Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Grote leegstand door hoge huren


Roosje1991 schreef op 24-10-2021 om 18:16:

Bij de Rijksoverheid is hbo-niveau schaal 9 en 10 en die beginnen op 2800 euro bruto per maand. Hogeropgeleiden verdienen gemiddeld 60.000 euro bruto per jaar.

Mijn vriend is hogeropgeleid maar die haalt dat salaris nog steeds niet na meerdere loonstijgingen. 

Peterselie schreef op 29-11-2021 om 13:21:

Mijn zusje en haar vriend hebben onlangs voor iets meer dan twee ton een goed onderhouden rijtjeswoning gekocht in Beverwijk. Diezelfde woning was in de omgeving van Arnhem of ergens in Zeeland misschien minder waard. Maar voor hen goed betaalbaar en ze hebben die direct zonder overbieden gekregen ook.
1500 euro huur is al ongeveer 4 ton aan hypotheek dus voor 1700 euro hypotheek ipv huur kan je in de omgeving Haarlem echt wel wat beters vinden dan een appartement tussen leegstaande appartementen in

Veel mensen vergeten dat het woningsprobleem vooral de eenverdieners en me sen die perse op een bepaalde plek moeten wonen raken. In of naast de stad kan je hier voor 3 ton een (klus)rijtjeswoning in een minder populaire straat vinden wat als je met z’n tweeën bent (en hebt gespaard en genoegen neemt met een meerjarenplan) betaalbaar is. Dat een woning van 1700 euro niet verhuurd wordt lijkt me vooral een gevolg dat je voor een minder hoog maandelijks bedrag een hypotheek kunt krijgen en er ook veel huurwoningen voor minder te krijgen zijn. 

Ik woon zelf op het adres van mijn ouders in een wijk (in een studentenstad) waar de ene na de andere woning wordt opgekocht door beleggers en opgedeeld in kleinere appartementen. (opdelen om te verkameren mag niet meer) Om vervolgens in de eeuwigheid aangeboden te blijven worden voor iets meer dan de helft van het bedrag van die Haarlemse woningen van 1700 euro per maand. Ik werk gewoon fulltime, verdien bovenmodaal, maar ik kom zelf niet eens in aanmerking om zo'n appartement tegenover mijn huidige adres te kunnen huren want ik verdien te weinig. Intussen is ook door het gedrag van deze beleggers de WOZ-waarde in de wijk enorm gestegen waardoor mijn ouders steeds meer OZB moeten betalen. Zelf denk ik dat dat is waar het die beleggers om gaat, dat door die belachelijke huurprijzen de WOZ opgekrikt wordt en zij hun vastgoed nog duurder kunnen doorverkopen.
Op mijn werk maken collega's onder de 30 jaar allemaal grappen zoals dat zij alleenstaande vrouwen van 27 zijn die bij hun ouders op de zolderkamer wonen, omdat wij door die idiote huurprijzen van woningen die toch al maanden of zelfs jaren leeg staan nergens terecht kunnen.

In Amsterdam en wat andere steden gaan ze een zelfbewoningsplicht invoeren voor woningen met een waarde tot ruim 5 ton. Zo snel mogelijk wat mij betreft!

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2021 om 20:14

LivA schreef op 15-12-2021 om 19:49:

Ik woon zelf op het adres van mijn ouders in een wijk (in een studentenstad) waar de ene na de andere woning wordt opgekocht door beleggers en opgedeeld in kleinere appartementen. (opdelen om te verkameren mag niet meer) Om vervolgens in de eeuwigheid aangeboden te blijven worden voor iets meer dan de helft van het bedrag van die Haarlemse woningen van 1700 euro per maand. Ik werk gewoon fulltime, verdien bovenmodaal, maar ik kom zelf niet eens in aanmerking om zo'n appartement tegenover mijn huidige adres te kunnen huren want ik verdien te weinig. Intussen is ook door het gedrag van deze beleggers de WOZ-waarde in de wijk enorm gestegen waardoor mijn ouders steeds meer OZB moeten betalen. Zelf denk ik dat dat is waar het die beleggers om gaat, dat door die belachelijke huurprijzen de WOZ opgekrikt wordt en zij hun vastgoed nog duurder kunnen doorverkopen.
Op mijn werk maken collega's onder de 30 jaar allemaal grappen zoals dat zij alleenstaande vrouwen van 27 zijn die bij hun ouders op de zolderkamer wonen, omdat wij door die idiote huurprijzen van woningen die toch al maanden of zelfs jaren leeg staan nergens terecht kunnen.

Dat is niet exclusief te wijten aan de beleggers maar ook aan de krapte op de woningmarkt. Door, o.a., de verhuurderheffing die in 2013 is ingevoerd, zijn er de helft minder sociale huurwoningen gebouwd. Eind 2008, begin 2009 klapte de woningmarkt in elkaar en kwamen veel koopwoning onder water te staan. Ook zijn er veel minder nieuwbouw (koop)woningen gebouwd waardoor er nauwelijks doorstroming is terwijl de bevolking groeit en volwassen wordt en op eigen benen wil staan. 

In 2011 kon een koper kiezen uit gemiddeld 25 huizen, nu zijn dat er minder dan 2. Voor een gemiddeld rijtjeshuis was dat van de zomer zelfs 1 en wordt driekwart van de woningen boven de vraagprijs verkocht. 

Hier (Oosten van het land, Doetinchem) zat huurprijzen van € 3000,- of meer. Kopen wordt ook heel erg moeilijk. Beneden de 4,5 ton wordt er nauwelijks wat aangeboden. Alleen in Zeeland bij de omgeving van Vlissingen en Terneuzen zijn de prijzen nog redelijk. Al zag ik gisteren dat in Terneuzen veel prijzen inmiddels al “op aanvraag” zijn… 
Ik heb steeds meer het gevoel dat een groot deel van Nederland alleen toegankelijk wordt voor twee groepen mensen: die met urgentie een sociale huurwoning krijgen en de mensen die zoveel geld te besteden hebben dat ze makkelijk een half miljoen of belachelijke huur voor een huis kunnen neerleggen. Ik krijg niet eens twee ton aan hypotheek en heb zoals de regering het graag ziet een studie met een kans op een lucratieve baan gevolgd. 

Roosje1991 schreef op 24-10-2021 om 18:16:

Bij de Rijksoverheid is hbo-niveau schaal 9 en 10 en die beginnen op 2800 euro bruto per maand. Hogeropgeleiden verdienen gemiddeld 60.000 euro bruto per jaar.

60.000 gedeeld door 12 is € 5000 bruto per maand. Mijn snelle berekening zal wel niet geheel kloppen, maar ik vraag me af hoe dit een gemiddelde kan zijn. Mijn werkvloer bestaat voornamelijk uit mensen die na 2015 zijn afgestudeerd en wij worden toch doorgaans jarenlang betaald als een junior/starter voor net iets meer dan € 3000 bruto per maand. (Wat ook komt omdat vrijwel niemand jarenlang hetzelfde soort werk blijft doen en dan steeds weer als junior begint) De maximum bedragen van veel loonschalen komen niet eens boven de € 5000. Ik snap dan ook niet waar dat GEMIDDELDE op gebaseerd is.  Maar blijkbaar kunnen heel veel mensen toch heel duur wonen en is (mede) daardoor de woningmarkt verpest. 

Tickel schreef op 15-12-2021 om 20:14:

[..]

Dat is niet exclusief te wijten aan de beleggers maar ook aan de krapte op de woningmarkt. Door, o.a., de verhuurderheffing die in 2013 is ingevoerd, zijn er de helft minder sociale huurwoningen gebouwd. Eind 2008, begin 2009 klapte de woningmarkt in elkaar en kwamen veel koopwoning onder water te staan. Ook zijn er veel minder nieuwbouw (koop)woningen gebouwd waardoor er nauwelijks doorstroming is terwijl de bevolking groeit en volwassen wordt en op eigen benen wil staan.

In 2011 kon een koper kiezen uit gemiddeld 25 huizen, nu zijn dat er minder dan 2. Voor een gemiddeld rijtjeshuis was dat van de zomer zelfs 1 en wordt driekwart van de woningen boven de vraagprijs verkocht.

Te weinig bijgebouwd? Ik denk dat het probleem meer is dat krimpgebieden te weinig voorzieningen hebben: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/16/dakloos-in-amstelveen-dan-mag-je-verhuizen-naar-zeeland-a4069316 - Ik verbaas me vaak over dat in Vlissingen voor 2 ton rijtjeshuizen staan aangeboden en in Arnhem je meestal minstens 4,5 ton moet neerleggen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-01-2022 om 13:25

Zaireh schreef op 01-01-2022 om 12:32:

[..]

Te weinig bijgebouwd? Ik denk dat het probleem meer is dat krimpgebieden te weinig voorzieningen hebben: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/16/dakloos-in-amstelveen-dan-mag-je-verhuizen-naar-zeeland-a4069316 - Ik verbaas me vaak over dat in Vlissingen voor 2 ton rijtjeshuizen staan aangeboden en in Arnhem je meestal minstens 4,5 ton moet neerleggen.


Voorzieningen? Wat dacht je van werkgelegenheid. En ja, te weinig gebouwd. Dat is wel algemeen bekend. 

Tickel schreef op 01-01-2022 om 13:25:

[..]


Voorzieningen? Wat dacht je van werkgelegenheid. En ja, te weinig gebouwd. Dat is wel algemeen bekend.

Idd. Het is niet voor niets dat de overheid bepaalde zaken naar buiten de Randstad heeft verplaatst. Oa de PTT naar Groningen. Om daar meer werkgelegenheid te creëren.

Tickel schreef op 01-01-2022 om 13:25:

[..]


Voorzieningen? Wat dacht je van werkgelegenheid. En ja, te weinig gebouwd. Dat is wel algemeen bekend.

Op die plekken in dat artikel kan je met de auto naar heel veel grote steden toe... Net als bv. Zuid-Limburg. Dus werkgelegenheid lijkt me het probleem niet.

Zaireh schreef op 01-01-2022 om 16:44:

[..]

Op die plekken in dat artikel kan je met de auto naar heel veel grote steden toe... Net als bv. Zuid-Limburg. Dus werkgelegenheid lijkt me het probleem niet.

Het zijn krimpgemeenten omdat er geen werkgelegenheid is. Natuurlijk is dat wel het probleem. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-01-2022 om 22:14

Zaireh schreef op 01-01-2022 om 16:44:

[..]

Op die plekken in dat artikel kan je met de auto naar heel veel grote steden toe... Net als bv. Zuid-Limburg. Dus werkgelegenheid lijkt me het probleem niet.

Grote steden? 2 uur naar Rotterdam en 1,5 uur naar Tilburg. Kijk even op maps wat er rondom Sluis ligt, niets.

Zaireh schreef op 01-01-2022 om 12:01:

Hier (Oosten van het land, Doetinchem) zat huurprijzen van € 3000,- of meer. Kopen wordt ook heel erg moeilijk. Beneden de 4,5 ton wordt er nauwelijks wat aangeboden. Alleen in Zeeland bij de omgeving van Vlissingen en Terneuzen zijn de prijzen nog redelijk. Al zag ik gisteren dat in Terneuzen veel prijzen inmiddels al “op aanvraag” zijn…
Ik heb steeds meer het gevoel dat een groot deel van Nederland alleen toegankelijk wordt voor twee groepen mensen: die met urgentie een sociale huurwoning krijgen en de mensen die zoveel geld te besteden hebben dat ze makkelijk een half miljoen of belachelijke huur voor een huis kunnen neerleggen. Ik krijg niet eens twee ton aan hypotheek en heb zoals de regering het graag ziet een studie met een kans op een lucratieve baan gevolgd.

Dit gevoel heb ik ook als ik om mij heen kijk. Ik zie collega’s die maar samen gaan wonen met vrienden of soms andere collega’s om zo de huur voor een klein appartement te kunnen betalen. En zij verdienen modaal of iets daarboven. Ik woon niet in een grote stad of in de randstad, maar ook hier is het lastig iets betaalbaars te vinden. Net als jij kon ik geen eens twee ton aan hypotheek krijgen, 175.000 was de Max. Ondertussen verdien ik wat meer maar ik zat laatst eens te kijken wat je voor 175.000 kan krijgen in mijn woonplaats. Dan krijg je dus bijvoorbeeld zoiets: https://www.funda.nl/koop/ede/appartement-42528184-parkweg-125-a25

Best leuk voor een starter, maar als je begin 30 bent zoek je vaak toch iets met wat meer ruimte. En het probleem is dat hier dus ook overboden wordt, voor dat bedrag zal je het dus niet krijgen. En voor een lager bedrag kom je nog kleiner te wonen, en zal je eerst geld in een verbouwing moeten steken: https://www.funda.nl/koop/ede/appartement-88010644-arnhemseweg-26-3/

Qua huren is het ook lastig. Er is niet zoveel en wat er is wordt verhuurd met een inkomenseis. Mijn huis is meer dan een ton meer waard geworden in 3 jaar tijd, daar kunnen weinig mensen tegenop sparen. En dan woon ik zeker niet in een pand aan de Herengracht.

Rondstruiner schreef op 01-01-2022 om 18:15:

[..]

Het zijn krimpgemeenten omdat er geen werkgelegenheid is. Natuurlijk is dat wel het probleem.

Ik las laatst een interessant artikel over dat krimpgemeentes voor een gedeelte ook een selffulfilling prophecy zijn. Doordat gebieden als krimpgemeenten worden aangemerkt wordt er weinig meer gebouwd, waardoor jongeren wegtrekken. En met de jongere gezinnen ook de scholen, voorzieningen en daarmee de werkgelegenheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.