Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
Madamecannibale
24-07-2021 om 08:25
DanGun schreef op 23-07-2021 om 23:31:
[..]
Exact. Waarom wel RK, hervormd en protestant bespreken en niet Sjiieten en Soenieten? Waarom per sé een van de grote godsdiensten als ‘niet belangrijk’ afdoen?
Wij zijn er helemaal niet bijgeweest toch. Wie weet wat er wel of niet besproken is. Zelfs op mijn zwaar Christelijke school werden Sjiieten en Soenieten echt wel besproken.
DanGun
24-07-2021 om 08:34
Madamecannibale schreef op 24-07-2021 om 08:25:
[..]
Wij zijn er helemaal niet bijgeweest toch. Wie weet wat er wel of niet besproken is. Zelfs op mijn zwaar Christelijke school werden Sjiieten en Soenieten echt wel besproken.
Ik ga er vanuit dat die jongen niet liegt. Klaar. Want als ik dat wel zou doen, kan ik ook zomaar bedenken dat jij maar wat roept over jouw school.
Ben trouwens al een tijdje benieuwd naar jouw nick. Vanwaar deze keus?
Madamecannibale
24-07-2021 om 09:00
DanGun schreef op 24-07-2021 om 08:34:
[..]
Ik ga er vanuit dat die jongen niet liegt. Klaar. Want als ik dat wel zou doen, kan ik ook zomaar bedenken dat jij maar wat roept over jouw school.
Je schrijft “Waarom wel RK, hervormd en protestant bespreken en niet Sjiieten en Soenieten?”, terwijl je geen idee hebt wat er wel of niet besproken is, ikzelf ook niet uiteraard. Daarnaast is Nederland sterk beïnvloed door het Christelijk geloof, ik vind het dan ook niet vreemd dat tijdens maatschappijleer of geschiedenis daar bijvoorbeeld meer over wordt verteld dan over het Hindoeïsme. Een heel geloof afdoen als niet relevant zou heel raar zijn, daarom vind ik de context juist interessant. En juist bij een vak als maatschappijleer zou ik wat discussies verwachten en lijkt het me goed als leerlingen zelf ook dingen aandragen.
Mijn Nick is ontstaan na een dagje Efteling en een liedje dat in mijn hoofd bleef hangen, beantwoord dat je vraag?
watertoren
24-07-2021 om 09:10
Madamecannibale schreef op 24-07-2021 om 09:00:
[..]
Je schrijft “Waarom wel RK, hervormd en protestant bespreken en niet Sjiieten en Soenieten?”, terwijl je geen idee hebt wat er wel of niet besproken is, ikzelf ook niet uiteraard. Daarnaast is Nederland sterk beïnvloed door het Christelijk geloof, ik vind het dan ook niet vreemd dat tijdens maatschappijleer of geschiedenis daar bijvoorbeeld meer over wordt verteld dan over het Hindoeïsme. Een heel geloof afdoen als niet relevant zou heel raar zijn, daarom vind ik de context juist interessant. En juist bij een vak als maatschappijleer zou ik wat discussies verwachten en lijkt het me goed als leerlingen zelf ook dingen aandragen.
Mijn Nick is ontstaan na een dagje Efteling en een liedje dat in mijn hoofd bleef hangen, beantwoord dat je vraag?
Shit, nu heb ik dat liedje ook in mijn hoofd.
DanGun
24-07-2021 om 09:42
[..]
Tussen wat je verwacht en wat er daadwerkelijk gebeurt kan nogal wat verschil zitten. De context is gewoon zoals ik het beschrijf. Een docent op het gymnasium die niet verder wil ingaan op verschillende stromingen binnen de Islam want ‘niet relevant’. En daarmee een jongen keihard kwetst. Die te beleefd is (en ook bang om daar als de ‘rel Marokkaan’ gezien te worden en vindt dat ie een voorbeeldrol heeft) om de docent tegen te spreken. (Daar werken we aan, hij mag best was assertiever) En bij mij zijn boosheid uit. Meer niet. Kan je gaan roepen dat we er niet bij waren en blablablabla. Dat klopt, maar ik trek zijn woorden niet in twijfel.
WB je Nick, ik vond m opvallend in deze discussie gezien de terechte ophef op die attractie.
redbulletje
24-07-2021 om 09:47
Mwah, ik heb in Belgie op school gezeten waar ze zedenleer gaven (soort maatschappijleer waarbij ook diverse religies besproken werden) maar er werd ook meer aandacht aan Christelijke stromingen besteed omdat dat nu eenmaal ons cultureel erfgoed is in West Europa.
DanGun
24-07-2021 om 10:04
Het gaat niet alleen om dat zogenaamde erfgoed, we leven nu eenmaal (goddank) in een multiculturele samenleving. Dus moet er veel meer aandacht aan andere geloven / culturen worden besteed.
Mevrouw75
24-07-2021 om 10:14
Madamecannibale schreef op 24-07-2021 om 08:25:
[..]
We zijn er niet bijgeweest, dus we hebben helemaal geen idee wat en hoe. Kan zelfs zo zijn dat die leerling werd afgewimpeld omdat hij er zomaar tussendoor ramde. Wellicht begrijpelijk, maar de docent kan dan best de leerling afkappen. Dat kan zomaar verkeerd begrepen zijn. Kan ook dat de docent een bekrompen hork is, we weten het gewoon niet.
Ik vind het dan ook een beetje een gek voorbeeld.
Mevrouw75
24-07-2021 om 10:15
[..]
Discussie is prima, maar zelfs bij maatschappijleer kan je niet zomaar elke seconde dat je als leerling wil de discussie starten.
Mevrouw75
24-07-2021 om 10:17
DanGun schreef op 24-07-2021 om 08:34:
[..]
Nee natuurlijk liegt ‘ie niet, dat is ook helemaal niet de kwestie.
Madamecannibale
24-07-2021 om 10:20
DanGun schreef op 24-07-2021 om 10:04:
Het gaat niet alleen om dat zogenaamde erfgoed, we leven nu eenmaal (goddank) in een multiculturele samenleving. Dus moet er veel meer aandacht aan andere geloven / culturen worden besteed.
Bij onderwijs gaat het uiteraard wel om de geschiedenis en cultuur van een land, en in Nederland en de meeste West-Europese landen is de geschiedenis en het Christendom met elkaar verbonden. Niets mis mee om dit mee te nemen in het onderwijs.
Verder ben ik persoonlijk tegen onderwijsinstellingen met een godsdienstige inslag, of dat nu Christelijk of Islamitisch is, ik vind dat onderwijs en geloof gescheiden zou moeten zijn.
Madamecannibale
24-07-2021 om 10:21
Mevrouw75 schreef op 24-07-2021 om 10:15:
[..]
Discussie is prima, maar zelfs bij maatschappijleer kan je niet zomaar elke seconde dat je als leerling wil de discussie starten.
Precies. En daarom zegt dit voorbeeld niets zonder de context.
watertoren
24-07-2021 om 10:22
Wij hadden het bij maatschappijleer nooit over religie.
Ik vind ook niet dat er op scholen meer aandacht besteed moet worden aan religie omdat we in een multiculturele samenleving wonen. Ik heb ook geen zin om me te verdiepen in geloven waar ik helemaal niks mee heb.
Millie91
24-07-2021 om 10:26
Het valt mij op dat vaak anekdotes, waarin iemand aangeeft zich gediscrimineerd te hebben gevoeld, in twijfel worden getrokken. Zoals nu met de Marokkaanse jongen: 'dan zal hij de leerkracht wel hebben onderbroken' of 'het was vast een Christelijke school'. Zelfde voor de mevrouw die geen Afrikaanse elementen mocht dragen, dan 'paste het waarschijnlijk niet bij de uitstraling van het bedrijf'.
Daarom is het op dit moment in mijn ogen te makkelijk om te zeggen, we moeten niet zo op de verschillen zitten en juist verbinding vinden. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze zich niet mogen uitspreken over discriminerend gedrag, omdat dat de sfeer en saamhorigheid zo verpest.
Madamecannibale
24-07-2021 om 10:38
Millie91 schreef op 24-07-2021 om 10:26:
Het valt mij op dat vaak anekdotes, waarin iemand aangeeft zich gediscrimineerd te hebben gevoeld, in twijfel worden getrokken. Zoals nu met de Marokkaanse jongen: 'dan zal hij de leerkracht wel hebben onderbroken' of 'het was vast een Christelijke school'. Zelfde voor de mevrouw die geen Afrikaanse elementen mocht dragen, dan 'paste het waarschijnlijk niet bij de uitstraling van het bedrijf'.
Daarom is het op dit moment in mijn ogen te makkelijk om te zeggen, we moeten niet zo op de verschillen zitten en juist verbinding vinden. Voor veel mensen zou dat betekenen dat ze zich niet mogen uitspreken over discriminerend gedrag, omdat dat de sfeer en saamhorigheid zo verpest.
Als ik voor mijzelf spreek komt dat ook vooral doordat de anekdotes elke keer uit tweede hand komen en multi interpretable zijn. Die vrouw met de Afrikaanse elementen was volgens mij een fictief voorbeeld, niet iets dat echt gebeurd was. En bij het voorbeeld van de jongen op de middelbare school is het helemaal niet duidelijk wat er is gebeurd.
Ik ben juist voor het uitspreken en aanpakken van discriminerend gedrag. Maar in dit topic blijkt ook weer dat wat als discriminerend gedrag gezien wordt verschilt van persoon tot persoon.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.