Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Mick87
17-08-2026 om 13:30
Daglichtlamp schreef op 17-08-2026 om 13:10:
[..]
Nou er is al vooruitgang. Vanaf dit jaar is ook het taseren van koeien verboden. Want die werden nog wel eens getaserd als ze niet snel genoeg de truck naar het slachthuis in liepen. Ook voor varkens is er vooruitgang. Dit jaar is er een wet doorgekomen dat her vervoeren van varkens bij hitte aan banden legt. Nu mag het nog tot 35 graden. Vanaf volgend jaar april tot 30 graden.
Nou wat zijn we goed bezig. Wrang. Eerst de meest gruwelijke praktijken toestaan en dan nu quasi blij zijn dat we het beter doen.
Nu nog transport van Ierse kalveren verbieden. Eerst worden ze bij moeder weggehaald en dan 24 uur zonder water per transport naar ons land gebracht on ze zo snel mogelijk vet te mesten en te slachten. En dat dan weer exporteren.
Mick87
17-08-2026 om 13:30
Mick87 schreef op 17-08-2026 om 13:30:
[..]
Nou er is al vooruitgang. Vanaf dit jaar is ook het taseren van koeien verboden. Want die werden nog wel eens getaserd als ze niet snel genoeg de truck naar het slachthuis in liepen. Ook voor varkens is er vooruitgang. Dit jaar is er een wet doorgekomen dat her vervoeren van varkens bij hitte aan banden legt. Nu mag het nog tot 35 graden. Vanaf volgend jaar april tot 30 graden.
Nou wat zijn we goed bezig. Wrang. Eerst de meest gruwelijke praktijken toestaan en dan nu quasi blij zijn dat we het beter doen.
Nu nog transport van Ierse kalveren verbieden. Eerst worden ze bij moeder weggehaald en dan 24 uur zonder water per transport naar ons land gebracht on ze zo snel mogelijk vet te mesten en te slachten. En dat dan weer exporteren. Echt holocaust praktijken
Handschoenvrouw
17-08-2026 om 13:35
Mick87 schreef op 17-08-2026 om 13:30:
[..]
Nu nog transport van Ierse kalveren verbieden. Eerst worden ze bij moeder weggehaald en dan 24 uur zonder water per transport naar ons land gebracht on ze zo snel mogelijk vet te mesten en te slachten. En dat dan weer exporteren.
Helemaal eens. Overigens worden kalveren in de hele Nederlandse veehouderij (uitzonderingen in vooral de biologische veeteelt daargelaten) vrijwel meteen bij de moeder weggehaald.
Thora
17-08-2026 om 14:27
PensioNada schreef op 17-08-2026 om 13:01:
[..]
Zo'n kippenboer met 180.000 kippen is geen boer. Het is industrie. Ik vraag me af hoe het vangen en slachten van die kippen gaat, al wil ik er liever niet over nadenken. Het levert vast geen prettige beelden op.
Natuurlijk is het niet leuk voor die agrarische industriëlen, maar zolangzamerhand is ingrijpen echt heel hard nodig.
Boem!!!!!!!!!!!!!! En zo is het!!!!!!!!!!!!!!!!
Neweve
17-08-2026 om 14:31
PensioNada schreef op 17-08-2026 om 13:01:
[..]
Zo'n kippenboer met 180.000 kippen is geen boer. Het is industrie. Ik vraag me af hoe het vangen en slachten van die kippen gaat, al wil ik er liever niet over nadenken. Het levert vast geen prettige beelden op.
Natuurlijk is het niet leuk voor die agrarische industriëlen, maar zolangzamerhand is ingrijpen echt heel hard nodig.
Sinds we zelf een keer een kip hebben geslacht besef ik me hoeveel werk het is en verbaas ik me dat het vlees in de supermarkt maar 15 euro per kilo is. Dan besef je inderdaad dat het een industrie is.
Man is inmiddels volledig vegetarisch, ikzelf 90-95% (eet vooral nog af en toe vis).
felija
17-08-2026 om 15:07
Dan zijn we het in grote lijnen toch gewoon eens? Ik vind dat eigenlijk wel mooi om te lezen. Nu de weerbarstige praktijk nog....
Euphoria
17-08-2026 om 18:12
ook ik ben het hier mee eens.
bij de gedachte aan vlees draait mijn maag zich om vanwege de gruwelijkhede.
PensioNada
17-08-2026 om 18:22
Neweve schreef op 17-08-2026 om 14:31:
[..]
Sinds we zelf een keer een kip hebben geslacht besef ik me hoeveel werk het is en verbaas ik me dat het vlees in de supermarkt maar 15 euro per kilo is. Dan besef je inderdaad dat het een industrie is.
Man is inmiddels volledig vegetarisch, ikzelf 90-95% (eet vooral nog af en toe vis).
Ik vind het ook lastig om volledig vegetarisch te eten, maar als ik hier weer lees over kalveren en dan het linkje wat @Daglichtlamp leverde over kippen vangen. Ik word er misselijk van. En dan ook nog de negatieve milieueffecten. Rondom bepaalde stallen in Noord-Brabant zit meer fijnstof in de lucht dan rondom grote wegen in de randstad. Toch nog meer mijn best doen om aan een vegetarische levensstijl aan te leren.
Neweve
17-08-2026 om 18:26
felija schreef op 17-08-2026 om 15:07:
Dan zijn we het in grote lijnen toch gewoon eens? Ik vind dat eigenlijk wel mooi om te lezen. Nu de weerbarstige praktijk nog....
Eens.
Mede doordat de praktijk weerbarstig is probeer ik ook zelf een klein steentje bij te dragen.
Als wij als consument minder vlees en meer sperziebonen (ik weet even niet meer of die comment uit dit topic kwam), gaan eten zullen er uiteindelijk ook meer sperziebonen boeren komen en minder koeienboeren. Kortom: verbeter de wereld, begin bij jezelf. (En dat betekent niet gelijk perfect doen maar alle beetjes helpen).
Nu gaat dit topic over politiek dus dan telt dat niet helemaal. De visie loosheid (in combinatie met het polderen) maakt de problemen groter. De vvd was de afgelopen jaren een rode lijn door de kabinetten heen maar zij hebben blijkbaar geen visie of houden zich er niet aan vast.
Als er 40 jaar geleden was gezegd: over 50 jaar mogen boeren nog maar 25% van het stikstof uitstoten + dit is het uitkoop plan en als dat niet gebeurd reduceren we in 2030 alle vergunningen naar 25% of trekken we de vergunning in van 50% van de grootverbruikers. Dan heb je als ondernemer een lijn waar je op kan sturen. + Volgensmij wakkert dat ook innovatie aan want de ondernemers willen echt wel investeren. Dat is niet gedaan dus nu zitten we met de gebakken peren. Combineer dat met slechte communicatie en ik snap wel dat die boeren in Brabant boos (en bang) zijn.
Ik zie niet direct een oplossing behalve nu een lijn trekken en je daaraan houden. Ongeacht hoeveel organisatie x of y gaat klagen.
Daglichtlamp
18-08-2026 om 14:07
Wat vinden jullie van de Renaissanceschool? Hieronder een stukje uit hun 'levensovertuiging' https://renaissanceschool.nl/levensovertuiging/ :
Aan de vrucht herken je de boom: de oude waarden leidden tot de onovertroffen stedenbouw van vroeger, tot de kunstwerken van vroeger; tot de overzeese avonturen, de vorming van reusachtige, wereldomspannende imperia, tot gezinnen ook met veel kinderen, tot de achting die mensen hadden voor hun voorvaderen en tot een arbeidsethos dat hen in staat stelde om - ondanks oneindig veel minder middelen dan nu - toch de meest adembenemende prestaties tot stand te brengen.
En hier een rapportage van Nieuwsuur over deze school: https://nos.nl/nieuwsuur/video/2627310-fvd-school-opent-deuren
De 'levensovertuiging' vind ik heel erg dubieus. Maar ik vind het ook raar dat nu met het huidige lerarentekort een school mag starten met vier leerlingen. Die juf kan toch beter ergens anders voor een volle klas staan. Wat mij betreft moet een school om te mogen starten toch minimaal 20 leerlingen hebben.
Thora
18-08-2026 om 14:12
Er zijn zoveel verschillende soorten onderwijs. Met zoveel verschillende uitgangspunten. Ik vind de heisa rond deze school overdreven en subjectief. Over islamitische scholen hoor je ze nooit. Maar reken maar dat op die scholen dingen worden "geleerd" aan de kinderen die veel kwalijker zijn dan de dingen waar de renaissance school voor staat.
Ik weet dat er nu weer allerlei mensen gaan roepen dat dit helemaal niet waar is. En dat mag. Ik weet van ouders die hun kind om die reden van een islamitische school gehaald hebben. Hoewel dit niet als referentie wordt gezien door bepaalde mensen weet ik dat het waar is.
Daglichtlamp
18-08-2026 om 14:35
Maar wat vind je er dan van dat deze school begint met vier leerlingen? Dat is toch onzinnig? Dan is er toch helemaal niet genoeg belangstelling voor een dergelijke school? Of hij dan islamitisch, christelijk of van het spaghettimonster is maakt dan toch niet uit?
Deze islamtische basisschool die ook maandag opende heeft er 70, dat lijkt dus wèl levensvatbaar. https://www.rtvnoord.nl/onderwijs/1422710/eerste-islamitische-basisschool-in-groningen-bereidt-zich-voor-op-opening-geen-sinterklaas-wel-suikerfeest
Handschoenvrouw
18-08-2026 om 15:36
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:35:
Maar wat vind je er dan van dat deze school begint met vier leerlingen? Dat is toch onzinnig? Dan is er toch helemaal niet genoeg belangstelling voor een dergelijke school? Of hij dan islamitisch, christelijk of van het spaghettimonster is maakt dan toch niet uit?
Deze islamtische basisschool die ook maandag opende heeft er 70, dat lijkt dus wèl levensvatbaar. https://www.rtvnoord.nl/onderwijs/1422710/eerste-islamitische-basisschool-in-groningen-bereidt-zich-voor-op-opening-geen-sinterklaas-wel-suikerfeest
Ik vind het programma van FvD een stukje extremer dan de godsdienst van een gematigde moslim.
Ik schrik van sommige grondslagen van de Forum-school, zoals de extra aandacht voor sterke leerlingen ipv zwakke leerlingen. Dan heb je een heel beroerde schooltijd als minder sterke leerling.
Thora
18-08-2026 om 15:41
Daglichtlamp schreef op 18-08-2026 om 14:35:
Natuurlijk is het levensvatbaar die islamitische basisschool. De doelgroep wordt ook iedere dag groter met dank aan o.a. Jetten.
Ik heb ook gelezen dat er 18 leerlingen waren. Nee, ik ga geen bron melden mocht men hierom willen vragen. Wat ik bedoel is dat de berichten verschillend zijn. En over klein beginnen gesproken. Vrienden van mij zijn ooit begonnen met een "Iederwijs" school. Ook weer een hele aparte manier van leren. Zij begonnen heel klein met maar een paar leerlingen maar zijn toch uitgegroeid tot een volwaardige school. Ze zijn inmiddels vanwege hun leeftijd gestopt, niet omdat er niemand kwam.
Ik vind de schijnwerpers op dit project van FvD meer zeggen over de media en de regering dan over de school zelf.
Daglichtlamp
18-08-2026 om 16:00
Als de directeur zelf zegt dat er vier leerlingen zijn (plus nog twee die starten als ze vier worden), dan zal dat wel kloppen. Maar vind je dat wij met zijn allen een school moeten financieren met maar vier leerlingen?