct rebellion deed stom, maar is wat de boeren doen wel ok? Waarom zijn we polderaars, totdat we aan boeren komen?
(*) en kom niet aan met ‘ze durfden niet’. Het werd ze afgeraden. Niet door zomaar Mieke van viafora, maar door terrorisme experts.
Boeren komen op voor zichzelf en ik ben het met ze eens. Dat laatste van jou is nogal op de man.
redbulletje
23-06-2022 om 12:05
Coreopsis schreef op 23-06-2022 om 12:02:
[..]
Uiteraard ook onacceptabel. Net zoals het onacceptabel is als boeren ongevraagd bij een minister voor de deur staan of tweede Kamerleden bedreigd worden. En tegen beide moet dus overeen opgetreden. Jij laat selectieve verontwaardiging zien en gebruikt drogredenen. "Ja maar zij".
Ze stonden op de openbare weg, niet eens in haar tuin en ze bleven heel beschaaft ondanks dat hun erfgoed op 't spel staat.
Die terroristjes van Extinct Rebellion zaten gisteren in het belastingkantoor binnen en zijn daarvoor gelukkig wel gearresteerd.