Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

De 'verwende sneeuwvlokjes' van Generatie Z zoeken hun weg op de arbeidsmarkt


Gelukkig herken ik dit niet.  Heb 5 kinderen tussen 20 en 23,die allemaal verder leren, en daarnaast werken. Ik denk meer dat die generatie de pech generatie is: woningsnood, mantel zorgen, pensioen moeten betalen voor al die babyboomers. Bezuinigingen in het onderwijs,waardoor er veel meer jongeren tussen wal en schip raken....

Herfstappeltaart schreef op 07-10-2023 om 13:39:

Ik vind het nogal generaliserend allemaal.

Als je het niet (deels) herkend, werk je misschien niet, of niet met jonge mensen.

Natuurlijk is niet iedereen zo, maar werkelijk iedereen die ik ken ziet bij een aantal mensen dit gedrag op de werkvloer.

Miepjecody schreef op 07-10-2023 om 13:42:

[..]

Als je het niet (deels) herkend, werk je misschien niet, of niet met jonge mensen.

Natuurlijk is niet iedereen zo, maar werkelijk iedereen die ik ken ziet bij een aantal mensen dit gedrag op de werkvloer.

Ik hou er gewoon niet van om een hele generatie bepaalde eigenschappen toe te dichten. Ik beoordeel mensen liever als individu.

Ted68 schreef op 07-10-2023 om 13:42:

Gelukkig herken ik dit niet. Heb 5 kinderen tussen 20 en 23,die allemaal verder leren, en daarnaast werken. Ik denk meer dat die generatie de pech generatie is: woningsnood, mantel zorgen, pensioen moeten betalen voor al die babyboomers. Bezuinigingen in het onderwijs,waardoor er veel meer jongeren tussen wal en schip raken....

En babyboomers over één kam scheren heb ik ook een hekel aan. Klopt vaak voor geen meter.

Herfstappeltaart schreef op 07-10-2023 om 13:44:

[..]

Ik hou er gewoon niet van om een hele generatie bepaalde eigenschappen toe te dichten. Ik beoordeel mensen liever als individu.

Nou soms is het wel handig, om te weten waar dat gedrag vandaan komt.

Oh,maar dat doe ik ook niet.....Hoe moet  ik dan die babyboemers noemen?

Yumi

Yumi

07-10-2023 om 13:53 Topicstarter

citroentje schreef op 07-10-2023 om 12:57:

Ik hb twee z- kinderen en herken het totaal niet. De Z generatie is ook de pechgeneratie met een enorme studieschuld, veel bij moeten werken naast je studie en vervolgens is er geen kamer te vinden of zo onbetaalbaar dat ze nog meer moeten werken naast studie. De eisen zijn hoog. Wat ik wel herken is dat ze door social media een onrealistisch beeld hebben over uiterlijk en mentale gezondheid. Iedere dip is een depressie en een paar dagen geen eetlust anorexia.

Komt er niet in iedere generatie een dosis pech voor? Wat te denken van de jaren 80 met een hoge werkeloosheid en woningnood? Die studieschuld is een probleem maar er is gelukkig werk genoeg... 
Studeren, lenen en ontvangen: zo ging dat vroeger (en nu) (nos.nl)

Dat beeld wat ze hebben over hun uiterlijk en mentale gezondheid kende ik niet en dat klinkt zorgwekkend. Dat vind ik naar om te lezen, sterkte Citroentje.

wat ik merk, dat de stagiaires die ik krijg (masterstudenten, generatie Z) beter hun grenzen aangeven en ook veel meer nadenken over wat ze willen in hun werk. In mijn tijd was je al blij als je na je studie een betaalde baan kon vinden. 

Ze stellen doorgaans ook hogere eisen; als ze klus a 3x hebben gedaan willen ze dat niet meer doen, want daar leren ze niet meer van. Ja jammer dan, klus a is gewoon onderdeel van ons werk en heb ik zelf meer dan 1000x uitgevoerd inmiddels. Word er niet perse warm van, maar ja, het hoort er wel bij. Niet allemaal hoor, maar is wel de tendens over de afgelopen jaren imo.

Ted68 schreef op 07-10-2023 om 13:42:

Gelukkig herken ik dit niet. Heb 5 kinderen tussen 20 en 23,die allemaal verder leren, en daarnaast werken. Ik denk meer dat die generatie de pech generatie is: woningsnood, mantel zorgen, pensioen moeten betalen voor al die babyboomers. Bezuinigingen in het onderwijs,waardoor er veel meer jongeren tussen wal en schip raken....

Laten we stellen iemand die geboren is in 1997, die is nu 26. Ik ken niemand, maar dan ook niemand die op die leeftijd mantelzorgt. Tenzij jij iets anders verstaat onder mantelzorgen dan ik. En hier en daar zal er een vader of moeder zijn die in een rolstoel zit, maar - ik zie toch in mijn omgeving genoeg mensen tot 70 jaar - die zelf nog bij hun kinderen gaan babysitten, tuinieren, poetsen. Dus, algemeen stellen dat een ganse generatie al mantelzorgt, ik vind het serieus overdreven.

En pensioen betalen voor de babyboomers, dat is waar. Maar is het dan niet altijd zo geweest dat de volgende generatie voor het pensioen van de vorige zorgt? Net zoals bij jou - als je ging werken - er van je loon sociale lasten werden afgehouden om oa het pensioen van de generatie vóór jou uit te betalen. En onze ouders gingen weer werken om het pensioen van de generatie van onze grootouders te betalen. Van je hele lijstje blijft eigenlijk behalve de woningnood (en dat is er dan in België voorlopig ook nog niet) toch niet zoveel over vind ik.

ach, dit wordt over elke generatie gezegd. Ik maak me er niet zo druk om. Enneh…. Als het echt van die luie watjes zijn, moet je naar hun ouders kijken. Die hebben immers voorgeleefd en opgevoed. 

Herfstappeltaart schreef op 07-10-2023 om 13:44:

[..]

Ik hou er gewoon niet van om een hele generatie bepaalde eigenschappen toe te dichten. Ik beoordeel mensen liever als individu.

Dat mag. Maar je merkt toch dat bepaalde kenmerken zich vroeger bij 1 op 10 jonge werknemers voordeden, nu bij 5 op 10 voorkomen. Je mag naar een individu kijken, maar een hele groep individuen is toch wel stilaan relevant voor de generatie. Je moet toch denken, oh, dat heb ik bij die gezien, en bij die ook, en daar ook. Dan wordt het toch een fenomeen waarvan je denkt: zo is het tegenwoordig.

Yumi

Yumi

07-10-2023 om 14:05 Topicstarter

Ted68 schreef op 07-10-2023 om 13:42:

Gelukkig herken ik dit niet. Heb 5 kinderen tussen 20 en 23,die allemaal verder leren, en daarnaast werken. Ik denk meer dat die generatie de pech generatie is: woningsnood, mantel zorgen, pensioen moeten betalen voor al die babyboomers. Bezuinigingen in het onderwijs,waardoor er veel meer jongeren tussen wal en schip raken....

Tweelingen erbij, 5 in 3 jaar?

Zoals ik eerder schreef elke generatie kent zijn "dosis" pech. 

Veel babyboomers hebben fulltime gewerkt en zelf of via de werkgever een pensioen opgebouwd. Deze generatie zal minder pensioen inleggen omdat ze vaak later aan het werk gaan en minder uren werken.

Daar heb je gelijk in.  Maar we weten nu al. Dat de gezondheidszorg  kapot gespaard is,  en dat het er in de toekomst veel en veel slechter uit ziet...want niemand gaat voor een hongerloontje in de gezondheidszorg werken... En het aantal oudere mensen neemt toe

letterkoekje schreef op 07-10-2023 om 14:05:

[..]

Dat mag. Maar je merkt toch dat bepaalde kenmerken zich vroeger bij 1 op 10 jonge werknemers voordeden, nu bij 5 op 10 voorkomen. Je mag naar een individu kijken, maar een hele groep individuen is toch wel stilaan relevant voor de generatie. Je moet toch denken, oh, dat heb ik bij die gezien, en bij die ook, en daar ook. Dan wordt het toch een fenomeen waarvan je denkt: zo is het tegenwoordig.

Hangt ook nogal af van de bril waar je mee kijkt. Als iemand op jouw werk gaat fluisteren dat je lui bent, of cranky, zal dat collega’s elke keer als je het doet, op gaan vallen. En voor je het weet denkt het halve bedrijf dat je cranky bent. 

Yumi

Yumi

07-10-2023 om 14:11 Topicstarter

Ted68 schreef op 07-10-2023 om 14:05:

Daar heb je gelijk in. Maar we weten nu al. Dat de gezondheidszorg kapot gespaard is, en dat het er in de toekomst veel en veel slechter uit ziet...want niemand gaat voor een hongerloontje in de gezondheidszorg werken... En het aantal oudere mensen neemt toe

Dochters van vriendinnen, vinden dat altijd raar als men het salaris van een medewerker in de gezondheidszorg een hongerloontje noemt en zijn het daar totaal niet mee eens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.