Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Alice12 schreef op 15-05-2026 om 22:14:

[..]

Ik ben een wat rechtsere forummer. En ik vind het walgelijk wat deze politicus zegt. Dit mag niet en moet bestraft worden.

Helemaal met je eens.

PensioNada

PensioNada

15-05-2026 om 23:43 Topicstarter

Het nationaal protest van die ontzettend kromme poster heeft toch toestemming om in 9 steden te lopen, zeggen ze. In den Haag vertrekken ze een half uur voor een groot gepland lhbtqia+ protest. Hmm, ik ben benieuwd of dat goed gaat. In Groningen is ook een pro-AZC protest gepland.

PensioNada schreef op 15-05-2026 om 23:43:

Het nationaal protest van die ontzettend kromme poster heeft toch toestemming om in 9 steden te lopen, zeggen ze. In den Haag vertrekken ze een half uur voor een groot gepland lhbtqia+ protest. Hmm, ik ben benieuwd of dat goed gaat. In Groningen is ook een pro-AZC protest gepland.

Voor geïnteresseerden; er staat ook een vreedzame tegen demonstratie staat gepland op de Ossenmarkt;

https://watkanikdoen.nl/actie/geen-haat-in-groningen-16-mei#:~:text=Op%2016%20mei%20organiseren%20anti,tot%20intimidatie%2C%20racisme%20en%20verdeeldheid.

Ik las de post van PensioNada verkeerd; ze zegt al PRO demonstratie. 

ik heb wat filmpjes bekeken van de rellen en het type dat daar voorbij komt getuigt niet van een heel hoog IQ.
Een politicus, daarvan mag je verwachten dat die enigszins verstand en kennis heeft. De volgers die op uitspraken afkomen, dat zijn helaas vaak mensen  die totaal niet weten waarmee ze bezig zijn lijkt het. Of juist wel, echter dan met een “verborgen”  agenda.

Nogmaals, ik ben absoluut geen voorstander van de asielinstroom. Ik zal ook nooit en te nimmer een kaartje gaan schrijven om de bewoners van een AZC welkom te heten zoals eerder in dit topic geopperd is. 
wel ben ik het met jullie eens dat dit de verkeerde kant op gaat/ is gegaan.

PensioNada

PensioNada

16-05-2026 om 10:02 Topicstarter

Euphoria schreef op 16-05-2026 om 08:07:

ik heb wat filmpjes bekeken van de rellen en het type dat daar voorbij komt getuigt niet van een heel hoog IQ.
Een politicus, daarvan mag je verwachten dat die enigszins verstand en kennis heeft. De volgers die op uitspraken afkomen, dat zijn helaas vaak mensen die totaal niet weten waarmee ze bezig zijn lijkt het. Of juist wel, echter dan met een “verborgen” agenda.

Nogmaals, ik ben absoluut geen voorstander van de asielinstroom. Ik zal ook nooit en te nimmer een kaartje gaan schrijven om de bewoners van een AZC welkom te heten zoals eerder in dit topic geopperd is.
wel ben ik het met jullie eens dat dit de verkeerde kant op gaat/ is gegaan.

Het probleem is dat er alleen maar aandacht is voor de uitersten. Dan krijg je aan de ene kant de mensen met de bordjes "Vluchtelingen welkom", terwijl er onder de groep asielzoekers ook mensen zijn die vluchten voor armoede (en dus niet onder de definitie van vluchteling vallen) en aan de andere kant de xenofobe demonstranten bij de AZC's. 

Er zou een veel bredere visie op migratie moeten worden ontwikkeld. We hebben immers ook met een enorme vergrijzing te maken. Dat lukt echter niet als bepaalde groepen, zoals moslims, bij voorbaat verdacht zijn.

PensioNada

PensioNada

16-05-2026 om 10:04 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 16-05-2026 om 06:49:

[..]

Voor geïnteresseerden; er staat ook een vreedzame tegen demonstratie staat gepland op de Ossenmarkt;

https://watkanikdoen.nl/actie/geen-haat-in-groningen-16-mei#:~:text=Op%2016%20mei%20organiseren%20anti,tot%20intimidatie%2C%20racisme%20en%20verdeeldheid.

Ik las de post van PensioNada verkeerd; ze zegt al PRO demonstratie.

Ik hoop dat het geen knokken wordt. In den Haag moest deze week de politie er aan te pas komen om de pro-vluchtelingen demonstranten te ontzetten.

Ik ben blij met de reacties van Alice en Euphoria. Dat laat zien dat ook rechts Nederland ziet wat hier aan de hand is.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/identitair-verzet-stookt-lokale-azc-protesten-op
Justice for Prosperity, opgericht door oud-AIVD'er Jelle Postma, onderzoekt 'verborgen netwerken en actoren die de democratie willen ondermijnen', zo staat op de website. Ze voert 'strijd tegen democratische ondermijning, polarisatie en extremisme, die onze samenleving steeds verder fragmenteren en kwetsbaar maken'. In het programma Buitenhof waarschuwde Postma zondag dat de groei van IDV niet onderschat moet worden. 'Het grootste risico is dat we gaan accepteren dat extremistisch taalgebruik en activiteiten normaal zijn, omdat we het zoveel zien en omdat sommige partijen in Den Haag meedoen aan het normaliseren ervan. Maar dit is niet normaal. We moeten ons blijven verbazen.'

Hier vandaag meerdere demonstraties, het Nationaal protest die een rondgang door de stad doen, en een tegendemonstratie vluchtelingen welkom. De laatste krijgen drie vaste locaties aangewezen. Hoop zo dat dit goed gaat!

De tegendemonstratie ‘Vluchtelingen welkom’ werd eerder aangekondigd als reactie op de anti-AZC-demonstratie van ‘Nationaal Protest’. Volgens de organisatie hebben zich inmiddels ruim veertig lokale politieke en maatschappelijke organisaties aangesloten.

Onder de deelnemende organisaties bevinden zich onder meer PRO, BIJ1, SP, COC, Dolle Nimma’s en XR. De organisatie zegt met de demonstratie een tegengeluid te willen laten horen tegen protesten tegen vluchtelingenopvang die de afgelopen tijd in meerdere Nederlandse steden zijn georganiseerd.

Woordvoerder Jeroen Visscher stelde eerder dat er in de stad veel zorgen leven over de aangekondigde anti-AZC-demonstratie. “We hebben in decennia niet meer met zo veel lokale politieke en maatschappelijke organisaties samen een demonstratie georganiseerd,” aldus Visscher in een bericht aan RN7.

Demonstraties in centrum Nijmegen zaterdag onder extra voorwaarden toegestaan | RN7

Eén van mijn kinderen is laatst ook naar zo'n demonstratie geweest. Voor en tegenstanders keurig in hun eigen vak. Het loopt veel vaker niet uit de hand, dan wel uit de hand. Maar als het vreedzaam verloopt is het hoogstens lokaal nieuws. 

Daglichtlamp schreef op 16-05-2026 om 10:54:

Eén van mijn kinderen is laatst ook naar zo'n demonstratie geweest. Voor en tegenstanders keurig in hun eigen vak. Het loopt veel vaker niet uit de hand, dan wel uit de hand. Maar als het vreedzaam verloopt is het hoogstens lokaal nieuws.

Dan gaat het inderdaad vaak beter, maar hier mogen tegenstanders een rondgang door het centrum doen. Ik lees wel verschillende oproepen om het rustig te laten verlopen door de organisatie van het Nationaal protest, daarnaast zal het verbod op gezicht bedekken en het treinverkeer dat omgeleid wordt wellicht tegenwerken, in de opkomst. Hoe dan ook, ik blijf thuis, beter voorzichtig dan spijt achteraf.

Yumi schreef op 16-05-2026 om 11:05:

[..]

Dan gaat het inderdaad vaak beter, maar hier mogen tegenstanders een rondgang door het centrum doen. Ik lees wel verschillende oproepen om het rustig te laten verlopen door de organisatie van het Nationaal protest, daarnaast zal het verbod op gezicht bedekken en het treinverkeer dat omgeleid wordt wellicht tegenwerken, in de opkomst. Hoe dan ook, ik blijf thuis, beter voorzichtig dan spijt achteraf.

Dat begrijp ik wel.

https://www.ad.nl/politiek/kiezers-tasten-in-het-duister-beeld-van-asielcijfers-blijkt-sterk-politiek-gekleurd~a77b1b44/

De Nederlandse kiezer blijkt matig op de hoogte van de werkelijke feiten in het huidige gepolariseerde klimaat rond het asieldebat. De instroom van asielzoekers wordt overschat door rechtse kiezers en onderschat door linkse kiezers, zo blijkt uit een onderzoek van Ipsos I&O.

Het onderzoek verschijnt in een maand dat er heftige demonstraties zijn bij asielopvanglocaties. Juist op zaterdagmiddag zijn in negen steden demonstraties tegen asielopvang gehouden.

Nederland zou veel meer vluchtelingen opvangen dan de meeste Europese landen, denkt 43 procent van de ondervraagden. Die indruk is onjuist. Per duizend inwoners ligt Nederland met 1,3 vluchtelingen onder het Europees gemiddelde van 1,5. Bijna vier op de tien gelooft (terecht) niet dat Nederland meer opvangt dan de meeste landen in Europa. Grotere groep zit ernaast

Het onderzoeksbureau legde nog twee stellingen voor om de kennis te testen over asielinstroom. Zo denkt 47 procent van de kiezers - ten onrechte - dat het aantal vluchtelingen het afgelopen jaar is toegenomen. Een kleinere groep van 39 procent meent dat dit niet klopt en heeft het bij het rechte eind.

De stelling dat de laatste vijf jaar meer vluchtelingen naar Nederland kwamen dan de vijf jaar ervoor, wordt door 57 procent - terecht - als juist beoordeeld. Een groep van 27 procent denkt echter dat dit niet klopt.

Beeld politiek gekleurd

Een opvallende conclusie van Ipsos I&O is dat rechtse kiezers de instroom overschatten en linkse kiezers dat getal onderschatten. Het beeld van de werkelijkheid hangt samen met de politieke voorkeur.

Het bureau schrijft: ‘Grosso modo kan worden gesteld dat links-progressieve kiezers (met name PRO (GroenLinks-PvdA, red.), D66 en PvdD) het aantal onderschatten (zij denken doorgaans dat asielmigratie de afgelopen vijf jaar niet ten opzichte van de vijf jaar ervoor is toegenomen) en dat rechtse kiezers (met name SGP, JA21, FvD en PVV) het aantal overschatten.’

PensioNada

PensioNada

16-05-2026 om 19:02 Topicstarter

Dank je @Zilver. Wat ik in alle discussies mis, is hoeveel er blijven. Dat is natuurlijk afhankelijk van of ze een status krijgen, maar er zijn statushouders die weg gaan en mensen die geen status krijgen en toch blijven. Het percentage mensen dat een status krijgt, verschilt dan ook nog eens van jaar tot jaar. 

PensioNada

PensioNada

16-05-2026 om 19:12 Topicstarter

Dat verhaal over Palestijnse asielzoekers uit de Telegraaf klopt gedeeltelijk. Nederland ziet een instroom van Palestijnen met Griekse status. 
https://www.ad.nl/politiek/kabinet-zit-in-de-maag-met-honderden-asielzoekers-uit-gaza-die-al-status-hebben-in-griekenland~adce0e84/

Omdat ze al een status hebben, kunnen ze niet onder de Dublin regels worden teruggestuurd, dus zit je met mensen die in principe geen Nederlandse status kunnen aanvragen, dit wel doen en die je vervolgens niet terug kan sturen omdat de omstandigheden voor hen in Griekenland te slecht zijn. We hebben dit overigens al eerder gehad met Syrische statushouders uit Denemarken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.