Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
redbulletje schreef op 25-01-2022 om 13:36:

[..]

Dat haalt de spontaniteit er wel af.

Ja dat kan ik me wel voorstellen. Maar als iemand flirt met respect, lijkt me dat niemand daar bezwaar tegen heeft. Dat is ook een beetje ballen hebben: met introspectie na kunnen gaan of je het respectvol bedoelt. Of zo flirten dat je ook ruimte laat voor de invulling van de vrouw. Dus eigenlijk consent en dat hoef niet altijd in woorden te zijn. Het lukt mijn zoon heel goed hoor, die kan zo flirten dat hij ruimte laat voor als de vrouw/ het meisje op hem in wil gaan. Gewoon door leuke blikken en opmerkingen te maken maar ook niet aan te dringen. Meiden zijn dol op hem. 

Moeten we ook niet eens af van het idee dat de man de initiator/ jager moet zijn? Ze kunnen ook gewoon eens wachten, een leuke blik geven en kijken wat er op ze af komt.

Lexus schreef op 25-01-2022 om 13:45:

[..]

Ja dat kan ik me wel voorstellen. Maar als iemand flirt met respect, lijkt me dat niemand daar bezwaar tegen heeft. Dat is ook een beetje ballen hebben: met introspectie na kunnen gaan of je het respectvol bedoelt. Of zo flirten dat je ook ruimte laat voor de invulling van de vrouw. Dus eigenlijk consent en dat hoef niet altijd in woorden te zijn. Het lukt mijn zoon heel goed hoor, die kan zo flirten dat hij ruimte laat voor als de vrouw/ het meisje op hem in wil gaan. Gewoon door leuke blikken en opmerkingen te maken maar ook niet aan te dringen. Meiden zijn dol op hem.

Moeten we ook niet eens af van het idee dat de man de initiator/ jager moet zijn? Ze kunnen ook gewoon eens wachten, een leuke blik geven en kijken wat er op ze af komt.

Collegiale aanrakingen heb ik nooit als flirtend beschouwt. Heb eerder ervaren dat vrouwen een stuk vrijpostiger met elkaar omgaan dan man/vrouw. De vrouwelijke aanraking (aan je kleding of haren plukken) zit een stuk sneller in mijn irritatie dan een man die een hand op m'n schouder legt terwijl ie ff op m'n scherm mee kijkt. 

redbulletje schreef op 25-01-2022 om 13:50:

[..]

Collegiale aanrakingen heb ik nooit als flirtend beschouwt. Heb eerder ervaren dat vrouwen een stuk vrijpostiger met elkaar omgaan dan man/vrouw. De vrouwelijke aanraking (aan je kleding of haren plukken) zit een stuk sneller in mijn irritatie dan een man die een hand op m'n schouder legt terwijl ie ff op m'n scherm mee kijkt.

je gaat niet in op wat ik zeg. En ik denk dat jij een probleem met vrouwen hebt, misschien omdat je meerdere lagen in de communicatie niet altijd kan lezen?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-01-2022 om 13:54

[..]

De grap is dus dat het beide fout is als jij je er niet goed bij voelt.

Overigens vraag ik het altijd eerst voor ik iemand aanraak, bijvoorbeeld: "Er zitten haren op de rug van je trui. Zal ik ze er voor je af halen?" De één zegt dan: "Oh, graag!". De ander: "Dank je voor het melden. Ik ga ze er zelf even afhalen." Of je laat ze zitten. Mij ook best 

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 13:56 Topicstarter

[..]

En ook daarbij zou het goed zijn als dat eerst gevraagd wordt. 

Het gaat er niet om wat jij persoonlijk okee of juist vervelend vind. Het gaat er om dat de persoon die jou aanraakt er bij stil staat dat niet iedereen dat prechtig vind.

Ja, bij mannen kan het eerder bedreigend, dominerend of seksueel overkomen, maar er is niks mis mee om er ook als vrouw bij stil te staan.

Dus toen mijn collega verdrietig was, vroeg ik aan haar of ze het fijn vond dat ik haar een knuffel gaf. Dat nam niks af van de handeling. Het maakte juist dat het zowel voor haar als voor mij prettig was. Ik wilde haar namelijk heel graag troosten en steunen, maar niet over haar grens gaan. Als ze nee had gezegd, was dat ook okee geweest. 

Lexus schreef op 25-01-2022 om 12:47:

[..]

Ja nou ik denk dat veel vrouwen bang zijn om niet aardig gevonden te worden maar ook oprecht bang zijn van de agressie van mannen als je ze (in hun ogen) afwijst. Kijk naar het voorbeeld van Ginevra, ik heb dat ook vaak meegemaakt. Er is een onbewuste premisse dat je mannen niet mag afwijzen en als je dat wel doet dat je een bitch bent en agressie over je afroept.

Ik heb zelf in de jaren 90 ergens gewerkt, waar onze direct leidinggevende zo'n vieze oude man was. Daarnaast was het best een vriendelijke man, dat maakt het ook ingewikkeld. Ik ben nogal direct, dus heb hem de eerste keer meteen verteld dat ik hier geen zin in had. Een van mijn collega's, net als ik toen in de twintig (hij 50+), was een lieve vrouw die moeite had met grenzen aangeven, en die werd echt vaak 's avonds door hem gebeld, en dan continu seksuele toespelingen maken in zo'n gesprek. Hij was gewoon getrouwd trouwens. 

Uiteindelijk bleek hij een affaire te hebben met weer een andere collega. Zij wilde dat op een gegeven moment niet meer, maar hij bleef steeds aandringen. Een manager van een andere afdeling kwam achter al dit gedoe, er kwam een klacht en uiteindelijk moesten wij allemaal getuigen voor een commissie. Ik heb gewoon de waarheid verteld, wat hij tegen mij gezegd had, maar ook alles wat ik hem heb zien doen en zeggen. Destijds vond ik het eerlijk gezegd ook heel slap van mijn collega's dat ze niet gewoon hebben gezegd: nee, oprotten! Dan was het wel klaar geweest denk ik en ik snapte toen niet waarom ze dat niet deden.

Enfin, de man kreeg een berisping in zijn dossier en mocht geen leiding meer geven. Het gevolg: ongeveer de helft van de (bijna allemaal mannelijke) collega's in het bedrijf deden daarna alsof wij lucht waren en wilden niet meer met ons praten. Het werd ons ernstig kwalijk genomen dat wij getuigd hadden, terwijl we notabene helemaal geen keus hadden. Maar die man is volledig in de slachtofferrol gekropen (net als de regisseur nu), dat hij het allemaal zo aardig bedoeld had, en veel collega's geloofden hem.

Dus ja, waarom melden vrouwen niet? Omdat het gevolgen heeft, en niet alleen voor de dader.

Lexus schreef op 25-01-2022 om 13:53:

[..]

je gaat niet in op wat ik zeg. En ik denk dat jij een probleem met vrouwen hebt, misschien omdat je meerdere lagen in de communicatie niet altijd kan lezen?

Dat zal bij mij zeker een rol spelen. Mannen zijn voor mij duidelijker. 

redbulletje schreef op 25-01-2022 om 14:08:

[..]

Dat zal bij mij zeker een rol spelen. Mannen zijn voor mij duidelijker.

Ja eerlijk dat je dat zegt. En ik heb vaak gehoord dat mannen juist  zelf ook behoefte aan duidelijkheid hebben. Dat is misschien iets om mee te nemen in de discussie hoe grensoverschrijdend gedrag te adresseren: duidelijk aangeven wat wel of niet geoorloofd is. 

Alleen blijf ik dan altijd met de vraag zitten: maar waarom moeten ze dat zo voorgekauwd krijgen, als jonge kinderen, waarom kunnen ze zich niet wat in anderen verplaatsen zonder dat ze aan het handje moeten worden meegenomen?

Want het wordt ineens dan wel duidelijk als je bepaald gedrag vergelijkt met hoe zij het zouden vinden als ze door gay mannen zo benaderd zouden worden. Daarvan gaan ze griezelen en vinden ze het ineens overschrijdend gedrag. Daar is de mannelijke cis hetero cultuur in het voetbal een voorbeeld van. Luister: https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-schaduwspits

Volkomen voorbeeld van fragiele mannelijkheid waarbij men doodsbang is voor gay mannen want 'die zouden objectiveren en misschien wel een grensoverschrijdende move maken'. Euh ja... vervelend he? Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten: stop er dan ook zelf mee ajb

Ja zo simpel kan het zijn. Stel je voor hoe het is als je zelf door een man benaderd wordt, als je niet op mannen valt. Ze snappen het heus wel, maar willen het niet snappen.

Ik vond deze daarin heel verhelderend. Gaat over een kopje thee en toestemming:

https://youtu.be/pZwvrxVavnQ

Ik wil iets over dit onderwerp zeggen over een Nederlandse serie die ik vooruit kijk maar ben bang dat ik dan ga spoileren. Op sommige forums heb je zo'n uitklap functie, zou hier ook handig zijn 🙂

Lexus schreef op 25-01-2022 om 13:18:

[..]

Nee lastig gevallen, aangerand of verkracht worden, toegesist worden, dat is gezellig en sociaal

Uh..... had ik het dáár over...?

Ik vind dat verzoek om duidelijkheid te krijgen van de ander zo'n zwaktebod. Je kan ook je eigen verstand gebruiken en je afvragen hoe jij in een vergelijkbare situatie zou reageren. Vraag jezelf als man gewoon eens af hoe je het als puber had gevonden als een docente van de leeftijd van je moeder je steeds zou opzoeken als je even alleen liep en dan toespelingen zou maken in de trant van 'Wat heb jij een geil broekje aan'. Hoe zou je reageren als je in de trein te maken krijgt met opmerkingen over je geslachtsdeel door een opdringerig groepje vrouwen op weg naar de Huishoudbeurs? Ben je blij met sms'jes vol complimenten van je vrouwelijke leidinggevende? En dan niet de leidinggevende uit je dromen, maar van de gewone vrouwen die jou op je werk kunnen maken of breken? Wat doe je als ze een geile foto sturen? 

Ik verwacht niet dat mannen heel anders of directer reageren dan vrouwen. Ze komen alleen minder vaak in zo'n situatie omdat vrouwen dat soort dingen niet zo snel doen. Omdat zij zich over het algemeen wèl afvragen hoe een ander zich moet voelen. 

Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 13:30:

[..]

Daar bestaat een heel simpele oplossing voor. Gewoon vragen.

Tja, volgens mij gaat het om spontane dingen. Dus, nee, dat slaat in dit geval nergens op....

Jullie moeten echt dat filmpje kijken over het kopje thee. Héél verhelderend.

Citaat: als iemand nee dank je zegt, dan wil hij geen thee. Giet het het hem dan ook niet door zijn strot. Als iemand bewusteloos is, dan wil hij geen thee. Bewusteloze mensen willen geen thee. Trust me on this.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.