Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
felija
21-03-2026 om 19:24
Herfstappeltaart schreef op 21-03-2026 om 19:21:
[..]
Nou èn? Ze is het vaak met me eens en ik met haar. Dat kan toch? Scheelt ook weer typen.
Dit inderdaad.
Helemaal met je eens.
Precies dat.
Herfstappeltaart
21-03-2026 om 19:26
felija schreef op 21-03-2026 om 19:24:
[..]
Dit inderdaad.
Helemaal met je eens.
Precies dat.
![]()
Daglichtlamp
21-03-2026 om 19:27
Ik zou denken dat er ook genoeg inhoudelijke punten zijn om het over te hebben? Maar in plaats daarvan zijn er blijkbaar forummers die bijhouden wat Rob Jetten op zijn privé-socials post. Ik zou zeggen dat wanneer je die niet wilt zien, dat je dat dan gewoon niet moet volgen.
Euphoria
21-03-2026 om 19:28
felija schreef op 21-03-2026 om 19:22:
[..]
Waarom denk je dat?
Ik heb het ze (enkelen) gevraagd.
Euphoria
21-03-2026 om 19:29
Herfstappeltaart schreef op 21-03-2026 om 19:21:
[..]
Nou èn? Ze is het vaak met me eens en ik met haar. Dat kan toch? Scheelt ook weer typen.
Niet eens in relatie tot jou.
felija
21-03-2026 om 19:31
Euphoria schreef op 21-03-2026 om 19:28:
[..]
Ik heb het ze (enkelen) gevraagd.
Ik ken dan weer alleen D66'ers die puur op de inhoud zijn afgegaan bij het bepalen van hun stem. In zijn algemeenheid is daar dus weinig over te zeggen.
Euphoria
21-03-2026 om 19:38
felija schreef op 21-03-2026 om 19:31:
[..]
Ik ken dan weer alleen D66'ers die puur op de inhoud zijn afgegaan bij het bepalen van hun stem. In zijn algemeenheid is daar dus weinig over te zeggen.
De mensen die ik het heb gevraagd waren jongeren. Jongeren die niet in de gate hebben dat Jetten niet alleen iemand is die pro diversiteit is. De inhoudelijke punten konden niet worden benoemd, enkel het feit dat hij homo is en dat iedereen gelijk is.
Ja, mooi…daar gaan we het dan mee redden met zijn allen.
Herfstappeltaart
21-03-2026 om 19:44
Euphoria schreef op 21-03-2026 om 19:38:
[..]
De mensen die ik het heb gevraagd waren jongeren. Jongeren die niet in de gate hebben dat Jetten niet alleen iemand is die pro diversiteit is. De inhoudelijke punten konden niet worden benoemd, enkel het feit dat hij homo is en dat iedereen gelijk is.
Maar geldt dat niet voor heel veel kiezers? Hoeveel mensen stemmen er niet voor een partij die "tegen asielzoekers" is? Zonder verder dus iets van de inhoud van die partij af te weten?
Neweve
21-03-2026 om 19:58
felija schreef op 21-03-2026 om 19:24:
[..]
Dit inderdaad.
Helemaal met je eens.
Precies dat.
![]()
Neweve
21-03-2026 om 20:04
[..]
Je kan stemmen op een enkel issue, alle standpunten of op de basiswaarden/wereldvisie. Dat laatste heeft als voordeel dat je in onverwachte situaties ook een beetje weet wat je kan verwachten van een persoon/partij. Genoeg mensen die vanuit die wereldvisie op christelijke partijen stemmen.
En iedereen gelijk/dezelfde kansen vind ik geen verkeerd uitgangspunt. (Al denk ik dat als dit je primaire doel is dat je uiteindelijk ook economisch linkser uitkomt).
PensioNada
21-03-2026 om 20:48
[..]
Mensen die alleen vanwege AZC's op een bepaalde partij hebben gestemd de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen die zijn wel inhoudelijk goed op de hoogte?
Neweve
21-03-2026 om 21:16
PensioNada schreef op 21-03-2026 om 20:48:
[..]
Mensen die alleen vanwege AZC's op een bepaalde partij hebben gestemd de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen die zijn wel inhoudelijk goed op de hoogte?
In mijn gemeente heeft een lokale partij flink gewonnen. Hun primaire issue het parkeerbeleid (met de slogan "we draaien het terug" oid)
Als je echter de website leest willen ze hetzelfde als de lokale cda. Niet volledig terugdraaien maar alleen in bepaalde gebieden die minder problemen ervaren (en een iets lager tarief in het centrum). Ach ja, we gaan zien waar we over 4 jaar staan.
Bellebelle
22-03-2026 om 11:20
Daglichtlamp schreef op 21-03-2026 om 19:27:
Ik zou denken dat er ook genoeg inhoudelijke punten zijn om het over te hebben? Maar in plaats daarvan zijn er blijkbaar forummers die bijhouden wat Rob Jetten op zijn privé-socials post. Ik zou zeggen dat wanneer je die niet wilt zien, dat je dat dan gewoon niet moet volgen.
Helemaal mee eens.
Bellebelle
22-03-2026 om 11:22
Ik vind in ieder geval dat ik akelig weinig hoor over de grote inkomensval die veel arbeidsongeschikten staat te wachten door de plannen van het kabinet. Ik vind het onfatsoenlijk om mensen die afgekeurd zijn ook nog eens een deel van hun inkomen af te namen terwijl ze niet in staat zijn om te werken (ze zijn immers afgekeurd).
Thora
22-03-2026 om 11:33
Bellebelle schreef op 22-03-2026 om 11:22:
Ik vind in ieder geval dat ik akelig weinig hoor over de grote inkomensval die veel arbeidsongeschikten staat te wachten door de plannen van het kabinet. Ik vind het onfatsoenlijk om mensen die afgekeurd zijn ook nog eens een deel van hun inkomen af te namen terwijl ze niet in staat zijn om te werken (ze zijn immers afgekeurd).
Daar heb je helemaal gelijk in. En dat is maar één van de nare punten. Bovendien hebben veel mensen die afgekeurd zijn jarenlang gewerkt en worden nu gewoon afgeserveerd. De WW wordt ingekort naar 1 jaar. Een verzekering waar werkende mensen zelf voor hebben betaald. Dan gaat de pensioenleeftijd weer verder omhoog. Het oude moet eerst op zullen we maar denken. En dan de zogenaamde vrijheidsbijdrage. Omdat jarenlange belasting verkeerd is besteed. In ieder geval niet aan defensie, moeten we nu extra gaan betalen. En we zijn er nog lang niet.