Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Volgens mij gaat culturele toe-eigening over "cherry-picking". Een niet negroïde persoon draagt een kapsel waarmee blanken hun in de VS neerzetten als werkschuw, verslaafd, gewelddadig en dom en niet de moeite waard om naar om te kijken. Het invlechtkapsel is een soort Geuzenkapsel geworden want blanken "stelen" dus nog steeds maar de rest van deze mensen willen ze niet. 

Racisme in de VS was altijd al erg maar door de mobiele telefoon wordt alles gefilmd en het is bijna normaal dat je als zwarte man in de VS, 18 keer wordt neergeschoten en niet omdat die man crimineel is maar omdat het onbestraft kan. Sinds het einde van de slavernij is er weinig veranderd in hun rechten of ze worden gewoon genegeerd, ook door de overheid.

Ik snap dus wel dat Justin Bieber er van langs kreeg, hij had daar wel over na mogen denken en omdat hij dat niet deed legde hij meteen de essentie bloot van het hele probleem.

Sylvana Simons probeert mee te liften op de explosieve situatie in de VS maar hoewel in Nederland ook veel racisme is kent het niet die vorm die zij hebben. Dat Victoria dus d'r excuses moest aanbieden vond ik ook zwaar overtrokken.

Geronimo3 schreef op 25-07-2021 om 23:27:

Volgens mij gaat culturele toe-eigening over "cherry-picking". Een niet negroïde persoon draagt een kapsel waarmee blanken hun in de VS neerzetten als werkschuw, verslaafd, gewelddadig en dom en niet de moeite waard om naar om te kijken. Het invlechtkapsel is een soort Geuzenkapsel geworden want blanken "stelen" wel hun leuke culturele uitingen maar de cultuur zelf wijzen ze af en de mensen dus ook.

Racisme in de VS was altijd al erg maar door de mobiele telefoon wordt alles gefilmd en het is bijna normaal dat je als zwarte man in de VS, 18 keer wordt neergeschoten en niet omdat die man crimineel is maar omdat het onbestraft kan. Sinds het einde van de slavernij is er weinig veranderd in hun rechten of ze worden gewoon genegeerd, ook door de overheid.

Ik snap dus wel dat Justin Bieber er van langs kreeg, hij had daar wel over na mogen denken en omdat hij dat niet deed legde hij meteen de essentie bloot van het hele probleem.

Sylvana Simons probeert mee te liften op de explosieve situatie in de VS maar hoewel in Nederland ook veel racisme is kent het niet die vorm die zij hebben. Dat Victoria dus d'r excuses moest aanbieden vond ik ook zwaar overtrokken.

Ik merk dat ik er moeite mee heb dat wit gelijk wordt gesteld aan onderdrukker.

Ik ben wit en mijn oom heeft onze familiestamboom uitgeplozen en hij kwam de meest gruwelijke dingen tegen. De meeste wittte families hadden helemaal geen macht en werden evengoed uitgebuit en slecht behandeld, dus om nu te doen alsof alle witte mensen altijd privileges hebben gehad en allemaal mee hebben gewerkt en geprofiteerd van de slavenhandel? 

En dan nog de stap om alle witte mensen die nu leven daarvoor verantwoordelijk te stellen? Ik vind dat nogal wat 

Geronimo3 schreef op 25-07-2021 om 23:27:

Volgens mij gaat culturele toe-eigening over "cherry-picking". Een niet negroïde persoon draagt een kapsel waarmee blanken hun in de VS neerzetten als werkschuw, verslaafd, gewelddadig en dom en niet de moeite waard om naar om te kijken. Het invlechtkapsel is een soort Geuzenkapsel geworden want blanken "stelen" dus nog steeds maar de rest van deze mensen willen ze niet.

Je schetst nogal een onjuiste fantasierijke karikatuur van de VS. Klopt allemaal van geen kant.

Julali schreef op 25-07-2021 om 23:33:

Ik merk dat ik er moeite mee heb dat wit gelijk wordt gesteld aan onderdrukker.

Ik ben wit en mijn oom heeft onze familiestamboom uitgeplozen en hij kwam de meest gruwelijke dingen tegen. De meeste wittte families hadden helemaal geen macht en werden evengoed uitgebuit en slecht behandeld, dus om nu te doen alsof alle witte mensen altijd privileges hebben gehad en allemaal mee hebben gewerkt en geprofiteerd van de slavenhandel?

En dan nog de stap om alle witte mensen die nu leven daarvoor verantwoordelijk te stellen? Ik vind dat nogal wat

Dat is ook het kromme. In plaats van te streven naar gelijkheid wordt er juist steeds de nadruk gelegd op huidskleur en ras. En vandaar ook dat ik eerder vroeg of een partij als bij1 dan bijvoorbeeld ook als racistisch wordt gezien.

Even een stukje uit het NRC over een motie die ingediend was waarin stond dat de overheid verantwoordelijk was voor 30.000 corona doden.
Link verwijderd ivm huisregels 

”Rutte keek getergd en zei: „Woorden kunnen kwetsen. Wij zijn echt emotioneel geraakt door deze motie.” Rutte zei dat Simons „stoer” zat te doen, en dat „fatsoenlijke mensen” geen „onbeschaafde” moties indienen.

Enkele dagen later zegt Sylvana Simons in een gesprek: „Dit overkomt vrouwen al snel, en zwarte vrouwen nog meer. Het is racistisch mij een gebrek aan beschaving toe te wuiven. Hij weet als witte man wat beschaving is, en ik als zwarte vrouw mag het lef niet hebben hem tegen te spreken.”

Op deze manier is het toch amper mogelijk om inhoudelijk over iets te praten. Racisme moet aangepakt worden. Continue mensen vals beschuldigen van racisme zou ook consequenties moeten hebben, het over één kam scheren van alle witte mensen met dingen als erfzondes is net zo goed racisme.

Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 23:51:

[..]

Dat is ook het kromme. In plaats van te streven naar gelijkheid wordt er juist steeds de nadruk gelegd op huidskleur en ras. En vandaar ook dat ik eerder vroeg of een partij als bij1 dan bijvoorbeeld ook als racistisch wordt gezien.

Even een stukje uit het NRC over een motie die ingediend was waarin stond dat de overheid verantwoordelijk was voor 30.000 corona doden.

”Rutte keek getergd en zei: „Woorden kunnen kwetsen. Wij zijn echt emotioneel geraakt door deze motie.” Rutte zei dat Simons „stoer” zat te doen, en dat „fatsoenlijke mensen” geen „onbeschaafde” moties indienen.

Enkele dagen later zegt Sylvana Simons in een gesprek: „Dit overkomt vrouwen al snel, en zwarte vrouwen nog meer. Het is racistisch mij een gebrek aan beschaving toe te wuiven. Hij weet als witte man wat beschaving is, en ik als zwarte vrouw mag het lef niet hebben hem tegen te spreken.”

Op deze manier is het toch amper mogelijk om inhoudelijk over iets te praten. Racisme moet aangepakt worden. Continue mensen vals beschuldigen van racisme zou ook consequenties moeten hebben, het over één kam scheren van alle witte mensen met dingen als erfzondes is net zo goed racisme.

Goeie post en ik ben het helemaal met je eens. Sylvana is echt zo slecht voor de politiek en onze samenleving. Zij zaait haat en verwijdering. 

watertoren schreef op 26-07-2021 om 00:40:

[..]

Goeie post en ik ben het helemaal met je eens. Sylvana is echt zo slecht voor de politiek en onze samenleving. Zij zaait haat en verwijdering.

Dat terwijl haar huidskleur haar vroeger veel voordeel heeft gegeven. Ze heeft zelf gezegd dat het deuren voor haar opende als VJ die ze misschien anders niet zou hebben kunnen openen (niet haar letterlijke quote, wel de strekking).

Jaja, we get it. Staat niks nieuws in hoor. 
Sommige punten vind ik overigens erg overtrokken; ja ik heb les gehad van bijna alleen maar witte docenten. In het dorp waar ik woon is ook 95% van de mensen wit/blank. Niet omdat men niet welkom is, maar donkere docenten waren niet voorhanden. Hadden ze speciaal een donkere docent van 80 km verderop moeten laten komen?
Andere punten, zoals kunnen reizen zonder je zorgen te maken over racisme (bv naar de VS) en het solliciteren, zijn algemeen bekend. Ik kan me daar ook kwaad over maken. Maar wat wil je dat ik daaraan doe? 

Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 23:51:

[..]

Die Sylvana neem ik niet serieus meer, die kan alleen maar racisme krijzen als ze d'r zin niet krijgt.

Maar dat is ook wat ik regelmatig tegenkom. Dat de racismekaart echt vaak gebruikt wordt.
Als ik op mijn afdeling (IC) bezoek aanspreek op de regels en dat ze echt weg moeten is het racisme. Komen ze met meer bezoekers dan mag en spreek ik ze aan is het racisme.
Spreek ik mijn buren aan op hun luidruchtig gedrag rond middernacht is het racisme.
Ik heb soms het gevoel dat sommige mensen alles wat hun niet bevalt als kritiek en dus racisme beschouwen, zonder naar hun eigen aandeel te kijken. 

Ma_Flodder schreef op 25-07-2021 om 23:46:

[..]

Je schetst nogal een onjuiste fantasierijke karikatuur van de VS. Klopt allemaal van geen kant.

Wat klopt er niet aan dan? Oprechte vraag.

Ik vind ook dat de racismekaart veel te snel wordt getrokken. Een paar jaren geleden waren wij op Schiphol en er werd aan een zwarte man gevraagd hoe veel geld hij bij had. Die man werd me toch kwaad en begon de man van de douane uit te schelden voor racist. Ik zei toen tegen die zwarte man dat het ook aan ons blanke mensen net gevraagd is en nog kalmeerde hij niet.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-07-2021 om 10:15

Ik lees mee en eigenlijk kom ik tot de conclusie dat we beter gescheiden hadden kunnen leven. Dat is niet de realiteit maar multiculturele samenleving is verder weg dan we denken. En idd dat de term racisme snel word geroepen daar ben ik het mee eens. Jammer dat we niet naast elkaar kunnen leven en dat het eigenlijk alleen maar voor verwijdering zorgt. 

Zoiets heb ik ooit gehad bij een bank. Het was druk, alle balies waren bezet en veel mensen kregen blijkbaar niet voor elkaar wat ze wilden, want er werd hardop gemopperd over zoveel onwilligheid. Toen ik aan de beurt was liep ook ik tegen een muur van stupiditeit en onwil aan, waarop ik foeterend het pand verliet (ik had 100 km gereden omdat het alleen bij dát filiaal kon volgens de bank, in verband met de vestigingsplaats van het bedrijf waarvoor ik iets moest regelen). Toen hoorde ik achter me iemand zeggen ‘verrek, ze doen het bij haar ook!’

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.