Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rondstruiner schreef op 24-04-2022 om 15:30:

[..]


Hier werd beweerd dat "uitdagende" kleding er aan bijdraagt dat mannen zich misdragen en dat is absolute bullshit. Het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt als in India laat dat wel zien.

Overal ter wereld, in iedere cultuur komt seksueel grensoverschrijdend gedrag voor van mannen naar vrouwen. Overal. Het heeft helemaal niets met cultureel bepaald gedrag van mannen te maken, dan zou het niet overal voorkomen. Noem mij maar een cultuur of land waar het niet voorkomt.

Drogredenering

Mlah! schreef op 24-04-2022 om 15:38:

[..]

Drogredenering

Nee, zeker niet. Leg eens uit waarom je dat vindt. 

Jij zegt dat het gedrag van mannen cultureel bepaald is, maar hetzelfde gedrag van mannen komt in iedere cultuur voor. Hoe is dat aantonen met een voorbeeld een drogreden?

In India heb ik me niet veilig gevoeld. En ik ben een lange vrouw (zeker in vergelijking met mannen daar) met zelfverdedigingsachtergrond. Het werd afgeraden met het OV te gaan of alleen als vrouw de straat op te gaan. We liepen altijd samen met extra doeken over onze outfit en we konden niets verstaan maar de gebaren en blikken waren wel duidelijk. Eerste en laatste keer dat ik daar ben geweest (500 uur yoga gedaan). Je kon nergens heen eigenlijk op je vrije dag. Brrrr. 

Rondstruiner schreef op 24-04-2022 om 15:40:

[..]

Nee, zeker niet. Leg eens uit waarom je dat vindt.

Jij zegt dat het gedrag van mannen cultureel bepaald is, maar hetzelfde gedrag van mannen komt in iedere cultuur voor. Hoe is dat aantonen met een voorbeeld een drogreden?

Jij zegt: het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt in India,  betekent dus dat het absolute bullshit is dat uitdagende kleding ertoe bijdraagt dat mannen zich misdragen.

Dat zijn twee op zichzelf staande dingen. 


Quote: Hier werd beweerd dat "uitdagende" kleding er aan bijdraagt dat mannen zich misdragen en dat is absolute bullshit. Het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt als in India laat dat wel zien.

Mlah! schreef op 24-04-2022 om 15:51:

[..]

Jij zegt: het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt in India, betekent dus dat het absolute bullshit is dat uitdagende kleding ertoe bijdraagt dat mannen zich misdragen.

Dat zijn twee op zichzelf staande dingen.


Quote: Hier werd beweerd dat "uitdagende" kleding er aan bijdraagt dat mannen zich misdragen en dat is absolute bullshit. Het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt als in India laat dat wel zien.

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik had het misschien meer moeten onderbouwen voor de duidelijkheid.

Als iemand beweert dat 'uitdagende' kleding de oorzaak van bepaald gedrag is (zonder onderbouwing met onderzoek oid!), terwijl in allerlei landen waar geen uitdagende kleding te vinden is, toch ook ditzelfde gedrag plaatsvindt, (in een van die landen zelfs meer dan waar dan ook) en zelfs in ieder land ter wereld ditzelfde gedrag plaatsvindt, is toch duidelijk dat kleding geen oorzaak is van het gedrag. Ik blijf erbij dat dat geen drogreden is.  

ToetieToover schreef op 24-04-2022 om 15:51:

In India heb ik me niet veilig gevoeld. En ik ben een lange vrouw (zeker in vergelijking met mannen daar) met zelfverdedigingsachtergrond. Het werd afgeraden met het OV te gaan of alleen als vrouw de straat op te gaan. We liepen altijd samen met extra doeken over onze outfit en we konden niets verstaan maar de gebaren en blikken waren wel duidelijk. Eerste en laatste keer dat ik daar ben geweest (500 uur yoga gedaan). Je kon nergens heen eigenlijk op je vrije dag. Brrrr.

Ik ben er bijna dertig jaar geleden drie weken geweest, in mijn eentje, compleet onwetend nog over dat het zo gevaarlijk was voor vrouwen uiteraard. En heel naief. Ik ben wel lastig gevallen, maar heb ook veel geluk gehad denk ik, want ben ook heel aardige zorgzame mannen tegen gekomen. De trein was echt een nachtmerrie, en daar ben ik helemaal overstuur weer uit gesprongen nog voor hij vertrok. Dat zou niet goed zijn afgelopen anders denk ik. En dat was de speciale vrouwencoupe notabene, vol met mannen!

Rondstruiner schreef op 24-04-2022 om 16:15:

[..]

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik had het misschien meer moeten onderbouwen voor de duidelijkheid.

Als iemand beweert dat 'uitdagende' kleding de oorzaak van bepaald gedrag is (zonder onderbouwing met onderzoek oid!), terwijl in allerlei landen waar geen uitdagende kleding te vinden is, toch ook ditzelfde gedrag plaatsvindt, (in een van die landen zelfs meer dan waar dan ook) en zelfs in ieder land ter wereld ditzelfde gedrag plaatsvindt, is toch duidelijk dat kleding geen oorzaak is van het gedrag. Ik blijf erbij dat dat geen drogreden is.

De positie van de vrouw in die landen is toch heel anders. Je wordt er uitgehuwelijkt, je bent als vrouw eigenlijk zo ongewenst dat je ouders geld bij moeten leggen om je getrouwd te krijgen. Welke boodschap geef je mannen daarmee? Je kunt ook geen man afwijzen: of je wordt verkracht, overgoten met zuur of vermoord. Of alledrie.

Totaal niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. Daarom is het raar om dat in deze discussie aan te halen en er een link aan te koppelen.

Courage schreef op 24-04-2022 om 14:50:

Seksueel grensoverschrijdend gedrag heeft niets te maken met het beheersen van je seksuele driften ('zelfbeheersing'). Het heeft te maken met mentaliteit, macht, jezelf willen laten gelden ongeacht wat de ander daarvan vindt.

Dat klopt, het is die machtshonger die beheerst moet worden.

En hoe graag ik ook zou willen dat ik ervoor kon zorgen dat machtsmisbruik nooit meer gebeurt, ik kan garanderen dat het nooit uitgebannen zal worden. Er zullen altijd narcisten blijven die zich boven anderen geplaatst voelen, die recht menen te hebben op zaken, die ieder excuus aangrijpen om van de ander af te dwingen wat hij/zij hebben wil. En als we dan on topic komen. Nu is: ‘je wilde het toch zelf, met je geile pakje’ kennelijk een effectieve manipulatieve strategie om vrouwen aan het twijfelen te brengen. Omdat het voor een vrouw kennelijk ook niet altijd zo duidelijk is waar de grens ligt? Wilde ik die seksuele aandacht nou? Ja. Wilde ik ‘m in deze vorm? Van deze persoon? Nee? Of toch? Kennelijk ben ik (!) te ver gegaan? Vrouwen worden veel vaker zo ergens ingerommeld, dan bruut verkracht. Er zullen altijd klootzakken blijven. Natuurlijk moeten mannen weten: er is afstemming en consent nodig. Maar vrouwen moeten ook leren manipulaties te herkennen. En dat staat los van hoe ze zich kleden en toch ook weer niet want de aantrekkelijkheid van vrouwen is een groot manipulatief mijnenveld. Er hangt nogal veel vanaf of we aantrekkelijk gevonden worden. Dus het is ook vrij gemakkelijk om een vrouw ermee te manipuleren.

En dat is geen excuus voor manipulerende mannen of manipulatieve tendenzen in de samenleving. Maar het is een onweerlegbaar feit dat vrouwen op hun uiterlijk beoordeeld worden en dan goed- of afgekeurd. Er zijn een heleboel double binds voor vrouwen en andere standaarden voor mannen en vrouwen. Dat vinden we in heel veel opzichten ook normaal, het houdt ons niet zo bexig. In behoorlijk wat banen wordt van vrouwen verwacht dat ze mooi en ‘vrouwelijk’ zijn (wat is dat dan, ‘vrouwelijk’?) Tot het net een grens over gaat en we het niet meer normaal vinden, of toch? Of toch niet?  

Je kunt dat soort dingen zien en met die kennis op jouw beurt als vrouw de wereld naar je hand zetten, tot op een hoogte. Je kunt er een hekel aan hebben en je er van afkeren. En je kunt er ook zonder het te beseffen in verzeild raken en niet begrijpen wat je net eigenlijk is overkomen. En dat maken alle vrouwen mee. Het zal ook nooit helemaal verdwijnen. Het is daarom belangrijk te beseffen dat onze aantrekkelijkheid als vrouw en onze seksuele uitstraling een functie vervullen, verkocht kunnen worden, zelfs gebruikt worden door anderen om iets te verkopen, en door narcistische klootzakken als een wapen tegen je worden gebruikt, als ze de kans zien. Jonge meiden beseffen dat in feite per definitie niet. Die worden allemaal door (slechte) ervaring wijs. Hopelijk zonder al te grote schade. Jonge jongens hebben lang niet altijd een goed onderscheidingsvermogen voor wat assertief en wat agressief is. Daar zit helemaal nergens een excuus in. Maar de realiteit is dat mensen naast aardig, voorkomend en communicatief, soms ook egocentrisch, gestoord en agressief zijn. En dus gebeuren er soms verkeerde dingen als de verkeerde mensen sterk getriggerd worden. En seks is voor mannen vaak een enorme trigger. Ik vind het wel belangrijk dat meiden en vrouwen dat beseffen. Anders brengen ze zichzelf in gevaar en lukt het ze niet om zichzelf te beschermen. Dat is helaas voor de ontspanning, de onschuld en de naïviteit van schoonheid en erotiek. Je kunt het je gewoon niet onder alle omstandigheden veroorloven. Op het gebied van seksualiteit is misbruik van onschuld en manipulatie met ‘knap’ en ‘goed’ gevonden worden schering en inslag. Alle vrouwen maken het mee! Dus als meiden en vrouwen gaan voor een look met een sterk seksuele uitstraling, waar ze veel aandacht mee genereren, kunnen ze maar beter voorbereid zijn op de praatjes en de druk waar ze mee te maken gaan krijgen. Dan moeten ze wel weten hoe ze op die manipulaties moeten ‘antwoorden’. Anders zijn ze geheid de sjaak. Nog meer dan andere vrouwen. En dat heeft vooral te maken met de wens om het goed te doen in de ogen van anderen en de zelftwijfel daaraan, wat je kwetsbaar maakt. Het heeft niets met schuld. Dat het haar schuld is, is juist de manipulatie.

Rondstruiner schreef op 24-04-2022 om 15:30:

[..]


Hier werd beweerd dat "uitdagende" kleding er aan bijdraagt dat mannen zich misdragen en dat is absolute bullshit. Het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt als in India laat dat wel zien.

Overal ter wereld, in iedere cultuur komt seksueel grensoverschrijdend gedrag voor van mannen naar vrouwen. Overal. Het heeft helemaal niets met cultureel bepaald gedrag van mannen te maken, dan zou het niet overal voorkomen. Noem mij maar een cultuur of land waar het niet voorkomt.

ja daar ben ik mee eens. Het heeft te maken met hoe sterk het patriarchaat in een land heerst.

Rondstruiner schreef op 24-04-2022 om 15:30:

[..]


Hier werd beweerd dat "uitdagende" kleding er aan bijdraagt dat mannen zich misdragen en dat is absolute bullshit. Het feit dat nergens zoveel seksueel geweld tegen vrouwen plaatsvindt als in India laat dat wel zien.

Overal ter wereld, in iedere cultuur komt seksueel grensoverschrijdend gedrag voor van mannen naar vrouwen. Overal. Het heeft helemaal niets met cultureel bepaald gedrag van mannen te maken, dan zou het niet overal voorkomen. Noem mij maar een cultuur of land waar het niet voorkomt.

Mannen die misbruiken, verschuilen zich achter excuses. Dat kan ‘uitdagende’ kleding zijn. Dat werkt tot op een zekere hoogte omdat sexy kleding ook bedoeld is om erotiek uit te stralen en aandacht te trekken. Alleen tot een grens. Door die vrouw zelfgekozen. Als een maatschappij vrouwen die macht niet toestaat en/of dat niet helder heeft, kunnen mannen vrouwen ermee manipuleren en die hele maatschappij er omheen zal ook twijfelen. Er ontstaat dan ruimte voor misbruikers. Het is een vorm van grooming. 

Een misbruikende man zal altijd wel een excuus vinden voor zijn gedrag. Maar dit is gewoon een hele effectieve. Omdat er een voedingsbodem voor is in de gangbare opvattingen over uiterlijk en de m/v-verhoudingen in de maatschappij.

Mija schreef op 24-04-2022 om 16:47:

[..]

Mannen die misbruiken, verschuilen zich achter excuses. Dat kan ‘uitdagende’ kleding zijn. Dat werkt tot op een zekere hoogte omdat sexy kleding ook bedoeld is om erotiek uit te stralen en aandacht te trekken. Alleen tot een grens. Door die vrouw zelfgekozen. Als een maatschappij vrouwen die macht niet toestaat en/of dat niet helder heeft, kunnen mannen vrouwen ermee manipuleren en die hele maatschappij er omheen zal ook twijfelen. Er ontstaat dan ruimte voor misbruikers. Het is een vorm van grooming.

Een misbruikende man zal altijd wel een excuus vinden voor zijn gedrag. Maar dit is gewoon een hele effectieve. Omdat er een voedingsbodem voor is in de gangbare opvattingen over uiterlijk en de m/v-verhoudingen in de maatschappij.

En welk excuus hebben vrouwen dan als ze grensoverschrijdend gedrag vertonen? Want ook dát komt voor, al is het minder in het nieuws.

Lollypopje

Lollypopje

24-04-2022 om 16:51 Topicstarter

ahhhh ja de "jamaar zij doen het ook" argumentatie. Altijd een zeer sterke in dit soort discussies.

Pejeka1 schreef op 24-04-2022 om 16:49:

[..]

En welk excuus hebben vrouwen dan als ze grensoverschrijdend gedrag vertonen? Want ook dát komt voor, al is het minder in het nieuws.

ja maar dat is wel een heel klein beetje met heel heel erg veel vergelijken. De uitzondering die de regel bevestigt zeg maar.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-04-2022 om 16:57

Vraagje: waarom happen op provocatie?

Lexus schreef op 24-04-2022 om 16:52:

[..]

ja maar dat is wel een heel klein beetje met heel heel erg veel vergelijken. De uitzondering die de regel bevestigt zeg maar.

Ik weet niet meer waar maar ik heb wel eens gelezen dat dit vaker gebeurd dan men denkt. Ook mannen die mishandeld worden door hun vrouw. Vrouwen moeten net zo goed hun handen thuis houden en een man niet zo maar in hun kruis grijpen. Mannen schijnen daar niet makkelijk mee naar buiten te komen omdat zij nog meer dan vrouwen last hebben van schaamte dat dit hen overkwam.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.