Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Jillz
07-02-2022 om 16:47
redbulletje schreef op 07-02-2022 om 15:36:
[..]
In zo'n geval zou ik pissig naar jou kijken. Ik heb vrijwel altijd in een mannenomgeving gewerkt en vond de onderlinge dynamiek juist erg prettig itt tot bij samenwerken met vrouwen.
Het lijkt nu wel een heksenjacht te worden.
Er is een verschil tussen de dynamiek in een mannenwereld en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Directheid waardeer ik bijvoorbeeld heel erg in mijn collega's, dat het soms hard tegen hard kan gaan is prima, dat het met een biertje in de hand nadien weer goed is prima. Ik vind de dynamiek onder mannen heel gezellig.
Alleen daar horen wat mij betreft geen hele expliciete seksistische grapjes bij , laat staan aanrakingen. Natuurlijk is het een glijdende schaal. Wat heb je een leuk jurkje aan is een opmerking die prima kan. Wat heb je een geile jurk aan kan niet.
Als het de bedoeling is dat iedereen kijkt hoe ik een "slachtoffer" tijdens training red, dan verwacht ik inhoudelijke feedback (zoals de mannen elkaar ook geven) en geen grapjes "ik wil wel door jouw gered worden", "kinky hoor zo in de touwen" of "die billen van jouw wil ik wel nemen". En ja deze opmerkingen heb ik allemaal al eens gehoord. Dan kun je zeggen dat is de dynamiek mannen onder elkaar, maar eigenlijk sluiten ze mij met die grapjes buiten. Want ik krijg niet de feedback die de anderen krijgen. En de andere krijgen niet de grapjes die ik krijg, waardoor ik nooit de kans krijgt er echt bij te horen. Dat heeft niks te maken met preutsheid, dat heeft te maken met inclusiviteit.
Dan is er ook nog de categorie opmerkingen en handelingen die één op één gebeuren. Denk daarbij aan iemand die één op één zegt ik wil je neuken dat voelt gewoon onveilig. Dat is nooit grappig en wat mij betreft absoluut geen onderdeel van een positieve dynamiek.
Wat mij betreft is een dynamiek goed als ik als vrouw hetzelfde behandeld wordt als de man. Dus als een man altijd in de aanval gaat, dan ook bij mij. Als het met een biertje weer goed is dan ook bij mij. Maar ik zie helaas dat er alleen geintjes worden gemaakt over mijn lichaam en niet over dat van mijn mannelijke collega's. Dat alleen ik oneerbare voorstellen krijg en niet mijn mannelijke collega's. En gelukkig heb ik eindelijk mijn sporen verdiend en dus doen mijn directe collega's dat niet meer, maar helaas zijn er nog altijd leveranciers en dergelijke die het wel nodig vinden.
Lexus
07-02-2022 om 17:00
Lollypopje schreef op 07-02-2022 om 16:28:
[..]
Dat jij normaal en respectvol gedrag ervaart als op eieren lopen zegt vooral heel erg veel over jou.
precies dit
Lollypopje
07-02-2022 om 17:02
weet je RB ik heb één collega met en bij wie ik soms behoorlijk foute grappen maak. En sommige zijn ook zeker schunnig. Wij betrekken er echter geen anderen bij, omdat je niet weet of zij dat als prettig ervaren. Sterker we werkten al een half jaar samen toen we merkten dat we op dezelfde golflengte zaten en voelden dat we dan tegen elkaar konden zeggen.
Dat half jaar daarvoor heb ik nooit ervaren als op mijn tenen lopen. Dat ik dat soort opmerkingen niet maak tegen mijn andere collega's net zo min. Waarom niet? Omdat voor alles een tijd, een plaats en een persoon is en ik het heel normaal vind dat je daarbij rekening houdt met waar die ander zich prettig bij voelt. Zolang ik dat niet zeker weet hou ik die grappen wel voor vrienden waarvan ik weet dat we diezelfde humor hebben. En komt het niet eens in me op dat op mijn werk te uiten.
Overigens vind ik opmerkingen over geile jurkjes of iemand willen nemen nooit grappig op het werk en altijd ongepast.
Overigens waardeer ik net als jij die mannelijke directheid van communiceren, maar ik waardeer ook de vrouwelijke zachtheid van rekening met elkaar houden. Die twee dingen sluiten elkaar niet uit, maar zijn wat mij betreft complementair. En ik ben dan ook super blij dat ik in een omgeving werk waar ruimte is voor beiden en waar mijn collega's niet vooral met zichzelf en wat zij fijn vinden bezig zijn, maar ook om zich heen kijken of te zien wat de ander fijn vind en waar we luisteren naar elkaars behoeftes en grenzen.
Biebel
07-02-2022 om 17:11
Ook een vrouw in de mannenwereld hier. Ik vind het prettiger werken en er kan heel veel gezegd worden. Maar alles heeft een grens. En dat Zeggen betekent niet dat er niets meer mag. Als je ‘er mag toch niets meer’ zegt, ben je óf in de gelukkige omstandigheid dat je nog nooit een voorstel is gedaan waar je je onprettig bij voelt. Of je je nog nooit ongemakkelijk hebt gevoeld omdat iemand dacht dat jouw iq gelijk stond aan je cup maat. Dan ben je nog nooit getoetst op je neukbaarheid of aangestaard alsof je je naakt aanbood. En je hebt ook geen vrienden die dat bij vrouwen hebben gedaan of vriendinnen die er bij jou over hebben gemopperd.
Want dat is wat niet mag. Wat nooit gemogen heeft. En als iemand eruitflapt dat mijn haar leuk zit, dan snap ik dat 90% van de mensen dat zegt omdat het eindelijk wel een keer gelukt is om het te föhnen. Maar die 10%, die daarvoor ook al vroeg of ik even alleen een biertje wilde komen drinken of een ‘grapje’ maakte over de ‘positieve punten’ van een sollicitante; die bedoelt iets heel anders ermee. En dat weet hij zelf heus wel.
Hij durft het alleen niet toe te geven. Gelukkig kom je daarmee niet meer weg. Zelfs niet als je directeur van Ajax bent.
redbulletje
07-02-2022 om 17:23
Een voorstel doen is niet verboden natuurlijk, als een 'nee' maar gewoon geaccepteerd/gerespecteerd wordt. En met geslachtsdelen strooien (dickpics of een decolete tot aan je navel) is natuurlijk sowieso een no go. Maar een grapje over 'positieve punten' brengt mij wel aan 't lachen eerlijk gezegd.
Jillz
07-02-2022 om 17:34
redbulletje schreef op 07-02-2022 om 17:23:
Een voorstel doen is niet verboden natuurlijk, als een 'nee' maar gewoon geaccepteerd/gerespecteerd wordt. En met geslachtsdelen strooien (dickpics of een decolete tot aan je navel) is natuurlijk sowieso een no go. Maar een grapje over 'positieve punten' brengt mij wel aan 't lachen eerlijk gezegd.
Zou jij het serieus grappig vinden als men zegt "RB heeft twee 'positieve punten'? Dat zou ik triest vinden want ik hoop toch dat je in jezelf meer positieve punten ziet dan je eigen borsten? En het zou normaal zijn om ook gewaardeerd te willen worden om meer dan alleen je borsten.
redbulletje
07-02-2022 om 17:39
Jillz schreef op 07-02-2022 om 17:34:
[..]
Zou jij het serieus grappig vinden als men zegt "RB heeft twee 'positieve punten'? Dat zou ik triest vinden want ik hoop toch dat je in jezelf meer positieve punten ziet dan je eigen borsten? En het zou normaal zijn om ook gewaardeerd te willen worden om meer dan alleen je borsten.
Heb je als vrouw nooit de opmerking naar/over mannelijke collega's gemaakt dat ze weer een wedstrijdje doen wie de langste heeft? Het staat echt los van gewaardeerd worden voor je werk natuurlijk.
Lollypopje
07-02-2022 om 17:41
En omdat jij dat grappig vind, vind jij dat ze die opmerking maar tegen iedereen moeten kunnen maken?
Want het gaay niet om wat jij of ik grappig vinden, maar om wat een ander niet prettig vind en als zij dat niet prettig vinden moet dat maatgevend zijn. Laat jouw collega's dat dus lekker tegen jou zeggen als jij het zo ontzettend lollig vind, maar laat vrouwen die het niet leuk vinden in hun waarde. Geen hen de ruimte om voor zichzelf op te komen en steun ze daarin in plaats van ze neer te halen.
Jouw grenzen zijn niet de maatstaf en niet de enige die relevant zijn.
watertoren
07-02-2022 om 17:43
Ik kan ook wel lachen om een schunnig grapje. Dat is maar goed ook want ik werk achter de bar in een voetbalkantine. Nou kunnen vrouwen er ook wel wat van hoor. Laten we vooral niet doorslaan naar de andere kant. Aanraken is natuurlijk nooit goed maar een goede grap kan ik heel erg waarderen.
Jillz
07-02-2022 om 17:43
redbulletje schreef op 07-02-2022 om 17:39:
[..]
Heb je als vrouw nooit de opmerking naar/over mannelijke collega's gemaakt dat ze weer een wedstrijdje doen wie de langste heeft? Het staat echt los van gewaardeerd worden voor je werk natuurlijk.
Nee dat heb ik nog nooit gezegd..
Biebel
07-02-2022 om 17:45
Het vervelende is dat degene die de vraag stelt misschien wel denkt dat hij ruimte biedt om nee te zeggen. Maar, als de ander afhankelijk is van zijn beoordeling/input/muzikale bijdrage, kan het zomaar zijn dat ze de indruk krijgt dat ze geen nee kan zeggen. Of als iemand vier keer vraagt, ze dan de vijfde keer toch maar ja zegt om van het gez.k af te zijn en ach- hij is ook wel lief. Of als de vrager de indruk wekt dat je heel speciaal bent, nog nooit zo’n goede klik gehad enz- dan voelt het best lastig om Nee te zeggen. Daarom; niet vragen, als er ook maar iets van een zakelijke relatie is. En mocht iemand nou écht je zoolmeet zijn, dan begin eens met gewoon een gesprek om af te tasten of er iets inzit, ipv meteen een seksueel getinte app.
En positieve punten heb ik best zelf gebruikt om iemand op zijn plaats te Zetten; ‘je focust je nu meer op mijn twee pluspunten dan op het verhaal dat ik vertel. Houd daar mee op’. Maar niet als dat het belangrijkste is wat je over een hele slimme starter op de arbeidsmarkt weet te vertellen. Dan maak je van haar ineens een cv met borsten ipv een mens met kwaliteiten.
ScarceKudu74
07-02-2022 om 18:07
‘Marc Overmars stuurde dickpics naar Ajax-medewerkster’
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/marc-overmars-stuurde-dickpics-naar-ajax-medewerkster~acd727d9/
Ik ben teleurgesteld in hem. Hij leek me altijd een leuke vent
Dickpics en stalken...lekker dan.
Lollypopje
07-02-2022 om 18:13
Peen schreef op 07-02-2022 om 18:07:
‘Marc Overmars stuurde dickpics naar Ajax-medewerkster’
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/marc-overmars-stuurde-dickpics-naar-ajax-medewerkster~acd727d9/
Ik ben teleurgesteld in hem. Hij leek me altijd een leuke vent![]()
Dickpics en stalken...lekker dan.
Dat maakt zijn opmerking "ik realiseerde me niet goed hiermee grenzen te hebben overschreden" nog onwaarschijnlijker. Je moet namelijk wel echt een volkomen idioot zijn als je niet snapt dat dat niet kan.
ScarceKudu74
07-02-2022 om 18:14
Lollypopje schreef op 07-02-2022 om 18:13:
[..]
Dat maakt zijn opmerking "ik realiseerde me niet goed hiermee grenzen te hebben overschreden" nog onwaarschijnlijker. Je moet namelijk wel echt een volkomen idioot zijn als je niet snapt dat dat niet kan.
Zeg dat. Bij zoiets weet je dondersgoed dat je fout bezig bent natuurlijk.
Lexus
07-02-2022 om 18:16
redbulletje schreef op 07-02-2022 om 17:39:
[..]
nee nooit en dat interesseert mij en mijn vriendinnen en collega´s blijkbaar ook niet. Ik vind het ook een beetje a~typisch voor vrouwen eigenlijk. Iets voor tienermeisjes die nog denken dat ze seksisme wel aankunnen als ze het nadoen.