Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024


LMEK schreef op 06-03-2024 om 22:29:

[..]

Trump heeft zich al bewezen als president en heeft zijn 4 jaar zeker niet onverdienstelijk volbracht. 

Bewezen dat hij er een potje van maakt. 

Ondanks de grote voordelen die Republikeinen hebben door het kiesdistricten systeem is hij niet herkozen. Zo geweldig vonden Amerikanen hem dus niet.

Je kan praten over allerlei tussentijdse polls totdat je een ons weegt, maar toen het erop aankwam, moest Amerika hem niet. 

LMEK schreef op 07-03-2024 om 10:32:

[..]

In zijn eerste termijn deed Trump het uitstekend op het wereldtoneel.

Echt? Vertel eens? Als ik wat rond Google is dat toch op zijn minst omstreden… en of meer onvoorspelbaarheid nu echt is wat de wereld nodig heeft….

Ik vind Biden overigens ook te oud. Maar heb meer vertrouwen in de mensen die hem dingen influisteren en het van hem over gaan nemen, dan in de mensen die trump om zich heen duldt en vice versa  

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Foreign_policy_of_the_Donald_Trump_administration


U.S. foreign policy during the presidency of Donald Trump (2017–2021) was noted for its unpredictability and reneging on prior international commitments,[1][2][3][4]upending diplomatic conventions, embracing political and economic brinkmanship with most adversaries, and stronger relations with traditional allies. Trump's "America First" policy pursued nationalist foreign policy objectives and prioritized bilateral relations over multinational agreements.[5][1] As president, Trump described himself as a nationalist[6] while espousing views that have been characterized as isolationist, non-interventionist, and protectionist,[7][8][9]although the "isolationist" label has been disputed,[10][11][12][13][14][15] including by Trump himself,[16][17] and periods of his political career have been described by the alternative term “semi-isolationist.”[18][19][20]He personally praised some populist, neo-nationalist, illiberal, and authoritariangovernments, while antagonizing others, even as administration diplomats nominally continued to pursue pro-democracy ideals abroad

VanLotje schreef op 07-03-2024 om 16:27:

[..]

Bewezen dat hij er een potje van maakt.

Ondanks de grote voordelen die Republikeinen hebben door het kiesdistricten systeem is hij niet herkozen. Zo geweldig vonden Amerikanen hem dus niet.

Je kan praten over allerlei tussentijdse polls totdat je een ons weegt, maar toen het erop aankwam, moest Amerika hem niet.

We zullen het zien over een maand of 8 of Amerika hem moet of niet. Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij Biden dit keer wel kaan verslaan. Biden is zijn eigen grootste vijand geworden en Trump is nog populairder dan 4 jaar geleden. 


En jij kunt klagen over het kiesdistricten systeem tot je een ons weegt maar dat gaat toch niet veranderen. 

Een geliefde en populaire president wordt herkozen. 
Trump werd niet herkozen, zelfs ondanks de grote voordelen die hij heeft dankzij het kiesdistricten systeem. 
De Amerikanen moesten hem niet meer en dat is een feit. 

Doemijdieglazenbol schreef op 07-03-2024 om 16:42:

[..]

Echt? Vertel eens? Als ik wat rond Google is dat toch op zijn minst omstreden… en of meer onvoorspelbaarheid nu echt is wat de wereld nodig heeft….

Ik vind Biden overigens ook te oud. Maar heb meer vertrouwen in de mensen die hem dingen influisteren en het van hem over gaan nemen, dan in de mensen die trump om zich heen duldt en vice versa

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Foreign_policy_of_the_Donald_Trump_administration


U.S. foreign policy during the presidency of Donald Trump (2017–2021) was noted for its unpredictability and reneging on prior international commitments,[1][2][3][4]upending diplomatic conventions, embracing political and economic brinkmanship with most adversaries, and stronger relations with traditional allies. Trump's "America First" policy pursued nationalist foreign policy objectives and prioritized bilateral relations over multinational agreements.[5][1] As president, Trump described himself as a nationalist[6] while espousing views that have been characterized as isolationist, non-interventionist, and protectionist,[7][8][9]although the "isolationist" label has been disputed,[10][11][12][13][14][15] including by Trump himself,[16][17] and periods of his political career have been described by the alternative term “semi-isolationist.”[18][19][20]He personally praised some populist, neo-nationalist, illiberal, and authoritariangovernments, while antagonizing others, even as administration diplomats nominally continued to pursue pro-democracy ideals abroad

Kijk wat er in Palestina en Oekraïne aan de gang is onder Biden en je hebt alle informatie die je nodig hebt. Dat hij onvoorspelbaar is zal best, dat hij lomp is zal best, dat hij liegt zal best, alles wat hem wordt verweten kan waar zijn. En ondanks alles is hij de betere kandidaat van de twee. Morgenochtend om 03:00 onze tijd gaat Biden de State of the Union doen en dat is een belangrijk moment voor de Amerikaanse kiezers. Biden moet als een kleuter voorbereid worden voor dat evenement en dit kunnen de democraten niet laten schieten zoals met het Super Bowl interview. Ik ben in ieder enthousiast over morgenochtend!

VanLotje schreef op 07-03-2024 om 17:10:

Een geliefde en populaire president wordt herkozen.
Trump werd niet herkozen, zelfs ondanks de grote voordelen die hij heeft dankzij het kiesdistricten systeem.
De Amerikanen moesten hem niet meer en dat is een feit.

Hij heeft 2 keer meegedaan en 1 keer gewonnen en 1 keer verloren. Nu doet hij voor de derde keer mee en wint hij weer. En dat hij voordeel heeft van de kiesdistricten is een meevaller. Die regels zijn er al 200 jaar of zo dus er nu nog over zeuren is een beetje sneu.  De republikeinen hebben de regels niet verzonnen tenslotte. 

LMEK schreef op 07-03-2024 om 17:14:

[..]

Kijk wat er in Palestina en Oekraïne aan de gang is onder Biden en je hebt alle informatie die je nodig hebt. 

ik knoop die draadjes niet zo snel aan elkaar als jij. Wat geeft dat mij voor informatie over Trumps buitenlandse politiek van een paar jaar geleden? Want ik kan dit niet helemaal volgen. 

Vrouwenkiesrecht ook al een punt van discussie: 
https://news.yahoo.com/mark-robinson-absolutely-want-back-214603401.html

Mensen zeggen wel eens dat Republikeinen terug willen naar de jaren 50, maar lijkt er steeds meer op dat ze nog verder terug de tijd in willen gaan wat betref vrouwenrechten.

Ik zie de Abraham akkoorden en de verplaatsing van de VS ambassade naar Jeruzalem juist als ingrediënten die geleid hebben tot 7 oktober en vervolgens tot de huidige reactie van Israël.
Overigens vond ik de Abraham akkoorden wel iets waar Trump aan heeft bijgedragen, al lag de uitvoering grotendeels bij zijn schoonzoon. Die volgens mij deze keer helemaal niet betrokken is bij zijn campagne.

Doemijdieglazenbol schreef op 07-03-2024 om 17:56:

[..]

ik knoop die draadjes niet zo snel aan elkaar als jij. Wat geeft dat mij voor informatie over Trumps buitenlandse politiek van een paar jaar geleden? Want ik kan dit niet helemaal volgen.

Trump was in zijn eerste termijn niet zo van de onderdrukking van andere landen en een Amerikaanse militaire aanwezigheid. Daarbij denk ik aan Afghanistan waar hij het leger terug liet trekken. Trump hield Iran kort zonder onnodig veel geweld. Trump onderhield goede banden met Putin. Trump bracht Israël en de VAE dichter bij elkaar. 


Biden daarentegen stuurt zijn hele politieke carrière al aan op geweld, voorbeelden zat waarin hij geweld als de oplossing ziet. Kijk naar Oekraïne, 2 jaar langs wapens sturen zonder ook maar een milimeter dichter bij de oplossing te komen. 

Complexe problemen en leken gaan eigenlijk nooit hand in hand zo blijkt wel weer. 

 Trump heeft een einde gemaakt aan een 18 jaar lang durende oorlog. Een oorlog die helemaal niks heeft opgebracht uiteindelijk. Dat hij in zijn laatste jaar het recordaantal bommen heeft gedropt heeft wel geleid tot de bespreking in Doha waarbij veiligheidsgaranties voor de terugtrekking zijn onderhandeld en een versobering van de band tussen de Taliban en Al Qaeda. De terugtrekking moest op 1 mei voltrokken zijn maar Sleepy Joe besloot er de symbolische dat 9-11 van te maken. Hoe dat is afgelopen weten we allemaal,  het was een gigantische chaos met doden en achtergelaten materieel. Dus ja, Trump heeft een recordaantal bommen geworpen maar met een doel en dat was het beëindigen van de Amerikaanse aanwezigheid. De pogingen om Trump als oorlogszuchtige neer te zetten door de democraten en de minder ingewijden zijn niet effectief gebleken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/rapport-legt-schuld-chaotische-exit-uit-afghanistan-bij-trump~b0e2d626/



De regering-Biden geeft toe dat er door de Amerikaanse inlichtingendiensten rond de terugtrekking veel fouten zijn gemaakt. Door een verkeerde inschatting van de kracht van de Taliban en de zwakte van het Afghaanse regeringsleger werden de snelle ineenstorting van dat leger en de even snelle machtsovername door de Taliban niet voorzien. Maar er waren geen indicaties dat het met meer tijd, geld of troepen anders had kunnen lopen.

Het rapport legt de schuld voor het debacle vooral bij Bidens voorganger Trump. Die sprak in 2020 met de radicaal-islamitische Taliban af dat de VS zich uit Afghanistan zouden terugtrekken, maar verzuimde daar een goed plan voor te maken. Integendeel: de regering-Trump holde de Amerikaanse operatie doelbewust uit, door te snel te veel troepen terug te trekken, duizenden Taliban vrij te laten, en in Doha met de Taliban te onderhandelen zonder de Afghaanse regering daarbij te betrekken.

De regering-Biden deed een onderzoek waaruit bleek dat de terugtrekking een chaos was en geeft Trump daarvan de schuld. Goh wat verrassend en wat een objectieve onafhankelijke bron. Dat Trump al lang was afgetreden doet natuurlijk niks af aan de schuldvraag. Dat Biden 3 maanden na zijn aantreden onder de afspraak wilde uitkomen is Trumps schuld. Lijkt mij logisch. Dat hij na het schenden van de afspraak Afghanistan wordt uitgejaagd is Trumps schuld. Lijkt mij logisch. Dat ze mensen achter hebben gelaten in de handen van de Taliban is Trumps schuld.  Dat er daarbij 12 doden zijn gevallen, Trumps schuld. Dat er voor miljoenen aan wapens en munitie in handen van de Taliban is achtergebleven is Trumps schuld. Wie trapt daar nou nog in???



Het rapport legt de schuld voor het debacle vooral bij Bidens voorganger Trump. Die sprak in 2020 met de radicaal-islamitische Taliban af dat de VS zich uit Afghanistan zouden terugtrekken, maar verzuimde daar een goed plan voor te maken. Integendeel: de regering-Trump holde de Amerikaanse operatie doelbewust uit, door te snel te veel troepen terug te trekken, duizenden Taliban vrij te laten, en in Doha met de Taliban te onderhandelen zonder de Afghaanse regering daarbij te betrekken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.