Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Lollypopje schreef op 30-01-2026 om 07:18:

Inmiddels de samenvatting van het PAIS-debat gelezen.

Zoals te verwachten veel inzet van glpvda, pvdd, cu en sp.

De nieuwe coality wil geen toezeggingen doen, wat begrijpelijk is, maar gezien de partijen er in, en hun plannen voor o.a. de zorg en het uwv, weinig hoopgevend.

En de huidige minister klopt zich op de borst dat hij in november bij het protest op het malieveld is geweest, maar vind het verder wel prima dat het beetje zorg voor ons dat er is volledig wordt afgebroken, want de huisartsen kunnen dat wel doen 🤦‍♀️👿😢

Niet verrassend, maar toch voel ik me verdrietig en teleurgesteld. Ergens diep in mij was er toch een stemmetje dat hoopte dat al ons leed genoeg zou zijn om iets te willen doen, maar ze geven geen zak om ons.

Hoeveel mensen moeten nog onnodig wegkwijnen zonder hulp of hoop?
Hoeveel mensen moeten er nog onnodig sterven, voordat ze wel iets gaan doen?
Of veranderd dat pas als het hen zelf treft en ze zelf voelen hoe het is om door de zorg en de politiek in de steek te worden gelaten?

Ik ben dankbaar voor de partijen die zich wel keihard voor ons inzetten en kan slechts hopen dat die het minderheidskabinet door onderhandelingen kunnen dwingen wel iets voor ons te gaan doen.

Ik vond de foto met de rolstoelen met daarop de foto’s van personen heel confronterend.

Heel stil verzet. Wat dat betreft een heel mooie manier om aandacht te vragen. 
Ook ik ben, net zoals Miraval, bekend met ME en CVS. “Mooi” zo’n diagnose, helaas kun je er vervolgens zo weinig mee wanneer het niet of niet volledig wordt erkend.

vandaag worden de plannen bekend gemaakt. Ik ben benieuwd.
Ik vind de snelheid en het feit dat er dit maal niets/weinig is uitgelekt een verademing.
De inhoud van de plannen…op basis van wat speculaties die her en der vermeld zijn…niet helemaal wauw. Ik realiseer me echter dat elk plan en elke verandering altijd voorstanders én tegenstanders heeft. We gaan het zien.

oh, en wat ik ook nog even kwijt wilde…..

Geert was van de week aan het woord in een kort filmpje dat ik zag en hij zat weer in zijn typische Geert modus.
Sarcasme, bozig uithalen naar partijen en plannen, oneliners…ik merkte dat ik het echt een verademing vind dat deze man de laatste tijd minder podium kreeg. (Of dat andere partijen meer podium kregen). 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2026 om 11:31 Topicstarter

Het is natuurlijk wachten op het coalitieakkoord, maar het advies van de informateur staat al online. Ik hoop op bekwame ministers die een succes kunnen maken van dit kabinet. Een experiment zoals het vorige kabinet met 0 ministers met ervaring was geen goed idee. 
https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2026/01/30/eindverslag-informateur-letschert

Op de grote thema’s waarop doorbraken voor Nederland noodzakelijk zijn, is het nastrevenswaardig om brede akkoorden te sluiten met zoveel mogelijk partijen in de Kamers en in de samenleving. Ik adviseer daarom om naast het betrekken van politieke partijen, ook in een vroeg stadium mede-overheden, maatschappelijke organisaties en adviescolleges aan tafel te vragen en hun adviezen serieus te nemen. Verras elkaar niet op inhoud en let op uitvoerbaarheid. Of zoals mijn voorganger Sybrand Buma al onderstreepte: “Wat kán moet weer de begrenzing zijn van wat de politiek wil”. Dit alles vergt veel van de individuele bewindslieden. Persoonlijk moeten zij in staat zijn te geven en te nemen, te onderhandelen en zichzelf weg te cijferen. De aantallen kopjes koffie in de Kamer en buiten Den Haag zullen in deze periode aanzienlijk moeten toenemen.

Miraval schreef op 30-01-2026 om 08:02:

@Lollypopje helemaal mee eens! Ik hoop er ook op, maar kennelijk is deze ziekte niet "interessant" genoeg, of zichtbaar genoeg, om geld vrij te maken voor onderzoeken e.d.

Ik ben al meer dan 25 jaar zeed bekend met ME/CVS, en het is frustrerend en vreselijk hoe daar mee om is gegaan.

Precies dit. In bepaalde andere landen word ME zeer serieus genomen.

https://me-cvsvereniging.nl/me-cvs/wat-mecvs/

Het is een ernstige chronische multisysteem ziekte, die niet verward moet worden met chronische moeheid.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2026 om 13:49 Topicstarter

Ik zie in elk geval de zieken zwaar getroffen worden in dit akkoord. Verhogen eigen risico, een eigen bijdrage voor de wijkverpleging, het geheel afschaffen van de mogelijkheid om zorgkosten af te trekken, het niet langer automatische vergoeden van huishoudelijke hulp uit de WMO (al komt daar wel een vangnet).

Hier zijn de stukken te raadplegen: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2026/01/30/aan-de-slag---coalitieakkoord-2026-2030

Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 13:49:

Ik zie in elk geval de zieken zwaar getroffen worden in dit akkoord. Verhogen eigen risico, een eigen bijdrage voor de wijkverpleging, het geheel afschaffen van de mogelijkheid om zorgkosten af te trekken, het niet langer automatische vergoeden van huishoudelijke hulp uit de WMO (al komt daar wel een vangnet).

Hier zijn de stukken te raadplegen: https://www.kabinetsformatie2025.nl/documenten/2026/01/30/aan-de-slag---coalitieakkoord-2026-2030

Pfff ja las het net. Want die doorgroep zit al zo ontzettend ruimen het geld, ahum 😒

En bij arbeidsongeschiktheid 20 % verlaging, alsof het al zo'n vetpot is. AOW leeftijd sneller omhoog vanaf 2033 echt.....

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2026 om 14:05 Topicstarter

En het niet langer hoeven te vergoeden van ongecontracteerde zorg door zorgverzekeraars. De vrije artsenkeuze was er eigenlijk al nauwelijks meer doordat pure restitutieverzekeringen eigenlijk niet meer bestaan, maar die gooien we nu blijkbaar definitief bij het grofvuil. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2026 om 14:11 Topicstarter

majorette2005 schreef op 30-01-2026 om 14:04:

En op een bijstandsuitkering 20 % verlaging, alsof het al zo'n vetpot is. AOW sneller omhoog vanaf 2033 echt.....

Je bedoelt dat de leeftijd waarop de AOW in gaat sneller omhoog gaat. Nu stijgt deze leeftijd met 2/3 van stijging de levensverwachting, als het komend kabinet zijn zin krijgt wordt dat weer gelijk aan de stijging van de levensverwachting. 

Nu stijgt de levensverwachting momenteel minder snel dan destijds verwacht werd, dus ik vermoed dat het voor de verwachte AOW leeftijden niet zoveel uitmaakt. 

Ik kan trouwens niet vinden waar in het akkoord staat dat de bijstandsuitkering omlaag gaat.  Wel wordt de IVA afgeschaft voor nieuwe gevallen, dat betekent dat mensen die in de toekomst voorgoed arbeidsongeschikt worden, een lagere uitkering krijgen dan nu (van 75 % naar 70 % van het laatst verdiende loon).

Tja, Nederland heeft rechts gestemd en daar is dit het resultaat van. Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de mensen hier blij mee is.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-01-2026 om 14:19 Topicstarter

Schoondochter schreef op 30-01-2026 om 14:15:

Tja, Nederland heeft rechts gestemd en daar is dit het resultaat van. Ik ga ervan uit dat de meerderheid van de mensen hier blij mee is.

Ik weet het. Daarom snap ik ook niet dat er op voorhand partijen als BBB, PVV en zo beweren dat we een links kabinet krijgen. Dit is op zijn best midden, maar in feite centrum-rechts. 

Daglichtlamp schreef op 30-01-2026 om 14:11:

[..]

Je bedoelt dat de leeftijd waarop de AOW in gaat sneller omhoog gaat. Nu stijgt deze leeftijd met 2/3 van stijging de levensverwachting, als het komend kabinet zijn zin krijgt wordt dat weer gelijk aan de stijging van de levensverwachting.

Nu stijgt de levensverwachting momenteel minder snel dan destijds verwacht werd, dus ik vermoed dat het voor de verwachte AOW leeftijden niet zoveel uitmaakt.

Ik kan trouwens niet vinden waar in het akkoord staat dat de bijstandsuitkering omlaag gaat. Wel wordt de IVA afgeschaft voor nieuwe gevallen, dat betekent dat mensen die in de toekomst voorgoed arbeidsongeschikt worden, een lagere uitkering krijgen dan nu (van 75 % naar 70 % van het laatst verdiende loon).

https://www.gelderlander.nl/politiek/lagere-uitkeringen-langer-doorwerken-en-duurdere-zorg-dit-wil-kabinet-jetten~a26f4754/

Niet de bijstands uitkering , verkeerd gelezen.

Wie arbeidsongeschikt wordt, krijgt straks veelal een lagere uitkering. De maximale uitkering die iemand kan krijgen, wordt 20 procent lager dan nu het geval is. Ook komt de speciale, hogere uitkering voor mensen die helemaal arbeidsongeschikt raken (IVA) te vervallen voor nieuwe gevallen. Besparing: 2,3 miljard euro.

Lekker makkelijk plukken van de zwakkere schouders in de samenleving. Die geven weinig tegengas en protesteren niet zo snel (want: ziek...), dus daar kun je makkelijk veel geld wegschrapen. 

Begrijp me niet verkeerd, de kosten voor defensie moeten ergens vandaan komen. Maar dat had ook op sterkere schouders kunnen rusten. 

Schommelstoel schreef op 30-01-2026 om 14:58:

Lekker makkelijk plukken van de zwakkere schouders in de samenleving. Die geven weinig tegengas en protesteren niet zo snel (want: ziek...), dus daar kun je makkelijk veel geld wegschrapen.

Begrijp je me niet verkeerd, de kosten voor defensie moeten ergens vandaan komen. Maar dat had ook op sterkere schouders kunnen rusten.

Maar hoera, de hypotheekrenteaftrek blijft in elk geval. Want dat is natuurlijk veel belangrijker

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.