Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Friezinnetje schreef op 22-06-2022 om 17:58:

Kijk, ook dat valt al weer mee. Van de NOS-site

Ambulancepersoneel heeft geen last van drukke wegen

Ambulances in Gelderland en Utrecht hebben vooralsnog geen last van de drukte op de wegen in het midden van het land. Een woordvoerder van de Regionale Ambulancezorg Voorziening Utrecht zegt tegen persbureau ANP dat ambulances overal al de hele dag goed langs kunnen. De Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden laat zich in soortgelijke bewoordingen uit. Of de hulpdiensten vooral via de vluchtstroken rijden of dat het stilstaande verkeer opzij gaat, is niet duidelijk.

Ook het personeel van de spoedeisende hulp van het Meander Medisch Centrum, met locaties in onder meer Amersfoort en Barneveld, heeft geen last van de opstoppingen. "Het is eigenlijk business as usual", aldus een woordvoerder.

Dat dit überhaupt nieuws is, vind ik al te gek voor woorden. Natuurlijk zorg je ervoor dat hulpdiensten geen last hebben van je acties. Ik vind het al asociaal dat je normaal verkeer platgooit, maar als hulpdiensten er last van zouden hebben gehad dan zijn ze echt heel ver de grens overgegaan. "Hulpdiensten geen last" zou dus echt gewoon de standaard moeten zijn. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-06-2022 om 18:39

CharlieB schreef op 22-06-2022 om 18:31:

[..]

Dat dit überhaupt nieuws is, vind ik al te gek voor woorden. Natuurlijk zorg je ervoor dat hulpdiensten geen last hebben van je acties. Ik vind het al asociaal dat je normaal verkeer platgooit, maar als hulpdiensten er last van zouden hebben gehad dan zijn ze echt heel ver de grens overgegaan. "Hulpdiensten geen last" zou dus echt gewoon de standaard moeten zijn.

Er werd hier, of in ander topic, steeds gesproken dat de hulpdiensten er niet langs konden, dus vandaar dat ik het er maar even neerzet. Anders wordt het weer voor waar aangenomen, dat die boeren alles tegenhouden, er doden vallen enz. 

Van mij mogen ze ver gaan. Wat wil de regering dan, alle boeren weg en al ons voedsel importeren? Alsof dat goed voor het milieu is. Bovendien word je dan erg afhankelijk van andere landen, heb je geen invloed op de prijzen en geen invloed op wat er aan bestrijdingsmiddelen op de producten zit/antibiotica in het vlees etc. Boeren moeten blijven! 

Netherfield schreef op 22-06-2022 om 19:32:

Van mij mogen ze ver gaan. Wat wil de regering dan, alle boeren weg en al ons voedsel importeren? Alsof dat goed voor het milieu is. Bovendien word je dan erg afhankelijk van andere landen, heb je geen invloed op de prijzen en geen invloed op wat er aan bestrijdingsmiddelen op de producten zit/antibiotica in het vlees etc. Boeren moeten blijven!

Gelukkig kunnen de meeste boeren ook gewoon blijven en kunnen we gewoon allemaal blijven eten. Het meeste van de vleesproductie gaat al naar het buitenland dus hier zullen we er niet zo veel last van hebben. 

Net even opgezocht: 75% van wat de nederlandse boeren produceren is voor de export. Dat is dus driekwart. 

Biologische boeren, akkerbouwboeren, zorgboerderij…..ze kunnen allemaal blijven. Alleen (intensieve) veeteelt moet inkrimpen. En ook daarvan mag nog de helft gewoon blijven. 

Dus je hoeft je echt geen zorgen te maken over ons voedsel. Dat komt wel goed 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-06-2022 om 20:10

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/21/stikstofreductie-vraagt-om-een-radicaal-ander-leefpatroon-a4134143

Ik hoop dat jullie het kunnen lezen,  want dit is een goed verhaal. Waarom het consumptiepatroon in Nederland op de schop moet en niet alleen de boeren. Want dan stimuleer je milieu- en dieronvriendelijke productie elders. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-06-2022 om 20:30

Madamecannibale schreef op 22-06-2022 om 17:33:

Ik reed net langs de snelweg en zag dat er een ongeluk was gebeurd met een tractor op de snelweg. Gevaarlijke situaties krijg je zo.

Jup, 3 gewonden. 

En nog meer ellende zoals achtergelaten trekkers op de middenberm. 

19:02

De A1 van Amersfoort naar Apeldoorn was al weer vrijgegeven en dat geldt nu ook voor de rijrichting van Apeldoorn naar Amersfoort, meldt Rijkswaterstaat. Weggebruikers komen daar wel trekkers tegen en vanaf Stroe rijdt het verkeer langzamer.

De hele snelweg werd woensdag rond Barneveld afgesloten vanwege het boerenprotest. Tractoren zijn in de middenberm achtergelaten en die moeten daar eerst weg voor andere rijbanen open kunnen, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. ,,We doen er alles aan ook de andere kant open te krijgen. Zodra dat kan, doen we het gelijk, maar het moet wel veilig zijn."

De woordvoerder kan geen inschatting geven hoe snel ook de andere rijstroken weer opengaan. De aanbevolen omleidingen richting Apeldoorn heeft Rijkswaterstaat van de borden gehaald.

De eerdere wegblokkades door tractoren bij Emmeloord en Lelystad zijn weg en de rijstroken in beide richtingen zijn weer vrij. Vertragingen nemen overal af, maar Rijkswaterstaat waarschuwt dat op veel plekken nog tractoren op de weg zijn en raadt daarom aan de rijstijl aan te passen.

Madamecannibale schreef op 22-06-2022 om 15:43:

[..]

Stoppen met werk, dat doe je misschien als je op een kantoor werkt. Maar als boer is het toch je hele leven. Je woont, werkt en leeft op de boerderij. Het is je levensinvulling die afgenomen wordt, niet alleen je inkomen.

Inderdaad, dat maakt dat het nog meer impact heeft. Maar dat maakt het niet minder noodzakelijk.

gr Angela

Friezinnetje schreef op 22-06-2022 om 17:09:

[..]

thank you. Pcies wat ik bedoelde.

En ik ben ook voor, om te kijken of er minder uitstoot kan zijn, maar dat hoeft niet alleen bij de boeren te zijn. En die hebben al veel minder uitstoot, maar nog is het niet genoeg. wat wordt er gedaan in de andere industrie?

Lees eens wat meer krantenartikelen, over al die andere zaken die aangepakt worden. De boerenprotesten leiden af van het feit dat er veel meer maatregelen zijn of komen en de (te) rechtse politici profiteren graag van deze kans om stemmen te ronselen op basis van leugens.

Maar het was slim geweest als het kabinet dat beter als 1 geheel had gepresenteerd. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-wat-nou-als-de-maatregelen-jegens-boeren-en-schiphol-gezamenlijk-waren-gecommuniceerd-in-een-overkoepelend-plan~b14ace7b/
gr Angela

Friezinnetje schreef op 22-06-2022 om 17:15:

[..]

,maar dat zijn er geen honderden, die nu ineens moeten stoppen.

en ook niet "ineens". Weet je wel hoe ontzettend veel belastinggeld iedereen zal moeten gaan betalen om boeren WW te geven en om te laten scholen? En ik vind de sociaaldemocratie zeer belangrijk dus ik ben blij dat we in zo'n land leven, maar als je  boeren zo lang aan het lijntje houdt waardoor de kosten voor de belastingbetaler en de natuur steeds hoger worden dan verwacht ik van boeren dat ze komende jaren gaan afbouwen en omscholen. Hoe langer je wacht hoe minder geld er in kas is. Dus ook in belang van boeren zelf om slim te handelen.

gr Angela

Biebel schreef op 22-06-2022 om 17:57:

[..]

Ik blijf de neiging houden dit te nuanceren, maar misschien bedoel je hetzelfde.

De regels zijn het middel. Het probleem is groter. Dat zie ik, op het platteland, waar de natuur verandert. Dat merk ik door zoonoses. Dat merk je als je naar de cijfers kijkt en ziet hoeveel er gegroeid is, en je verdiept waarom er gegroeid is.

Dat er dan nu eindelijk iets is waardoor de regering wel moet doorpakken is een veilige kapstok waar het lekker tegenaan schoppen is. Dat wil alleen niet zeggen dat als die regels er niet zijn, het probleem er niet is.

Over de manier waarop, of percentages kloppen en goed verdeeld zijn, dat de ene provincie het beter heeft gedaan dan de andere én dat ze het probleem moeten uitleggen ipv de schuld aan de eu geven; helemaal waar. Maar niet de schuld aan de eu geven voor iets wat de regeringen de afgelopen decennia zelf gecreëerd hebben.

Friezinnetje schreef op 22-06-2022 om 18:16:

[..]

Tja, en nu roept diezelfde regering dat er een heleboel weg moeten. Dus daarom heel goed dat ze daar boos op zijn. En dit is niet voor het eerst dat ze dingen moeten aanpassen, en zodra ze dat hebben gedaan, de boel weer veranderd. Het is een keer genoeg!

En ik zie hier ook heel veel boeren met zonnepanelen op de daken, maar dat schijnt al niet genoeg te zijn, want toch moeten er veel de deuren sluiten. Heb je geinvesteerd in zonnepanelen, kun je alsnog stoppen.

Maar als boeren zich ge%%%%% voelen ,waar om zijn ze dan boos op de verkeerde partij en omarmen ze politici die wéten dat de boeren ge%%%% zijn en daar niets aan doen? Heb jij BBB-dame en Wilder-meneer horen zeggen wat de waarheid is? Nee natuurlijk. Ik lees hier klachten over D66 maar laat dat nou een partij zijn die over dit onderwerp niets beloofd heeft en geen rad voor ogen heeft gedraaid.

gr Angela 

Friezinnetje schreef op 22-06-2022 om 18:16:

[..]

Tja, en nu roept diezelfde regering dat er een heleboel weg moeten. Dus daarom heel goed dat ze daar boos op zijn. En dit is niet voor het eerst dat ze dingen moeten aanpassen, en zodra ze dat hebben gedaan, de boel weer veranderd. Het is een keer genoeg!

En ik zie hier ook heel veel boeren met zonnepanelen op de daken, maar dat schijnt al niet genoeg te zijn, want toch moeten er veel de deuren sluiten. Heb je geinvesteerd in zonnepanelen, kun je alsnog stoppen.

Campings met zonnepanelen hebben de toekomst. 

gr Angela

Drietje schreef op 22-06-2022 om 20:10:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/21/stikstofreductie-vraagt-om-een-radicaal-ander-leefpatroon-a4134143

Ik hoop dat jullie het kunnen lezen, want dit is een goed verhaal. Waarom het consumptiepatroon in Nederland op de schop moet en niet alleen de boeren. Want dan stimuleer je milieu- en dieronvriendelijke productie elders.

Dat consumptiepatroon pleit ik al jaren voor en leef er ook al jaren naar. Dat betekent alleen niet dat je dan niet ook kritisch naar het boerenbedrijf kan kijken natuurlijk. Het een sluit het ander ook niet uit. Integendeel. 

Mevrouw75 schreef op 22-06-2022 om 21:16:

[..]

Dat consumptiepatroon pleit ik al jaren voor en leef er ook al jaren naar. Dat betekent alleen niet dat je dan niet ook kritisch naar het boerenbedrijf kan kijken natuurlijk. Het een sluit het ander ook niet uit. Integendeel.

De financiële belangen waarmee een groot deel van de boeren in bedrijf wordt gehouden blijken zo groot te zijn dat er mechanismen in werking zijn gezet die bewust gedragsverandering tegengaan. Zoiets simpels als politieke beïnvloeding met geld. Zo kun je als boer altijd zeggen: maar ze kopen het toch. En als boer voel je je dan heel onheus behandeld als blijkt dat jouw bedrijf helemaal niet gewaardeerd wordt, maar slechts als 'cash cow' diende. Terwijl de politiek - van wie we wetten en maatregelen verwachten, omdat we weten dat het moeilijk is om zelf telkens weer dit soort beslisingen te nemen - óf alleen maar meehuilt met boeren en stemmen ronselt zonder oplossing, óf onderdeel is van het probleem. . .

gr Angela

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-06-2022 om 23:30

Mevrouw75 schreef op 22-06-2022 om 21:16:

[..]

Ik vind dat het allebei moet. Ik denk dat de boeren hebben laten zien dat ze enorm goed kunnen innoveren. Als ze maar de ruimte krijgen. Bij op1 was een boer die graag wil verduurzamen met oa hergebruik van koeienmest en een windmolen. Dat mag niet omdat hij dichtbij een Natura-2000 gebied zit. Het wordt op die manier juist onmogelijk om verder te verduurzamen. Nederland heeft zichzelf klem gezet met zoveel natura gebieden. 

Ik zie drie dingen die anders moeten: consumptiepatroon (goedkoop vlees verbieden en meer Nederlandse seizoensproducten ipv invliegen), minder naturagebieden en daarvoor ook de normen verlagen (dat blijven wel natuurgebieden maar dan zonder subsidie) en de boeren verder laten innoveren. Dat kunnen ze en daar waren ze ook al lang mee bezig totdat dat kaartje werd gepresenteerd. Daarmee stopt alles. 

Drietje schreef op 22-06-2022 om 23:30:

[..]

Ik vind dat het allebei moet. Ik denk dat de boeren hebben laten zien dat ze enorm goed kunnen innoveren. Als ze maar de ruimte krijgen. Bij op1 was een boer die graag wil verduurzamen met oa hergebruik van koeienmest en een windmolen. Dat mag niet omdat hij dichtbij een Natura-2000 gebied zit. Het wordt op die manier juist onmogelijk om verder te verduurzamen. Nederland heeft zichzelf klem gezet met zoveel natura gebieden.

Ik zie drie dingen die anders moeten: consumptiepatroon (goedkoop vlees verbieden en meer Nederlandse seizoensproducten ipv invliegen), minder naturagebieden en daarvoor ook de normen verlagen (dat blijven wel natuurgebieden maar dan zonder subsidie) en de boeren verder laten innoveren. Dat kunnen ze en daar waren ze ook al lang mee bezig totdat dat kaartje werd gepresenteerd. Daarmee stopt alles.

Waarom moeten die natuurgebieden minder? Boeren minder is veel minder ingrijpend, die kunnen iets anders gaan doen. Natuur kan niets anders doen, die is dan gewoon 'dood'. 

gr Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.