Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 zijn de geplande 60e presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten, die zullen plaatsvinden op 5 november 2024. Het zal de eerste presidentsverkiezing zijn nadat het aantal kiesmannen per staat is bijgewerkt als gevolg van de volkstelling van 2020.

Nog eens 4 jaar Joe Biden, of wordt het een nieuwe periode Donald Trump? De strijd om het Witte Huis is in volle gang. Op 5 november 2024 zijn de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.

Schrijf hier mee over deze belangrijke verkiezingen, op een wereldtoneel waarin veel gebeurd op dit moment.


MidasWolf

MidasWolf

03-02-2024 om 19:39 Topicstarter

Voor Europa is het minder goed nieuws mocht Donald Trump opnieuw in het witte huis komen. Dan is goede samenwerking niet zo vanzelf sprekend meer.

MidasWolf

MidasWolf

03-02-2024 om 19:46 Topicstarter

Ergens wel treurig dat het weer lijkt uit te draaien op een strijd tussen Biden en Trump. Ik vind het opmerkelijk dat ze geen andere kandidaten naar voren schuiven met name van de democratische partij vind ik dit raar. Ik heb niet het idee dat Biden nou hun man is die ze trots naar voren kunnen schuiven met een overgrote (ruime) meerderheid aan steun.

Binnen de Republikeinse partij is Trump verreweg het populairst en staat dan ook ver voor zijn concurrenten. Voor die partij snap ik de keuze dan iets meer.

MidasWolf schreef op 03-02-2024 om 19:46:

Ergens wel treurig dat het weer lijkt uit te draaien op een strijd tussen Biden en Trump. Ik vind het opmerkelijk dat ze geen andere kandidaten naar voren schuiven met name van de democratische partij vind ik dit raar. Ik heb niet het idee dat Biden nou hun man is die ze trots naar voren kunnen schuiven met een overgrote (ruime) meerderheid aan steun.

Binnen de Republikeinse partij is Trump verreweg het populairst en staat dan ook ver voor zijn concurrenten. Voor die partij snap ik de keuze dan iets meer.

De eerste ronde begreep ik nog wel. Biden kent de wegen vanuit het witte huis als geen ander na 8 jaar vice-president te zijn geweest. Hij heeft denk ik effectiever dan een nieuweling een deel van de schade die Trump heeft aangericht kunnen herstellen / herstel in gang kunnen zetten. 

Het is een risicovolle periode. De afgelopen paar jaar is er weinig bekendheid gegeven aan andere geschikte democratische kandidaten. Misschien dat Biden daarom voor een 2e termijn gaat, bij gebrek aan overtuigende competitie voor het volk? 

Ik had eerst nog gedacht dat Gavin Newsom uit Californië wel een poging zou wagen aan de democratische zijde. 

Biden vs Trump vind ik ook een brevet van onvermogen. 

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Biden het nog zo lang zou volhouden. Ik ging ervan uit dat Kamala Harris steeds meer naar voren zou worden geschoven, maar die lijkt steeds meer op de achtergrond te zijn geraakt. Zij zou zich toch bezig houden met de immigratiestroom aan de zuidelijke grens? 

MidasWolf

MidasWolf

03-02-2024 om 21:38 Topicstarter

Malibu2 schreef op 03-02-2024 om 21:37:

Biden vs Trump vind ik ook een brevet van onvermogen.

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Biden het nog zo lang zou volhouden. Ik ging ervan uit dat Kamala Harris steeds meer naar voren zou worden geschoven, maar die lijkt steeds meer op de achtergrond te zijn geraakt. Zij zou zich toch bezig houden met de immigratiestroom aan de zuidelijke grens?

Sterker nog had haar naar voren geschoven als volgende presidentskandidaat, in plaats van zelf die rol te nemen. 

Eens. Die verwachting had ik ook. 

Vraag me wel af waarom dat niet gebeurd is. 

Ik had ook wel gedacht dat Harris naar voren geschoven zou worden, maar ze blijkt het niet erg goed te doen als ik de verschillende artikelen mag geloven. Jammer wel. 
https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2022/07/waarom-kamala-harris-faalt-als-vicepresident-894805/

Misschien kunnen de Swifties nog iets betekenen, nog een keer Trump zou echt vreselijk zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5432927/rechts-amerika-ziet-complot-rond-taylor-swift-en-joe-biden

Te onervaren volgens dat artikel. Ik heb ook meerdere blunders gezien, maar vond haar in die situaties vooral nerveus overkomen.

Ik denk dat ze te vroeg naar voren is geschoven. Als Biden een zwarte vrouw wilde als VP, was zij mogelijk de beste optie, maar ik denk dat ze te vroeg in het diepe is gegooid. Daarnaast is het voor Harris nu dubbel lastig. Want is ze gekozen omdat ze de beste kandidaat is, of is ze gekozen omdat ze een zwarte vrouw is? Dat laatste legt een nog grotere druk op je, want je wilt af van het stigma dat je vooral om andere redenen dan je kwaliteiten bent gekozen. En de druk op Biden was hoog om voor een zwarte vrouwelijke VP te gaan. Ik kan me voorstellen dat, hoe goed bedoeld dat misschien ook was, je dan veel meer moeite moet doen om serieus genomen te worden, om aan te tonen dat je niet alleen die zwarte vrouw bent, maar dat je ook wel degelijk de kwaliteiten bezit. 

Als je ziet wat de Republikeinen op lokaal niveau al allemaal voor wetten maken tegen vrouwen, dan hou ik mijn hart vast. 

https://www.businessinsider.com/anti-abortion-laws-give-rapists-more-rights-than-pregnant-women-2022-5

Ik ben het verder niet altijd met Biden eens, maar hij doet ook veel goede dingen die nauwelijks door de media genoemd worden. Waarschijnlijk omdat het valt onder de categorie saai maar degelijk. 

Artikelen over het laatste gekke ding dat Trump heeft gezegd, worden sneller aangeclickt dan verhalen over infrastructuur verbeteren of pensioenen.

HIer worden wat voorbeelden genoemd:

https://www.recorder.com/my-turn-Grosky-Biden-s-Record-and-Accomplishments-52422040

volgens mij is het in Amerika altijd zo dat een zittende president voor een tweede termijn kandidaat wordt, tenzij hij daar zelf vanaf ziet.

Nog weer 4 jaar Trump is slecht nieuws op alle fronten. Bijvoorbeeld: Biden geeft al niet al teveel om Europa, maar Trump al helemaal niet. En dat terwijl Rusland zijn anti- westerse plannen uitvoert, om te beginnen met Oekraine. 
Ik denk dat de tijd van de westerse ( en de laatste tijd democratische) hegemonie op zijn eind loopt. Dan worden landen die niet democratisch zijn en niets geven om mensenrechten, zoals bijv China, oppermachtig. 

Wollstonecraft schreef op 04-02-2024 om 08:27:

volgens mij is het in Amerika altijd zo dat een zittende president voor een tweede termijn kandidaat wordt, tenzij hij daar zelf vanaf ziet.

Nog weer 4 jaar Trump is slecht nieuws op alle fronten. Bijvoorbeeld: Biden geeft al niet al teveel om Europa, maar Trump al helemaal niet. En dat terwijl Rusland zijn anti- westerse plannen uitvoert, om te beginnen met Oekraine.
Ik denk dat de tijd van de westerse ( en de laatste tijd democratische) hegemonie op zijn eind loopt. Dan worden landen die niet democratisch zijn en niets geven om mensenrechten, zoals bijv China, oppermachtig.

Ik ben het helaas eens met je laatste alinea. Maar daar zit ook meteen mijn eigen dilemma. In de vier jaar van Trump hielden landen als China, Rusland, Noord Korea en Iran zich relatief koest. Is Trump, hoe zeer hij me persoonlijk ook tegenstaat, dan niet de betere uitkomst voor de vrije westerse wereld? Is Biden de man die landen als China en Rusland in toom kan houden? 

Het schijnt dat ze Michelle Obama proberen mee te laten doen omdat zij waarschijnlijk de enige is die Trump kan verslaan. Een vrouw van afro-amerikaanse oorsprong zal het sowieso goed doen en Barack gaat achter de schermen alle beslissingen nemen. Biden is dementerend en die kan steeds moeilijker volledige zinnen van de teleprompter voorlezen. Ik zie dagelijks filmpjes van die arme man en die is gewoon helemaal op. Trump is populair gebleven omdat Biden er zo een ontzettende zooi van heeft gemaakt in eigen land en in de wereld. Ze staan aan de rand van een burgeroorlog, hebben twee andere oorlogen aan de gang en de dreiging neemt alleen maar toe. En dat was bij Trump niet zo. 

Ik denk niet dat (met name) Rusland en China zich koest hielden. Putin en Xi zijn veel slimmer, uitgekookter dan Trump en zagen toen al mogelijkheden om Amerika te destabiliseren onder leiding van Trump. 

Er is ook al het nodige bewijs van inmenging door Rusland  om Trump aan het roer te krijgen en omkoping van de Trumps door Iran tijdens Trump's presidentschap. 

Dat is niet 'koest houden', dat is gebruiken voor je eigen agenda. Alle genoemde landen hebben er baat bij als Amerika ook een dictatuur wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.