Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
Granny71
24-07-2021 om 10:58
DanGun schreef op 22-07-2021 om 21:48:
[..]
‘Een Surinamer’. Enig idee hoe divers de Surinaamse bevolking is?
Wat is er mis met mensen uit Suriname Surinamers noemen?
Ik ben een Nederlander.
Weet je wel hoe divers de Nederlandse bevolking is?
Toch ben ik gewoon Nederlander, net als Sylvana Simons Nederlander is.
rionyriony
24-07-2021 om 11:26
Een écht leuke of mooie haarstijl is voor iedereen, vind ik.
Zie ik ergens in het buitenland iemand op klompen lopen, dan denk ik daar niet veel van, alleen dat ik ze niet fijn vind dragen.
Ik denk dan niet dat er iemand met het Nederlandse boerenleven de spot drijft. En mocht dat zo zijn, dan ben ik niet geraakt. Mijn oom vond ze altijd lekker dragen. Met kranten erin tegen de kou. 
Mevrouw75
24-07-2021 om 11:37
Millie91 schreef op 24-07-2021 om 10:26:
Het valt mij op dat vaak anekdotes, waarin iemand aangeeft zich gediscrimineerd te hebben gevoeld, in twijfel worden getrokken. Zoals nu met de Marokkaanse jongen: 'dan zal hij de leerkracht wel hebben onderbroken' of 'het was vast een Christelijke school'. Zelfde voor de mevrouw die geen Afrikaanse elementen mocht dragen, dan 'paste het waarschijnlijk niet bij de uitstraling van het bedrijf'.
Daarom is het op dit moment in mijn ogen te makkelijk om te zeggen, we moeten niet zo op de verschillen zitten en juist verbinding vinden. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze zich niet mogen uitspreken over discriminerend gedrag, omdat dat de sfeer en saamhorigheid zo verpest.
Nou nee, dan heb je het wel wat verkeerd begrepen. Dit soort vage losse anekdotes vertellen gewoon niet zoveel.
redbulletje
24-07-2021 om 11:44
rionyriony schreef op 24-07-2021 om 11:26:
Een écht leuke of mooie haarstijl is voor iedereen, vind ik.
Zie ik ergens in het buitenland iemand op klompen lopen, dan denk ik daar niet veel van, alleen dat ik ze niet fijn vind dragen.
Ik denk dan niet dat er iemand met het Nederlandse boerenleven de spot drijft. En mocht dat zo zijn, dan ben ik niet geraakt. Mijn oom vond ze altijd lekker dragen. Met kranten erin tegen de kou.
Mijn opa droeg ze ook, dat vond ie lekkerder lopen dan schoenen (want die had ie alleen bij officiele gelegenheden aan) We hebben z'n laatste paar klompen nog staan; heerlijke nostalgie!
rionyriony
24-07-2021 om 11:55
redbulletje schreef op 24-07-2021 om 11:44:
[..]
Mijn opa droeg ze ook, dat vond ie lekkerder lopen dan schoenen (want die had ie alleen bij officiele gelegenheden aan) We hebben z'n laatste paar klompen nog staan; heerlijke nostalgie!
![]()
Ja raar is dat hè. Als ik er alleen maar in ging staan deed het al zeer. Dus gelukkig maar dat ik in de stad ben geboren en dat soort dingen niet hoefde te dragen. 
Saga
24-07-2021 om 12:29
Al een aantal keren heb ik gedacht in dit topic iets te gaan schrijven, maar steeds heb ik het uiteindelijk maar niet gedaan. Vooral ook met het idee dat alles vast negatief uitgelegd kan gaan worden, terwijl ik het anders bedoel.
Dus ik begon er maar niet aan. Maar volgens mij raakt dat ook aan het probleem; je zegt maar niks meer, want er is altijd wel iemand die zich persoonlijk benadeeld voelt. Daarom post ik het nu toch
.
Enige wat ik kan proberen is om iedereen met respect te behandelen, met de goede intenties. En als dat onbedoeld toch anders wordt geïnterpreteerd, dan neem ik me voor om het toch maar los te laten. Ergens stopt ook mijn verantwoordelijkheid voor het gevoel van de ander. Dat discriminatie en racisme onjuist is ben ik het hartgrondig mee eens, maar er zijn individuen die zich overal verongelijkt over voelen. En daar heb ik wel moeite mee.
Saga
24-07-2021 om 12:34
rionyriony schreef op 24-07-2021 om 11:55:
[..]
Ja raar is dat hè. Als ik er alleen maar in ging staan deed het al zeer. Dus gelukkig maar dat ik in de stad ben geboren en dat soort dingen niet hoefde te dragen.
Ja, want in dorpen dragen we allemaal klompen natuurlijk
Haha, grapje he. Zie je, het is zo gemakkelijk om je aangesproken of je gediscrimineerd te voelen. Maar ik voel me hierdoor echt niet persoonlijk aangesproken. Het zegt meer over de gedachtengang van degene die het zegt. En die bedoelt het als een grapje hoop ik.
CuddlyReindeer95
24-07-2021 om 12:51
Saga schreef op 24-07-2021 om 12:29:
Ergens stopt ook mijn verantwoordelijkheid voor het gevoel van de ander. Dat discriminatie en racisme onjuist is ben ik het hartgrondig mee eens, maar er zijn individuen die zich overal verongelijkt over voelen. En daar heb ik wel moeite mee.
Emancipatiebewegingen schieten vaak door in hun enthousiasme. Dat was in de jaren 70 ook zo met het feminisme, zie bijvoorbeeld deze docu:
https://anderetijden.nl/aflevering/432/De-Keizerinnen
Je weet echt niet wat je ziet! Ik heb met open mond zitten kijken. Maar dat was toen (ook) realiteit. In het begeleidende tekstje staat het ook: “En zoals in elke revolutionaire beweging, schoot ook hier de slinger door naar de andere kant voordat er een evenwicht werd gevonden.”
appeltje_
24-07-2021 om 13:03
Saga schreef op 24-07-2021 om 12:29:
Al een aantal keren heb ik gedacht in dit topic iets te gaan schrijven, maar steeds heb ik het uiteindelijk maar niet gedaan. Vooral ook met het idee dat alles vast negatief uitgelegd kan gaan worden, terwijl ik het anders bedoel.
Dus ik begon er maar niet aan. Maar volgens mij raakt dat ook aan het probleem; je zegt maar niks meer, want er is altijd wel iemand die zich persoonlijk benadeeld voelt. Daarom post ik het nu toch.
Enige wat ik kan proberen is om iedereen met respect te behandelen, met de goede intenties. En als dat onbedoeld toch anders wordt geïnterpreteerd, dan neem ik me voor om het toch maar los te laten. Ergens stopt ook mijn verantwoordelijkheid voor het gevoel van de ander. Dat discriminatie en racisme onjuist is ben ik het hartgrondig mee eens, maar er zijn individuen die zich overal verongelijkt over voelen. En daar heb ik wel moeite mee.
Wanneer je stelselmatig achtergesteld en gediscrimineerd wordt kun je een bepaalde overgevoeligheid ontwikkelen waardoor je bij het minste al heel heftig kunt reageren. Dat is voor de persoon zelf het meest vervelend denk ik, maar met de ander doet het inderdaad ook iets.
Er is een boel heling nodig om die overgevoeligheid te elimineren, maar helen is moelijk als de reden van de overgevoeligheid, nog altijd de realiteit is.
Saga
24-07-2021 om 13:18
appeltje_ schreef op 24-07-2021 om 13:03:
[..]
Wanneer je stelselmatig achtergesteld en gediscrimineerd wordt kun je een bepaalde overgevoeligheid ontwikkelen waardoor je bij het minste al heel heftig kunt reageren. Dat is voor de persoon zelf het meest vervelend denk ik, maar met de ander doet het inderdaad ook iets.
Er is een boel heling nodig om die overgevoeligheid te elimineren, maar helen is moelijk als de reden van de overgevoeligheid, nog altijd de realiteit is.
Die overgevoeligheid kan ik begrijpen en ik vind het oprecht heel vervelend dat iemand zich in die positie kan bevinden. Alleen kan de ander dat vaak niet wegnemen, hoe sensitief die ander ook probeert te zijn.
Het is dan vervelend als zo iemand de schuld van het triggeren van die overgevoeligheid bij de goed bedoelende ander neerlegt, in plaats van het zien als iets van jezelf.
appeltje_
24-07-2021 om 13:38
Saga schreef op 24-07-2021 om 13:18:
[..]
Die overgevoeligheid kan ik begrijpen en ik vind het oprecht heel vervelend dat iemand zich in die positie kan bevinden. Alleen kan de ander dat vaak niet wegnemen, hoe sensitief die ander ook probeert te zijn.
Het is dan vervelend als zo iemand de schuld van het triggeren van die overgevoeligheid bij de goed bedoelende ander neerlegt, in plaats van het zien als iets van jezelf.
Dat kun je ook niet wegnemen, maar door zo iemand meteen weg te zetten als zeur of iets anders(niet persé richting jou, in zijn algemeenheid gesproken), reageer je ook vanuit een plek van ongenuanceerdheid en daardoor gaat het alleen nog meer knallen.
Zoals jij het hierboven verwoord vind ik al heel mooi, dat zou je tegen zo een persoon kunnen zeggen om de gemoederen te bedaren.
DanGun
24-07-2021 om 13:46
Millie91 schreef op 24-07-2021 om 10:26:
Het valt mij op dat vaak anekdotes, waarin iemand aangeeft zich gediscrimineerd te hebben gevoeld, in twijfel worden getrokken. Zoals nu met de Marokkaanse jongen: 'dan zal hij de leerkracht wel hebben onderbroken' of 'het was vast een Christelijke school'. Zelfde voor de mevrouw die geen Afrikaanse elementen mocht dragen, dan 'paste het waarschijnlijk niet bij de uitstraling van het bedrijf'.
Daarom is het op dit moment in mijn ogen te makkelijk om te zeggen, we moeten niet zo op de verschillen zitten en juist verbinding vinden. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze zich niet mogen uitspreken over discriminerend gedrag, omdat dat de sfeer en saamhorigheid zo verpest.
Precies.
DanGun
24-07-2021 om 13:49
appeltje_ schreef op 24-07-2021 om 13:03:
[..]
Precies. Zie (als heel ander voorbeeld) het topic over kindvrij zijn. Daar wordt ook (vaak terecht) geklaagd over vervelende ervaringen die je hebt als je bewust geen kids hebt.
Je ontwikkelt nu eenmaal voelsprieten door dergelijke ervaringen en soms hebben die sprieten het verkeerd.
appeltje_
24-07-2021 om 14:08
DanGun schreef op 24-07-2021 om 13:49:
[..]
Precies. Zie (als heel ander voorbeeld) het topic over kindvrij zijn. Daar wordt ook (vaak terecht) geklaagd over vervelende ervaringen die je hebt als je bewust geen kids hebt.
Je ontwikkelt nu eenmaal voelsprieten door dergelijke ervaringen en soms hebben die sprieten het verkeerd.
Inderdaad, of in het geval van emancipatie wat iemand anders ook al aanhaalde.
Een man kan de deur niet meer openhouden voor bepaalde vrouwen of betalen voor een date, of ze zijn beledigd. Overdreven wellicht, maar het komt ook ergens vandaan.
rionyriony
24-07-2021 om 15:35
Saga schreef op 24-07-2021 om 12:34:
[..]
Ja, want in dorpen dragen we allemaal klompen natuurlijk
![]()
Haha, grapje he. Zie je, het is zo gemakkelijk om je aangesproken of je gediscrimineerd te voelen. Maar ik voel me hierdoor echt niet persoonlijk aangesproken. Het zegt meer over de gedachtengang van degene die het zegt. En die bedoelt het als een grapje hoop ik.
Dat is heel erg een doordenkertje. Ik bedoel niet meer dan dat ik in de stad ben geboren waar iedereen in die tijd al hakjes droeg zodra je de kinderschoenen ontgroeid was (tegenwoordig draagt iedereen sneakers) en de tuinen waren er niet zo groot dat ook maar iemand er klassieke klompen had.
Maar we hadden familie tussen de grote rivieren en daar stonden bij de deur klompen (op een dweil) die ik nieuwsgierig probeerde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.