Nieuws en actueel
Mick87
04-06-2026 om 11:04
Dalend geboortecijfer en meningen over kinderlozen
Het zal menigeen niet ontgaan zijn. Ons geboortecijfer blijft maar dalen. We zitten nu geloof ik op 1.2 geboortes per vrouw. En dat is demografisch gezien niet heel handig willen we in de toekomst onze voorzieningen, welvaart en bevolking op peil houden.
Nu ben ik één van de schuldigen. Bijna 40 ben ik. Nooit echt een hele sterke kinderwens gehad. En met het ouder worden helemaal geen kinderwens meer. Ik vind mijn leven prima zoals het is, zie mezelf niet als moeder, vind het een te grote opoffering. Maar meer nog: ik maak me zeer veel zorgen over de staat van de wereld. En dan met name klimaatverandering en de harde maatschapij. Ik ben blij dat ik geen kinderen op de wereld heb gezet en dat ook niet ga doen. Omdat ik de toekomst niet rooskleurig in zie. En ja, ik vind het ook heerlijk om al mijn geld en tijd vooral aan mezelf te besteden. Klinkt wellicht egoistisch maar is gewoon zo.
Nu lees ik met verbazing de column van Angela de Jong. En ook haar mening die ze in de media uit. "Je wordt een beter en leuker mens van het ouderschap" "je leert dat je zelf niet meer de belangrijkste persoon bent en de wereld niet om jou draait", en meer van die uitspraken. Nu is dat natuurlijk wel een mening die zij mag hebben. Maar schrik er wel van. WTF. Ik zou een leuker mens zijn met kinderen ?
Erger nog is dat een van mijn beste vriendinnen (met 3 kinderen) aangaf die mening te delen. "Kinderlozen zijn minder gewend om rekening met anderen te houden". Ben daar best wel van in shock eerlijk gezegd. Heb er nog maar even niet op gereageerd. Maar voel me beledigd.
Ik werk 32 in de zorg en zorg daar veelal voor andermans kinderen en naasten. In mijn vrije tijd doe ik activiteiten in de buurt zoals zwerfafval opruimen en boodschappen voor bejaarde buren. Ik eet zoveel mogelijk plantaardig tbv dier en milieu.
En nu hoor ik dit soort dingen. WTF.
Hoe denken jullie hier over? Is het leven met kinderen echt zoveel beter? Word je er echt een leuker mens van ? Moet ik me als kinderloze schamen? Is het mijn schuld dat we straks te weinig beroepsbevolking hebben? Kortom had ik me toch maar moeten voortplanten ?
MiniJCW
04-06-2026 om 16:12
lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:11:
[..]
Toch hoor ik deze reden van een aantal jonge vrouwen om mij heen.
Ik zei het soms ook toen ik jonger was, maar dat was vooral omdat ik geen zin had in de "je bent nog zo jong, dat komt nog wel"-opmerkingen.
kenfan
04-06-2026 om 16:56
Trek je je echt iets aan van Kakelkip Angela de Jong, nergens verstand van en overal een mening over. Dat die vrouw toch overal een podium krijgt, en nog voor gebazel betaald wordt, onvoorstelbaar.
Kinderen krijgen is een persoonlijke keuze, ik heb daar geen mening over. Nou ja, hooguit bij een familielid dat als Benjamin van het gezin op een voetstuk stond, en zich daar nog steeds op waant denk ik dat hij misschien met een kind iets minder de behoefte had gehad om in het centrum van de belangstelling te staan. Maar evengoed was het drie keer zo erg geweest, en waren we op familiebijeenkomsten ook gegijzeld door kunstjes van zijn nageslacht.
Of het leven met kinderen leuker is, vraag je. Ja nu wel, het zijn evenwichtige, sociaalvoelende volwassenen geworden, waarop ik erg trots ben en zie dat ze een positieve bijdrage leveren aan de wereld en de toekomst. Voor het eerst je kind in je armen houden, ze hun eerste levensjaren zich in razend tempo zien ontwikkelen van hulpeloos wurm tot een eigen persoonlijkheid is een overweldigend geluksgevoel dat ik persoonlijk niet had willen missen. En dat terwijl de eerste zwangerschap niet in de planning stond. Maar daartussen zijn ook een aantal hele zware jaren geweest.
Miepjecody
04-06-2026 om 17:28
ik heb zelf 2 volwassen kinderen, geen spijt is erg leuk.
Maar : voor wat of wie moet de wereld in stand blijven? En zou je.mensrn verplichten
De aarde is totaal zinloos toch
Vrijevlinder
04-06-2026 om 17:33
Hier geen kinderen en ik heb in het algemeen een heerlijk leven. Ik zou nooit aan kinderen beginnen als de regering dat zou vragen en denk dat dat voor iedereen geldt die ze niet wil hebben.
Gaat het die Angela niet om aandacht? Ze weet vast wel dat zoiets roepen veel oproept bij mensen.
Natuurlijk zijn er echt mensen die zo denken. Ik vind dat zwart-wit denken, net of is er maar één optie, de rest is fout. Tja, zonde voor die mensen dat ze op dit vlak zo beperkt denken.
PinkFlower
04-06-2026 om 18:13
"je wordt een leuker mens van het ouderschap"
Nou nee ik heb meerdere mensen gezien die er helemaal niet leuker van werden.
"Kinderloze zijn minder gewend gewend om rekening te houden met anderen."
Ook zoiets achterlijks, alsof mensen zonder kinderen niks en niemand in hun omgeving hebben om rekening mee te houden. Denk aan: huisdieren, werk, ouders enz.
Hier heel bewust 1 kind. Maar dat is ook niet goed want dat is zielig en kinderen zonder broers en zussen zouden verwende draken worden en kunnen niet delen.
Nou verwend is ze misschien wel een beetje als in dat we vaker een weekend weg gaan, naar pretparken/musea/boorstellingen gaan die we met meerdere kinderen niet zouden doen wegens de kosten. Of ze krijgt eens een extraatje zomaar. Maar ze kan heel goed delen, deelt het liefste alles. Ze krijgt ook regelmatig nee te horen als ze wat wil en als ze dingen wil hebben kan ze sparen van haar zakgeld. We leren haar echt wel hoe de wereld werkt.
Grindelwald
04-06-2026 om 19:02
0lijfje schreef op 04-06-2026 om 11:55:
[..]
Lol, ik denk soms wel dat het leven zonder kinderen veel relaxter zou zijn
![]()
![]()
Denken? Ik weet het wel zeker
kerst
04-06-2026 om 19:03
Nederland is overvol, en dat wordt pas in 2060 weer minder heb ik ergens gelezen .
Ik heb ook geen kinderen (om gezondheidsredenen).
Denk dat ik ook minder zorgen heb zonder kinderen!
Misschien alle bullshit banen weg, dan blijft er genoeg personeel over in de toekomst.Robots kunnen ook een deel van het werk overnemen.
Koettie
04-06-2026 om 19:07
Ach, ik denk vooral wat een onzin maar geloof wat je wil geloven. En vind het best prettig dat een deel van mn leven om mij draait. En een groot deel ook niet.