Nieuws en actueel
MidasWolf
03-02-2024 om 19:37
Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024
De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 zijn de geplande 60e presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten, die zullen plaatsvinden op 5 november 2024. Het zal de eerste presidentsverkiezing zijn nadat het aantal kiesmannen per staat is bijgewerkt als gevolg van de volkstelling van 2020.
Nog eens 4 jaar Joe Biden, of wordt het een nieuwe periode Donald Trump? De strijd om het Witte Huis is in volle gang. Op 5 november 2024 zijn de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.
Schrijf hier mee over deze belangrijke verkiezingen, op een wereldtoneel waarin veel gebeurd op dit moment.
Malibu2
21-01-2025 om 19:53
Daglichtlamp schreef op 21-01-2025 om 19:33:
Videoclip, als in de zin van een heel kort stukje geknipt en totaal buiten de context? Ik heb hem niet gezien. Ik sluit me bewust af voor een groot deel van de sociale media sites, zeker die sites die niet meer doen aan moderatie, dus waar je maar moet afwachten of wat je ziet ook is wat er gebeurd is.
Dat kan uiteraard een keuze zijn.
Een vriendin van me leest kranten als de Volkskrant en NRC, het NOS nieuws en kijkt vaak naar actualiteitenprogramma's. Ze doet niets met social media en moet niets hebben van X. Ze was totaal in shock toen bleek dat Trump gewonnen had. Dat had ze niet zien aankomen.
Voor mij was het echter geen verrassing, het tekende zich al af op X. Maar omdat ik ook sites als de NOS lees en artikelen van de Volkskrant ed wel voorbij zie komen op X, snapte ik wel waarom zij zo verbaasd was.
kerstbeer
21-01-2025 om 20:22
Daglichtlamp schreef op 21-01-2025 om 19:33:
Videoclip, als in de zin van een heel kort stukje geknipt en totaal buiten de context? Ik heb hem niet gezien. Ik sluit me bewust af voor een groot deel van de sociale media sites, zeker die sites die niet meer doen aan moderatie, dus waar je maar moet afwachten of wat je ziet ook is wat er gebeurd is.
Als een heteroseksuele man die bij de meerderheidsgroep in zijn land hoort, iets fout doet of raar overkomt, dan is alleen hij raar. Het wordt niet als argument gebruikt dat alle mannen raar doen of ongeschikt zijn.
Als iemand anders iets raars doet, dan zijn meteen alle mensen uit dezelfde groep raar/ongeschikt/stom.
Sterker nog, Trump heeft heel HEEL vaak rare dingen gedaan en gezegd, en toch kiezen ze hem tot president.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan vrouwen/meisjes. Als 1 van ons ergens niet goed in is, dan wordt er al snel gezegd dat vrouwen dat eenmaal niet kunnen etc of ongeschikt zijn voor .... . Als een man ergens niet goed in is, dan is het opeens enkel het individu dat daar niet goed in is en wordt dat niet doorgetrokken naar alle mannen.
Deze meme legt het goed uit:
https://www.reddit.com/r/xkcd/comments/6rxv40/xkcd_385_how_it_works/?rdt=49032
BeesAreCool
21-01-2025 om 20:35
Friezinnetje schreef op 21-01-2025 om 18:40:
maar als hij Trump zo steunt, dan doet hij wel mee aan Trumps gedachtengoed:
Ondermijnt Trump de democratie? Ja, hij wilde de vorige keer niet de uitslag accepteren en riep op om het Capitool te bestormen
Is hij racistisch? ja, want hij connect alle problemen aan buitenlanders en roept meteen de noodtoestand uit bij Mexico
Is hij antisemitisch? dat weet ik niet
Haat hij vreemdelingen? ja, zie racistisch
Haat jegens vreemde cultuurelementen? Ja, hij wil alles Amerikaans maken. Tot aan de golf van Mexico en het Panama kanaal en Groenland
Ultranationalistisch? Zeker
Hoe Trump denkt over de AfD? Die steunt hij, net als alle andere extreem rechtse leiders
Hoe Trump denkt over transgenders? Daar heeft hij meteen korte metten mee gemaakt door te zeggen dat er alleen maar mannen en vrouwen bestaan en transgenders worden niet meer geaccepteerd door hem
Goed beantwoord.
kerstbeer
21-01-2025 om 20:47
Trump kan zo gek en hatelijk doen als hij wil, en dan hebben zijn medestanders voor alles een excuus of vinden het zelfs geweldig.
Als iemand die niet tot zijn kamp behoort even een foutje of verspreking maakt, dan verwachten ze wel dat normale mensen dat heel erg vinden. Als we dat niet doen, dan zijn ze kwaad en kunnen ze opeens wel eisen dat er "normaal" gedaan moet worden.
Het is een mooi spelletje om zelf alle fatsoensnormen aan je laars te lappen, maar wel te verwachten dat elk foutje of misstapje van de tegenpartij onder de loep wordt gelegd en bekritiseert.
Kijk maar eens hoe er gereageerd wordt als iemand wel eens wat uitgesprokener is (maar nog steeds lang niet zo hatelijk als veel MAGA dat zijn). Dan wordt er enorme stennis geschopt en heeft de media het over niets anders. Dit terwijl op hetzelfde moment Trump en zijn kornuiten nog veel ergere dingen zeggen.
Hetzelfde als dat iemand elke dag een emmer water over iemand gooit maar dan enorm gaat krijsen, excuses eist en eist dat alle omstanders zich uitspreken als die ander na een maand een keer een handje water terug gooit of zelfs maar struikelt met dat beetje water in de hand.
FaithfulDuck87
21-01-2025 om 21:24
Malibu2 schreef op 21-01-2025 om 19:26:
[..]
Moet je het per se op elk punt met elkaar eens zijn als onderdeel van een kabinet?
Nee toch?
Los daarvan: ik heb ook problemen met 6 januari zoals ik hier al wel eerder heb geschreven in dit topic. Tegelijkertijd heb ik ook problemen met hoe Biden en co met bepaalde zaken zijn omgegaan.
En Trump racistisch? Dat betwijfel ik. Hij heeft het niet op met ILLEGALE vreemdelingen, dat klopt. En hij heeft het niet op met DEI, en in beide geef ik hem gelijk. Hij is van de meritocratie. Ik moet zeggen dat de democraten het hem wat dat betreft wel heel gemakkelijk hebben gemaakt. DEI is een stokpaardje van de Democraten en ik vermoed dat als de bosbranden in Californië een paar maanden eerder waren geweest, zijn overwinning nog groter was geweest. Want die videoclip heb je vast ook wel gezien van die DEI chief van de brandweer van LA.
America First, ja dat heeft Trump zeker. En je mag ook best trots zijn op je land en daar het beste voor willen. Maar zie je niet wat zijn tactiek is?
En over transgenders, hij heeft inderdaad gezegd dat er twee genders zijn, man en vrouw. En biologisch gezien is dat ook zo. Hier zie je heel duidelijk een actie-reactie. Net als bij DEI zijn de democraten ook hier vanuit waarschijnlijk goede intenties te ver doorgeschoten. Ik zag laatst een interview met Brianna Wu (zelf trans) die dat ook goed uitlegde. Het is activistisch geworden en daardoor stoot het mensen af. En omdat mensen negatief reageren doen de activisten er nog een schepje bovenop enz..
ik vind bovenstaande punten wel heel belangrijk, als je iemand je steun geeft. Maar daar gaat het Musk en de anderen helemaal niet om. Die willen macht, nog meer geld en het interesseert ze niet dat de gewone Amerikaan niets extra krijgt. Want al die praatjes van Trump moeten er eerst maar eens komen. Musk wil alleen nog maar rijker worden, aandacht krijgen, en op welke manier maakt hem niet uit
felija
21-01-2025 om 21:49
Malibu2 schreef op 21-01-2025 om 19:53:
[..]
Een vriendin van me leest kranten als de Volkskrant en NRC, het NOS nieuws en kijkt vaak naar actualiteitenprogramma's. Ze doet niets met social media en moet niets hebben van X. Ze was totaal in shock toen bleek dat Trump gewonnen had. Dat had ze niet zien aankomen.
Voor mij was het echter geen verrassing, het tekende zich al af op X. Maar omdat ik ook sites als de NOS lees en artikelen van de Volkskrant ed wel voorbij zie komen op X, snapte ik wel waarom zij zo verbaasd was.
Huh? Totaal niet herkenbaar, ongeveer hetzelfde mediagebruik als jouw vriendin en mijn naasten idem dito en allemaal zagen we het van mijlenver aankomen.
felija
21-01-2025 om 21:53
kerstbeer schreef op 21-01-2025 om 20:22:
[..]
Als een heteroseksuele man die bij de meerderheidsgroep in zijn land hoort, iets fout doet of raar overkomt, dan is alleen hij raar. Het wordt niet als argument gebruikt dat alle mannen raar doen of ongeschikt zijn.
Als iemand anders iets raars doet, dan zijn meteen alle mensen uit dezelfde groep raar/ongeschikt/stom.
Sterker nog, Trump heeft heel HEEL vaak rare dingen gedaan en gezegd, en toch kiezen ze hem tot president.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan vrouwen/meisjes. Als 1 van ons ergens niet goed in is, dan wordt er al snel gezegd dat vrouwen dat eenmaal niet kunnen etc of ongeschikt zijn voor .... . Als een man ergens niet goed in is, dan is het opeens enkel het individu dat daar niet goed in is en wordt dat niet doorgetrokken naar alle mannen.
Deze meme legt het goed uit:
https://www.reddit.com/r/xkcd/comments/6rxv40/xkcd_385_how_it_works/?rdt=49032
Inderdaad!
Loeki72
21-01-2025 om 22:22
[..]
Ik lees de Volkskrant, kijk het NOS nieuws en actualiteitenprogramma’s en was niet verbaasd dat de oranje clown weer won.
Malibu2
21-01-2025 om 22:23
Intussen bericht ook RTL Nieuws over Musk en zijn armbeweging. Wel weer typisch hoe ze zaken omschrijven. Hoeveel mensen nemen niet voor waar aan wat RTL hier schrijft en trekken op basis daarvan hun conclusies? Ik mis de optie van community notes bij reguliere nieuwssites...
Uit bericht RTL:
"Het gebaar doet de Amerikaans-joodse organisatie Anti-Defamation League (ADL) denken aan de Hitlergroet."
Fragment uit tweet ADL:
"It seems that @elonmusk made an awkward gesture in a moment of enthusiasm, not a Nazi salute, but again, we appreciate that people are on edge."
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5490509/musk-donald-trump-vs-verkiezingen-hitlergroet-nazi
https://x.com/ADL/status/1881474892022919403?t=gnExwk_rjdG0bVvTrbvFBA&s=19
BeesAreCool
21-01-2025 om 23:02
felija schreef op 21-01-2025 om 21:53:
[..]
Inderdaad!
Stel je een vrouwelijke politicus voor die twee keer gescheiden zou zijn en vreemd was gegaan bij alle drie haar mannen.
Die zou geen enkele kans hebben op de laagste trede van de politieke ladder.
Maar bij een man maakt dat niks uit.
Nighttripper
22-01-2025 om 09:27
WASHINGTON - De Amerikaanse president Donald Trump gaat met de sloopkogel door
woke-beleid. Alle federale diversiteit- en inclusieprogramma’s moeten
uiterlijk woensdag worden gestaakt.
Federale ambtenaren van zogeheten DEI-afdelingen worden vanaf die dag met verlof
gestuurd, hangende ontslag. Betreffende overheidswebsites moeten uiterlijk om 17.00 uur dezelfde dag op zwart.
„President Trump maakt een einde aan de DEI-waanzin”, zo meldde het Witte Huis
dinsdagavond in een ronkend persbericht, daags na een presidentieel decreet over dit thema. DEI staat voor diversiteit, gelijkheid en inclusie, waarbij geen gelijke kansen maar gelijke uitkomsten worden nagestreefd.
Volgens de Republikeinen zijn cruciale Amerikaanse instituten vergiftigd door het beleid, waarbij onder een sluier van gelijke kansen ’gevaarlijke, denigrerende en immorele voorkeuren’ op het gebied van ras en sekse worden gepusht. Daarom wil Trump er korte metten mee maken, heet het.
Eind januari moeten alle overheidsdiensten een plan hebben ingediend hoe de met betaald verlof gestuurde DEI-ambtenaren te ontslaan.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/495537654/trump-gaat-met-sloopkogel-door-woke-beleid-witte-huis-waanzin-eindigt-vandaag-nog
Binnen een week al die hele woke idioterie stevig aangepakt. En weer plaats maken voor competentie ipv wel/geen kleurtje,wel/niet binair of LHBQT ,de juiste politieke opvatting etc.
"The Donald" laat er iig geen gras over groeien😄.
Zilver_gray
22-01-2025 om 09:53
BeesAreCool schreef op 21-01-2025 om 23:02:
[..]
Stel je een vrouwelijke politicus voor die twee keer gescheiden zou zijn en vreemd was gegaan bij alle drie haar mannen.
En er ook nog “grab ‘em by the balls” bij roept
BeesAreCool
22-01-2025 om 10:27
Nighttripper schreef op 22-01-2025 om 09:27:
Binnen een week al die hele woke idioterie stevig aangepakt. En weer plaats maken voor competentie ipv wel/geen kleurtje,wel/niet binair of LHBQT ,de juiste politieke opvatting etc.
Geen enkele vrouw, homoseksueel of niet blanke persoon zou ooit tot president gekozen zijn met zo'n verleden als Trump.
Twee keer gescheiden en kinderen met drie verschillende mannen zou vrouwen al bij voorbaat compleet uitsluiten. Alleen dat al.
Om over de rest van wat hij gedaan heeft nog maar niet te spreken.
Maar tuurlijk, het gaat om competentie
felija
22-01-2025 om 10:35
BeesAreCool schreef op 21-01-2025 om 23:02:
[..]
Nou, inderdaad, nog een hele lange weg te gaan.
Herfstappeltaart
22-01-2025 om 10:52
[..]
Wat? Ik luister en kijk ongeveer hetzelfde maar ook ik zag het van mijlenver aankomen hoor 🤔. Het was niet te missen, al keek je maar 1 NOS-journaal per dag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.