Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Yumi schreef op 01-04-2026 om 00:18:

[..]

Ik heb jou euro niet nodig, ik kan mijn eigen broek omhoog houden.

Ik ook maar merk wel dat het steeds wat lastiger gaat, de inflatie, brandstof/energie, behoorlijke afbouw regels voor zelfstandigen, gestegen Aof premies en lonen, gestegen premie AOV, Mrb, Gemeentelijke belastingen, nou ja need i continue? 😁

En voor mijn geval altijd achteraan staan wanneer er wel meevallers zijn of een noodfonds opgericht wordt. 

Miraval schreef op 30-03-2026 om 21:30:

https://nos.nl/artikel/2608425-minister-sjoerdsma-wil-bezuinigingen-op-unrwa-dit-jaar-terugdraaien-irritatie-in-kamer

Zoals ik het lees is de begroting nipt aangenomen toen D66 tegen het plan stemde om geld naar UNWRA te herstellen, en nu draait een minister krap een week na de stemming om door toch die miljoenen aan hulp te herstellen.

Ongeacht wat je vindt van dit plan, zo wordt het vertrouwen in de politiek natuurlijk helemaal niet hersteld. Wat heeft een stemming dan nog voor zin wanneer een besluit op deze manier "omzeilt" kan worden.

Ik vind het echt van de zotte, dat zoiets gewoon kan. En idd, ik hoop dat hier een stevig debat over gevoerd gaat worden.

Het laatste restje beschavingsvernis is verdwenen. 

PensioNada schreef op 31-03-2026 om 23:59:

[..]

Ok, dan geven we 17 miljoen aan bestaanszekerheid in Nederland. Jij mag mijn euro hebben.

Wat is dit nu weer voor een pedante lullige reactie?

Poezenmeisje schreef op 01-04-2026 om 09:23:

Vanuit de IVA naar de bijstand?

Dus gewoon geen IVA meer en dan als zestiger je bijna afgeloste huis moeten verkopen terwijl je nergens naartoe kunt met je beperkingen?

Welke wezens hebben zo gestemd dat dit minderheidskabinet opgericht kon worden?

Het kabinet heeft plannen aangekondigd om de IVA-uitkering vanaf 2030 af te schaffen voor nieuwe gevallen. Dit betekent dat mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt worden verklaard, straks een uitkering van ongeveer 70% van hun laatstverdiende loon ontvangen, in plaats van de huidige 75%. Deze wijziging zal de uitkeringen voor bestaande ontvangers niet beïnvloeden, maar zal de uitkeringen voor nieuwe gevallen significabel verlagen, wat kan leiden tot een maandelijkse verlies van ongeveer 270 euro voor sommige mensen.

Miraval schreef op 01-04-2026 om 09:47:

[..]

Ik ook maar merk wel dat het steeds wat lastiger gaat, de inflatie, brandstof/energie, behoorlijke afbouw regels voor zelfstandigen, gestegen Aof premies en lonen, gestegen premie AOV, Mrb, Gemeentelijke belastingen, nou ja need i continue? 😁

En voor mijn geval altijd achteraan staan wanneer er wel meevallers zijn of een noodfonds opgericht wordt.

Natuurlijk merk ik dat ook, alles wordt duurder... het lijkt een aaneenschakeling van problemen in de wereld, waardoor kosten stijgen en niet meer terug gaan naar de oude prijs.

Ik denk dat het voor rijscholen zonder compensatie op den duur niet vol te houden is, zonder een flinke prijsverhoging, maar daarmee raak je ook klanten kwijt. Daarnaast werken ze vaak met lespakketten en kan/mag je achteraf de prijs verhogen? Deze kosten zijn onvoorzien, waardoor het misschien "te verkopen is"? Dat zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de voorwaarden. Lastig, hoop dat het e.a binnenkort duidelijk voor je wordt, deze onzekerheid lijkt me slopend.

Overigens met een Europa die geen lagere accijns wil, maar een lager brandstofverbruik.... denk ik dat het noodfonds lang op zich laat wachten.

Het zijn momenteel veelal pensionada’s die ik ken die vanuit eigen natje en droogje (dat hartstikke goed geregeld is uiteraard) uitspraken doen over huidige plannen en de gevolgen. Zij worden niet meer geraakt, hebben hun arbeidzame leven achter de rug, zijn vroegtijdig uitgetreden met een flinke zak geld, hebben nu veel tijd om bomen te knuffelen, zijn niet bezig met de veiligheid van onze dochters op straat, met de plannen om een WWrecht dat maximaal 1 jaar duurt pas toe te kennen na 24 jaar werkzaam te zijn geweest, de verlenging van het arbeidzame leven tot men met rollator naar de werkplek zal worden begeleid, de kosten voor brandstof aangezien zij tijd hebben om fietsend of lopend de dag door te kuieren etc.

Gisteren een van dezen een wedervraag gesteld na een heel verhaal dat mijns inziens niet juist was. Het antwoord was: oh, is dat zo? daar had ik me nog niet in verdiept.

Euphoria schreef op 01-04-2026 om 17:37:

Het zijn momenteel veelal pensionada’s die ik ken die vanuit eigen natje en droogje (dat hartstikke goed geregeld is uiteraard) uitspraken doen over huidige plannen en de gevolgen. Zij worden niet meer geraakt, hebben hun arbeidzame leven achter de rug, zijn vroegtijdig uitgetreden met een flinke zak geld, hebben nu veel tijd om bomen te knuffelen, zijn niet bezig met de veiligheid van onze dochters op straat, met de plannen om een WWrecht dat maximaal 1 jaar duurt pas toe te kennen na 24 jaar werkzaam te zijn geweest, de verlenging van het arbeidzame leven tot men met rollator naar de werkplek zal worden begeleid, de kosten voor brandstof aangezien zij tijd hebben om fietsend of lopend de dag door te kuieren etc.

Gisteren een van dezen een wedervraag gesteld na een heel verhaal dat mijns inziens niet juist was. Het antwoord was: oh, is dat zo? daar had ik me nog niet in verdiept.

Elke generatie heeft zijn eigen kruis. En elk persoon daar bovenop ook nog eens zijn eigen kruisje. Ik heb 20 jaar geleden ooit alle grote Kamerfracties aangeschreven omdat ik me bij de introductie van de WIA niet tegen het WGA-gat kon verzekeren omdat ik chronisch ziek was en deze ziekte werd uitgesloten. Uiteindelijk heb ik tot mijn 67e doorgewerkt en heb ik de verzekering nooit nodig gehad. Dat was overigens niet de enige regeling die ik tijdens mijn werkzame leven heb zien veranderen. 

Het beeld dat je hebt van alle pensionado's die hun schaapjes op het droge hebben, klopt ook niet helemaal. Met name na scheidingen wil het nog weleens tegenvallen. 

Als je socialer beleid wil, moet je op partijen stemmen die dat voorstaan. Te veel mensen doen dat echter niet waardoor we nu weer opgescheept zitten met een kabinet dat te veel uitgaat van de zelfredzaamheid van mensen.

PensioNada schreef op 01-04-2026 om 18:41:

[..]

Elke generatie heeft zijn eigen kruis. En elk persoon daar bovenop ook nog eens zijn eigen kruisje. Ik heb 20 jaar geleden ooit alle grote Kamerfracties aangeschreven omdat ik me bij de introductie van de WIA niet tegen het WGA-gat kon verzekeren omdat ik chronisch ziek was en deze ziekte werd uitgesloten. Uiteindelijk heb ik tot mijn 67e doorgewerkt en heb ik de verzekering nooit nodig gehad. Dat was overigens niet de enige regeling die ik tijdens mijn werkzame leven heb zien veranderen.

Het beeld dat je hebt van alle pensionado's die hun schaapjes op het droge hebben, klopt ook niet helemaal. Met name na scheidingen wil het nog weleens tegenvallen.

Als je socialer beleid wil, moet je op partijen stemmen die dat voorstaan. Te veel mensen doen dat echter niet waardoor we nu weer opgescheept zitten met een kabinet dat te veel uitgaat van de zelfredzaamheid van mensen.

De pensionada’s waarover ik het heb hebben hun schaapjes wel degelijk op het droge. En dat alles dat na hun komt verzuipt vinden ze niet spannend. Na hun de zondvloed.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-04-2026 om 19:04 Topicstarter

Ik blijf me denk ik verbazen over mensen die rechts stemmen en die nu vervolgens boos zijn dat een rechts-midden kabinet voornamelijk rechts beleid uitvoert. Als Nederland links beleid wil, moet ze dat echt laten zien door ook overwegend links te stemmen.

verbazen kost te veel energie. Neem het aan en ga verder je ding doen. Ik verbaas me niet snel meer.

Lang leve VVD CDA en D66, de ideale afbraakpartijen van ons mooie Nederland. Wat je ook stemt altijd komen dit soort afbraakpartijen weer aan de macht.  Ze hebben geen meerderheid, maar hebben toch genoeg stemmen gekregen om toch een minderheid te vormen en Nederland lekker verder af te breken. Bezuinigen ten koste van de mensen die het geld het hardste nodig hebben. Lekker asociaal. 

tsja echt linkse partijen die echt wat voor de mensen willen doen zijn te klein. De partijen die het een beetje willen vinden klimaat en milieu uiteindelijk belangrijker, terwijl mensen door alle stijgende kosten geen geld hebben voor dat soort onzin (naast dat die onzin ook niets concreets positiefs oplevert voor het klimaat en milieu behalve een nog meer lege beurs voor zover die al niet leeg is van mensen). 

Jorni schreef op 01-04-2026 om 19:34:

tsja echt linkse partijen die echt wat voor de mensen willen doen zijn te klein. De partijen die het een beetje willen vinden klimaat en milieu uiteindelijk belangrijker, terwijl mensen door alle stijgende kosten geen geld hebben voor dat soort onzin (naast dat die onzin ook niets concreets positiefs oplevert voor het klimaat en milieu behalve een nog meer lege beurs voor zover die al niet leeg is van mensen).

De afgelopen jaren zijn de Nederlanders er gemiddeld op vooruit gegaan. Als wij als Nederland meer geld hadden uitgegeven aan "die klimaatwaanzin", dan hadden we nu minder last gehad van de energiecrisis.

Waarom is er zoveel geklaag over van alles en nog wat in Nederland? Ik realiseer me dagelijks dat ik blij ben juist in Nederland te wonen, bijna nergens op de wereld is het beter toeven dan hier. Ja, natuurlijk is het niet perfect en zijn er problemen, maar kom op, denken die klagers nooit eens van: het is hier helemaal zo gek nog niet, ik voel me bevoorrecht in Nederland geboren te zijn? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-04-2026 om 20:54 Topicstarter

Yumi schreef op 01-04-2026 om 13:50:

[..]

Overigens met een Europa die geen lagere accijns wil, maar een lager brandstofverbruik.... denk ik dat het noodfonds lang op zich laat wachten.

Probeer eens te bedenken wat er gebeurt als je als overheid kunstmatig de prijs probeert te verlagen terwijl er wereldwijd straks een tekort is. Een toenemende vraag door een lagere prijs door lagere belastingen op brandstof zal zorgen voor een stijgende handelsprijs. Je schiet er uiteindelijk niets mee op als burgers. Hopelijk gaan we nu eindelijk eens echt werk maken van de energietransitie. Hoe kan het bijvoorbeeld dat in China meer elektrische auto's op de weg rijden dan in Europa? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.