Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Mevrouw75 schreef op 25-07-2021 om 10:13:

[..]

Als je kijkt naar de geschiedenis van culturele uitingen zijn die doorspekt met geloofsverhalen. Griekse mythologie ook trouwens.

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ga er straks even voor zitten, nu sporten. 

DanGun schreef op 25-07-2021 om 09:58:

[..]

Dat is een excuus voor het zieke racisme van PVV en FVD.

In die redeneertrant is er in de context  van het islamistisch terrorisme ook geen reden om trots te zijn op de islam. En dat lijkt me ook flauwekul. Ik vind dat je het kind niet met het badwater moet weggooien. 

Hen74 schreef op 25-07-2021 om 10:11:

Ik schreef 1 of 2 pagina's een stukje als reactie op Appeltje. Het was voor mij een eyeopener. Wellicht kunnen we daar op voortborduren. Stukje ging over gevoeligheid.

Misschien moet je je post even herhalen dan

DanGun schreef op 25-07-2021 om 10:11:

[..]

Terwijl ze zo antisemitisch zijn dat zelfs de Taliban er wat van kan leren.

Zijn dat die mensen die vrouwen om het minst of geringste dood stenigen?

Mija schreef op 25-07-2021 om 10:21:

[..]

In die redeneertrant is er in de context van het islamistisch terrorisme ook geen reden om trots te zijn op de islam. En dat lijkt me ook flauwekul. Ik vind dat je het kind niet met het badwater moet weggooien.

Wat heeft dit met trots te maken?

De term ‘Joods-christelijke cultuur’ wordt misbruikt door racisten om hun ideeën goed te praten. Daarom is het zo belangrijk om op school te laten zien hoe divers NL is en hoe goed dat is. Dan leren ze nog steeds wanneer Bonifatius is vermoord, dat Rembrandt het Joodse Bruidje heeft geschilderd en over WOII. Maar dan leren ze ook bv over de Islam en Hindoeïsme. En over de komst van verschillende bevolkingsgroepen naar NL (een beetje meer kennis van pak m beet waarom Molukse mensen hierheen zijn komen -en behandeld- is ook niet overbodig) 

Want als we dat niet doen, als we alleen maar blijven hameren op erfgoed van voor de jaren 50 vorige eeuw, dan doen we a) geen recht aan onze samenleving en houden we b) al dan niet onbewust institutioneel racisme in stand. 

Rockstar schreef op 25-07-2021 om 13:25:

[..]

Zijn dat die mensen die vrouwen om het minst of geringste dood stenigen?

Wat wil je precies met deze vraag? 

DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:02:

[..]

Wat wil je precies met deze vraag?

Omdat je zegt dat PVV en FVD erger is dan dat. Dat betwijfel ik ten zeerste.

DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:01:

[..]

Maar dan leren ze ook bv over de Islam en Hindoeïsme. En over de komst van verschillende bevolkingsgroepen naar NL (een beetje meer kennis van pak m beet waarom Molukse mensen hierheen zijn komen -en behandeld- is ook niet overbodig)

Dit stuk ben ik helemaal met je eens, maar wat je daarvoor schreef getuigt van een bijzonder beperkte blik op de Nederlandse culturele achtergrond. 
Het gaat over wel wat meer dan Bonifatius en een paar schilderijen. 

Ons hele denken over bijvoorbeeld schuld, verantwoordelijkheid, vergeving, straf en dergelijke heeft diepe wortels in christelijke, joodse en Romeinse cultuur. Dat je als individu verantwoordelijk bent, of waar een sabbatsjaar vandaan komt, of dat “oog om oog” een matigend principe was. 
Dat is weer een ander soort denken dan het gemeenschapsdenken dat in grote delen van Afrika gangbaar is.

Als je in Afrika opgroeit is het ook logisch dat je leert wat Ubuntu is, en niet alleen wat lesjes krijgt over de lokale kunst. 

Maar waar je in opgroeit zie je niet, dus Nederlanders denken dat ‘joods-christelijke cultuur’ iets met schilderijtjes is, en verder een schaamlap voor muffe politieke opvattingen. 

Rockstar schreef op 25-07-2021 om 14:14:

[..]

Omdat je zegt dat PVV en FVD erger is dan dat. Dat betwijfel ik ten zeerste.

Over wegkomen met geniepig en amper verborgen racisme / antisemitisme kunnen deze twee partijen anderen heel veel leren. 

@ginevra, je snapt dat ik lukraak wat voorbeelden noemde?
En wb de rest van je verhaal, heb jij dat zo op school tijdens de les geleerd?  

DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:36:

@ginevra, je snapt dat ik lukraak wat voorbeelden noemde?
En wb de rest van je verhaal, heb jij dat zo op school tijdens de les geleerd?

Dan vind ik je voorbeelden ongelukkig gekozen, een schilderij en een moord van meer dan duizend jaar geleden. 
En de rest, deels heb ik dat op school geleerd ja, een deel ook niet, en ik vond het dan ook wat mager. Maar dat is mijn punt niet. 
Punt is dat je als het goed is op een Nederlandse school iets leert over de achtergronden van de Nederlandse cultuur, en dat dat dus veel verder gaat dan een les over schilderijen in een museum of een godsdiensttwist van zoveel jaar geleden. Dat een beetje bijbelkennis helpt om een hoop van de hedendaagse maatschappij te begrijpen en dat dat dus ingewikkelder ligt dan elke week een oppervlakkig lesje over wereldgodsdiensten. 
En dat je in China of Ghana op school de cultuur van daar meekrijgt, en het is te prijzen als er ook aandacht wordt besteed aan ander culturen en godsdiensten maar het is naïef om te denken dat je alles even gelijkwaardig kunt behandelen. 

DanGun schreef op 25-07-2021 om 14:34:

[..]

Over wegkomen met geniepig en amper verborgen racisme / antisemitisme kunnen deze twee partijen anderen heel veel leren.

Vind jij Bij1 eigenlijk ook racistisch?

Madamecannibale schreef op 25-07-2021 om 14:50:

[..]

Vind jij Bij1 eigenlijk ook racistisch?

Mijn ervaring is dat vooral racisten dergelijke vragen stellen. 

Ga anders nog ff door over n paar voorbeelden die gewoon ff bij opkwamen. Dat is ook zeveren om het zeveren zeg.
Verder; jouw punt geeft exact aan waarom er aandacht besteed moet worden aan meer (geloofs)overtuigingen dan alleen christendom. Er zijnnzoveel verschillende culturen, we zijn zo langzamerhand gelukkig ver weg van de witte, verzuilde samenleving die we waren. Met kennis van komt begrip voor en dat bevordert het samenleven alleen maar. 

DanGun schreef op 24-07-2021 om 18:59:

[..]

Religie is onderdeel van de maatschappij of je dat nu wilt of niet. Andere culturen zijn onderdeel van deze maatschappij of je dat nu wilt of niet. Dus dan zou het toch raar zijn als daar geen aandacht aan wordt besteed?

Ik zou graag zien dat onderwijs en politiek los zou staan van religie.

Maar als het toch op scholen behandeld moet worden zou dat wel voor elke school gelijk moeten zijn. Dus dat de islamistische scholen ook de verschillende christelijke stromingen behandelen en accepteren. Het moet geen eenrichtingsacceptatie worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.