Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

25-01-2022 om 11:35

bieb1963 schreef op 25-01-2022 om 11:22:

[..]

Ja, maar dat bedoel ik toch niet. Ik heb het over een 'gewone' man in een 'gewone' situatie en ook niet persé in een 'machtsverhouding'.

Waarom zou je als gewone man of gewone vrouw in een niet-machtspositie een vreemde of semi-vreemde ongevraagd aan willen raken? Als het nodig is wegens gevaar of nood dan is het een ander verhaal. Maar 'zomaar', waarom moet dat per se?

Moxxie schreef op 25-01-2022 om 11:02:

[..]

Wat een fantastisch filmpje! 😂 Heel treffend, die moet terug op tv.

Treffend filmpje idd, maar dan wel met een andere tekst. Heel veel mannen pakken de boodschap niet op, omdat er staat "lastig vallen op het werk". Dat brengen ze niet in verband met hun eigen gedrag.
Net als wat iemand anders noemde, de man die wandelende jonge vrouwen aanspreekt. Creepy, maar hij zal dat zelf niet zo zien omdat het zijn intentie niet is.

Veel mannen hebben geen idéé dat ook hún kameraadschappelijk bedoelde hand en ook hún gezellige praatje overkomt als die hond. Die denken dat dat alleen voor ándere mannen geldt.

Ginevra schreef op 25-01-2022 om 11:39:

[..]

Treffend filmpje idd, maar dan wel met een andere tekst. Heel veel mannen pakken de boodschap niet op, omdat er staat "lastig vallen op het werk". Dat brengen ze niet in verband met hun eigen gedrag.
Net als wat iemand anders noemde, de man die wandelende jonge vrouwen aanspreekt. Creepy, maar hij zal dat zelf niet zo zien omdat het zijn intentie niet is.

Veel mannen hebben geen idéé dat ook hún kameraadschappelijk bedoelde hand en ook hún gezellige praatje overkomt als die hond. Die denken dat dat alleen voor ándere mannen geldt.

Ik heb juist het gevoel dat het vaak de intentie is die het verschil maakt. Dat je als vrouw wel voelt wat die intentie is, en dat mannen daar niet altijd eerlijk over zijn, ook niet naar zichzelf misschien. 

Want die oudere man die jonge vrouwen aanspreekt in het park: als hij iedereen nou aanspreekt zal het niemand storen denk ik, dan zit hij verlegen om een praatje. Hooguit irritant als je daar geen zin in hebt en hij een bord voor zijn kop heeft. Maar als hij alleen jonge vrouwen aanspreekt is de kans dat het een ouwe viespeuk is meteen veel groter. Dat voel je vaak wel aan.

Dat is voor mij het verschil tussen de ene hand op de schouder waar ik de kriebels van krijg en hem weg wil slaan, en de andere die me niet of minder stoort. Hoewel ik er sowieso niet van hou als mensen die geen vrienden of familie zijn aan me zitten.

Rondstruiner schreef op 25-01-2022 om 11:50:

[..]

Ik heb juist het gevoel dat het vaak de intentie is die het verschil maakt. Dat je als vrouw wel voelt wat die intentie is, en dat mannen daar niet altijd eerlijk over zijn, ook niet naar zichzelf misschien.

Ja dat is waar, daar zit ook wat in. Ik denk dat ik bedoel: de intentie om iets op te leggen, om gebruik te maken van de ongelijke positie, om macht uit te oefenen.

De man op kantoor die over je schouder meekijkt op je scherm of te dichtbij op je bureau gaat zitten of een 'gezellige' hand op je schouder legt, die heeft wél een bepaalde intentie, want hij doet het niet bij collega Bert van 50. Maar hij herkent het zelf niet als lastigvallen, omdat hij denkt dat de jonge vrouw in kwestie toch zó van hem af is als ze haar grenzen aangeeft. Zie ook de reactie van John de Mol: vrouwen moeten het gewoon zeggen.
Sommige vrouwen doen dat ook (ik visualiseer even het cliché goedgebekte Jordanese type "zeg hou jij effe je handen thuis ouwe viezerik!").

En daarom denkt hij dat zijn gedrag niet onder lastigvallen valt want dan zou die vrouw het wel zeggen, en als ze het zou zeggen zou hij heus wel afstand nemen. Ergo: er is geen probleem, denkt hij.

En daarom denk ik dat die tekst bij het hondenfilmpje niet afdoende is. Dat is voor mij waar die "educate your sons" op slaat: die mannen moeten leren dat óók meelopen, te dichtbij zitten, armen om iemand heen etc meetelt als rijdendehondengedrag.

Maar ergens heeft John de Mol dan toch gelijk.. het is heel vervelend gebracht, maar waarom zeggen wij ( ik even goed) niks als ons iets overkomt wat we niet prettig vinden?

Zoals die man die jonge meiden aanspreekt. Waarom durft zo'n meisje dan niet te zeggen, meneer ik heb geen zin in een gesprekje maar wens u wel een fijne dag en loopt door? Ik denk dat dat toch wel iets heel nuttigs is om over na te denken én hoe we de volgende generatie wel kunnen leren hoe om te gaan in zo'n situatie (want dit komt voor mij bijvoorbeeld minder bedreigend over dan die sissers op straat)

Dat je best van je af mag bijten en niet altijd vriendelijk hoeft te zijn, want ik denk dat je intuïtief heel goed aanvoelt welke man een (stiekeme) viezerik is die zich zelf "amicaal" noemt. 

Kan er niet een sire reclame komen dat het nooit oke is om aan vreemden te zitten, tenzij er eerste hulp verleend moet worden? Misschien dat daarmee al een horde mannen bereikt wordt die nog wel van de tv-generatie is. Het is toch eigenlijk verschrikkelijk dat dit anno 2022 nog nodig blijkt te zijn 😒

TanteTheelepel schreef op 25-01-2022 om 12:19:

Maar ergens heeft John de Mol dan toch gelijk.. het is heel vervelend gebracht, maar waarom zeggen wij ( ik even goed) niks als ons iets overkomt wat we niet prettig vinden?

Omdat ik twee keer heb meegemaakt dat ik daarna fysiek bedreigd werd. Schreeuwend "Ik trek je kop van je romp, teef!" . Hij droop pas af toen IK excuses aanbood. IK moest me excuseren dat ik hem gevraagd had z'n versierpogingen te staken en mij met rust te laten, om niet in elkaar geslagen te worden.

Of de buurman die het misbruik vervolgde nadat ik (als kind) hem had gevraagd te stoppen, met wat gedreig erbij.

En als je dat soort ervaringen een paar keer hebt gehad, of hebt gehoord van anderen, of aanvoelt dat zoiets er aan zit te komen, dan zeg je dus de volgende keer niks. Heel gek. Malle meiden toch.

Ginevra schreef op 25-01-2022 om 12:24:

[..]

Omdat ik twee keer heb meegemaakt dat ik daarna fysiek bedreigd werd. Schreeuwend "Ik trek je kop van je romp, teef!" . Hij droop pas af toen IK excuses aanbood. IK moest me excuseren dat ik hem gevraagd had z'n versierpogingen te staken en mij met rust te laten, om niet in elkaar geslagen te worden.

Of de buurman die het misbruik vervolgde nadat ik (als kind) hem had gevraagd te stoppen, met wat gedreig erbij.

En als je dat soort ervaringen een paar keer hebt gehad, of hebt gehoord van anderen, of aanvoelt dat zoiets er aan zit te komen, dan zeg je dus de volgende keer niks. Heel gek. Malle meiden toch.

Ik bedoelde het niet zo verkeerd als het wellicht op je overkwam. Maar het moet toch uiteindelijk érgens gemeld worden, voordat er echt iets aan gedaan kan worden? 

En zoals ik zei, ik doe het even goed niet, maar zouden we dan niet moeten nagaan hoe we dat wel kunnen veranderen? Ik ben ooit de bosjes ingesleurd en ben huilend en gillend weggerend, toen mijn vader mij thuis aangeslagen trof zei hij dat het wel vaker zou gaan voorkomen. Maar dat is dan toch de omgekeerde wereld. Waarom maken we niet van alle kleine dingen een melding (dan wel bij de aanstichter of bij de politie?). Dán komt pas in beeld hoe groot dit is. 

En nogmaals: ik wilde je niet aanvallen 

Ginevra schreef op 25-01-2022 om 11:39:

[..]

Ik denk juist precies andersom. Mannen die niets kwaads in de zin hebben nemen anno 2022 het zekere voor het onzekere en houden hun handen thuis.

Toen ik een jaar of 25 was had ik een baan waarbij ik weleens beslissingen moest nemen waar ik me dan rot over voelde, inherent aan het werk dat ik deed. Mijn manager Steve was een jaar of 60, 130 kilo en 1.98 meter lang. Altijd vriendelijk en geduldig tegen iedereen, man of vrouw, een zeer geliefde manager. Als hij naast me stond op zo'n moment sloeg hij zijn enorme arm om mijn schouders, kneep me even fijn en zei iets aardigs. Alleen schoudercontact en heel kort, het voelde als iets vaderlijks en ik vond het altijd wel prettig, het had iets troostends.

Ik denk juist dat mannen zoals Steve hier al lang mee gestopt zijn. De meeste mannen kunnen zich best inleven in vrouwen, ik vind het te makkelijk om te denken dat ze het echt niet snappen.

niet_rechts schreef op 25-01-2022 om 11:07:

[..]

Er zijn vele tinten grijs en er zijn vele maten van fout. Door rood lopen is fout, maar als er een kind bij staat is het fouter dan als je er niet een raar voorbeeld mee geeft. Door rood rijden is fout en gevaarlijk en nog fouter, want gevaarlijker, als het stoplicht al een tijdje op rood staat en je er een fikse snelheid op nahoudt bovendien. Zo is het ook met het aanraken van vreemden en semi-vreemden als daar geen specifieke noodzaak voor is, maar een hand op een kont is wel fouter dan op een schouder.

Ik begrijp trouwens niet waarom het lastig zou zijn om vreemden en semi-vreemden gewoon nergens te betasten. Als iemand geen eerste hulp behoeft, dan kun je toch gewoon woorden gebruiken?

En dan nog. Collega wordt op werk gebeld dat man net een auto-ongeluk heeft gehad. Een arm om de schouder zou dan best kunnen. In alle andere gevallen: mwah. Hoe vaak maak je deze situatie mee? Hooguit 1 keer.

Ginevra schreef op 25-01-2022 om 12:15:

[..]

Ja dat is waar, daar zit ook wat in. Ik denk dat ik bedoel: de intentie om iets op te leggen, om gebruik te maken van de ongelijke positie, om macht uit te oefenen.

De man op kantoor die over je schouder meekijkt op je scherm of te dichtbij op je bureau gaat zitten of een 'gezellige' hand op je schouder legt, die heeft wél een bepaalde intentie, want hij doet het niet bij collega Bert van 50. Maar hij herkent het zelf niet als lastigvallen, omdat hij denkt dat de jonge vrouw in kwestie toch zó van hem af is als ze haar grenzen aangeeft. Zie ook de reactie van John de Mol: vrouwen moeten het gewoon zeggen.
Sommige vrouwen doen dat ook (ik visualiseer even het cliché goedgebekte Jordanese type "zeg hou jij effe je handen thuis ouwe viezerik!").

En daarom denkt hij dat zijn gedrag niet onder lastigvallen valt want dan zou die vrouw het wel zeggen, en als ze het zou zeggen zou hij heus wel afstand nemen. Ergo: er is geen probleem, denkt hij.

En daarom denk ik dat die tekst bij het hondenfilmpje niet afdoende is. Dat is voor mij waar die "educate your sons" op slaat: die mannen moeten leren dat óók meelopen, te dichtbij zitten, armen om iemand heen etc meetelt als rijdendehondengedrag.

Collega Bert ziet collega Truus en Miep ook de hele tijd over elkaar heen hangen en aan elkaars haar frutten, dus denkt collega Bert dat vrouwen dat aanrakerige op prijs stellen. 

redbulletje schreef op 25-01-2022 om 12:36:

[..]

Collega Bert ziet collega Truus en Miep ook de hele tijd over elkaar heen hangen en aan elkaars haar frutten, dus denkt collega Bert dat vrouwen dat aanrakerige op prijs stellen.

Dan hoort collega Bert thuis op de sociale werkplaats, met toezicht.

Moxxie schreef op 25-01-2022 om 12:32: De meeste mannen kunnen zich best inleven in vrouwen, ik vind het te makkelijk om te denken dat ze het echt niet snappen.

Klopt, vandaar mijn nuancering in de post erna. Net zoals ik eerder in dit topic ook al schreef dat de meeste mannen heus wel weten welke grapjes en complimenten fout zijn. 

TanteTheelepel schreef op 25-01-2022 om 12:31:

[..]

Ik bedoelde het niet zo verkeerd als het wellicht op je overkwam. Maar het moet toch uiteindelijk érgens gemeld worden, voordat er echt iets aan gedaan kan worden?

Maar wat bedoel je nou eigenlijk? Want je zegt eerst "waarom zeggen vrouwen niks als ze iets overkomt wat ze niet prettig vinden". Dus: direct tegen de man in kwestie.

Daar is dus een reden voor: angst. Angst voor bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, geweld of je baan kwijtraken.

En nu verschuif je het naar "ergens melding maken". Wat ik daar niet kloppend aan vind, is dat al láng bekend is hoe groot het probleem is. Onder mensen die het willen zien. De cijfers zijn er al tientallen jaren. Het stond al in de Opzij toen ik een tiener was in de jaren '80 en het beeld is sindsdien alleen maar aangevuld. Maar dat waren boze tuinbroekwijven volgens een hoop mensen. 

Maar door steeds zo de nadruk te leggen op "je moet melden" blijft de verantwoordelijkheid liggen bij vrouwen. Daardoor blijft het een probleem van de vrouwen.

Lollypopje

Lollypopje

25-01-2022 om 12:45 Topicstarter

redbulletje schreef op 25-01-2022 om 12:36:

[..]

Wat collega Bert van dit alles moet leren is dat hij nooit aannames moet doen op dat gebied.

TanteTheelepel schreef op 25-01-2022 om 12:19:

Zoals die man die jonge meiden aanspreekt. Waarom durft zo'n meisje dan niet te zeggen, meneer ik heb geen zin in een gesprekje maar wens u wel een fijne dag en loopt door? Ik denk dat dat toch wel iets heel nuttigs is om over na te denken én hoe we de volgende generatie wel kunnen leren hoe om te gaan in zo'n situatie (want dit komt voor mij bijvoorbeeld minder bedreigend over dan die sissers op straat)

Ja nou ik denk dat veel vrouwen bang zijn om niet aardig gevonden te worden maar ook oprecht bang zijn van de agressie van mannen als je ze (in hun ogen) afwijst. Kijk naar het voorbeeld van Ginevra, ik heb dat ook vaak meegemaakt. Er is een onbewuste premisse dat je mannen niet mag afwijzen en als je dat wel doet dat je een bitch bent en agressie over je afroept.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.