Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het humane antwoord op de verkiezingsuitslag


Moxxie schreef op 26-11-2023 om 09:59:

Sigrid Kaag heeft gelijk, een mens van 60 verandert niet van de een op andere dag.
https://twitter.com/RTLZ/status/1728056622704935392

Wat zou zij aan zichzelf kunnen veranderen? 

Hoeveel huizen bezit zij? Daar zouden ook andere gezinnen in kunnen wonen.

Zolang mensen hier geen huis kunnen vinden, moet zij haar mond houden. Zij heeft de schaapjes dubbelvet op het droge en blijft de Nederlandse bevolking maar uitknijpen voor het klimaat.

Dankzij die maatregelen kunnen nieuwe huizen niet eens aangesloten op het (al dan niet groene) elektriciteitsnetwerk.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/steeds-meer-nieuwe-woningen-niet-bewoond-door-vol-stroomnet-er-is-geen-snelle-oplossing/

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 17:38 Topicstarter

Nick90 schreef op 26-11-2023 om 07:32:

[..]

Ja geen idee wie dat dan zijn. Volgens mij hoorde ik hem zeggen dat premier voor alle Nederlanders wil zijn.

Erg naïef dit, na al die jaren waarin Wilders zijn standpunten duidelijk gemaakt heeft. Heb je zijn verkiezingsprogramma ook gelezen? Daarin staat onder andere het volgende:

Nederland is geen islamitisch land: geen islamitische scholen, korans en moskeeën

• We willen minder islam in Nederland en dat bereiken d.m.v. minder niet-westerse immigratie en de introductie van een algehele asielstop

• Verbod op het dragen van islamitische hoofddoekjes in overheidsgebouwen inclusief de Staten-Generaal

Tenzij je van mening bent dat moslims niet bij "alle Nederlanders" horen kan je toch niet volhouden dat Wilders er voor alle Nederlanders wil zijn? 

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 17:39 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 26-11-2023 om 07:54:

[..]

En de voorlichter van de tweede kamerfractie van de PVV heeft een maand geleden getweet dat straat voor straat alle Marokkanen uit den Haag moeten worden gejaagd. Ik vind Wilders weinig overtuigend in deze uitspraak.

En dit, inderdaad.

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 17:40 Topicstarter

Libertine schreef op 26-11-2023 om 08:06:

[..]

Democratie is niet alleen de meerderheid van stemmen. Democratie is ook een set aan waarden en attitudes waar we voor staan. Met de pvv als winnaar zijn we op dit punt door een morele ondergrens gegaan. Voor mij is dat de reden om bij de demonstraties aanwezig te zijn. Om een tegengeluid/gebaar kenbaar te maken. Ik ben van mening dat we juist te weinig ageren en dat daardoor stemmen op een partij met een racistisch signatuur normaal zijn gaan vinden. Ik heb me dan ook voorgenomen me juist vaker hiertegen uit te spreken. Want het normaliseren door bv te zwijgen om maar niet te polariseren is juist het probleem. Het gevolg daarvan hebben we gezien in de verkiezingsuitslag

Sterk verwoord. Dit is inderdaad de reden waarom ik zou overwegen mee te doen aan een demonstratie.

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 17:50 Topicstarter

PhilDunphy schreef op 26-11-2023 om 08:44:

[..]

Bedoel je dan dat je hoopt dat dit de regering wordt en dat het falilant mislukt? Of begrijp ik je verkeerd? Want uiteindelijk is het ons land wat dan mislukt toch? Hoe zijn we daar bij gebaat?

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik had liever gehad dat het niet nodig zou zijn en we deze fase in zijn geheel zouden kunnen overslaan, maar voor de mensen die hun hoop hebben gevestigd op een partij van wie de plannen niet eens uitgevoerd kunnen worden omdat het niet samengaat met de rechtsstaat én omdat er van alles beloofd wordt maar het onduidelijk is hoe dit allemaal betaald moet worden is het blijkbaar nodig om te ervaren wat er gebeurt als zulke partijen aan de macht komen. Ik denk dat het een teleurstelling gaat zijn en hopelijk wordt daar dan een les van geleerd. 

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 17:57 Topicstarter

Libertine schreef op 26-11-2023 om 08:58:

[..]

Ik bewonder je optimisme maar deel je visie niet. De punten in het partijprogramma waar het land mee vooruit zou kunnen gaan zijn veelal technisch onhaalbaar en daarnaast biedt een rechts kabinet geen lonkend perspectief voor het klimaat, mensenrechten, solidariteit en de kunst en cultuur.

Ik hoop dat vervolgens, als het kabinet een teleurstelling blijkt te zijn, dit de punten zijn waar een groter deel van het volk over na gaat denken. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

26-11-2023 om 18:19

Dromertje schreef op 25-11-2023 om 23:24:

Je schrijft dat Wilders niet tegen de grondwet ingaat. In artikel 6 van de grondwet is de vrijheid van godsdienst en geloofsovertuiging vastgelegd. Hoe rijm je dit dan met een verbod op het geloofboek, scholen en gebedshuizen voor specifiek moslims?

Ik rijm dat, als je stelt dat in Nederland er scheiding is van kerk en staat. En de Islam is niet losgekoppeld van de staat. De Islam kent haar eigen wetten en regels, die indruisen tegen de Nederlandse wet. Denk aan het verwerpen van homo's, eerwraak, enzovoort. In de Koran staat ook dat, uiteindelijk, het ultieme doel is dat de sharia wordt ingevoerd (en dus de Nederlandse staat omver wordt geworpen) en dat het "het beste" is dat iedereen moslim wordt.

We hebben vrijheid van godsdienst en vrijheid van geloof, maar niet (in mijn beleving) als daarmee de grondbeginselen van Nederland uiteindelijk onderuit gaat.
Vergelijk met vrijheid van meningsuiting: daar zit een grens aan (als het om ernstige bedreigingen gaat). Vergelijk met vrijheid van vereniging: dat verdedig ik ook, maar niet (meer) als het om terroristische verenigingen gaat.

Satudarah kent ook vast gematigde leden, die niet neigen naar criminele activiteiten. Er zullen ook vriendelijke/gematigde Hamas-leden zijn... maar dat maakt niet dat we zomaar dat soort verenigingen gaan toelaten.

Als er een gematigde versie van Islam zou bestaan, zou -- denk ik -- de vlag er anders voorhangen. Maar het is "ofwel Islam, met sharia tot ultieme doel" of geen Islam. Er zit niet iets tussenin.

Scholen waarin de Tweede Kamer niet als hoogste bestuur-orgaan wordt gezien, vind ik daarom ook verwerpelijk. Idem kerk-gemeenschappen, waarin de wil van God boven de Nederlandse wet staat.

Dromertje schreef op 25-11-2023 om 23:24:

Is het niet juist zo dat als Wilders zijn plannen tot uitvoer zou brengen de moslims achtergesteld zouden worden?

Ja en nee. Ik moet je hier deels gelijk geven... ik vind dat er ge-oordeeld moet worden op hun acties en niet 'omdat ze moslim zijn'. Dus scholen die de Koran 'verheerlijken' boven de Nederlandse wet (en daarin vrouwen-besnijdenis goedpraten, eerwraak goedpraten, etc). En ook mensen die dat sympathiseren.

Maar het feit dat je moslim bent, zou niet moeten mogen... zoals we criminelen achterstellen, aanhangers van terroristische organisaties, aanhangers van Satudarah, aanhangers van "Martijn", etc.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-11-2023 om 18:39

Bijzonder Daddy_gijs, dat jij beter weet dan ik hoe ik mijn geloof dien te belijden. En nogal aanmatigend. Het komt een beetje over als: "Ach jij arme nobele wilde, jij weet niet beter. Luister dus naar mij want ik weet wat goed voor jou is."

Daddy_gijs schreef op 26-11-2023 om 18:19:

[..]

Als er een gematigde versie van Islam zou bestaan, zou -- denk ik -- de vlag er anders voorhangen. Maar het is "ofwel Islam, met sharia tot ultieme doel" of geen Islam. Er zit niet iets tussenin.

Wat een verschrikkelijk kwaadaardige onzin kraam je hier uit. Zoals binnen ieder geloof zijn er gematigden tot extremisten en alles wat er tussen zit. Je scheert alle moslims voor het gemak over één kam. Daarmee zet je alle moslims (24% van de wereldbevolking) weg als extreem. Zullen we dat voor het gemak dan ook doen met de christenen (30% van de wereldbevolking)? Die hebben ook nogal wat op hun kerfstok. 

Hou toch op met het leugenachtig framen van moslims. 

Dromertje

Dromertje

26-11-2023 om 23:06 Topicstarter

@Daddy-gijs, vind je dat het niet moet mogen om moslim te zijn of maak je een schrijffout? 

Extremisme, in welke vorm dan ook, is altijd fout. Maar ik vertelde al over mijn oer-Hollandse Christelijke vriendin die moeite heeft met homoseksualiteit, vrouwen ondergeschikt vindt, en daarnaast ook negatief tegenover transgenders staat. Ik keur dat af, net zoals ik het afkeur als moslims dezelfde denkbeelden hebben. Maar zo lang zij een ander niet opleggen hetzelfde te denken of mensen lastigvallen die niet aan hun plaatje voldoet is het nog steeds een kwestie van leven en laten leven, vind ik. En zoals Libertine al schreef, in elk geloof heb je gematigden en extremisten. Ook bij de moslims. Ik ken er genoeg die gematigd zijn. Over de extremisten lees ik alleen in de media.

Dromertje schreef op 26-11-2023 om 23:06:

@Daddy-gijs, vind je dat het niet moet mogen om moslim te zijn of maak je een schrijffout?

Extremisme, in welke vorm dan ook, is altijd fout. Maar ik vertelde al over mijn oer-Hollandse Christelijke vriendin die moeite heeft met homoseksualiteit, vrouwen ondergeschikt vindt, en daarnaast ook negatief tegenover transgenders staat. Ik keur dat af, net zoals ik het afkeur als moslims dezelfde denkbeelden hebben. Maar zo lang zij een ander niet opleggen hetzelfde te denken of mensen lastigvallen die niet aan hun plaatje voldoet is het nog steeds een kwestie van leven en laten leven, vind ik. En zoals Libertine al schreef, in elk geloof heb je gematigden en extremisten. Ook bij de moslims. Ik ken er genoeg die gematigd zijn. Over de extremisten lees ik alleen in de media.

Maar het probleem is dat er veel extremistische imams hier in moskeeen prediken. Zelfs in eigen land worden ze niet geduld. Ook de geldstromen die vanuit Arabische landen komen om hier moskeeen te bouwen. Dat op zich is al alarmerend denk je niet?

Libertine schreef op 26-11-2023 om 19:17:

[..]

Wat een verschrikkelijk kwaadaardige onzin kraam je hier uit. Zoals binnen ieder geloof zijn er gematigden tot extremisten en alles wat er tussen zit. Je scheert alle moslims voor het gemak over één kam. Daarmee zet je alle moslims (24% van de wereldbevolking) weg als extreem. Zullen we dat voor het gemak dan ook doen met de christenen (30% van de wereldbevolking)? Die hebben ook nogal wat op hun kerfstok.

Hou toch op met het leugenachtig framen van moslims.

Eerlijk gezegd? Ken jij een Christen die iemand heeft vermoord vanwege zijn/haar mening of opvatting? Of een boedhist?

We zijn ook al;weer de moord op Theo van Gogh vergeten?

Joanjett schreef op 26-11-2023 om 23:49:

We zijn ook al;weer de moord op Theo van Gogh vergeten?

Permanente beveiliging van salman rushdie, geert wilders, ayaan hirsi ali enz enz 

Was vandaag in België en daar werd me sterkte gewenst met de verkiezingsuitslag en alles daar omheen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.