Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Ik lees dat d66 de democratie ook hoog heeft zitten. Met 118 tegen stemmen om 19 miljoen aan UNRWA te schenken, maar Sjoerdsma besluit dit toch te doen. Ik hoop toch dat de kamer dit een motie van wantrouwen waard vindt.

Alice12 schreef op 30-03-2026 om 19:57:

Ik lees dat d66 de democratie ook hoog heeft zitten. Met 118 tegen stemmen om 19 miljoen aan UNRWA te schenken, maar Sjoerdsma besluit dit toch te doen. Ik hoop toch dat de kamer dit een motie van wantrouwen waard vindt.

Hoe kom je daarbij? De Tweede Kamer heeft besloten op initiatief van Eerdmans (JA21) en Stoffer (SGP) om dit jaar nog 11 miljoen euro aan UNRWA te blijven doneren. 

Sjoerdsma (D66) wil echter in de najaarsnota van dit jaar nog 8 miljoen extra vinden, wat vreemd is omdat ze het huidigr budget eerder wel steunden in de kamer. 

De kamer is dus gewoon akkoord met 11 miljoen euro naar UNRWA.

Dat is 11 miljoen teveel.
Moeten al die artsen en journalisten weer tunnels aanleggen?

https://nos.nl/artikel/2608425-minister-sjoerdsma-wil-bezuinigingen-op-unrwa-dit-jaar-terugdraaien-irritatie-in-kamer

Zoals ik het lees is de begroting nipt aangenomen toen D66 tegen het plan stemde om geld naar UNWRA te herstellen, en nu draait een minister krap een week na de stemming om door toch die miljoenen aan hulp te herstellen.

Ongeacht wat je vindt van dit plan, zo wordt het vertrouwen in de politiek natuurlijk helemaal niet hersteld. Wat heeft een stemming dan nog voor zin wanneer een besluit op deze manier "omzeilt" kan worden. 

Ik vind het echt van de zotte, dat zoiets gewoon kan. En idd, ik hoop dat hier een stevig debat over gevoerd gaat worden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-03-2026 om 21:56 Topicstarter

Laten we hier wel scherp zijn, er is een ruime meerderheid voor het het hervatten van de hulp aan UNRWA in de Tweede Kamer, daar zijn ook moties over aangenomen. De regeringspartijen hebben dit immers opgenomen in het coalitieakkoord, en de linkse oppositie is hier ook voor. 

Handschoenvrouw schreef op 30-03-2026 om 20:13:

[..]

Hoe kom je daarbij? De Tweede Kamer heeft besloten op initiatief van Eerdmans (JA21) en Stoffer (SGP) om dit jaar nog 11 miljoen euro aan UNRWA te blijven doneren.

Sjoerdsma (D66) wil echter in de najaarsnota van dit jaar nog 8 miljoen extra vinden, wat vreemd is omdat ze het huidigr budget eerder wel steunden in de kamer.

De kamer is dus gewoon akkoord met 11 miljoen euro naar UNRWA.

Nu ben ik niet direct een Google wonder hoor, maar dat initiatief van Eerdmans en Stoffer kan ik zo niet vinden?

Eerder dat JA21 met de begroting in heeft gestemd op voorwaarde dat de UNWRA niet de 19 miljoen zou ontvangen. Iets waar D66 zelf zelfs nog een vreemde draai maakte door voor de begroting te stemmen, dus tegen hun initiatief met oa GL-PVDA om die hulp juist wel in stand te houden. En nu, 6 dagen na de stemming, kiest de minister ervoor toch die 19 miljoen uit te keren, tegen de wil van een nipte meerderheid van de Kamer in. Met de opmerking dat dit "in het regeerakkoord was opgenomen". Uhm ja, van een minderheidskabinet. 

Als dit kabinet op deze manier doorgaat zullen ze toch veel moeite krijgen meerderheden te vinden. Het valt mij iig enorm tegen, deze manier van politiek. Wat heeft een stemming dan überhaupt nog voor zin?

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 21:56:

Laten we hier wel scherp zijn, er is een ruime meerderheid voor het het hervatten van de hulp aan UNRWA in de Tweede Kamer, daar zijn ook moties over aangenomen. De regeringspartijen hebben dit immers opgenomen in het coalitieakkoord, en de linkse oppositie is hier ook voor.

Maar als ik het goed begrijp was de begroting er niet doorheen gekomen met het hervatten en dus hebben ze hun eigen steun doelmatig ingetrokken om de begroting erdoor te krijgen. Dan is het toch opvallend als je het een week later toch gaat doen? 

Ik lees ook "Hoewel inhoudelijk voorstander van het plan is GroenLinks-PvdA-Kamerlid Kröger niet te spreken over de gang van zaken". Zelfs inhoudelijke voorstanders hebben vraagtekens over de actie. 

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 21:56:

Dat kan wel zo zijn, maar JA21 bijvoorbeeld had de begroting niet gesteund wanneer ze dit vantevoren hadden geweten. En de PVV waarschijnlijk ook niet. Dan had deze begroting geen meerderheid gehad en moesten ze terug naar de tekentafel. Dat de linkse oppositie voor dit onderdeel zijn, doet verder niet ter zake, er is een raar spelletje gespeeld, met als uitkomst een begroting die een nipte meerderheid had dankzij JA21 en de PVV oa. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-03-2026 om 22:22 Topicstarter

Dit zijn natuurlijk allemaal begrotingen van het kabinet Schoof, geen begrotingen van het kabinet Jetten. Als het kabinet Schoof er niet zo'n bende van had gemaakt was hier ruim voor de jaarwisseling al over gestemd. Het proces verdient geen schoonheidsprijs, maar er is echt een meerderheid in de Tweede Kamer voor hulp aan UNRWA. Anders zou de minister dit niet kunnen doen, want voor de bijstelling van de begroting via de voorjaars-- of najaarsnota heeft hij ook weer een Kamermeerderheid nodig. 

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 22:22:

Dit zijn natuurlijk allemaal begrotingen van het kabinet Schoof, geen begrotingen van het kabinet Jetten. Als het kabinet Schoof er niet zo'n bende van had gemaakt was hier ruim voor de jaarwisseling al over gestemd. Het proces verdient geen schoonheidsprijs, maar er is echt een meerderheid in de Tweede Kamer voor hulp aan UNRWA. Anders zou de minister dit niet kunnen doen, want voor de bijstelling van de begroting via de voorjaars-- of najaarsnota heeft hij ook weer een Kamermeerderheid nodig.

De motie die is ingediend door GL-PVDA en PvdD is verworpen op dat punt omdat D66 tegen stemde, dus zo heel ruim is die meerderheid niet. Daarnaast, het blijft toch een democratisch proces? Dat de begroting nog van het vorige kabinet dateerde heeft er niks mee te maken. GL-PVDA, SGP en CU oa hebben tegen deze begroting gestemd (mede ook vanwege de onderwijsbezuinigingen) Dus andere partijen hadden ook heel goed tegen deze begroting kunnen stemmen, wat JA21 ook had gedaan als deze motie erdoor was gekomen.

Nu hebben ze de begroting erdoor weten te loodsen, maar volgen ze een motie die weggestemd is, toch op. 

Ongeacht wat je ervan vindt he? Maar dit is toch op zijn minst gewoon gek te noemen? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-03-2026 om 22:56 Topicstarter

Waar je motie schrijft bedoel je amendement denk ik? 

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 22:56:

Waar je motie schrijft bedoel je amendement denk ik?

Excuus, amandement idd. Het is al laat he? 😅

Daglichtlamp

Daglichtlamp

30-03-2026 om 23:05 Topicstarter

Het verwerpen van een begroting is terra incognita, zeker waar het gaat om een begroting van een jaar dat inmiddels al voor een kwart verstreken is. Daarom snap ik dat deze keus gemaakt is. Links was ook met met aannemen van dit amendement waarschijnlijk niet bereid geweest om deze begroting die nog opgesteld was door het uiterst rechtse kabinet Schoof, te steunen. 

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 23:05:

Het verwerpen van een begroting is terra incognita, zeker waar het gaat om een begroting van een jaar dat inmiddels al voor een kwart verstreken is. Daarom snap ik dat deze keus gemaakt is. Links was ook met met aannemen van dit amendement waarschijnlijk niet bereid geweest om deze begroting die nog opgesteld was door het uiterst rechtse kabinet Schoof, te steunen.

Dank je @Daglichtlamp. Ik was ook in verwarring, maar begrijp het nu beter. Ik verlang terug naar 45 jaar terug en dat was geen beste tijd. Voor degene die een stuk jonger zijn, de crisis van begin jaren 80.

Daglichtlamp schreef op 30-03-2026 om 23:05:

Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier precies wil zeggen anders dan dat je deze keuze begrijpt.

Zou je deze keuze ook begrijpen wanneer er in de Kamer tegen onderwijsbezuinigingen is gestemd en de minister binnen 6 dagen besluit dit wel door te voeren want het staat in het regeerakkoord? (Van een minderheidskabinet)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.