Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Bellebelle
22-03-2026 om 11:37
Ik snap best dat de financiering van de AOW een probleem is, met een omslagstelsel en een groeiende groep ouderen t.o.v. jongeren wordt het gewoon een probleem. Maar ik snap niet dat de AOW inkomensafhankelijk maken geen optie. Ik vind het oprecht onlogisch dat iemand als prinses Beatrix ook recht heeft op AOW.
Het nare van de bezuiniging op de uitkeringen voor langdurig zieken worden de spelregels feitelijk tijdens het spel veranderd. Dat vind ik niet kunnen. Als deze mensen dit hadden geweten, hadden zich tijdens hun gezonde werkzame leven wellicht kunnen verzekeren, maar dat kan dus nu niet meer.
Euphoria
22-03-2026 om 11:58
Herfstappeltaart schreef op 21-03-2026 om 19:44:
[..]
Maar geldt dat niet voor heel veel kiezers? Hoeveel mensen stemmen er niet voor een partij die "tegen asielzoekers" is? Zonder verder dus iets van de inhoud van die partij af te weten?
Jazeker. Ik denk inderdaad dat dat zo is. En daarover schreeuwt men moord en brand.
in geval van Jetten/D66 hoor je er weinig tot niets over.
Euphoria
22-03-2026 om 12:00
Thora schreef op 22-03-2026 om 11:33:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. En dat is maar één van de nare punten. Bovendien hebben veel mensen die afgekeurd zijn jarenlang gewerkt en worden nu gewoon afgeserveerd. De WW wordt ingekort naar 1 jaar. Een verzekering waar werkende mensen zelf voor hebben betaald. Dan gaat de pensioenleeftijd weer verder omhoog. Het oude moet eerst op zullen we maar denken. En dan de zogenaamde vrijheidsbijdrage. Omdat jarenlange belasting verkeerd is besteed. In ieder geval niet aan defensie, moeten we nu extra gaan betalen. En we zijn er nog lang niet.
En wat te van de jeugd waarover ik het had die eerst 24 jaar moet gaan werken om dadelijk max een jaar WW recht te hebben opgebouwd.
Thora
22-03-2026 om 12:07
Euphoria schreef op 22-03-2026 om 11:58:
[..]
Jazeker. Ik denk inderdaad dat dat zo is. En daarover schreeuwt men moord en brand.
Zolang het kabinet Wilders/PVV maar weg is. Dan is het goed. Neem de bezuinigingen op de NPO destijds. De wereld was te klein. Overal verontwaardiging. En wat doet dit kabinet? Die gaan er vrolijk mee door. En waar is nu de verontwaardiging?
PensioNada
22-03-2026 om 12:38
Thora schreef op 22-03-2026 om 12:07:
[..]
Zolang het kabinet Wilders/PVV maar weg is. Dan is het goed. Neem de bezuinigingen op de NPO destijds. De wereld was te klein. Overal verontwaardiging. En wat doet dit kabinet? Die gaan er vrolijk mee door. En waar is nu de verontwaardiging?
Niet helemaal waar wat betreft de bezuinigingen op de publieke omroep. Zie hier: https://www.nu.nl/media/6384209/coalitie-trekt-50-miljoen-euro-uit-voor-publieke-omroep-en-veilige-journalistiek.html
Overigens is de motivatie van de PVV om te bezuinigen anders dan die van het huidige kabinet.
Herfstappeltaart
22-03-2026 om 13:36
Euphoria schreef op 22-03-2026 om 11:58:
[..]
Omdat ik het een non-issue vind hoe Jetten zijn homo-zijn ventileert. Daar komt bij dat bijna iedereen een of enkele punten belangrijk vindt van een partij. Je kunt het nooit óveral mee eens zijn. Als de LHBTI-gemeenschap het belangrijk vindt dat Jetten voor ze opkomt kan dat een reden zijn om op hem te stemmen. Als mensen absoluut tegen een asielzoekerscentrum in hun gemeente zijn, kan dàt een reden zijn om op zo'n partij te stemmen. Voor mij zijn dingen als solidariteit bijvoorbeeld belangrijk, en zelfbeschikking. Voor iemand anders misschien het geloof.
PensioNada
22-03-2026 om 14:31
Bellebelle schreef op 22-03-2026 om 11:37:
Ik snap best dat de financiering van de AOW een probleem is, met een omslagstelsel en een groeiende groep ouderen t.o.v. jongeren wordt het gewoon een probleem. Maar ik snap niet dat de AOW inkomensafhankelijk maken geen optie. Ik vind het oprecht onlogisch dat iemand als prinses Beatrix ook recht heeft op AOW.
Het nare van de bezuiniging op de uitkeringen voor langdurig zieken worden de spelregels feitelijk tijdens het spel veranderd. Dat vind ik niet kunnen. Als deze mensen dit hadden geweten, hadden zich tijdens hun gezonde werkzame leven wellicht kunnen verzekeren, maar dat kan dus nu niet meer.
Dat je de spelregels tijdens het spel wijzigt, geldt net zo goed als je de AOW inkomensafhankelijk zou maken. Ik ben er overigens niet pertinent tegen, maar we moeten er dan wel voor zorgen dat er bij de AOW-ers niet een groep ontstaat die net boven allerlei toeslaggrenzen zitten en/of in de vrije huursector wonen en zwaar in de problemen komen als ze op hun AOW gekort worden. Dus die grens moet dan vrij hoog komen te liggen.
Thora
22-03-2026 om 16:00
PensioNada schreef op 22-03-2026 om 12:38:
[..]
Niet helemaal waar wat betreft de bezuinigingen op de publieke omroep. Zie hier: https://www.nu.nl/media/6384209/coalitie-trekt-50-miljoen-euro-uit-voor-publieke-omroep-en-veilige-journalistiek.html
Overigens is de motivatie van de PVV om te bezuinigen anders dan die van het huidige kabinet.
Dat is een lapmiddeltje. Voorlopig gaat bijvoorbeeld Van Roosmalen en Groenteman verdwijnen. Het enige programma dat nog enige spontaniteit kent en puur is.
Overigens vond ik de reden van Wilders terecht. Er is niets onafhankelijks en/of objectiefs aan de publieke omroep.
Neweve
22-03-2026 om 16:09
PensioNada schreef op 22-03-2026 om 14:31:
[..]
Dat je de spelregels tijdens het spel wijzigt, geldt net zo goed als je de AOW inkomensafhankelijk zou maken. Ik ben er overigens niet pertinent tegen, maar we moeten er dan wel voor zorgen dat er bij de AOW-ers niet een groep ontstaat die net boven allerlei toeslaggrenzen zitten en/of in de vrije huursector wonen en zwaar in de problemen komen als ze op hun AOW gekort worden. Dus die grens moet dan vrij hoog komen te liggen.
Ik vind het juist de charme van de aow dat het voor iedereen dezelfde basis/vangnet vormt. Maakt de regel lekker simpel met weinig administratie.
felija
22-03-2026 om 16:12
Thora schreef op 22-03-2026 om 16:00:
[..]
Dat is een lapmiddeltje. Voorlopig gaat bijvoorbeeld Van Roosmalen en Groenteman verdwijnen. Het enige programma dat nog enige spontaniteit kent en puur is.
Overigens vond ik de reden van Wilders terecht. Er is niets onafhankelijks en/of objectiefs aan de publieke omroep.
Waarom moet de publieke omroep objectief zijn? Dat is toch helemaal het doel niet van het grootste gedeelte van de programma's van de publieke omroep? Talkshows, satirische programma's, spelprogramma's, series zijn toch helemaal niet bedoeld om objectief te zijn?
Joszy
22-03-2026 om 16:22
felija schreef op 22-03-2026 om 16:12:
[..]
Waarom moet de publieke omroep objectief zijn? Dat is toch helemaal het doel niet van het grootste gedeelte van de programma's van de publieke omroep? Talkshows, satirische programma's, spelprogramma's, series zijn toch helemaal niet bedoeld om objectief te zijn?
Ik vind dat we ons wel kunnen afvragen welke programma's thuishoren bij de publieke omroep. Ik kijk graag naar bijvoorbeeld Even tot Hier of Wie is de Mol, maar hoort dat bij de publieke omroep thuis?
Thora
22-03-2026 om 17:51
felija schreef op 22-03-2026 om 16:12:
[..]
Nee inderdaad. Ondanks dat iedereen meebetaalt aan de publieke omroep hellen de programma's ver over naar links. Vooral talkshows maar ook satirische programma's zoals bijvoorbeeld Even tot hier. De dag nadat Wilders gewonnen had. Welk programma je ook opzette. Overal treurige gezichten. Geschokt was iedereen. Er volkomen aan voorbij gaan dat ook mensen die op de PVV stemmen mee betalen aan deze programma's. En dat is waarom Wilders geen zin meer had in de NPO.
Poezenmeisje
22-03-2026 om 18:08
Al die spelletjes en talkshows kunnen prrima naar de commerciële omroepen.
De spelletjes en datingprogramma's die leuk genoeg zijn nemen ze wel over.
Neweve
22-03-2026 om 20:58
Poezenmeisje schreef op 22-03-2026 om 18:08:
Al die spelletjes en talkshows kunnen prrima naar de commerciële omroepen.
De spelletjes en datingprogramma's die leuk genoeg zijn nemen ze wel over.
Ik vind het goed om een deel van deze shows te behouden. Die trekken de kijkers waardoor de serieuze tv ook weer beter wordt bekeken. (en in z'n totaliteit is de npo niet zo duur).
Wat betreft de *linkse talkshows", er zijn juist steeds meer rechtse gasten en uitgangspunten.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/van-een-pluriforme-npo-blijft-steeds-minder-over
Aanvullend vond ik deze uitspraak ook sterk:"Hoe gekleurd een talkshow inderdaad vaak is, valt een kijker meestal pas op als het zijn eigen politieke kleur niet is".
Ik heb het idee dat er zeker linkse programmas zijn (even tot hier is hier denk ik wel een voorbeeld van), maar er zijn ook steeds meer rechtse programmas.
Neweve
22-03-2026 om 21:00
Misschien is het de media die ik volg maar ik heb het idee dat we weer "ouderwetse" politiek bedrijven. Debatten in de kamer en niet op Twitter. Zelfs met de huidige oorlogs crisis wordt er stabiliteit uitgestraald.
Ik ben het met het meeste voorgestelde beleid niet eens maar toch voelt het als een verademing.