Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-11-2025 om 20:16
Formatie
Morgen wordt er een verkenner benoemd als de fractievoorzitters het daarover eens worden. Dus ik denk dat een formatiedraadje inmiddels wel kan.
Traditioneel is er al weer het eerste lek tijdens de formatie: de naam van de beoogd verkenner is uitgelekt.
https://nos.nl/artikel/2589089-d66-ziet-wouter-koolmees-graag-als-verkenner
Hier de uitslagen en een coalitiebouwer: https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
en hier de link naar de formatiewebsite: https://www.kabinetsformatie2025.nl/
Alice12
03-02-2026 om 23:42
PensioNada schreef op 03-02-2026 om 22:27:
Het is gewoon appels met peren vergelijken. In IJsland en Noorwegen heb je bijvoorbeeld de hoogste salarissen, maar ook hoogste kosten van levensonderhoud, waarbij je overigens wel weer zaken hebt die juist goedkoper zijn in beide landen zoals elektriciteit.
Wat heeft dat te maken met de leeftijd wanneer je stopt met werken?
Mugske
04-02-2026 om 07:25
Miraval schreef op 03-02-2026 om 21:20:
Ik ben nu aan het terugkijken, ik word er eigenlijk niet heel veel wijzer van eerlijk gezegd. Bijvoorbeeld de motie van Klaver om de AOW verhoging te schrappen heeft het (nu) niet gehaald, terwijl ik zowat alle onderbrekers juist hier op zag reageren... dan snap ik dus niet zo goed waarom hier geen meerderheid voor is.
Dus ik ben heel erg benieuwd wat dit kabinet gaat brengen, welke voorstellen steun krijgen en welke niet.
Ik heb de termijn van Wilders even doorgespoeld, want dat was alleen de bekende tirade denk ik, althans zo begon hij dan toch.
Sommige partijen gaven een stemverklaring. Ze gaan nu geen moties steunen nog voordat er een kabinet en verdere uitwerking van plannen is. Zegt dus niks over wat ze van het onderwerp vinden.
Daarnaast zijn dit 'spreek-uit moties', dus een signaal, maar daar hoeft het kabinet niet perse iets mee te doen.
Mugske
04-02-2026 om 07:37
Alice12 schreef op 03-02-2026 om 23:42:
[..]
In scandinavie betalen mensen ook meer aan belasting. Het hele stelsel is daar anders.
PensioNada
04-02-2026 om 07:50
Alice12 schreef op 03-02-2026 om 23:42:
[..]
Het was een reactie op hoogte pensioenen
Pooh-Bear
04-02-2026 om 08:33
Ik had toch gehoopt met D66 in de regering had sommige dingen een stuk socialer zouden gaan.Ik zie in dit regeerakkoord een hoop dingen die misschien invloed gaan hebben op mij en mijn gezin.
zo werk ik als huishoudelijke hulp voor de WMO als huishoudelijke hulp WMO gaat weet ik niet of mesen hiervoor willen of kunnen betalen. Als ik daardoor mijn baan kwijtraak krijg ik nog maar één jaar WW en ik mag ook langer doorwerken voordat ik AOW krijg.
Mijn dochter woont nu nog thuis, maar zou graag een keer willen gaan samenwonen met haar vriendin die een Wajong uitkering heeft. Mijn dochter werkt in de zorg en heeft de al geen groot salaris. Als er dan ook nog 20% van de uitkering van haar vriendin afgaat zullen ze het nog moeilijker krijgen.
Daglichtlamp
04-02-2026 om 08:35
Die korting van 20% is op het maximaal dagloon in de WIA en de WW, die heeft helemaal niets te maken met de WAJONG.
(en dat maximaal dagloon is nu €304 per dag, dus met deze bezuiniging krijg je alleen te maken als je bruto meer dan € 243 per dag verdient).
Miraval
04-02-2026 om 08:50
Daglichtlamp schreef op 04-02-2026 om 08:35:
Die korting van 20% is op het maximaal dagloon in de WIA en de WW, die heeft helemaal niets te maken met de WAJONG.
(en dat maximaal dagloon is nu €304 per dag, dus met deze bezuiniging krijg je alleen te maken als je bruto meer dan € 243 per dag verdient).
Ik had idd ook het idee dat dat alleen zou gelden voor de hogere inkomens. En mochten zij idd door uitval een inkomensval maken, dan is er ook nog altijd de optie een aanvullende AOV af te sluiten om dat te voorkomen. (Ik meen dat jij ook zoiets geschreven had?)
Tuinplant
04-02-2026 om 09:25
Dit inderdaad, maar veel mensen lezen loon ipv maximum dagloon. Pers en oppositiepartijen zijn daar ook niet duidelijk in.
EUR 243,00 komt overeen met ongeveer EUR 63.000 op jaarbasis.
Pooh-Bear
04-02-2026 om 09:34
O dan had ik die verkeerd begrepen. Ik dacht dat het om alle arbeidsongeschiktheids verzekeringen ging.
Daglichtlamp
04-02-2026 om 09:49
Tuinplant schreef op 04-02-2026 om 09:25:
[..]
Dit inderdaad, maar veel mensen lezen loon ipv maximum dagloon. Pers en oppositiepartijen zijn daar ook niet duidelijk in.
EUR 243,00 komt overeen met ongeveer EUR 63.000 op jaarbasis.
En let op: dit is als je fulltime werkt, als je parttime werkt moet je dat bedrag evenredig verlagen, dus dan kom je daar veel eerder aan.
Alice12
04-02-2026 om 09:57
Ik vind het heel bijzonder dat het nieuwe kabinet de ww duur wil verkorten met een jaar, maar de wachtregeling voor politici ongemoeid laat. Waarom wordt die ook niet gekort en waarom vraagt geen een journalist daarnaar.
Daglichtlamp
04-02-2026 om 10:03
De BBB heeft ook weer eens laten weten hoe ze echt over de bestrijding van dakloosheid denken. Deze motie zou het hebben gehaald als de BBB voor gestemd zou hebben.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2026Z02267&did=2026D05191
constaterende dat het aantal mensen dat dakloos is de afgelopen jaren niet is gedaald maar juist is gestegen;
overwegende dat het doel om in 2030 dakloosheid te beëindigen, zoals vastgelegd in het Nationaal Actieplan Dakloosheid, steeds verder uit zicht raakt;
overwegende dat de aanpak van dakloosheid, behoudens het één keer noemen van dak- en thuislozen, geen expliciete plek heeft in de woonparagraaf van het coalitieakkoord,
ondanks de aangekondigde investeringen in de volkshuisvesting;
spreekt uit dat de bestrijding en preventie van dakloosheid in het volgende kabinet expliciet onderdeel wordt van het volkshuisvestingsbeleid
Maar ik hem me het meest verbaasd over JA21. Ze hebben in de doorrekening van hun verkiezingsprogramma staat dat de de AOW leeftijd verhoogd moet worden, en toch stemmen ze voor de motie die ertegen is. Ik denk ook dat de verhoging de lastigste maatregel is. Bij het verlagen van de WW en de WIA kunnen mensen nog denken dat het hun niet raakt, maar een verhoging van de AOW-leeftijd raakt vrijwel iedereen.
Deze wèl aangenomen motie laat duidelijk zien dat het kabinet werk te doen heeft. De oppositie laat duidelijk weten dat ze zich niet gebonden weet aan het financieel kader dat de formerende partijen bedacht hebben (alleen de groep Markuszower heeft niet voorgestemd, maar steun van hun zal duur zijn is mijn inschatting).:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2026Z02253&did=2026D05177
Fleurtje_5
04-02-2026 om 10:48
Pooh-Bear schreef op 04-02-2026 om 08:33:
Ik had toch gehoopt met D66 in de regering had sommige dingen een stuk socialer zouden gaan.Ik zie in dit regeerakkoord een hoop dingen die misschien invloed gaan hebben op mij en mijn gezin.
zo werk ik als huishoudelijke hulp voor de WMO als huishoudelijke hulp WMO gaat weet ik niet of mesen hiervoor willen of kunnen betalen. Als ik daardoor mijn baan kwijtraak krijg ik nog maar één jaar WW en ik mag ook langer doorwerken voordat ik AOW krijg.
Mijn dochter woont nu nog thuis, maar zou graag een keer willen gaan samenwonen met haar vriendin die een Wajong uitkering heeft. Mijn dochter werkt in de zorg en heeft de al geen groot salaris. Als er dan ook nog 20% van de uitkering van haar vriendin afgaat zullen ze het nog moeilijker krijgen.
Daar is absoluut niets socialer aan. Wel het tegenovergestelde.
ps.
Die arrogantie.
Partijen verdelen deze week de ministersposten: ‘We zoeken mensen zonder al te groot ego’.
„We waren ons zeer bewust van de grote hervormingen en dat deze wat losmaken. Er zijn oprechte zorgen.
Pooh-Bear
04-02-2026 om 10:50
Fleurtje_5 schreef op 04-02-2026 om 10:48:
[..]
Daar is absoluut niets socialer aan. Wel het tegenovergestelde.
Klopt daarom zeg ik ook dat ik er op gehoopt had.
Maar helaas. Laten we hopen dat er een aantal dingen niet door gaan komen.
Daglichtlamp
04-02-2026 om 11:01
Even iets heel anders tussendoor, vandaag werd er fries gesproken in de Tweede Kamer: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2026-02-04/binnenlandse-zaken/plenaire-zaal/tweeminutendebat-advies-fryske-taal-en-kultuer-2024-2028-en-advies-friestalige-journalistiek-33335-25-10-45/markeringen?event=speaker2026-02-04T10%3A43%3A10%2B0100
(wel met vertaling voor de niet Friestaligen). Overigens kwam Vermeer van de BBB niet opdagen, terwijl hij wel als spreker was aangemeld. Jammer voor een partij die zegt dat ze er vooral ook voor de regio's willen zijn.