Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Grote leegstand door hoge huren


Nou ja als je meer gaat verdienen in de sociale huur gaat je huur mee omhoog. Maar dan nog betaal je volgens mij maximaal huur volgens het puntensysteem en dat is volgens mij sowieso nooit hoog. En ik zou dan dus lekker weinig gaan werken, want dat kan dan gewoon.

denk ik nu ook wel aan.  Mijn hypotheek zit nu onder de 200 euro.  Ga ik dit jaar over nadenken.  

Aberlady schreef op 15-01-2022 om 23:59:

Dat zijn eigenlijk de enige groepen die het relatief 'goed' hebben, qua huizen: kopers met een lage hypotheek of huurders in de sociale huur. Zeker als je als sociale huurder meer bent gaan verdienen, dan kun je ook nog eens mooi sparen en loopt het echt niet zo ver achter bij een koper die ook nog eens veel geld aan onderhoud/verduurzaming kwijt is.

Als huurder in een sociale huurwoning die meer is gaan verdienen, zit ik hier muurvast en heb ik er geen enkel zicht op te kunnen verhuizen. De huizenprijzen stijgen harder dan mijn spaargeld dus kopen lukt helaas niet, ik verdien net te veel voor sociale huur, maar veel te weinig voor vrije sector. Daarbij krijg ik inderdaad een extra huurverhoging ieder jaar en je wordt toch steeds neergezet als een asociale scheefhuurder die men eruit wil werken. Prima, vertel me maar waar ik heen kan.

Ik heb een betaalbaar dak boven mijn hoofd en een spaarpotje, dat is zeker positief. Maar ik wil hier heel graag weg en dat lukt al jaren niet. Het is zo uitzichtloos.

Rockstar schreef op 16-01-2022 om 00:33:

Nou ja als je meer gaat verdienen in de sociale huur gaat je huur mee omhoog. Maar dan nog betaal je volgens mij maximaal huur volgens het puntensysteem en dat is volgens mij sowieso nooit hoog. En ik zou dan dus lekker weinig gaan werken, want dat kan dan gewoon.

Gaat je pensioen straks ook omlaag.....

Rockstar schreef op 16-01-2022 om 00:33:

Nou ja als je meer gaat verdienen in de sociale huur gaat je huur mee omhoog. Maar dan nog betaal je volgens mij maximaal huur volgens het puntensysteem en dat is volgens mij sowieso nooit hoog. En ik zou dan dus lekker weinig gaan werken, want dat kan dan gewoon.

Sociale huur is max 763 euro per maand. Dus meer dan dat wordt het niet, maar of het nu echt weinig of niet hoog is? 

Voor dat geld heb je ook een hypotheek van ongeveer 210k.

Zusterclivia schreef op 16-01-2022 om 17:56:

[..]

Sociale huur is max 763 euro per maand. Dus meer dan dat wordt het niet, maar of het nu echt weinig of niet hoog is?

Voor dat geld heb je ook een hypotheek van ongeveer 210k.

Nee, dat is een misverstand. De bovengrens wordt bepaald door het puntenstelsel, niet door de huurgrens voor sociale huur in dat jaar. Je kunt dus prima boven die grens uitkomen in een sociale huurwoning, en meer betalen dan die 763.

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mijn-woning-vrije-sector-beland

"Veel mensen denken dat sociale woningen van zittende huurders nooit duurder kunnen worden dan de liberalisatiegrens van (in 2018) € 710,68. Dat klopt niet."

"Puntenstelsel bepaalt bovengrens huur

Omdat uw contract niet-geliberaliseerd is bepaalt het puntenstelsel de bovengrens van uw huurprijs. Wettelijk is bepaald dat uw huurprijs nooit hoger mag worden dan de maximale huurprijs die bij het aantal waarderingspunten voor uw woning hoort."

Rondstruiner schreef op 16-01-2022 om 08:05:

[..]

Als huurder in een sociale huurwoning die meer is gaan verdienen, zit ik hier muurvast en heb ik er geen enkel zicht op te kunnen verhuizen. De huizenprijzen stijgen harder dan mijn spaargeld dus kopen lukt helaas niet, ik verdien net te veel voor sociale huur, maar veel te weinig voor vrije sector. Daarbij krijg ik inderdaad een extra huurverhoging ieder jaar en je wordt toch steeds neergezet als een asociale scheefhuurder die men eruit wil werken. Prima, vertel me maar waar ik heen kan.

Ik heb een betaalbaar dak boven mijn hoofd en een spaarpotje, dat is zeker positief. Maar ik wil hier heel graag weg en dat lukt al jaren niet. Het is zo uitzichtloos.

Dat is inderdaad uitzichtloos ja. Mijn zwager min of meer hetzelfde verhaal; 'scheefhuurder' die al jaren zijn spaargeld nergens aan kwijt kan (bewaart het voor ooit eens een keer een huis?), vist als alleenstaande altijd achter het net bij bezichtigingen. En zijn huis is slecht onderhouden, hij moet hemel en aarde bewegen bij de woningbouw om lekkages te laten repareren of schimmelproblemen op te lossen. Maar je kan het ook treffen met een woningbouwvereniging natuurlijk en dan inderdaad fijn/goedkoop huren en daarnaast wat relaxeder aan doen qua werk. Of dus met een lage hypotheek.

Ik benijd de kopers met hoge hypotheken ook absoluut niet. Je mocht eens ziek worden, gaan scheiden of ineens bedenken dat je liever rookworsten bij de Hema wil verkopen...

Rondstruiner schreef op 16-01-2022 om 08:06:

[..]

Gaat je pensioen straks ook omlaag.....

Oh niet erg, met zulke lage lasten kan dat makkelijk. 

Zusterclivia schreef op 16-01-2022 om 17:56:

[..]

Sociale huur is max 763 euro per maand. Dus meer dan dat wordt het niet, maar of het nu echt weinig of niet hoog is?

Voor dat geld heb je ook een hypotheek van ongeveer 210k.

Nee hoor, sociale huurprijs hangt af van een punten systeem. Ik weet niet precies hoe dat werkt want ik heb nog nooit sociaal gehuurd, maar volgens mij kan 1000-1200-1500 euro prima. Voor een hypotheekje van 210k heb je een mooie doos onder een luxe brug dus leuk dat je dat kan krijgen maar je hebt er geen kont aan. 🤭

Ah oké, ik wist niet dat de max hoger kon liggen. 

Nou ja, in Groningen kun je nog wel iets krijgen. 😁
Nee, je kunt er niet veel meer voor kopen, die tijden zijn helaas voorbij. 

Rockstar schreef op 16-01-2022 om 19:43:

[..]

Oh niet erg, met zulke lage lasten kan dat makkelijk.

Gewoon een krantenwijkje er bij toch? 😃

Zusterclivia schreef op 16-01-2022 om 19:52:

Ah oké, ik wist niet dat de max hoger kon liggen.

Nou ja, in Groningen kun je nog wel iets krijgen. 😁
Nee, je kunt er niet veel meer voor kopen, die tijden zijn helaas voorbij.

[..]

Gewoon een krantenwijkje er bij toch? 😃

Nee toch? Je hebt sowieso AOW en dan gewoon je pensioen. Dat red je makkelijk met 200 euro hypotheek.

Rockstar schreef op 16-01-2022 om 20:04:

[..]

Nee toch? Je hebt sowieso AOW en dan gewoon je pensioen. Dat red je makkelijk met 200 euro hypotheek.

Oh ja. 🤔 Hopelijk bestaat die dan nog. Maar krantenwijk is sowieso geen slecht idee, dagelijkse beweging ed. 🤭

Rockstar schreef op 16-01-2022 om 19:43:

[..]

Oh niet erg, met zulke lage lasten kan dat makkelijk.

Als je niets geeft om bijvoorbeeld vakanties of andere leuke dingen die geld kosten kan het makkelijk ja. Met alleen een aow en nauwelijks pensioen is 750 best een flink bedrag iedere maand. Zeker voor een alleenstaande. 


Rondstruiner schreef op 16-01-2022 om 20:45:

[..]

Als je niets geeft om bijvoorbeeld vakanties of andere leuke dingen die geld kosten kan het makkelijk ja. Met alleen een aow en nauwelijks pensioen is 750 best een flink bedrag iedere maand. Zeker voor een alleenstaande.


Nee ik bedoel hypotheek van 200 euro. Bij 750 hangt het er van af hoe hoog je salaris is denk ik.

Zusterclivia schreef op 16-01-2022 om 20:16:

[..]

Oh ja. 🤔 Hopelijk bestaat die dan nog. Maar krantenwijk is sowieso geen slecht idee, dagelijkse beweging ed. 🤭

Oh ja daar zeg je wat, nee die AOW is dan vast al weg en dan begint je pensioen ook bij 85 jaar of zo dus is het niet echt van toepassing. 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.