Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Zusterclivia
25-01-2022 om 16:12
yette schreef op 25-01-2022 om 15:50:
Ik vind dat verzoek om duidelijkheid te krijgen van de ander zo'n zwaktebod. Je kan ook je eigen verstand gebruiken en je afvragen hoe jij in een vergelijkbare situatie zou reageren. Vraag jezelf als man gewoon eens af hoe je het als puber had gevonden als een docente van de leeftijd van je moeder je steeds zou opzoeken als je even alleen liep en dan toespelingen zou maken in de trant van 'Wat heb jij een geil broekje aan'. Hoe zou je reageren als je in de trein te maken krijgt met opmerkingen over je geslachtsdeel door een opdringerig groepje vrouwen op weg naar de Huishoudbeurs? Ben je blij met sms'jes vol complimenten van je vrouwelijke leidinggevende? En dan niet de leidinggevende uit je dromen, maar van de gewone vrouwen die jou op je werk kunnen maken of breken? Wat doe je als ze een geile foto sturen?
Ik verwacht niet dat mannen heel anders of directer reageren dan vrouwen. Ze komen alleen minder vaak in zo'n situatie omdat vrouwen dat soort dingen niet zo snel doen. Omdat zij zich over het algemeen wèl afvragen hoe een ander zich moet voelen.
En dat doen vrouwen, omdat ons wordt ingehamerd rekening te houden met anderen. Niet alleen 'positief' zoals dat vrouwen geacht worden om zo'n beetje de behoeften van iedereen en alles voor die van henzelf te stellen. Maar ook het negatieve, dat je als vrouw altijd gevaar loopt en altijd moet uit kijken.
Lollypopje
25-01-2022 om 16:12
bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 15:53:
[..]
Tja, volgens mij gaat het om spontane dingen. Dus, nee, dat slaat in dit geval nergens op....
Als mensen bij spontane seks er aan kunnen denken een condoom te pakken, om die vergelijking maar weer te maken, kun je jezelf ook aanleren om bij zoiets eerst te vragen. Ik kon dat ook prima bij mijn collega, terwijl mijn eerste ingeving was haar meteen een knuffel te geven. Dus waarom zou een ander dat niet kunnen?
Rondstruiner
25-01-2022 om 16:25
Glamourlama schreef op 25-01-2022 om 15:41:
Ik vond deze daarin heel verhelderend. Gaat over een kopje thee en toestemming:
https://youtu.be/pZwvrxVavnQ
Ja, die was laatst ook geplaatst toch? Echt goed en leuk gedaan, Engelsen hebben echt humor, zelfs met zoiets
.
Lollypopje
25-01-2022 om 16:32
Die thee vergelijking blijft goed. Kan niet vaak genoeg gedeeld worden.
Miss-Pippi
25-01-2022 om 16:39
En toch denk ik dat reclamecampagnes en ook veel betere voorlichting hierover bij kinderen en jongeren ook belangrijk zijn.
Ik denk oprecht dat iemand niet altijd door heeft dat er sprake kan zijn van verkrachting of aanranding als iemand niks doet of niks zegt en niet laat merken dat diegene het prettig vindt. In zo’n voorbeeld van Ali B. is hij bij een vrouw die aangaf niet gediend te zijn van zijn opmerkingen en gedrag wel direct weg gegaan, zonder verder aan te dringen.
Bij dat studiovoorbeeld waarin hij een vrouw begon te zoenen en seks met haar had en zij niks heeft gezegd of laten merken denk ik dat hij zelf misschien echt niet ziet of door heeft dat hier sprake was van verkrachting.
Natuurlijk, het gedrag was hoe dan ook fout, alleen al in verband met de ongelijke verhouding. Maar er zijn waarschijnlijk ook legio meisjes en vrouwen die het heel interessant en leuk vinden om seks te hebben met een bekend figuur, met veel geld, etc.
Zulke types weten dit ook en gaan er onterecht vanuit dat bijna alle vrouwen dit wel leuk vinden en in zijn voor meer. Dat is natuurlijk totaal niet oké, maar genoeg zangers, rappers en rijke kerels waar vrouwen in bosjes voor de voeten liggen.
Ik denk dat (ook al op jonge leeftijd jn voorlichting) meer aandacht voor ‘consent’ en de noodzaak om altijd expliciet te checken of iemand het fijn vindt, dit ook wil en het beter leren lezen van signalen ook goed zou zijn.
Miss-Pippi
25-01-2022 om 16:44
En voor ons allemaal valt er wel iets te leren. Hierboven schreef iemand over de vraag aan een collega die verdrietig was: ‘mag ik je een knuffel geven?’.
Goeie.
Ik ben absoluut geen aanrakerig persoon, maar realiseer me nu dat ik weleens een vrouwelijke collega die emotioneel was een knuffel heb gegeven. Ik zei volgens mij gewoon ‘aaah, kom hier’ en gaf haar een knuffel. Ik vroeg dus niet of ze dit wel wilde. En dat terwijl ik helemaal niet een knuffelig of aanrakerig persoon ben.
Sterker nog: al dat gekus met nieuwjaar en verjaardagen mag van mij na corona graag voor eeuwig wegblijven.
Ginevra
25-01-2022 om 17:26
Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 16:32:
Die thee vergelijking blijft goed. Kan niet vaak genoeg gedeeld worden.
Toch mis ik er nog wel iets in. Dat je niet ongevraagd met je theezakje loopt te zwaaien, dat je geen opmerkingen maakt over hoe dorstig iemand eruit ziet, of hoe ze op zou knappen van jouw thee, en dat je nooit impliceert dat iemands carriere of welzijn geschaad zou kunnen worden door jouw thee niet te drinken.
Maar dat zal allemaal wel te lang worden 
Moxxie
25-01-2022 om 17:26
Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 16:39:
En toch denk ik dat reclamecampagnes en ook veel betere voorlichting hierover bij kinderen en jongeren ook belangrijk zijn.
Ik denk oprecht dat iemand niet altijd door heeft dat er sprake kan zijn van verkrachting of aanranding als iemand niks doet of niks zegt en niet laat merken dat diegene het prettig vindt. In zo’n voorbeeld van Ali B. is hij bij een vrouw die aangaf niet gediend te zijn van zijn opmerkingen en gedrag wel direct weg gegaan, zonder verder aan te dringen.
Bij dat studiovoorbeeld waarin hij een vrouw begon te zoenen en seks met haar had en zij niks heeft gezegd of laten merken denk ik dat hij zelf misschien echt niet ziet of door heeft dat hier sprake was van verkrachting.
Natuurlijk, het gedrag was hoe dan ook fout, alleen al in verband met de ongelijke verhouding. Maar er zijn waarschijnlijk ook legio meisjes en vrouwen die het heel interessant en leuk vinden om seks te hebben met een bekend figuur, met veel geld, etc.
Zulke types weten dit ook en gaan er onterecht vanuit dat bijna alle vrouwen dit wel leuk vinden en in zijn voor meer. Dat is natuurlijk totaal niet oké, maar genoeg zangers, rappers en rijke kerels waar vrouwen in bosjes voor de voeten liggen.
[...]
Ali wist dondersgoed dat hij fout bezig was. Toen hem werd gevraagd of hij dit wel vaker deed bij andere meisjes bevestigde hij dat en zei hij doodleuk dat de politie die meisjes toch niet zou geloven. Dat zegt al genoeg. Tegen een ander meisje zei hij ijskoud dat het zo voorbij zou zijn.
Het meisje bij wie Ali vertrok reageerde assertief, stond op en deed de deur voor hem open. Dat ging hem te ver en hij droop af. Dat was niet omdat hij het alleen op zo'n manier begrijpt maar omdat dat hem iets te gortig wordt, hij zoekt makkelijkere slachtoffers.
Miss-Pippi
25-01-2022 om 17:32
Moxxie schreef op 25-01-2022 om 17:26:
[..]
Ali wist dondersgoed dat hij fout bezig was. Toen hem werd gevraagd of hij dit wel vaker deed bij andere meisjes bevestigde hij dat en zei hij doodleuk dat de politie die meisjes toch niet zou geloven. Dat zegt al genoeg. Tegen een ander meisje zei hij ijskoud dat het zo voorbij zou zijn.
Het meisje bij wie Ali vertrok reageerde assertief, stond op en deed de deur voor hem open. Dat ging hem te ver en hij droop af. Dat was niet omdat hij het alleen op zo'n manier begrijpt maar omdat dat hem iets te gortig wordt, hij zoekt makkelijkere slachtoffers.
Volgens mij zei hij niet dat de politie haar niet zou geloven. Hij zei dat niemand haar zou geloven (niemand zou geloven dat ze seks hadden gehad). In dit specifieke voorbeeld denk ik dat hij wel weet dat hij fout zit in de zin van de ongelijke verhouding en het feit dat hij zelf getrouwd was en dus vreemdging, maar niet het besef dat hij dit meisje/deze vrouw verkracht heeft.
Lollypopje
25-01-2022 om 17:38
Ginevra schreef op 25-01-2022 om 17:26:
[..]
Toch mis ik er nog wel iets in. Dat je niet ongevraagd met je theezakje loopt te zwaaien, dat je geen opmerkingen maakt over hoe dorstig iemand eruit ziet, of hoe ze op zou knappen van jouw thee, en dat je nooit impliceert dat iemands carriere of welzijn geschaad zou kunnen worden door jouw thee niet te drinken.
Maar dat zal allemaal wel te lang worden
Daar heb je zeker gelijk in, maar het filmpje is een mooi begin om het gesprek er over aan te gaan.
En nu heb ik beelden van iemand die heel fanatiek met zo'n pickwick theezakje rondjes aan het zwaaien is 
Moxxie
25-01-2022 om 17:41
Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 17:32:
[..]
Volgens mij zei hij niet dat de politie haar niet zou geloven. Hij zei dat niemand haar zou geloven (niemand zou geloven dat ze seks hadden gehad). In dit specifieke voorbeeld denk ik dat hij wel weet dat hij fout zit in de zin van de ongelijke verhouding en het feit dat hij zelf getrouwd was en dus vreemdging, maar niet het besef dat hij dit meisje/deze vrouw verkracht heeft.
Ik dacht dat het meisje vroeg of hij nooit bang was dat iemand naar de politie zou gaan en antwoordde Ali dat toch niemand ze zou geloven.
Edit: Even teruggekeken, ze vroeg ben je niet bang dat mensen erachter komen. Ze zei dus niets over politie.
Mija
25-01-2022 om 17:51
niet_rechts schreef op 25-01-2022 om 13:54:
[..]
De grap is dus dat het beide fout is als jij je er niet goed bij voelt.
Overigens vraag ik het altijd eerst voor ik iemand aanraak, bijvoorbeeld: "Er zitten haren op de rug van je trui. Zal ik ze er voor je af halen?" De één zegt dan: "Oh, graag!". De ander: "Dank je voor het melden. Ik ga ze er zelf even afhalen." Of je laat ze zitten. Mij ook best
![]()
Ik heb dat ook wel eens gedaan, aangekondigd: Ik ga je een knuffel geven, vind je dat goed? En dan ook nog eens heel langzaam bewegen zodat iemand er altijd nog onderuit kan. Eerst de armen op de schouders en dan wachten tot die persoon zelf 'meegeeft'. Je kunt echt wel in de gaten houden of een aanraking gewenst is hoor, als je er met je aandacht goed bij bent. Maar ik zou toch echt zeggen: eerst vragen/peilen.
yette
25-01-2022 om 17:52
Miss-Pippi schreef op 25-01-2022 om 17:32:
[..]
Zo heb ik het ook meegekregen. Is ook veel logischer. Mensen stappen niet zomaar naar de politie. We hebben allerlei redenen om dat niet te doen. Dat weet Ali ook. Aangifte doen, gebeurt vaak pas nadat 'iemand' op de hoogte is gebracht. Dan voel je je gesterkt. Vaak duurt het wel even (of gebeurt het nooit) voor een slachtoffer iemand vertelt wat haar is overkomen. 'Niemand gelooft je' staat volgens mij voor: 'Je maakt geen kans. Hou je bek. Tegenover iedereen'.
Moxxie
25-01-2022 om 17:55
Juliie hebben gelijk, heb net teruggekeken en mijn bericht aangepast. Sorry!
Zilver_gray
25-01-2022 om 17:58
Moxxie schreef op 25-01-2022 om 12:38:
[..]
Dan hoort collega Bert thuis op de sociale werkplaats, met toezicht.