Nieuws en actueel
PensioNada
29-04-2026 om 22:23
AZC weg er mee
Omdat ik zowel van links als rechts filmpjes kijk op YouTube over de asielcrisis, krijg ik tegenwoordig wel eens filmpjes van PowNews voorgeschoteld. Vandaag over een demonstratie in Apeldoorn waar de paar tegendemonstranten dusdanig werden bedreigd dat ze uiteindelijk door de politie in veiligheid moesten worden gebracht. Een aantal demonstranten tegen AZC's waren volledig hysterisch en hadden echt het idee dat elke mannelijke asielzoeker een potentiële moordenaar en verkrachter is. Hoe kan de overheid dit beter regelen. Alle asielzoekers het land uit is geen antwoord, want dat kan niet. Maar wat dan wel?
Littledragon
17-05-2026 om 17:31
Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 17:19:
[..]
Winkeldiefstal, mensen die de straat niet meer op durven fietsen die gestolen worden ect. ect,
De cijfers zeggen juist wat anders. Verder zijn er in Ter Apel en Budel wel meer dan gemiddeld problemen. Mede doordat veilige landers degenen zijn die bovengemiddeld voor problemen kunnen zorgen. Een naleving van spreidingswet en vaste AZC locaties ipv veel te dure en krappe noodlocaties kan ervoor zorgen dat én de procedures sneller verlopen en de veiligelanders dus eerder weg moeten én de doorstroom zorg voor humane opvangat zodat een azielzoeker beter en sneller kan aarden/integreren.
Muurbloem1985
17-05-2026 om 17:35
felija schreef op 17-05-2026 om 17:19:
[..]
6%, gaat naar een statushouders, 94% naar de rest. Welke ellende heb je het over? De woningnood komt niet door statushouders. Maar het is natuurlijk wel makkelijk om hen de schuld te geven.
Welke ellende? Dat betekent dat 6% niet naar mensen gaat die ook een woning zoeken.
Muurbloem1985
17-05-2026 om 17:43
Littledragon schreef op 17-05-2026 om 17:31:
[..]
De cijfers zeggen juist wat anders. Verder zijn er in Ter Apel en Budel wel meer dan gemiddeld problemen. Mede doordat veilige landers degenen zijn die bovengemiddeld voor problemen kunnen zorgen. Een naleving van spreidingswet en vaste AZC locaties ipv veel te dure en krappe noodlocaties kan ervoor zorgen dat én de procedures sneller verlopen en de veiligelanders dus eerder weg moeten én de doorstroom zorg voor humane opvangat zodat een azielzoeker beter en sneller kan aarden/integreren.
Je ziet toch juist dat het toeneemt? Ik kijk heel vaak het programma van Ewout Genemans die met de poltie meeloopt, ook in bijv Maastricht waar een AZC is, en feiten liegen niet, er zijn heel veel problemen met winkeldiefstal veelal door deze mensen, in de gemeente waar ik woon worden er heel veel fietsen gestolen, vaak ook door asielzoekers, en het is erg genoeg dat buschauffeurs in Ter apel zich niet meer veilig voelen, net als heel veel mensen op treinstation bij AZC's, dat zijn gewoon feiten. Dat veiliglanders veel eerder weg moeten ben ik met je eens, had al veel eerder moeten gebeuren .
Littledragon
17-05-2026 om 17:48
Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 17:43:
[..]
Je ziet toch juist dat het toeneemt? Ik kijk heel vaak het programma van Ewout Genemans die met de poltie meeloopt, ook in bijv Maastricht waar een AZC is, en feiten liegen niet, er zijn heel veel problemen met winkeldiefstal veelal door deze mensen, in de gemeente waar ik woon worden er heel veel fietsen gestolen, vaak ook door asielzoekers, en het is erg genoeg dat buschauffeurs in Ter apel zich niet meer veilig voelen, net als heel veel mensen op treinstation bij AZC's, dat zijn gewoon feiten. Dat veiliglanders veel eerder weg moeten ben ik met je eens, had al veel eerder moeten gebeuren .
Ja, wat dom van mij, het programma van Ewout is natuurlijk veel betrouwbaarder dan de adviesraad Migratie (de link die ik plaatste) gebaseerd op alle echte cijfers met bronvermelding.
Muurbloem1985
17-05-2026 om 17:50
Littledragon schreef op 17-05-2026 om 17:48:
[..]
Ja, wat dom van mij, het programma van Ewout is natuurlijk veel betrouwbaarder dan de adviesraad Migratie (de link die ik plaatste) gebaseerd op alle echte cijfers met bronvermelding.
JA en als je naar die cijfers die je zelf stuurt kijkt zie je dat het toeneemt
Bakblik
17-05-2026 om 17:52
Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 17:43:
[..]
In die link die Littledragon deelt staat een wetenschappelijk onderzoek waarin staat dat overlast over het algemeen afneemt en dan concludeer jij daaruit dat het toeneemt?
Wetenschap is een verzinsel? Doe normaal! Als je zo reageert als een wappie dan neem ik je niet meer serieus.
Poezenmeisje
17-05-2026 om 18:04
https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblogs/blogseries-en-commentaren/2023/asielzoekers-en-overlast-de-feiten-op-een-rij
We zitten inmiddels halverwege 2026. Ik zie geen verbeteringen t.o.v. de cijfers uit 2022.
Gaat deze link nog uit van de periode waarin (poging tot) doodslag en zedendelicten werden geadministreerd onder 'overige'?
https://www.ad.nl/politiek/harbers-stapt-op-na-rel-verdoezelde-asielcijfers~aabc61d0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bndestem.nl%2F
Handschoenvrouw
17-05-2026 om 18:31
Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 17:19:
[..]
Winkeldiefstal, mensen die de straat niet meer op durven fietsen die gestolen worden ect. ect,
Ik woon in de buurt van verschillende middelbare scholen en herken deze vormen van overlast inderdaad.
PensioNada
17-05-2026 om 18:32
Poezenmeisje schreef op 17-05-2026 om 18:04:
https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblogs/blogseries-en-commentaren/2023/asielzoekers-en-overlast-de-feiten-op-een-rij
We zitten inmiddels halverwege 2026. Ik zie geen verbeteringen t.o.v. de cijfers uit 2022.
Gaat deze link nog uit van de periode waarin (poging tot) doodslag en zedendelicten werden geadministreerd onder 'overige'?
https://www.ad.nl/politiek/harbers-stapt-op-na-rel-verdoezelde-asielcijfers~aabc61d0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bndestem.nl%2F
Dat is in 2019 aangepast, omdat men cijfers van de politie en justitie gebruikt, zal dat met terugwerkende kracht zijn. Gewoon een ander filter er overheen leggen.
Yumi
17-05-2026 om 18:38
In werkelijkheid liggen de cijfers hoger die 6% klopt niet als je ook de cijfers van de starterswoningen meeneemt. Blijkbaar heeft iedereen zo zijn eigen manier om tot deze cijfers te komen.
Het aantal startende statushouders, die vanuit het COA een woning krijgen toegewezen, moeten worden vergeleken met het totaal aantal woningen dat specifiek aan starters wordt toegewezen. In de berekening van het CBS gaat dat om 17 procent
Hoeveel sociale huurwoningen gaan er nu écht naar statushouders?
Muurbloem1985
17-05-2026 om 18:43
Handschoenvrouw schreef op 17-05-2026 om 18:31:
[..]
Ik woon in de buurt van verschillende middelbare scholen en herken deze vormen van overlast inderdaad.
In de gemeente waar ik woon ook maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden volgens sommige mensen
felija
17-05-2026 om 18:57
Muurbloem1985 schreef op 17-05-2026 om 18:43:
[..]
In de gemeente waar ik woon ook maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden volgens sommige mensen
Handschoenvrouw heeft het over middelbare scholen.
Thora
18-05-2026 om 13:02
PensioNada schreef op 17-05-2026 om 18:32:
[..]
Dat is in 2019 aangepast, omdat men cijfers van de politie en justitie gebruikt, zal dat met terugwerkende kracht zijn. Gewoon een ander filter er overheen leggen.
Precies. Maurice de Hondt heeft in de Coronatijd precies uitgelegd hoe dat werkt.
Bron: Maurice de Hondt