Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Lollypopje
22-01-2022 om 12:26
@Daddy Gijs
Hij geeft vrouwen niet de schuld, maar legt wel de verantwoordelijkheid voor de oplossing bij hen.
In plaats van zeggen dat vrouwen zich vooral moeten melden bij de juiste loketten, moet hij bezig zijn met de vraag waarom ze dat niet doen.
In plaats van zeggen dat hij vind dat er een veilige werksfeer is, moet hij erkennen en zien dat dat dus niet zo is en zich afvragen hoe dat komt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het feit dat hij zich daar op focust, maakt heel erg duidelijk dat hij het probleem dus niet snapt.
De oplossing ligt niet bij de vrouwen.
Lollypopje
22-01-2022 om 12:30
Die rap en R&B clips heb ik ook altijd heel slecht getrokken en onprettig gevonden. Vooral door de macho sfeer en de stoer doenerij.
WickedCurlew89
22-01-2022 om 12:38
Daddy_gijs schreef op 22-01-2022 om 12:20:
Ik vind het verschrikkelijk voor al die slachtoffers en dit is vast nog maar het topje van de ijsberg. Gisteren BOOS gekeken en ik ben ook geschokt, laat ik dat voorop stellen.
Met de kans om hier op dit forum gelyncht te worden, toch een vraag:
John de Mol zou onbedoeld de indruk gewekt hebben de schuld bij de vrouwen te leggen. Ik zag dat gisteren niet. John zegt toch meermaals dat hij woedend is en "hoe haalt zo iemand het in zijn botte hersens om zoiets te doen". In zijn beleving waren er "genoeg loketten" waar de kandidaten zich konden melden. Dat is bij mijn werkgever ook zo, maar ik kan met HEEL GOED voorstellen, dat kandidaten ook bij dergelijke loketten zich niet melden -- in de angst als idioot te worden weggelachen.
Maar dan stelt John toch de juiste vraag dat er IETS moet gebeuren... en dat de vrouwelijke kandidaten misschien moeten aangeven hoe dat melden laagdrempeliger kan worden? Tuurlijk moet het schorrimorrie zich ongelovelijk schamen en wat mij betreft achter de tralies wat tot bezinning komen... en hun carriere naar de knoppen zien gaan... maar nergens wekt John de indruk dat die vrouwen maar wat beter hadden moeten optreden..? Ik snap die commotie niet.
Nog afgezien of het waar is of er kandidaten-begeleiders zijn en hoe nauw betrokken die zijn geweest (cq toenaderbaar) -- dat zal in de praktijk vast en zeker vies tegenvallen. En een vertrouwenspersoon.... tja, weet daar het telefoonnummer maar eens van te achterhalen. Daarbovenop: die vertrouwenspersoon is ook van De Mol cs, dus is die dan WEL te vertrouwen.... ? Vast niet.
Maar je kunt toch niet beweren dat John de Mol de vrouwen de schuld probeert te geven? Ik vond het stoer dat hij commentaar wilde geven, life op camera. Hij was ook zichbaar ge-emotioneerd en dat was niet gespeeld.
Ik vind niet dat hij het doet, om zijn hagje te redden.... in John's beleving heeft hij gedaan wat hij kon (maar dat is duidelijk niet genoeg)
Even kort: volgens mij wordt er maar weinig beweerd dat de Mol vrouwen de schuld geeft. Wat hem kwalijk wordt genomen is dat hij de verantwoordelijkheid legt bij vrouwen.
Dat iedereen die iets dergelijks meemaakt het vooral toch moet melden snapt iedereen. Hallo, dan is het al te laat, zorg ervoor dat er een cultuur heerst waar dit geen schijn van kans heeft, waar men weet: als ik of een ander dit meld word het serieus genomen en serieus is niet iemand de huid vol schelden maar hem er niet uit gooien. Dat zendt een signaal uit: we tolereren het.
Hij loopt 10 passen achter en heeft geen benul en dan geef ik hem nog het voordeel van de twijfel.
SpiritedMagpie74
22-01-2022 om 12:48
Lollypopje schreef op 22-01-2022 om 12:26:
@Daddy Gijs
Hij geeft vrouwen niet de schuld, maar legt wel de verantwoordelijkheid voor de oplossing bij hen.
In plaats van zeggen dat vrouwen zich vooral moeten melden bij de juiste loketten, moet hij bezig zijn met de vraag waarom ze dat niet doen.
In plaats van zeggen dat hij vind dat er een veilige werksfeer is, moet hij erkennen en zien dat dat dus niet zo is en zich afvragen hoe dat komt.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het feit dat hij zich daar op focust, maakt heel erg duidelijk dat hij het probleem dus niet snapt.
De oplossing ligt niet bij de vrouwen.
Okey, daar kan ik een heel stuk in meegaan.
Maar als je als manager niet snapt, waarom vrouwen zich niet melden... en denkt dat er een veilige werksfeer is... ? Hij probeert -- op zijn manager-manier -- tot oplossingen te komen door de vrouwen dan te vragen wat HIJ voortaan anders moet doen.
Ik verdedig dat beleid niet, maar snap dat ergens wel. Dit zijn mensen die bij een probleem liefst MORGEN nog een oplossing implementeren en dus om zich heenvragen wat ze moeten doen.
Ik bedoel: de vertrouwenspersoon binnen Talpa gaat John niet uitleggen wat er mis is... en de HR van Talpa of RTL ook niet. De begeleiders of andere werknemers in zijn bedrijf ook niet. En nu de journalistiek ook niet. Die gooien alleen met modder.
IK kan zo wel 10 dingen verzinnen... maar naar mij zal 'ie ook niet luisteren.
Als in: ik ken genoeg managers (helaas ook bij het bedrijf waar ik werk) die ook niet weten hoe hun bedrijf daadwerkelijk 'werkt', laat staan hoe het te veranderen. Maar gelukkig gaat dat niet alle perken te buiten -- zo clever/feeling hebben ze dan nog wel.
Nogmaals: ik verdedig John de Mol niet, maar ergens begrijp ik hem wel.
@Lollipopje: dank voor je toelichting.
Moxxie
22-01-2022 om 12:49
Mija schreef op 22-01-2022 om 12:25:
[..]
Ik had dat sentiment toen ik nog een jong wijf was en de rapcultuur opkwam ook al. Ik hield en hou ook niet van dat soort beelden. Het lijkt toch een soort alternatieve cultuur, of het in die kringen leuk en normaal zou zijn. Niet alsof het gewoon een toneelstukje is voor in de clip. Daar is het te consistent voor.
Dan die programma's als Temptation Island, waar verleiders hun seksualiteit inzetten als spelelement. Als het ze dan lukt om een deelnemer zover te krijgen dat hij/zij vreemdgaat staan ze met zo'n trots gezicht voor de camera, alsof het een hele prestatie is. Om over de reality tv op MTV nog maar te zwijgen.
Het zijn gewoon niet de normen en waarden over seks die je jongeren mee moet geven. Meer dan twintig jaar geleden waren we nog in shock toen Bart en Sabine een relatie hadden en het deden in het donker onder de dekens in Big Brother. De grens gaat maar verder en verder.
SpiritedMagpie74
22-01-2022 om 12:50
Hetvrijewoord schreef op 22-01-2022 om 12:38:
Hij loopt 10 passen achter en heeft geen benul en dan geef ik hem nog het voordeel van de twijfel.
Mee eens ook. Enige arogantie bij John de Mol kan ik niet ontkennen.... zeker.
Lollypopje
22-01-2022 om 12:53
Daddy_gijs schreef op 22-01-2022 om 12:48:
[..]
Maar als je als manager niet snapt, waarom vrouwen zich niet melden... en denkt dat er een veilige werksfeer is... ? Hij probeert -- op zijn manager-manier -- tot oplossingen te komen door de vrouwen dan te vragen wat HIJ voortaan anders moet doen.
Ik verdedig dat beleid niet, maar snap dat ergens wel. Dit zijn mensen die bij een probleem liefst MORGEN nog een oplossing implementeren en dus om zich heenvragen wat ze moeten doen.
Ik begrijp dat hij zo reageert, omdat de man een gigantische plaat voor zijn kop heeft en heel ver weg staat van de werkelijkheid. Vanuit dat perspectief snap ik, dat hij er werkelijk totaal geen bal van snapt. Maar dat praat zijn reactie niet goed.
Hij probeert vrouwen te vragen wat hii anders moet doen, daar kwam hij pas mee na heel veel doorvragen van Tim. En zelfs toen bleef hij zeggen dat alle loketten er waren en dat er een veilige werksfeer was. Dus die ene opmerking, compenseert voor mij niet zijn totale gebrek aan inzicht.
En dan hoop ik dus dat het enkel dat is, en niet proberen goed te praten van dingen waarvan hij weet dat ze fout zijn. Want ik sluit niet uit dat ook hij heeft gelogen om zijn hachje te redden. Want dat jaartal dat klopte al niet.
redbulletje
22-01-2022 om 12:54
Mija schreef op 22-01-2022 om 12:25:
[..]
Ik had dat sentiment toen ik nog een jong wijf was en de rapcultuur opkwam ook al. Ik hield en hou ook niet van dat soort beelden. Het lijkt toch een soort alternatieve cultuur, of het in die kringen leuk en normaal zou zijn. Niet alsof het gewoon een toneelstukje is voor in de clip. Daar is het te consistent voor.
Dat lijkt me het grootste probleem, het ís gewoon een echt cultuurtje in bepaalde kringen. De vrouw is een wegwerpartikel en sowieso minderwaardig aan de man.
Programma's die vreemdgaan verheerlijken vind ik overigens ook verwerpelijk.
LittleIbex87
22-01-2022 om 13:03
[..]
Ik verdedig dat beleid niet, maar snap dat ergens wel. Dit zijn mensen die bij een probleem liefst MORGEN nog een oplossing implementeren en dus om zich heenvragen wat ze moeten doen.Ik bedoel: de vertrouwenspersoon binnen Talpa gaat John niet uitleggen wat er mis is... en de HR van Talpa of RTL ook niet. De begeleiders of andere werknemers in zijn bedrijf ook niet. En nu de journalistiek ook niet. Die gooien alleen met modder.
Als in: ik ken genoeg managers (helaas ook bij het bedrijf waar ik werk) die ook niet weten hoe hun bedrijf daadwerkelijk 'werkt', laat staan hoe het te veranderen. Maar gelukkig gaat dat niet alle perken te buiten -- zo clever/feeling hebben ze dan nog wel.Nogmaals: ik verdedig John de Mol niet, maar ergens begrijp ik hem wel.
Alleen John had wel een duidelijk signaal en heeft er op een reprimande na niks mee gedaan.
WickedCurlew89
22-01-2022 om 13:09
Lollypopje schreef op 22-01-2022 om 12:53:
[..]
Ik begrijp dat hij zo reageert, omdat de man een gigantische plaat voor zijn kop heeft en heel ver weg staat van de werkelijkheid. Vanuit dat perspectief snap ik, dat hij er werkelijk totaal geen bal van snapt. Maar dat praat zijn reactie niet goed.
Hij probeert vrouwen te vragen wat hii anders moet doen, daar kwam hij pas mee na heel veel doorvragen van Tim. En zelfs toen bleef hij zeggen dat alle loketten er waren en dat er een veilige werksfeer was. Dus die ene opmerking, compenseert voor mij niet zijn totale gebrek aan inzicht.
En dan hoop ik dus dat het enkel dat is, en niet proberen goed te praten van dingen waarvan hij weet dat ze fout zijn. Want ik sluit niet uit dat ook hij heeft gelogen om zijn hachje te redden. Want dat jaartal dat klopte al niet.
Helemaal mee eens.
De opmerking dat hij dat héééle kleine drempeltje naar het loket dan toch ook maar moest wegnemen, daar kon hij zijn minachting niet meer volledig verbergen.
Ik kwam dit commentaar over zijn optreden tegen en ik vind het eigenlijk spot on:

Lollypopje
22-01-2022 om 13:33
Hetvrijewoord schreef op 22-01-2022 om 13:09:
[..]
Helemaal mee eens.
De opmerking dat hij dat héééle kleine drempeltje naar het loket dan toch ook maar moest wegnemen, daar kon hij zijn minachting niet meer volledig verbergen.
Ik kwam dit commentaar over zijn optreden tegen en ik vind het eigenlijk spot on:
Hij was er waarschijnlijk ingegaan met het idee dat hij dat wel even ging doen. En dat viel hem uiteindelijk vies tegen. Want zijn gladpraterij werkte hier niet.
Mija
22-01-2022 om 13:35
[..]
Ik verdedig dat beleid niet, maar snap dat ergens wel. Dit zijn mensen die bij een probleem liefst MORGEN nog een oplossing implementeren en dus om zich heenvragen wat ze moeten doen.Ik bedoel: de vertrouwenspersoon binnen Talpa gaat John niet uitleggen wat er mis is... en de HR van Talpa of RTL ook niet. De begeleiders of andere werknemers in zijn bedrijf ook niet. En nu de journalistiek ook niet. Die gooien alleen met modder.
Als in: ik ken genoeg managers (helaas ook bij het bedrijf waar ik werk) die ook niet weten hoe hun bedrijf daadwerkelijk 'werkt', laat staan hoe het te veranderen. Maar gelukkig gaat dat niet alle perken te buiten -- zo clever/feeling hebben ze dan nog wel.Nogmaals: ik verdedig John de Mol niet, maar ergens begrijp ik hem wel.
Het klopt dat hij een bepaalde manier van kijken heeft en dat het door die bril begrijpelijk is hoe hij het ziet. Maar dan komt dus hier aan het licht dat daardoor grote gaten vallen en ernstige problemen ontstaan. De man denkt dat hij volledig grip heeft op zijn toko maar er blijken zich allerlei vreselijke dingen af te spelen buiten zijn blikveld. Daarover toont hij zich geschokt. Het belangrijkste wat hij NIET gedaan heeft is onder ogen zien en erkennen, begrijpen, dat je met een managersaanpak niet zomaar een cultuur bewerkstelligt of verandert. En dat zijn managementstijl in het bijzonder problematisch is. Wat uit de media naar boven komt, is dat die man denkt dat hij alles persoonlijk voor elkaar kan krijgen. Ik denk dat hij eerlijk was toen hij zei dat hij in de war was, want dit is iets wat hij niet op die manier onder controle heeft kunnen houden. En ik kan me voorstellen dat het hem echt heeft geschokt om te merken hoeveel en hoe ernstig de situatie zich aan zijn invloed heeft onttrokken. Maar in zijn bedrijf lijkt er een sfeer te zijn ontstaan: ‘zolang John het niet ziet, is het er niet’ en ‘John wordt boos van problemen dus veeg maar onder het tapijt’. Als dat zo is, is hij een belangrijk onderdeel van het probleem.
RosaMontana
22-01-2022 om 13:57
Mija schreef op 22-01-2022 om 13:35:
[..]
Het klopt dat hij een bepaalde manier van kijken heeft en dat het door die bril begrijpelijk is hoe hij het ziet. Maar dan komt dus hier aan het licht dat daardoor grote gaten vallen en ernstige problemen ontstaan. De man denkt dat hij volledig grip heeft op zijn toko maar er blijken zich allerlei vreselijke dingen af te spelen buiten zijn blikveld. Daarover toont hij zich geschokt. Het belangrijkste wat hij NIET gedaan heeft is onder ogen zien en erkennen, begrijpen, dat je met een managersaanpak niet zomaar een cultuur bewerkstelligt of verandert. En dat zijn managementstijl in het bijzonder problematisch is. Wat uit de media naar boven komt, is dat die man denkt dat hij alles persoonlijk voor elkaar kan krijgen. Ik denk dat hij eerlijk was toen hij zei dat hij in de war was, want dit is iets wat hij niet op die manier onder controle heeft kunnen houden. En ik kan me voorstellen dat het hem echt heeft geschokt om te merken hoeveel en hoe ernstig de situatie zich aan zijn invloed heeft onttrokken. Maar in zijn bedrijf lijkt er een sfeer te zijn ontstaan: ‘zolang John het niet ziet, is het er niet’ en ‘John wordt boos van problemen dus veeg maar onder het tapijt’. Als dat zo is, is hij een belangrijk onderdeel van het probleem.
Plus het feit dat hij niet snapt dat er per definitie een machtsverhouding is tussen een kandidaat en iemand die bij de organisatie werkt, en dat het daarbij ook niet uitmaakt dat het om iemand gaat die familie is van de hoogste baas, maakt dat er nog een hele lange weg te gaan is.
Mija
22-01-2022 om 14:02
RosaMontana schreef op 22-01-2022 om 13:57:
[..]
Plus het feit dat hij niet snapt dat er per definitie een machtsverhouding is tussen een kandidaat en iemand die bij de organisatie werkt, en dat het daarbij ook niet uitmaakt dat het om iemand gaat die familie is van de hoogste baas, maakt dat er nog een hele lange weg te gaan is.
Dat vond ik ook echt erg (wereld)vreemd. Alsof iemand alleen een machtsverhouding kan hebben als dat expliciet in zijn functie-omschrijving staat. Hoe kan je dit niet zien? Ben je dan ook zo blind voor je eigen macht en de gevolgen die dat heeft in relaties en contacten? Ook informeel? Toen hij daarover aan het praten was, twijfelde ik het sterkst aan zijn oprechtheid, omdat het absurd en volkomen belachelijk was wat hij zei.
Rondstruiner
22-01-2022 om 14:05
[..]
Als zoveel vrouwen zoiets meemaken is er per definitie geen veilige werksfeer. Dat hij dat niet wil zien en geloven is al een probleem op zichzelf.
En ja, ik vind het echt ongelooflijk dat iemand in zijn functie op de vraag: wat ga je hier aan doen? niet verder komt dan: aan de vrouwen vragen wat er nodig is om ze het in het vervolg te laten melden. Tim vroeg toen nog nadrukkelijk: en de mannen? Maar hij pakte het gewoon niet op, Tim moest nog twee keer vragen wat hij tegen de mannen ging zeggen om er iets uit te krijgen. Daarom zijn vrouwen zo boos.
Ik vind dat echt geestelijke armoe bij die man, zo weinig inlevingsvermogen.