Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Handschoenvrouw
06-05-2026 om 15:04
Daglichtlamp schreef op 06-05-2026 om 13:45:
[..]
Het gaat helemaal niet om gelijktrekken. Vind jij het dan niet krom dat iemand met een laag inkomen procentueel meer aan de staat moet afstaan dan iemand met een heel hoog inkomen?
We hebben een progressief belastingstelsel, iemand met een hoog inkomen staat toch juist procentueel veel meer af dan iemand met een laag inkomen, zéker gecorrigeerd voor toeslagen en dergelijke?
Daglichtlamp
06-05-2026 om 15:06
Miraval schreef op 06-05-2026 om 14:45:
[..]
Wordt er dan ook gekeken naar wat lagere inkomsten ontvangen aan toeslagen en belastingvoordelen? Want onderaan de streep zijn zij vaak netto ontvanger ipv betalers.
Je zou bijvoorbeeld voor de aardigheid eens moeten uitrekenen welk percentage van hun inkomen iemand met minimumloon kwijt is aan bijvoorbeeld zorgpremie en eigen risico vergeleken met iemand met een jaarsalaris van bijvoorbeeld 150.000 euro. Ondanks de zorgtoeslag is dat percentage voor degene met het minimumloon hoger.
Dat komt omdat inkomensafhankelijke zorgpremie alleen maar over een deel van je inkomen berekend wordt. (momenteel ongeveer 75.000 euro).
rionyriony
06-05-2026 om 17:12
Interessant artikel over hoe één man (multimiljonair Van Gool) de politiek naar zijn hand zet wat betreft immigratie:
Bij een recent KaFra evenement deed Dijkhoff de uitspraak dat ‘als elke gemeente een weiland aanwijst voor wat grootschalige huisvesting (voor arbeidsmigranten), dan heeft iedereen een dak boven zijn hoofd.’
https://www.wyniasweek.nl/de-arbeidsimmigratielobby-miljonairs-politici-en-uitzendbureaus-halen-met-succes-tienduizenden-arbeidsmigranten-per-jaar-naar-nederland/
Yumi
06-05-2026 om 17:43
Miraval schreef op 06-05-2026 om 14:45:
[..]
Wordt er dan ook gekeken naar wat lagere inkomsten ontvangen aan toeslagen en belastingvoordelen? Want onderaan de streep zijn zij vaak netto ontvanger ipv betalers.
Precies
Daarnaast, ik heb heel wat IB formulieren ingevuld en dat kleine beetje wat ze betalen, kwam weer terug...
Miraval
06-05-2026 om 18:03
Daglichtlamp schreef op 06-05-2026 om 15:06:
[..]
Je zou bijvoorbeeld voor de aardigheid eens moeten uitrekenen welk percentage van hun inkomen iemand met minimumloon kwijt is aan bijvoorbeeld zorgpremie en eigen risico vergeleken met iemand met een jaarsalaris van bijvoorbeeld 150.000 euro. Ondanks de zorgtoeslag is dat percentage voor degene met het minimumloon hoger.
Dat komt omdat inkomensafhankelijke zorgpremie alleen maar over een deel van je inkomen berekend wordt. (momenteel ongeveer 75.000 euro).
Maar die krijgen ook maandelijks zorgtoeslag? Dus dan wordt dat percentage toch ook lager? Zal wellicht te simpel gedacht zijn vanuit mij, maar de problemen ontstaan bij mensen die net boven de inkomensgrens zitten en wel netto betalers zijn.
Daarnaast is het feitelijk ook zo dat tot sen laag modaal inkomen, je eerder een netto ontvanger bent dan een netto betaler. Als je puur kijkt naar inkomstenbelasting met heffingskorting dan is met een inkomen tot 12.000 euro per jaar zo dat je geen belasting betaald. (Even buiten de toeslagen. ) En erboven als alleenstaande tot ongeveer 40.000 euro ben js eerder netto ontvanger dan betaler.
Ik kan nergens vinden of dit mee is genomen in de cijfers, ik vind dat best relevant. Evenals bij vermogen wel het ondernemersvermogen mee gerekend wordt maar niet het kapitaal wat in je pensioenfonds zit. Want als je dat laatste meetelt verschilt dat best behoorlijk in de cijfers.
Daglichtlamp
06-05-2026 om 18:30
Reken het maar uit. Nominale premie voor 2026 is vastgesteld op € 1908,-. Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering op 6,1 procent (als je in loondienst werkt).
Stel je verdient 33.000 euro. Je betaalt dan in totaal €3921 aan zorgpremie (het vaste bedrag + het inkomensafhankelijke bedrag). Dat is bijna 12 procent van je inkomen. Gelukkig krijg je € 1092 aan zorgtoeslag, waardoor je maar 8,6 procent van je inkomen kwijt bent.
Stel je verdient 150.000 euro. Je betaalt dan alleen inkomensafhankelijke premie over de eerste € 79.409 van je inkomen. Je bent dan in totaal 4,5 procent van je inkomen kwijt. (en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eigen risico, wat voor die lagere inkomens natuurlijk ook veel harder meetelt).
Maar stel je verdient die 150.000 euro niet als werknemer maar als ondernemer of directeur-grootaandeelhouder. Dan betaal je niet het percentage van 6,1 procent, maar slechts 4,85 procent als inkomensafhankelijke premie. Als je dat uitrekent dan ben je maar 3,8 procent van je inkomen kwijt aan zorgpremie.
Het stelsel is echt heel erg onrechtvaardig voor de lagere inkomens.
(en dan heb ik dus een eventuele nodige aanvullende verzekering en het eigen risico niet meegenomen, dat maakt het verschil nog veel schrijnender).
Miraval
06-05-2026 om 19:21
Daglichtlamp schreef op 06-05-2026 om 18:30:
Reken het maar uit. Nominale premie voor 2026 is vastgesteld op € 1908,-. Inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering op 6,1 procent (als je in loondienst werkt).
Stel je verdient 33.000 euro. Je betaalt dan in totaal €3921 aan zorgpremie (het vaste bedrag + het inkomensafhankelijke bedrag). Dat is bijna 12 procent van je inkomen. Gelukkig krijg je € 1092 aan zorgtoeslag, waardoor je maar 8,6 procent van je inkomen kwijt bent.
Stel je verdient 150.000 euro. Je betaalt dan alleen inkomensafhankelijke premie over de eerste € 79.409 van je inkomen. Je bent dan in totaal 4,5 procent van je inkomen kwijt. (en dan heb ik het nog niet eens gehad over het eigen risico, wat voor die lagere inkomens natuurlijk ook veel harder meetelt).
Maar stel je verdient die 150.000 euro niet als werknemer maar als ondernemer of directeur-grootaandeelhouder. Dan betaal je niet het percentage van 6,1 procent, maar slechts 4,85 procent als inkomensafhankelijke premie. Als je dat uitrekent dan ben je maar 3,8 procent van je inkomen kwijt aan zorgpremie.
Het stelsel is echt heel erg onrechtvaardig voor de lagere inkomens.
(en dan heb ik dus een eventuele nodige aanvullende verzekering en het eigen risico niet meegenomen, dat maakt het verschil nog veel schrijnender).
Een ondernemer en werknemer betalen beiden 4.85% Zvw premie, en de werkgever betaald daarnaast nog 6.10% Zvw bijdrage voor de werknemer. Dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Beiden betalen evenveel, en de werkgever betaald nog een extra percentage voor de werknemer.
Van mij mag die inkomensgrens overigens best een stuk omhoog hoor, dat je over een hoger percentage van een hoger inkomen betaald ipv tot pakweg 80.000 euro. Mag best over het gehele inkomen zijn wat mij betreft, want dat is het ook voor de lagere inkomens inderdaad.
Daglichtlamp
06-05-2026 om 19:53
Nee dat kun je niet zo uitrekenen. Uiteindelijk wordt er over het loon 6,1 procent inkomensafhankelijk bijdrage betaald. Dat een deel voor kosten van de werkgever komt, betekent alleen maar dat de werknemer dat deel niet als salaris kan krijgen.
Maar zelfs als je bij beide inkomens rekent met 4,85 procent dan nog is degene met het lage inkomen procentueel veel meer geld kwijt. (oftewel bij mijn voorbeeld van 33.000 t.o.v. 150.000 gaat het om 7,3 procent t.o.v. 3,8 procent)
Als je dan ook nog rekening houdt met het eigen risico, ik ben dat bijvoorbeeld elk jaar in het geheel kwijt gaat het om: 8,5 tegenover 4,1 procent (alleen rekening gehouden met de inhouding van 4,85 procent, niet met de gehele kosten van 6,1 procent).
Daglichtlamp
06-05-2026 om 20:09
En het gaat niet alleen om de bijdrage voor de zorgverzekering. Voor de premie van de AOW, de Anw, de WLZ wordt deze alleen betaald over de eerste € 38.883 van je inkomen. De minimumloner uit het vorige voorbeeld met een inkomen van 33.000 euro betaalt 27,65 procent van zijn inkomen aan deze premies. Degenen met een inkomen van 150.000 euro betaalt 7,2 procent van zijn inkomen.
Dat soort verschillen wordt niet goedgemaakt met wat toeslagen.
(en dan helpt ook niet dat inkomen van 150.000 euro wellicht nog verlaagd wordt omdat de persoon met dat inkomen waarschijnlijk een koophuis heeft, en de hypotheekrente mag aftrekken. Dat zorgt ervoor dat de bijdragen aan die volksverzekeringen relatief lager wordt, en datzelfde geldt voor de bijdrage ziekenfonds).
Miraval
06-05-2026 om 20:13
Daglichtlamp schreef op 06-05-2026 om 19:53:
Nee dat kun je niet zo uitrekenen. Uiteindelijk wordt er over het loon 6,1 procent inkomensafhankelijk bijdrage betaald. Dat een deel voor kosten van de werkgever komt, betekent alleen maar dat de werknemer dat deel niet als salaris kan krijgen.
Maar zelfs als je bij beide inkomens rekent met 4,85 procent dan nog is degene met het lage inkomen procentueel veel meer geld kwijt. (oftewel bij mijn voorbeeld van 33.000 t.o.v. 150.000 gaat het om 7,3 procent t.o.v. 3,8 procent)Als je dan ook nog rekening houdt met het eigen risico, ik ben dat bijvoorbeeld elk jaar in het geheel kwijt gaat het om: 8,5 tegenover 4,1 procent (alleen rekening gehouden met de inhouding van 4,85 procent, niet met de gehele kosten van 6,1 procent).
Volgens mij zitten we allebei verkeerd te rekenen. De werkgever betaald idd 6.1% aan Zvw over het loon van de werknemer, maar dit kun je niet zien als ingehouden loon. De werknemer hoeft hier zelf niks voor te doen, de werkgever betaald dit deel. Als ondernemer (of geen inkomsten uit werk maar pensioen bijvoorbeeld) betaal je zelf 4.85% van je inkomen aan de Zvw. Die 6.1% is dus niet iets wat je als salaris meer zou ontvangen netto als dat percentage lager zou zijn.
https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/inkomensafhankelijke-bijdrage
Maar nogmaals, van mij mag dat percentage gerekend worden over het gehele inkomen en niet tot aan een vastgesteld bedrag.
Daglichtlamp
06-05-2026 om 20:20
Miraval schreef op 06-05-2026 om 20:13:
[..]
Volgens mij zitten we allebei verkeerd te rekenen. De werkgever betaald idd 6.1% aan Zvw over het loon van de werknemer, maar dit kun je niet zien als ingehouden loon. De werknemer hoeft hier zelf niks voor te doen, de werkgever betaald dit deel. Als ondernemer (of geen inkomsten uit werk maar pensioen bijvoorbeeld) betaal je zelf 4.85% van je inkomen aan de Zvw. Die 6.1% is dus niet iets wat je als salaris meer zou ontvangen netto als dat percentage lager zou zijn.
https://www.zorgkiezer.nl/zorgverzekering/info/inkomensafhankelijke-bijdrage
Maar nogmaals, van mij mag dat percentage gerekend worden over het gehele inkomen en niet tot aan een vastgesteld bedrag.
Kijk, dat zou al een stuk helpen. Want als je dat percentage over het hele inkomen zou doen, dan zou de nominale premie een stuk omlaag kunnen.
(en ik vind het zelf wel uitmaken dat de werkgever uiteindelijk een deel van wat hij moet afdragen zelf moet betalen, als dat niet zou hoeven zou er meer geld over zijn voor loon, maar als ik jou als werkgever goed snap, dan zou een werkgever dat deel zelf houden als hij dat niet zou hoeven afdragen?)
Miraval
06-05-2026 om 20:30
Daglichtlamp schreef op 06-05-2026 om 20:20:
[..]
Kijk, dat zou al een stuk helpen. Want als je dat percentage over het hele inkomen zou doen, dan zou de nominale premie een stuk omlaag kunnen.
(en ik vind het zelf wel uitmaken dat de werkgever uiteindelijk een deel van wat hij moet afdragen zelf moet betalen, als dat niet zou hoeven zou er meer geld over zijn voor loon, maar als ik jou als werkgever goed snap, dan zou een werkgever dat deel zelf houden als hij dat niet zou hoeven afdragen?)
Dat laatste heb ik niet eens over nagedacht eigenlijk.... het is een volkspremie betaald door de werkgever, het percentage maakt voor de werknemer niet uit omdat het niet afgetrokken wordt van het netto loon. Dat geldt ook voor de Aof premie die een werkgever betaald voor werknemers. Nu lijkt het alsof ik het afschaffen van die premie voor eigen gewin zou zien, maar ik zie die premie als noodzakelijk voor de zorgkosten. De Aof premie als noodzakelijk voor de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
Feit is wel dat deze bedragen door een werkgever worden betaald en dus direct zijn winst drukken, plus dat hij zelf (voor zichzelf) de 4.85% betaald. De Aof premie voor de werknemers, en de particuliere Aov verzekering voor zichzelf. (Als dat van toepassing is.)
Heel sec genomen zie ik dus als kosten voor de werkgever/ondernemer, en niet als inkomensverschil voor een werknemer. Of, je moet de hele premie afschaffen en door werknemers zelf laten betalen zoals de ziektekostenverzekering. Dan kun je het weer optellen bij het nettoloon. Dan zou je het ook inkomensafhankelijk kunnen maken, maar geeft weer veel administratieve kosten plus de kans dat werknemers het zien als besteedbaar inkomen en in de problemen komen met de maandelijkse betaling.
Yumi
07-05-2026 om 22:53
Heftig, gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!
Volgens het artikel waren er op het moment van de aanslag zo'n dertig jongeren (leden) in het pand, die via de achteruitgang naar buiten zijn gegaan.
Aanslag met vuurwerkbom bij D66-kantoor in Den Haag, verdachte aangehouden
PensioNada
07-05-2026 om 23:17
Yumi schreef op 07-05-2026 om 22:53:
Volgens het artikel waren er op het moment van de aanslag zo'n dertig jongeren in het pand, die via de achteruitgang naar buiten zijn gegaan.
Belachelijk weer. Het is tegenwoordig normaal geworden om een vuurwerkbom te plaatsen als je met iemand oneens bent of ruzie hebt.
felija
07-05-2026 om 23:36
Yumi schreef op 07-05-2026 om 22:53:
Volgens het artikel waren er op het moment van de aanslag zo'n dertig jongeren (leden) in het pand, die via de achteruitgang naar buiten zijn gegaan.
Het lijkt allemaal steeds grimmiger te worden.