Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

AZC weg er mee

Emel schreef op 15-05-2026 om 10:02:

[..]

Neemt hij zijn woorden terug? Dat lees ik hier niet.

Hij heeft namelijk ook gezegd, ik citeer het nog maar eens:

‘En als ze dan toch komen, moet je jezelf verdedigen met maximaal geweld. Proportioneel maximaal geweld.’ En ook, in hetzelfde gesprek ‘Misschien met nog meer geweld dan waar ze vandaan zijn gekomen. Desnoods.'

Meer geweld dus dan wat Israel in Gaza heeft aangericht? Kinderen gericht doodschieten. Journalisten en hulpverleners vermoorden. Ziekenhuizen platbombarderen. Noodhulp tegenhouden.

Euphoria, ik snap werkelijk niet waarom je deze uitspraak probeert te bagatelliseren. Oproepen tot "maximaal geweld" tegen anderen, hoe kun je dat nu oke vinden?

Ook als je vindt dat vluchtelingen hier niet welkom zijn, dan is dit toch wel next level.

Dat is het zeker. Het is next level om op te roepen tot geweld. Ik ben geen voorstander van geweld.

Ik ben ook geen voorstander van de grote vluchtelingenstroom onze kant op. 
vreedzame en vredelievende manieren om dit een halt toe te roepen zijn helaas nog steeds niet (afdoende) gevonden. 

Ik vraag me af hoe dit verstikkende probleem getekkeld kan worden. Ik heb helaas geen oplossing. 

Euphoria schreef op 15-05-2026 om 10:40:

[..]

Dat is het zeker. Het is next level om op te roepen tot geweld. Ik ben geen voorstander van geweld.

vreedzame en vredelievende manieren om dit een halt toe te roepen zijn helaas nog steeds niet (afdoende) gevonden.

Ik vraag me af hoe dit verstikkende probleem getekkeld kan worden. Ik heb helaas geen oplossing.

Door deze manier van formuleren lijkt het alsof je beide (oproepen tot geweld en de vluchtelingen die naar Nederland komen) even ernstig vindt.

Dat vind ik zorgelijk. Omdat geweld tegen andersdenkenden hierdoor steeds meer genormaliseerd wordt. Alsof het een geoorloofd middel zou zijn om vluchtelingen tegen te houden.

Ben je het met me eens dat geweld om vluchtelingen tegen te houden volstrekt onacceptabel is? En dat geweld dat in Loosdrecht en andere locaties plaatsvindt als terrorisme benoemd moet worden? 

Euphoria schreef op 15-05-2026 om 10:40:

[..]

Markuszower, had er ook voor kunnen kiezen om de (negatieve) energie van de relschoppers om te zetten naar iets positiefs ipv naar nog negatiever. 

In plaats van oproepen tot geweld had hij ook kunnen oproepen voor iets constructiefs en positiefs (wat nog steeds het doel (overlast) aantal asielzoekers verminderen steunt). 

denk aan:

- muur bouwen

- taalcursussen geven

- Voor de buurt: organiseren buurtfeest ipv protest. Voor zijn "tegel asiel

- indienen van een petitie voor strengere wetgeving (in NL en de EU), 

- investeren in ontwikkelingshulp 

- vrijwilligerswerk voor aanpak mensenhandel. 

Kortom iets constructiefs ipv destructief.

Emel schreef op 15-05-2026 om 12:28:

[..]

Door deze manier van formuleren lijkt het alsof je beide (oproepen tot geweld en de vluchtelingen die naar Nederland komen) even ernstig vindt.

Dat vind ik zorgelijk. Omdat geweld tegen andersdenkenden hierdoor steeds meer genormaliseerd wordt. Alsof het een geoorloofd middel zou zijn om vluchtelingen tegen te houden.

Ben je het met me eens dat geweld om vluchtelingen tegen te houden volstrekt onacceptabel is? En dat geweld dat in Loosdrecht en andere locaties plaatsvindt als terrorisme benoemd moet worden?

Ik ben met je eens dat geweld onacceptabel is, tenzij…

dat tenzij slaat dan op situaties waarbij iemand in (levens)gevaar wordt gebracht. En dan doel ik op situaties zoals het leed dat Lisa heeft moeten doorstaan.

Ik realiseer mij dat niet elke vluchteling mag worden vergeleken. Dus is geweld bij voorbaat toepassen geen optie.

Euphoria schreef op 15-05-2026 om 18:14:

[..]

dat tenzij slaat dan op situaties waarbij iemand in (levens)gevaar wordt gebracht. En dan doel ik op situaties zoals het leed dat Lisa heeft moeten doorstaan.

Ik realiseer mij dat niet elke vluchteling mag worden vergeleken. Dus is geweld bij voorbaat toepassen geen optie.

Het is vreselijk wat Lisa is overkomen, dat wens je toch niemand toe.

Maar wat is de obsessie toch met vergrijpen waarvan de dader asielzoeker is? Is dat erger dan wanneer een Jan of Kees een vrouw of meisje vermoord?

Overbodig om te zeggen dat niet elke vluchteling een verkrachter of moordenaar is.

Emel schreef op 15-05-2026 om 06:41:

[..]

The Rights Forum gaat aangifte doen. Ik hoop dat veel andere organisaties meedoen. Maar ik mis grote publieke verontwaardiging. Ook hier op het forum. Van de kant van wat rechtsere forummers is het oorverdovend stil.

Hier wordt door een politicus openlijk opgeroepen geweld te gebruiken tegen andere mensen. In Nederland!

Als ik in het openbaar meld wat ik van die man vind, is een ban op dit forum nog het minste wat me kan overkomen… 

[..]

Wat voor geweld bedoel je dan? Er wordt gemiddeld elke drie dagen iemand vermoord in Nederland, iedere acht dagen gaat het om femicide. Wil je dat we daar allemaal op reageren met geweld?

[..]

Wel een beetje met twee maten meten. Geweld is oké als een femicidepleger een vluchteling is. 
Dat Friese boer Jasper S. Marianne Vaatstra heeft vermoord is dus een prettiger idee? Was in elk geval geen vluchteling. 

Auditor schreef op 15-05-2026 om 18:50:

[..]

Wel een beetje met twee maten meten. Geweld is oké als een femicidepleger een vluchteling is.
Dat Friese boer Jasper S. Marianne Vaatstra heeft vermoord is dus een prettiger idee? Was in elk geval geen vluchteling.

Een Friese boer uit mei 1999 gevonden en als dader kunnen "opvoeren". Misschien Joran uit 2005, ook weer uit de sloot halen? 

Lang geleden, toch zitten beide namen van deze moordenaars in het geheugen. Dat komt omdat het gelukkig niet vaak voorkomt.... misschien moet je eens naar de opsporinglijst kijken, misschien vindt je er nog één? 

https://kink.nl/podcasts/kink-op-de-week/bezorgde-burgers

In 3 minuten samengevat waar het echt om gaat. 

Zilver_gray schreef op 15-05-2026 om 18:33:

[..]

Het is vreselijk wat Lisa is overkomen, dat wens je toch niemand toe.

Maar wat is de obsessie toch met vergrijpen waarvan de dader asielzoeker is? Is dat erger dan wanneer een Jan of Kees een vrouw of meisje vermoord?

Overbodig om te zeggen dat niet elke vluchteling een verkrachter of moordenaar is.

Datzelfde zeg/bedoel ik met mijn laatste alinea.

MiniJCW schreef op 15-05-2026 om 18:49:

[..]

Wat voor geweld bedoel je dan? Er wordt gemiddeld elke drie dagen iemand vermoord in Nederland, iedere acht dagen gaat het om femicide. Wil je dat we daar allemaal op reageren met geweld?

Ik zeg niet dat ik het wil, maar ik kan het begrijpen.

Auditor schreef op 15-05-2026 om 18:50:

[..]

Neen, dat heb ik nergens geschreven.

Euphoria schreef op 15-05-2026 om 19:22:

[..]

Ik zeg niet dat ik het wil, maar ik kan het begrijpen.

Tegen het geweld zijn en dan zelf geweld gebruiken. Nee, dat zal ik nooit begrijpen. Maar de protesten hebben helemaal niets met Lisa te maken, dat wordt alleen maar gebruikt (misbruikt?) om het geweld goed te praten.

Emel schreef op 14-05-2026 om 19:22:

Wie doet er mee?

#kaartenregen
Zeg nee tegen geweld bij AZC’s en laat de (toekomstige) bewoners weten dat ze wél welkom zijn!
Stuur een kaartje met een lief bericht (in welke taal dan ook), een foto, een tekening...

Jouw kaartje is een signaal.
Aan de vluchtelingen en de hulpverleners die zich zo gesteund voelen.
Én aan de politiek, want het kán niet zo zijn dat geweld het beleid bepaalt.
Zeg nee tegen fascisme, zeg ja tegen menselijkheid.

Laat het kaarten regenen!

Kaartjes voor Loosdrecht kunnen naar:
Bewoners en medewerkers NoodOpvang AZC Loosdrecht Gemeente Wijdemeren
Rading 1
1231KB Loosdrecht

Of stuur een kaartje naar een opvanglocatie in jouw buurt.

Ze hebben inmiddels al 5 postzakken vol met kaartjes. Fijn omdat te zien dat zoveel mensen ook positieve energie kunnen geven.  

https://nos.nl/artikel/2614465-na-rellen-loosdrecht-laat-stille-meerderheid-van-zich-horen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.