Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
Mija
25-07-2021 om 15:56
DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:01:
[..]
Wat heeft dit met trots te maken?
De term ‘Joods-christelijke cultuur’ wordt misbruikt door racisten om hun ideeën goed te praten. Daarom is het zo belangrijk om op school te laten zien hoe divers NL is en hoe goed dat is. Dan leren ze nog steeds wanneer Bonifatius is vermoord, dat Rembrandt het Joodse Bruidje heeft geschilderd en over WOII. Maar dan leren ze ook bv over de Islam en Hindoeïsme. En over de komst van verschillende bevolkingsgroepen naar NL (een beetje meer kennis van pak m beet waarom Molukse mensen hierheen zijn komen -en behandeld- is ook niet overbodig)
Want als we dat niet doen, als we alleen maar blijven hameren op erfgoed van voor de jaren 50 vorige eeuw, dan doen we a) geen recht aan onze samenleving en houden we b) al dan niet onbewust institutioneel racisme in stand.
Helemaal eens! En-en.
Mija
25-07-2021 om 16:00
DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:34:
[..]
Over wegkomen met geniepig en amper verborgen racisme / antisemitisme kunnen deze twee partijen anderen heel veel leren.
En dan spreken ze ook nog zogenaamd namens ‘het volk’, alsof iedereen die er anders over denkt niet echt bij ‘het volk’ hoort. Hebben het concept democratie niet erg goed begrepen bij de lessen maatschappijleer. Zetten die dierbare Westerse verworvenheid zo, huppetee bij het grof vuil!
QuarrelsomeSnail25
25-07-2021 om 16:12
Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 10:26:
[..]
Misschien moet je je post even herhalen dan
Ja, zat ik over te denken. Maar als ik mezelf quote, komt de tekst van Appeltje.waarop ik reageer niet mee. Even kijken hoe ik dat ga doen.
QuarrelsomeSnail25
25-07-2021 om 16:21
appeltje_ schreef op 24-07-2021 om 13:03:
Wanneer je stelselmatig achtergesteld en gediscrimineerd wordt kun je een bepaalde overgevoeligheid ontwikkelen waardoor je bij het minste al heel heftig kunt reageren. Dat is voor de persoon zelf het meest vervelend denk ik, maar met de ander doet het inderdaad ook iets.
Er is een boel heling nodig om die overgevoeligheid te elimineren, maar helen is moelijk als de reden van de overgevoeligheid, nog altijd de realiteit is.
Hen74 schreef op 24-07-2021 om 18:05:
[..]
Mooi gezegd! Ook een goede (voor mij althans) om over na te denken. Hoe zouden we dat als maatschappij dan het beste kunnen doen? Want hier raak je de essentie denk ik wel.
Ik zou willen dat ik die zinnen vaker tegenkwam. Vind het echt een interessante. Niet alleen op racismegebied, maar het heeft voor veel andere onderwerpen ook.
Ik ben (over)gevoelig als iemand iets tegen mij zegt op het gebied van mijn 'handelen naar mijn gezondheid'. (Weet het even niet anders te omschrijven.) Daarbij probeer ik bijna dagelijks de middenweg te vinden tussen wanneer ik geraakt bén of wanneer ik het zo voél. En dan nog in achtneming van het feit dat ik ook gewoon zomaar iets mag voelen. Het is immers mjn gevoel.
Ik hoop dat dit topic verder kan borduren op jouw mooie zinnen.
Hier zou ik graag op verder gaan. Op de essentie, op de diepere lagen van de problemen over en weer.
Nu lijken we soms vast te zitten in details e.d. Hoop dat ik mezelf nu goed uitdruk.
Madamecannibale
25-07-2021 om 16:24
DanGun schreef op 25-07-2021 om 15:34:
[..]
Mijn ervaring is dat vooral racisten dergelijke vragen stellen.
Dus jouw ervaring is dat vooral racisten die vraag stellen. Kan je de vraag desondanks beantwoorden?
Ma_Flodder
25-07-2021 om 16:34
DanGun schreef op 25-07-2021 om 10:11:
[..]
Terwijl ze zo antisemitisch zijn dat zelfs de Taliban er wat van kan leren.
Frappant, want Geert (die zelf trouwens half Indonesisch is) is heel erg pro-Joods en pro-Israël en heeft ook in Israël gewoond en gewerkt.
redbulletje
25-07-2021 om 16:35
Ma_Flodder schreef op 25-07-2021 om 16:34:
[..]
Frappant, want Geert (die zelf trouwens half Indonesisch is) is heel erg pro-Joods en pro-Israël en heeft ook in Israël gewoond en gewerkt.
Klopt ja
Ma_Flodder
25-07-2021 om 16:35
DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:50:
[..]
Yes. Maar wat mij betreft zonder de nadruk op de zgn ‘Joods-Christelijke’ cultuur.
Zonder een goede basis in de Joods-Christelijke cultuur & geloof is het heel moeilijk om de westerse samenleving te begrijpen. Dan doe je nieuwe Nederlanders ook een tekort.
majorette2005
25-07-2021 om 17:47
Sun.lover schreef op 25-07-2021 om 15:53:
[..]
Ik zou graag zien dat onderwijs en politiek los zou staan van religie.
Maar als het toch op scholen behandeld moet worden zou dat wel voor elke school gelijk moeten zijn. Dus dat de islamistische scholen ook de verschillende christelijke stromingen behandelen en accepteren. Het moet geen eenrichtingsacceptatie worden.
Dit, ja, het moet zeker geen eenrichtingsacceptatie worden.
DanGun
25-07-2021 om 18:06
Ma_Flodder schreef op 25-07-2021 om 16:34:
[..]
Ja frappant he. En toch is het zo. Volg hun aanhang ze maar eens goed.
DanGun
25-07-2021 om 18:08
Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 16:24:
[..]
Dus jouw ervaring is dat vooral racisten die vraag stellen. Kan je de vraag desondanks beantwoorden?
Dat is mijn antwoord. (En daar moet je het mee doen 😉)
DanGun
25-07-2021 om 18:09
Hen74 schreef op 25-07-2021 om 16:21:
[..]
[..]
[..]
Hier zou ik graag op verder gaan. Op de essentie, op de diepere lagen van de problemen over en weer.
![]()
Nu lijken we soms vast te zitten in details e.d. Hoop dat ik mezelf nu goed uitdruk.
De diepere lagen zijn niet zo moeilijk toch?
Herfstappeltaart
25-07-2021 om 18:14
Sun.lover schreef op 25-07-2021 om 15:53:
[..]
Ik zou graag zien dat onderwijs en politiek los zou staan van religie.
Maar als het toch op scholen behandeld moet worden zou dat wel voor elke school gelijk moeten zijn. Dus dat de islamistische scholen ook de verschillende christelijke stromingen behandelen en accepteren. Het moet geen eenrichtingsacceptatie worden.
Hier ben ik het hartgrondig mee eens! Vooral met de eerste zin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.