Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moxxie schreef op 25-01-2022 om 17:41:

[..]

Ik dacht dat het meisje vroeg of hij nooit bang was dat iemand naar de politie zou gaan en antwoordde Ali dat toch niemand ze zou geloven.

Oké, ik dacht ‘ben je niet bang dat iemand er achter komt?’ En dan ‘niemand zal jou geloven’. 

En die vraag kan ook gesteld worden omdat hij een relatie heeft of omdat het qua machtsverhoudingen/coach/kandidaat inderdaad fout gedrag is.

Dat andere voorbeeld wat jij of iemand anders noemde, waarin hij blijkbaar gezegd heeft: ‘het is zo voorbij’, daarin lijkt het hem inderdaad sowieso wel duidelijk dat het voor dat meisje/die vrouw niet prettig of vrijwillig was. Dat is natuurlijk heel raar dat je dan niet stopt, maar in plaats daarvan zo’n opmerking maakt. 

Ik wil die meisjes niet beschuldigen, ik denk alleen dat het wel heel goed is om in voorlichting meer focus te leggen op ‘consent’, het checken hiervan, signalen en mogelijke reacties (zoals bevriezen) bespreekbaar maken. 

Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 17:38:

[..]

Daar heb je zeker gelijk in, maar het filmpje is een mooi begin om het gesprek er over aan te gaan.

En nu heb ik beelden van iemand die heel fanatiek met zo'n pickwick theezakje rondjes aan het zwaaien is

Haha, daar zouden ze een mooi vervolg mee kunnen maken!

Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 17:38:

[..]

Daar heb je zeker gelijk in, maar het filmpje is een mooi begin om het gesprek er over aan te gaan.

En nu heb ik beelden van iemand die heel fanatiek met zo'n pickwick theezakje rondjes aan het zwaaien is

Dat had ik ook 😂

yette schreef op 25-01-2022 om 17:52:

[..]

Zo heb ik het ook meegekregen. Is ook veel logischer. Mensen stappen niet zomaar naar de politie. We hebben allerlei redenen om dat niet te doen. Dat weet Ali ook. Aangifte doen, gebeurt vaak pas nadat 'iemand' op de hoogte is gebracht. Dan voel je je gesterkt. Vaak duurt het wel even (of gebeurt het nooit) voor een slachtoffer iemand vertelt wat haar is overkomen. 'Niemand gelooft je' staat volgens mij voor: 'Je maakt geen kans. Hou je bek. Tegenover iedereen'.

Ja.

Ik vind dat voorbeeld wel een lastige, hoor.
In het verhaal waarin Ali bij een kandidaat thuis was en toespelingen maakte is hij gewoon weg gegaan toen zij aangaf en liet merken dat ze er niet van gediend was.
Ik geloof echt dat bij dit soort gasten af en toe het beeld nogal vertroeteld is, omdat er echt legio jonge meiden zijn die echt maar al te graag seks hebben met een bekende zanger of rapper, en/of iemand met status en veel geld. Natuurlijk weet hij alsnog wel dat seks met een kandidaat niet hoort en dat die verhouding scheef is, maar hij zal misschien oprecht verbaasd zijn over de term verkrachting. Want als ze nee had gezegd of had laten merken dat ze niet wilde had hij waarschijnlijk verder niet aangedrongen of haar gedwongen tot seks. 

Het is hartstikke fout en dat meisje kon blijkbaar niet reageren, omdat ze verstijfd/bevroren was. Daar kun je niks aan doen. 
Ik weet ook geen oplossing, maar ik vind dit wel lastig.
In een ideale wereld gebeuren dit soort situaties gewoon nooit meer, maar de werkelijkheid is helaas anders. 

Ik denk dat het toch een combinatie zal moeten zijn van betere voorlichting aan jongeren, minder neerzetten van vrouwen als lustobjecten in allerlei tv-programma’s en videoclips en toch ook met meisjes blijven praten over risico’s en voorzorgsmaatregelen, aangeven van grenzen, melden van grensoverschrijdend gedrag. Dat laatste zou allemaal niet nodig moeten zijn in de ideale wereld, maar dat is het nu eenmaal helaas wel.

niet_rechts schreef op 25-01-2022 om 11:16:

Zo'n situatie als dit, daar hadden we destijds toch allemaal op moeten aanslaan? Ik neem aan dat dit op tv is uitgezonden.
https://twitter.com/hulswood/status/1484378560886231041?s=20

Ja. Dit had ik al voorbij zien komen. Dit is achteraf toch eigenlijk heel raar? Het ziet er zo fout uit en toch is er blijkbaar niemand, ook wij als kijker niet, massaal op aangeslagen. Hoe kan dat? 

Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 18:26:

[..]

In het verhaal waarin Ali bij een kandidaat thuis was en toespelingen maakte is hij gewoon weg gegaan toen zij aangaf en liet merken dat ze er niet van gediend was.
Ik geloof echt dat bij dit soort gasten af en toe het beeld nogal vertroeteld is, omdat er echt legio jonge meiden zijn die echt maar al te graag seks hebben met een bekende zanger of rapper, en/of iemand met status en veel geld. Natuurlijk weet hij alsnog wel dat seks met een kandidaat niet hoort en dat die verhouding scheef is, maar hij zal misschien oprecht verbaasd zijn over de term verkrachting. Want als ze nee had gezegd of had laten merken dat ze niet wilde had hij waarschijnlijk verder niet aangedrongen of haar gedwongen tot seks.

Het is hartstikke fout en dat meisje kon blijkbaar niet reageren, omdat ze verstijfd/bevroren was. Daar kun je niks aan doen.

Het verschil tussen ‘Ja, leuk, seks met bekende rapper Ali’ en bevriezen is toch echt wel merkbaar als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in degene met wie je seks wil gaan hebben. Wat denkt zo’n man dan: zolang ik geen fysiek geweld gebruik, zit ik goed? Dat een vrouw seks ook leuk kan vinden en dat dat dus het uitgangspunt is (dat beide er zin in hebben), is dan nooit doorgedrongen? Ik snap dat echt niet hoor, neem dan een opblaaspop. 

Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 18:00:

[..]

Oké, ik dacht ‘ben je niet bang dat iemand er achter komt?’ En dan ‘niemand zal jou geloven’.

En die vraag kan ook gesteld worden omdat hij een relatie heeft of omdat het qua machtsverhoudingen/coach/kandidaat inderdaad fout gedrag is.

Dat andere voorbeeld wat jij of iemand anders noemde, waarin hij blijkbaar gezegd heeft: ‘het is zo voorbij’, daarin lijkt het hem inderdaad sowieso wel duidelijk dat het voor dat meisje/die vrouw niet prettig of vrijwillig was. Dat is natuurlijk heel raar dat je dan niet stopt, maar in plaats daarvan zo’n opmerking maakt.

Ik wil die meisjes niet beschuldigen, ik denk alleen dat het wel heel goed is om in voorlichting meer focus te leggen op ‘consent’, het checken hiervan, signalen en mogelijke reacties (zoals bevriezen) bespreekbaar maken.

Jij had gelijk, ik had mijn bericht al aangepast maar we hebben elkaar gekruist denk ik. Ik snap heel goed wat je zegt hoor, je bent niet aan het victim blamen.

Ik ben gewoon iets harder in mijn oordeel. Hij haalde het meisje tegen middernacht op, nam haar mee naar zijn studio en begon te zoenen. Zij was achttien en verstijfde, ze liet het maar over zich heen komen. Daar heb ik een beeld bij. Seks doe je met zijn tweetjes, er is interactie. Een volwassen vent met de nodige ervaring weet het als de seks ongewenst is en ze weten ook dat ze dan moeten stoppen, maar soms doen ze dat niet.

Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 18:31:

[..]

Ja. Dit had ik al voorbij zien komen. Dit is achteraf toch eigenlijk heel raar? Het ziet er zo fout uit en toch is er blijkbaar niemand, ook wij als kijker niet, massaal op aangeslagen. Hoe kan dat?

Ik word er ongemakkelijk van als ik het zie en ik meen ook iets in de blik van Wendy te bespeuren aan een soort, tja wat is het, lichte weerzin?

Piratenkoningin schreef op 25-01-2022 om 18:36:

[..]

Het verschil tussen ‘Ja, leuk, seks met bekende rapper Ali’ en bevriezen is toch echt wel merkbaar als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent in degene met wie je seks wil gaan hebben. Wat denkt zo’n man dan: zolang ik geen fysiek geweld gebruik, zit ik goed? Dat een vrouw seks ook leuk kan vinden en dat dat dus het uitgangspunt is (dat beide er zin in hebben), is dan nooit doorgedrongen? Ik snap dat echt niet hoor, neem dan een opblaaspop.

Ik weet dat dus niet. De signalen kunnen misschien ook maar heel subtiel zijn. Dat het een rustig, wat verlegen, timide meisje lijkt. Dan nog: ik ben het met je eens: als je voelsprieten of inlevingsvermogen ook maar enigszins ontwikkeld is zou je het verschil hopelijk wel moeten opmerken. 
Maar juist van die egoïstische, zelfingenomen testosteronbommen merken het verschil blijkbaar niet eens altijd. Ik denk oprecht dat hij het in deze situatie weleens kan zien als: huh?!…..ze heeft nooit gezegd of duidelijk gemaakt dat ze dit niet wilde. 
Zulke mannen zijn vol van zichzelf, denken dat iedereen ze wel wil en zien een move maken gewoon als initiatief nemen, ze gaan denk ik echt uit van een ‘nee’ of assertieve reactie als iemand geen interesse heeft. 

Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 18:31:

[..]

Ja. Dit had ik al voorbij zien komen. Dit is achteraf toch eigenlijk heel raar? Het ziet er zo fout uit en toch is er blijkbaar niemand, ook wij als kijker niet, massaal op aangeslagen. Hoe kan dat?

Gatver. Dit is wel weer dan een amicaal gebaar ja. Blegh. 

Normaal kijk je gewoon globaal naar zo'n aflevering en ben je niet gefocust op waar Marco's handen heengaan, denk dat het niet ingewikkelder ligt dan dat. Zoiets zei ik in het begin van dit topic ook; júist in het openbaar, op zo'n barbecue bijvoorbeeld, gebeurt dit zo makkelijk.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-01-2022 om 19:53

ToetieToover schreef op 25-01-2022 om 19:36:

[..]

Ik word er ongemakkelijk van als ik het zie en ik meen ook iets in de blik van Wendy te bespeuren aan een soort, tja wat is het, lichte weerzin?

In mijn ogen wordt dat meisje live op tv aangerand. Ik snap niet hoe dat werkte in mijn hoofd destijds, als ik het had gezien. Alsof je hersenen niet wíllen zien wat je ogen registreren.

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 19:55 Topicstarter

Was dat filmpje niet ook tijdens het wachten op de uitslag? Iedereen is dan waarschijnlijk veel te gefocust op wat komen gaat en wie er wint of doorgaat, dan om te zien wat er precies gebeurd. Niemand lette echt op Marco.

Aviendha schreef op 25-01-2022 om 19:51:

[..]

Gatver. Dit is wel weer dan een amicaal gebaar ja. Blegh.

Normaal kijk je gewoon globaal naar zo'n aflevering en ben je niet gefocust op waar Marco's handen heengaan, denk dat het niet ingewikkelder ligt dan dat. Zoiets zei ik in het begin van dit topic ook; júist in het openbaar, op zo'n barbecue bijvoorbeeld, gebeurt dit zo makkelijk.

Dat gaat idd veel te ver. Handen op schouder prima maar dit ging veel verder. Hoe deed hij als hij er met een jongetje stond? 

Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 18:26:

[..]

Ja.

Ik weet ook geen oplossing, maar ik vind dit wel lastig.
In een ideale wereld gebeuren dit soort situaties gewoon nooit meer, maar de werkelijkheid is helaas anders.

Ik denk dat het toch een combinatie zal moeten zijn van betere voorlichting aan jongeren, minder neerzetten van vrouwen als lustobjecten in allerlei tv-programma’s en videoclips en toch ook met meisjes blijven praten over risico’s en voorzorgsmaatregelen, aangeven van grenzen, melden van grensoverschrijdend gedrag. Dat laatste zou allemaal niet nodig moeten zijn in de ideale wereld, maar dat is het nu eenmaal helaas wel.

Ik denk dit ook. Volgens mij denkt iemand als Ali sowieso dat hij gods gift to women is. En bij die assertievere meid is hij gewoon weggegaan. Ik geloof wel dat hij oprecht denkt dat het geen verkrachting was, ondanks dat er nog veel meer foute factoren spelen.

Moxxie schreef op 25-01-2022 om 18:38:

[..]

Jij had gelijk, ik had mijn bericht al aangepast maar we hebben elkaar gekruist denk ik. Ik snap heel goed wat je zegt hoor, je bent niet aan het victim blamen.

Ik ben gewoon iets harder in mijn oordeel. Hij haalde het meisje tegen middernacht op, nam haar mee naar zijn studio en begon te zoenen. Zij was achttien en verstijfde, ze liet het maar over zich heen komen. Daar heb ik een beeld bij. Seks doe je met zijn tweetjes, er is interactie. Een volwassen vent met de nodige ervaring weet het als de seks ongewenst is en ze weten ook dat ze dan moeten stoppen, maar soms doen ze dat niet.

Een volwassen ‘normale’ man zou inderdaad waarschijnlijk aanvoelen dat er iets niet klopt en checken of zij dit wel wil. Dat heeft met inlevingsvermogen te maken. 
Die zelfingenomen, bijna narcistische, arrogante kwalletjes merken hele subtiele signalen denk ik niet eens op. Die zijn er van overtuigd dat iedereen ze wil en denken wellicht dat het gewoon een onervaren, wat verlegen meisje is.

Ik weet het ook niet.
Triest is het wel.

Ik denk gewoon dat het niet opgelost wordt door ons alléén op de jongens en mannen te focussen. Je komt er niet onderuit om meisjes toch ook zo goed mogelijk te leren zich te wapenen tegen ongewenst gedrag. Dan nog zal het niet altijd lukken, want je kunt verstijven of bevriezen. Maar toch. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.