Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 12:50 Topicstarter

Lexus schreef op 25-01-2022 om 12:47:

[..]

Ja nou ik denk dat veel vrouwen bang zijn om niet aardig gevonden te worden maar ook oprecht bang zijn van de agressie van mannen als je ze (in hun ogen) afwijst. Kijk naar het voorbeeld van Ginevra, ik heb dat ook vaak meegemaakt. Er is een onbewuste premisse dat je mannen niet mag afwijzen en als je dat wel doet dat je een bitch bent en agressie over je afroept.

En dan zijn er, zoals ook uit de aflevering blijkt, veel vrouwen die de schuld onterecht bij zichzelf leggen. En als je geloofd dat je het er zelf naar gemaakt hebt, zoals de mannen vaak wijs maken, dan meld je het ook niet. 

Ik weet niet hoe ik meerdere mensen moey quoten dus ik reageer zo.

Ja, af en toe vind ik inderdaad dat een vrouw eigenlijk best had kunnen zeggen dat ze iets niet waardeert (waardeerde). Ik vind het even goed moeilijk, maar is dat dan niet iets om na te denken waarom? Die collega die wel heel dichtbij je komt staan, waarom durven we daar niks van te zeggen? Moeten we dan niet onze eigen meisjes leren dat we niet mannen moeten behagen en onze jongens dat als een meisje niet wil ze niet gelijk een bitch is? Zouden ze dat wellicht op school moeten meenemen in het onderwijsprogramma? Ik denk dat dat een psychisch aspect is waar heel veel uit te halen valt. Ik denk namelijk dat we onbewust nog steeds in het patroon zitten dat vrouwen maar altijd vriendelijk moeten zijn. 

En als we op scholen nou ook meenemen dat als je iets achteraf toch niet prettig hebt ervaren dat je erover mag praten met je docent, vertrouwenspersoon of een buddy dan haalt dat wellicht de druk eraf. Dat het soms voorkomt dat je achteraf denkt: dit was niet oké. Dat we jongens op school leren hoe dreigend een situatie kan zijn waardoor meisjes dingen doen die ze niet willen. Hoe meisjes daarop kunnen reageren (bevriezen, vluchten, vechten) en hoe jongens daarmee om kunnen gaan. Maar tegelijkertijd ook meisjes leren wat ze kunnen doen als ze in een bepaalde situatie zitten en dat ze iemand in vertrouwen moeten nemen als ze iets hebben meegemaakt. Hiermee kunnen eventuele toekomstige slachtoffers worden voorkomen en krijgt het  betreffende meisje gelijk de juiste hulp.

niet_rechts schreef op 25-01-2022 om 11:35:

[..]

Waarom zou je als gewone man of gewone vrouw in een niet-machtspositie een vreemde of semi-vreemde ongevraagd aan willen raken? Als het nodig is wegens gevaar of nood dan is het een ander verhaal. Maar 'zomaar', waarom moet dat per se?

Niks moet natuurlijk. Maar voor sommige mensen is dat heel natuurlijk, goed bedoeld en sociaal gedrag.

Ginevra schreef op 25-01-2022 om 11:39:

[..]

Veel mannen hebben geen idéé dat ook hún kameraadschappelijk bedoelde hand en ook hún gezellige praatje overkomt als die hond. Die denken dat dat alleen voor ándere mannen geldt.

Tja. Het wordt er niet gezelliger en socialer op.

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 13:10 Topicstarter

bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 13:08:

[..]

Juist wel. Het wordt pas gezelliger en socialer als iets fijn en okee is voor beide partijen.

Lexus schreef op 25-01-2022 om 12:47:

[..]

Ja nou ik denk dat veel vrouwen bang zijn om niet aardig gevonden te worden maar ook oprecht bang zijn van de agressie van mannen als je ze (in hun ogen) afwijst. Kijk naar het voorbeeld van Ginevra, ik heb dat ook vaak meegemaakt. Er is een onbewuste premisse dat je mannen niet mag afwijzen en als je dat wel doet dat je een bitch bent en agressie over je afroept.

O ja en wat er ook nog bijkomt: je wilt iemand niet valselijk beschuldigen. En vaak vindt grensoverschrijdend gedrag in een schemergebied plaats waarbij het als vrouw niet fijn voelt maar waarbij de man kan zeggen: " wat verbeeld je wel, wat achterdochtig zeg, ik bedoel er he-le-maal niets mee, en jij denkt dit van mij? nou dank je wel hoor'

Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 13:10:

[..]

Juist wel. Het wordt pas gezelliger en socialer als iets fijn en okee is voor beide partijen.

Uiteraard. Maar er zijn ook genoeg mensen, die (een goed bedoelde) had op schouder helemaal niet onprettig vinden. Sterker nog, ze vinden dat juist wel prettig. Maar dát weet je dan ook weer niet. En voor al die mensen is het een gemis.

bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 13:08:

[..]

Nee lastig gevallen, aangerand of verkracht worden, toegesist worden, dat is gezellig en sociaal

Lexus schreef op 25-01-2022 om 13:13:

[..]

O ja en wat er ook nog bijkomt: je wilt iemand niet valselijk beschuldigen. En vaak vindt grensoverschrijdend gedrag in een schemergebied plaats waarbij het als vrouw niet fijn voelt maar waarbij de man kan zeggen: " wat verbeeld je wel, wat achterdochtig zeg, ik bedoel er he-le-maal niets mee, en jij denkt dit van mij? nou dank je wel hoor'

Maar dan zou je toch (theoretisch gezien) kunnen zeggen: "Sorry Piet, maar ik vind het niet zo fijn als je je hand op m'n blote been legt". En hou je je het bij jezelf. En de reden dat ik hier zo op in ga, is omdat ik echt oprecht wil weten waarom dit in ons hoofd zo werkt dat we "aardig gevonden willen worden" ten koste van onszelf? Ik had een manager die letterlijk zei " als je dat aan hebt wil ik je zo op je bek pakken". Ik was stomverbaasd en heb er nooit wat van gezegd. Ook niet toen hij zijn handen op mijn blote been legde. Maar waarom dan niet? Ik heb geen idee.. ik heb uiteindelijk wel ontslag genomen dus had achteraf nog zeker een sneer kunnen uitdelen.  

En ik hoop oprecht dat de nieuwe generatie dan wel de ballen heeft om te zeggen: zeg klaas, ga je lekker? Ik maak hier zo een melding van hoor. 

bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 13:14:

[..]

Uiteraard. Maar er zijn ook genoeg mensen, die (een goed bedoelde) had op schouder helemaal niet onprettig vinden. Sterker nog, ze vinden dat juist wel prettig. Maar dát weet je dan ook weer niet. En voor al die mensen is het een gemis.

Dat snap ik maar ik denk ook dat mensen een goedbedoelde hand op een schouder als zodanig kunnen herkennen en dat juist mensen die grensoverschrijdend gedrag vertoonden (of goed praatten) dit als argument gebruiken waarom ze niet hoeven te kijken naar dat gedrag. 

TanteTheelepel schreef op 25-01-2022 om 13:19:

[..]

Maar dan zou je toch (theoretisch gezien) kunnen zeggen: "Sorry Piet, maar ik vind het niet zo fijn als je je hand op m'n blote been legt". En hou je je het bij jezelf. En de reden dat ik hier zo op in ga, is omdat ik echt oprecht wil weten waarom dit in ons hoofd zo werkt dat we "aardig gevonden willen worden" ten koste van onszelf? Ik had een manager die letterlijk zei " als je dat aan hebt wil ik je zo op je bek pakken". Ik was stomverbaasd en heb er nooit wat van gezegd. Ook niet toen hij zijn handen op mijn blote been legde. Maar waarom dan niet? Ik heb geen idee.. ik heb uiteindelijk wel ontslag genomen dus had achteraf nog zeker een sneer kunnen uitdelen.

Omdat vrouwen zijn opgevoed om aardig te blijven, faciliterend naar mannen te zijn, niet te kinderachtig te  doen, bang te zijn voor de agressie van mannen en als daar allemaal niet aan mee doet, om een bitch of nog erger een feministe genoemd te worden. En omdat je de tijdgeest tegen had.

Ik heb er altijd wel zoveel mogelijk van gezegd. Maar dat werd me niet in dank afgenomen. 

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 13:30 Topicstarter

bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 13:14:

[..]

Daar bestaat een heel simpele oplossing voor. Gewoon vragen.

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 13:32 Topicstarter

TanteTheelepel schreef op 25-01-2022 om 13:19:

[..]

En ik hoop oprecht dat de nieuwe generatie dan wel de ballen heeft om te zeggen: zeg klaas, ga je lekker? Ik maak hier zo een melding van hoor.

Ik hoop vooral dat de nieuwe generatie die ballen niet hoeft te hebben, omdat het niet meer gebeurd.

Lollypopje schreef op 25-01-2022 om 13:30:

[..]

Daar bestaat een heel simpele oplossing voor. Gewoon vragen.

Dat haalt de spontaniteit er wel af. Bovendien roept dat juist argwaan op omdat iemand daar dus blijkbaar bewust mee bezig is.

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 13:42 Topicstarter

redbulletje schreef op 25-01-2022 om 13:36:

[..]

Dat haalt de spontaniteit er wel af. Bovendien roept dat juist argwaan op omdat iemand daar dus blijkbaar bewust mee bezig is.

Tja, sommige mensen vinden condooms ook de spontaniteit uit seks halen en die worden toch ook gewoon gebruikt? Een kwestie van wennen en dan wordt het vaak vanzelf normaal. 

En mij zegt het vooral dat de ander bewust bezig is met mijn grenzen te respecteren. Ik waardeer het dus alleen maar. 

Dus ik blijf erbij. Doe geen aannames en bij twijfel, vraag het. Liever iets minder spontaan, dan iemand een onprettig gevoel geven. Als het namelijk bijvoorbeeld steunend bedoeld is, bereik je dan namelijk het tegenovergestelde van wat je wilt. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.