Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Formatie

Daglichtlamp schreef op 20-01-2026 om 13:55:

https://www.ad.nl/politiek/bom-barst-bij-pvv-fractie-in-opstand-tegen-wilders-zeven-kamerleden-splitsen-zich-af~a9c37cdf/
Heel benieuwd wie deze zeven zijn, en of daar prominenten bij zitten. Het liet natuurlijk ook wel wat zien dat de meeste van de PVV bewindslieden niet opnieuw op de lijst wilden.

Quote uit je link:

De PVV’ers die opstappen zijn naast Markuszower, Claassen en Heutink ook Tamara ten Hove, Annelotte Lammers, Nicole Moinat en Shanna Schilder.

(met voornaam: Gidi Markuszower, René Claassen en Hidde Heutink.)

Fleurtje_5 schreef op 20-01-2026 om 14:05:

[..]

Quote uit je link:

De PVV’ers die opstappen zijn naast Markuszower, Claassen en Heutink ook Tamara ten Hove, Annelotte Lammers, Nicole Moinat en Shanna Schilder.

(met voornaam: Gidi Markuszower, René Claassen en Hidde Heutink.)

De laatste 4 zaten pas sinds de laatste verkiezingen in de tweede kamer. Waarschijnlijk is dit wel de snelste weg naar een Kamerlidmaatschap, geen jarenlang buffelen in gemeentes en/of provincies om in beeld te komen, maar een leuk gesprekje met grote roerganger Geert, flink slijmen en dan na 70 dagen uit de fractie stappen.

Ben benieuwd op die zeven nog vaak zullen verschijnen in de kamer.

De PVV had al behoorlijk wat afwezigheid vergeleken met andere partijen.

Maar misschien zet dit ze juist aan tot hard werken voor hun eigen standpunten of eventueel nieuwe partij. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-01-2026 om 14:45 Topicstarter

BeesAreCool schreef op 20-01-2026 om 14:39:

Ben benieuwd op die zeven nog vaak zullen verschijnen in de kamer.

De PVV had al behoorlijk wat afwezigheid vergeleken met andere partijen.

Maar misschien zet dit ze juist aan tot hard werken voor hun eigen standpunten of eventueel nieuwe partij.

Ik denk dat die zeven juist vaker gaan verschijnen. De belabberde aanwezigheid van PVV'ers komt juist ook omdat ze hun mond toch vrijwel niet open mogen doen van Wilders. Dus ik denk dat deze zeven juist wel aan de slag willen.

(en het zijn wel o.a. de nummers 3 t/m 5 en nr 7 van de lijst) 

Daglichtlamp schreef op 20-01-2026 om 14:45:

[..]

Ik denk dat die zeven juist vaker gaan verschijnen. De belabberde aanwezigheid van PVV'ers komt juist ook omdat ze hun mond toch vrijwel niet open mogen doen van Wilders. Dus ik denk dat deze zeven juist wel aan de slag willen.

In dat stukje van de kritische brief die het AD heeft gepubliceerd staat letterlijk dat de PVV meer is dan een partijleider met een twitter-account. 

En er staat ook dat de PVV meer is dan een one-issue partij. 

Dus ja, ik denk dat ze aan het werk willen. Ik zou als ik hen was met JA21 gaan babbelen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-01-2026 om 15:47 Topicstarter

Hopelijk betekent dit ook dat Geert Wilders zijn plek als tweede ondervoorzitter kwijt raakt. Hij deed dat werk toch al niet (of hebben jullie hem al wel eens een Kamerdebat zien voorzitten?). 
Als je nu kijkt naar de grote van de partijen zouden de eerste en de tweede ondervoorzitters geleverd moeten worden door respectievelijk D66 en GroenLinks-PvdA. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-01-2026 om 17:01 Topicstarter

Ik had nog helemaal niet gezien dat de PVV zo snel daalt in de peilingen. Dat zal ook onrust geven in de fractie. 

17-1-2026-3-872x1024.jpg

Daglichtlamp schreef op 20-01-2026 om 14:45:

[..]

(en het zijn wel o.a. de nummers 3 t/m 5 en nr 7 van de lijst)

Goed punt. 

Ik denk dat Wilders vooral goed is in oppositie voeren

Waarschijnlijk was hij daarom ook blij om het kabinet te verlaten met zijn partij.

Echter, hij had een goede kans als grootste partij in een rechtse regering en fie heeft hij zo verspeeld.

Daglichtlamp schreef op 20-01-2026 om 15:47:

Hopelijk betekent dit ook dat Geert Wilders zijn plek als tweede ondervoorzitter kwijt raakt. Hij deed dat werk toch al niet (of hebben jullie hem al wel eens een Kamerdebat zien voorzitten?).
Als je nu kijkt naar de grote van de partijen zouden de eerste en de tweede ondervoorzitters geleverd moeten worden door respectievelijk D66 en GroenLinks-PvdA.

De pvv wordt dan dus 26-7=19 zetels (en dus kleiner dan groen links/PvdA). 

Als de 7 zich bij Ja21 aansluiten ben ik benieuwd of dat nog effect heeft op de formatie. Dan heb je ineens wel een meerderheid in de 2e kamer. Zou mijn keus niet zijn maar misschien wel het verkennen waard. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

20-01-2026 om 18:21 Topicstarter

Neweve schreef op 20-01-2026 om 18:14:

[..]

Als de 7 zich bij Ja21 aansluiten ben ik benieuwd of dat nog effect heeft op de formatie. Dan heb je ineens wel een meerderheid in de 2e kamer. Zou mijn keus niet zijn maar misschien wel het verkennen waard.

Als je een nog rechterse partij hebt dan JA21 dan wil D66 dat toch juist helemaal niet? Ik vrees trouwens dat de aansluiting eerder gezocht gaat worden bij FvD. Ik denk dat de formatie gewoon voortgaat zoals nu. Ik denk dat ze hun planning gaan halen.

Neweve schreef op 20-01-2026 om 18:14:

[..]

Eerdmans zit niet op ze te wachten, hij houdt niet van overlopers.

Ik ben geen fan van de PVV maar het blijft natuurlijk raar dat je als partij zo je zetels kwijtraakt. 

Tenzij iemand veel voorkeurstemmen haalt, komen die stemmen vooral van de partij, niet de persoon zelf. 

Ik vind het eigenlijk nog wat gekker dat je je dan ook nog bij een andere bestaande partij aan kan sluiten. 

Dan kan ik ook de "vrouwen tellen ook mee" partij oprichten, stemmen winnen om me vervolgens bij de SGP aan te sluiten oid.

en in de tussentijd spreken de gekozen benamingen en  “grappige” woorden van Pensionada en felija boekdelen.

kan dat niet anders??
dit zijn typische voorbeelden van de passief agressieve wijze waarop rechts wordt weggezet.

ik schrijf toch ook niet dat me de prodentsmile van Jetten niet aanstaat? Of dat die “relnicht” nu wel blij zal zijn?

niet dat beide beweringen mijn woorden zouden zijn, ik gebruik ze enkel als voorbeelden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2026 om 06:44 Topicstarter

kerstbeer schreef op 20-01-2026 om 21:17:

Ik ben geen fan van de PVV maar het blijft natuurlijk raar dat je als partij zo je zetels kwijtraakt.

Tenzij iemand veel voorkeurstemmen haalt, komen die stemmen vooral van de partij, niet de persoon zelf.

Ik vind het eigenlijk nog wat gekker dat je je dan ook nog bij een andere bestaande partij aan kan sluiten.

Dan kan ik ook de "vrouwen tellen ook mee" partij oprichten, stemmen winnen om me vervolgens bij de SGP aan te sluiten oid.

Het is natuurlijk aan elke partij zelf of ze akkoord gaat met de aansluiting van overlopers. Ik geef je weinig kans bij de SGP. Wilders was zelf natuurlijk ook ooit een Kamerlid die zijn zetel meenam. Dus wat dat betreft heeft hij geen recht van spreken. Heel goed dat leden van fracties hun eigen keuzes mogen maken in het Nederlandse parlementaire stelsel. Anders kan er bij een partij zoals de PVV is veel te veel macht bij 1 persoon komen te liggen.

En wat taalgebruik betreft: Wilders had het eerder over de bende van Jetten, dan vind ik het nu grappig dat Jetten het heeft over de bende bij de PVV.

Als Eerdmans echt gezegd heeft dat hij niet van overlopers houdt, is dat natuurlijk ook grappig. Net zoals de boosheid van van der Plas over de overlopers van BBB naar D66 ook vermakelijk was. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-01-2026 om 07:54 Topicstarter

Overigens is dit natuurlijk geen links/rechts issue. DENK die een dergelijke opmerking zou maken over het meenemen van je eigen zetel zou net zo grappig zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.