Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
LazyCat
22-03-2026 om 22:34
Thora schreef op 22-03-2026 om 11:33:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. En dat is maar één van de nare punten. Bovendien hebben veel mensen die afgekeurd zijn jarenlang gewerkt en worden nu gewoon afgeserveerd. De WW wordt ingekort naar 1 jaar. Een verzekering waar werkende mensen zelf voor hebben betaald. Dan gaat de pensioenleeftijd weer verder omhoog. Het oude moet eerst op zullen we maar denken. En dan de zogenaamde vrijheidsbijdrage. Omdat jarenlange belasting verkeerd is besteed. In ieder geval niet aan defensie, moeten we nu extra gaan betalen. En we zijn er nog lang niet.
Ik hoorde vandaag van mijn dochter dat FNV Metaal grote acties en stakingen gaat organiseren tegen deze asociale plannen. Hopelijk gaan er nog veel meer sectoren aan meedoen, we kunnen dit toch niet zomaar over onze kant laten gaan.
Yumi
22-03-2026 om 22:37
Neweve schreef op 22-03-2026 om 16:09:
[..]
Ik vind het juist de charme van de aow dat het voor iedereen dezelfde basis/vangnet vormt. Maakt de regel lekker simpel met weinig administratie.
De SVB pleit al jaren voor het vereenvoudigen van de regels. Niet alleen de samenlevingsvormen maken het ingewikkeld, maar ook de groeiende groep die een aanvullende inkomensondersteuning (AIO) nodig heeft groeit. Dit komt doordat steeds meer mensen niet hun hele werkende leven in Nederland hebben gewoond. Bovendien wonen ook veel gepensioneerden in het buitenland. Dat maakt dat de berekening steeds meer tijd en administratieve rompslomp geeft.
De uitvoering van AIO is complexer dan de reguliere AOW, omdat er voortdurende controle op inkomen, vermogen en huishoudsituatie moet plaatsvinden. Dit maakt de regeling arbeidsintensiever en complexer in uitvoering.
rionyriony
23-03-2026 om 13:07
En Jetten maar lachen met die gestegen energieprijzen. Kan die lach niet anders verklaren. Of hij heeft in de kliniek een eeuwige glimlach op zijn gezicht laten maken.

Z'n oogspieren doen niet mee.
Handschoenvrouw
23-03-2026 om 15:03
rionyriony schreef op 23-03-2026 om 13:07:
En Jetten maar lachen met die gestegen energieprijzen. Kan die lach niet anders verklaren. Of hij heeft in de kliniek een eeuwige glimlach op zijn gezicht laten maken.
Nee hoor. Rob Jetten lacht om onderstaande tweet van Geert Wilders, waarin deze Jetten "aangeeft" bij z'n pappie Trump vanwege een oude kritische tweet.
Wat is Wilders diep gezakt.. eerst allemaal ongegronde claims over verkiezingsfraude na zijn verlies bij de laatste 2e kamerverkiezingen, nu deze aangeef-tweet. Zou Wilders stiekem hopen op een beloning van Trump?
https://x.com/geertwilderspvv/status/2035628577484337267?s=20
PensioNada
23-03-2026 om 15:10
Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 15:03:
[..]
Nee hoor. Rob Jetten lacht om onderstaande tweet van Geert Wilders, waarin deze Jetten "aangeeft" bij z'n pappie Trump vanwege een oude kritische tweet.
Wat is Wilders diep gezakt.. eerst allemaal ongegronde claims over verkiezingsfraude na zijn verlies bij de laatste 2e kamerverkiezingen, nu deze aangeef-tweet. Zou Wilders stiekem hopen op een beloning van Trump?
https://x.com/geertwilderspvv/status/2035628577484337267?s=20
Wilders tweette toen hij Spijkenisse ging bezoeken dat de PVV niet mocht folderen en de andere partijen wel, terwijl het de gemeente ging om de veiligheid van Wilders en de omstanders en daarom een andere route dan hij wilde, moest lopen.
Handschoenvrouw
23-03-2026 om 15:17
PensioNada schreef op 23-03-2026 om 15:10:
[..]
Wilders tweette toen hij Spijkenisse ging bezoeken dat de PVV niet mocht folderen en de andere partijen wel, terwijl het de gemeente ging om de veiligheid van Wilders en de omstanders en daarom een andere route dan hij wilde, moest lopen.
En Wilders gebruikte een niet-bestaande dreiging als smoes om niet naar debatten te hoeven.
Terwijl we allemaal met Wilders meeleven dat hij ernstig bedreigd wordt, maakt hij misbruik van die situatie om niet naar een TV debat te hoeven.
'PVV-leider Wilders gebruikte dreiging terreurcel als smoes in campagne' - https://nos.nl/l/2604412
Thora
23-03-2026 om 15:39
rionyriony schreef op 23-03-2026 om 13:07:
Natuurlijk lacht hij. De eerste klimaat lockdown ligt al klaar om ingevoerd te worden.
Miraval
23-03-2026 om 18:36
Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 15:17:
[..]
En Wilders gebruikte een niet-bestaande dreiging als smoes om niet naar debatten te hoeven.
Terwijl we allemaal met Wilders meeleven dat hij ernstig bedreigd wordt, maakt hij misbruik van die situatie om niet naar een TV debat te hoeven.
'PVV-leider Wilders gebruikte dreiging terreurcel als smoes in campagne' - https://nos.nl/l/2604412
Even een verbetering, de dreiging was wel degelijk bestaand, alleen waren de mensen destijds opgepakt en bleek er geen sprake te zijn van een restdreiging. Toch net iets anders dan een dreiging verzinnen om ergens onderuit te komen. Ik vind dit wel behoorlijk vals framen, en ik ben verre van fan van Wilders, en de dreiging als smoes gebruiken om niet naar een tv debat te hoeven komen is ook niet sjiek, maar de dreiging was er wel degelijk, en is er (vanuit andere groeperingen) nog steeds.
rionyriony
23-03-2026 om 18:40
Thora schreef op 23-03-2026 om 15:39:
[..]
Natuurlijk lacht hij. De eerste klimaat lockdown ligt al klaar om ingevoerd te worden.
Zodra ze gekozen zijn trekken ze zich niets meer aan van de redenen waarom ze gekozen zijn, keren hun rug nadrukkelijk naar hun kiezers en gaan hun ware meesters dienen. Het zal hun carrière een boost geven.
Wat er toch van Nederland is geworden.. elk politiek systeem draait zichzelf de vernieling in als het maar lang genoeg blijft. Dan slaat de rot toe.
Handschoenvrouw
23-03-2026 om 18:45
Miraval schreef op 23-03-2026 om 18:36:
[..]
Even een verbetering, de dreiging was wel degelijk bestaand, alleen waren de mensen destijds opgepakt en bleek er geen sprake te zijn van een restdreiging. Toch net iets anders dan een dreiging verzinnen om ergens onderuit te komen. Ik vind dit wel behoorlijk vals framen, en ik ben verre van fan van Wilders, en de dreiging als smoes gebruiken om niet naar een tv debat te hoeven komen is ook niet sjiek, maar de dreiging was er wel degelijk, en is er (vanuit andere groeperingen) nog steeds.
Op het moment van het debat was er geen dreiging meer, de verdachten zaten vast. En Wilders, blijkt uit appverkeer met Markuzower, heeft dit wel degelijk bewust geprobeerd te gebruiken om onder het debat uit te komen. Maar goed, jij vind dit een goede reden om "schoolziek" voor een belangrijk debat te zijn. Ik niet.
Handschoenvrouw
23-03-2026 om 18:46
rionyriony schreef op 23-03-2026 om 18:40:
[..]
Zodra ze gekozen zijn trekken ze zich niets meer aan van de redenen waarom ze gekozen zijn, keren hun rug nadrukkelijk naar hun kiezers en gaan hun ware meesters dienen. Het zal hun carrière een boost geven.
Wat er toch van Nederland is geworden.. elk politiek systeem draait zichzelf de vernieling in als het maar lang genoeg blijft. Dan slaat de rot toe.
Nou, kom met oplossingen zou ik zeggen.
Miraval
23-03-2026 om 18:48
Het zou mooi zijn dat ons kabinet ook een maximumprijs op brandstof zet ipv te zeggen we willen nog even afwachten en het is slecht voor de energietransitie. Uhm, die energietransitie is al grotendeels mislukt aangezien bedrijven en straks ook woningen op een wachtlijst moeten staan voor een stroomaansluiting.
https://www.metronieuws.nl/video/2026/03/rob-jetten-wekt-verbazing-uitspraak-verlaging-brandstofprijzen-milieu/
En ondertussen word je als Nederlander keihard getroffen door deze bizarre prijzen aan de pomp. En daarmee dus ook stijgende prijzen voor produkten en diensten, en weer de roep om salarisverhohingen en verhogingen van reiskostenvergoedingen, waarmee de rekening wederom bij de ondernemer komt te liggen en vervolgens weer doorschuift naar de consument.
Ik ga nu vanaf 1 april wederom omhoog met de prijzen, maar de verhoging van 1 januari heeft me 1.5 maand iets meer opgeleverd en heb ik nu alweer ruimschoots ingeleverd, en sluimert nog even door vanwege de verkochte pakketten. Leerlingen in december begonnen hebben geluk, ik daarentegen verdien daar nauwelijks iets op nu. En dat is slechts 1 voorbeeld. Het kabinet zou een maximumprijs in moeten stellen, en geen flauwekul met "maatregelen treffen waarbij degenen die het hardst worden getroffen geen voordeel hebben". Wie worden er precies het hardst getroffen dan? Of wil men alleen de lagere inkomensgroepen laten profiteren van eventuele maatregelen zoals het Noodfonds energie?
Miraval
23-03-2026 om 18:50
Handschoenvrouw schreef op 23-03-2026 om 18:45:
[..]
Op het moment van het debat was er geen dreiging meer, de verdachten zaten vast. En Wilders, blijkt uit appverkeer met Markuzower, heeft dit wel degelijk bewust geprobeerd te gebruiken om onder het debat uit te komen. Maar goed, jij vind dit een goede reden om "schoolziek" voor een belangrijk debat te zijn. Ik niet.
Uhm ja dat schreef ik toch ook? Jij zei niet bestaande dreiging, ik zeg wel bestaand maar niet meer actueel op moment van debat vanuit die hoek.
En dat laatste vind ik erg knap dat je dat uit mijn post haalt.
Daglichtlamp
23-03-2026 om 18:53
Het eerste debat dat Wilders afzegde was het radiodebat wat opgenomen werd in het gebouw van de Tweede Kamer, er is nooit een extra dreiging geweest voor Wilders op die locatie. Ook voor het RTL debat is aangeboden om dat te verplaatsen naar de Tweede Kamer.
Maar goed ik kan dit echt niet erg vinden, D66 heeft na dat debat zijn opmars doorgezet.
En ik ben lang niet met alles wat het huidige kabinet doet blij, maar ik vind dat de huidige regering echt een stuk meer kwaliteit bevat dan de vorige regering.
rionyriony
23-03-2026 om 18:55
Miraval schreef op 23-03-2026 om 18:48:
Het zou mooi zijn dat ons kabinet ook een maximumprijs op brandstof zet ipv te zeggen we willen nog even afwachten en het is slecht voor de energietransitie. Uhm, die energietransitie is al grotendeels mislukt aangezien bedrijven en straks ook woningen op een wachtlijst moeten staan voor een stroomaansluiting.
https://www.metronieuws.nl/video/2026/03/rob-jetten-wekt-verbazing-uitspraak-verlaging-brandstofprijzen-milieu/
En ondertussen word je als Nederlander keihard getroffen door deze bizarre prijzen aan de pomp. En daarmee dus ook stijgende prijzen voor produkten en diensten, en weer de roep om salarisverhohingen en verhogingen van reiskostenvergoedingen, waarmee de rekening wederom bij de ondernemer komt te liggen en vervolgens weer doorschuift naar de consument.
Ik ga nu vanaf 1 april wederom omhoog met de prijzen, maar de verhoging van 1 januari heeft me 1.5 maand iets meer opgeleverd en heb ik nu alweer ruimschoots ingeleverd, en sluimert nog even door vanwege de verkochte pakketten. Leerlingen in december begonnen hebben geluk, ik daarentegen verdien daar nauwelijks iets op nu. En dat is slechts 1 voorbeeld. Het kabinet zou een maximumprijs in moeten stellen, en geen flauwekul met "maatregelen treffen waarbij degenen die het hardst worden getroffen geen voordeel hebben". Wie worden er precies het hardst getroffen dan? Of wil men alleen de lagere inkomensgroepen laten profiteren van eventuele maatregelen zoals het Noodfonds energie?
Of accijnsverlagingen?