Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Wat is jouw guilty pleasure boek?


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

01-09-2021 om 17:42

Mevrouw75 schreef op 01-09-2021 om 17:37:

[..]

Das toch geen guilty pleasure? Dat is gewoon hoogstaande literatuur hoor.

Guilty pleasure omdat het een kinderboek is. 

Hen74 schreef op 01-09-2021 om 17:42:

[..]

Guilty pleasure omdat het een kinderboek is.

Haha, ik vind de Thule-reeks van Thea Beckman ook nog steeds leuk hoor! Heb ze speciaal bewaard voor mijn kinderen. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

01-09-2021 om 17:48

Nee niet meer. Oma en ik waren de enigen die ze lazen. 

Dat communicatieprobleem zie ik overal. Maar dan ook echt OVERAL. En dan zijn de stuiverromans wat mij betreft nog niet eens de ergsten. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

01-09-2021 om 17:48

er.is.maar.1.Pino schreef op 01-09-2021 om 17:43:

[..]

Haha, ik vind de Thule-reeks van Thea Beckman ook nog steeds leuk hoor! Heb ze speciaal bewaard voor mijn kinderen.

Haha, dat smoesje kan ik niet gebruiken!

Ginevra

Ginevra

01-09-2021 om 17:51 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 01-09-2021 om 17:40:

Waar ik me ook enorm aan erger is dat al het drama in zo’n boek niet nodig was Als Ze Gewoon Eens Met Elkaar Zouden Praten.

Ja, dan is het voor mij geen guilty pleasure meer, dan is de pleasure er af. Het moet wel op zijn minst een beetje geloofwaardig zijn waaróm ze niet met elkaar praten.

Daar vond ik dat de Aardkinderenserie zo de mist inging. De stam van de Holebeer, en alle vervolgdelen bedoel ik van Jean Auel. Over een cro-magnon meisje in de prehistorie dat opgroeit bij neanderthalers maar uiteindelijk haar eigen soort moet gaan zoeken. in deel 2 vindt ze haar grote liefde, maar in deel 3 loopt het helemaal fout tussen hun wegens één stompzinnig misverstand. En dat zij er niet over praten is nog tot daar aan toe, maar de hele gemeenschap eromheen heldert het ook niet op en denkt  "nah, laat ze het zelf maar oplossen".

En qua plot wordt het vanaf dan ook niet meer beter.

Marquise schreef op 01-09-2021 om 17:48:

Nee niet meer. Oma en ik waren de enigen die ze lazen.

Dat communicatieprobleem zie ik overal. Maar dan ook echt OVERAL. En dan zijn de stuiverromans wat mij betreft nog niet eens de ergsten.

Ja das wel waar denk ik. Ik zou ook nooit schrijfster kunnen worden vermoed ik, al dat gezeik dat je dan moet bedenken 😂 

Leuk dat je het met je oma kon delen. Die kreeg ze bij ons altijd als laatste: ze las ze altijd in bed en daarbij scheurde ze dan de bladzijde die ze had gelezen uit het boekje want “als ik dan in slaap val weet ik altijd waar ik gebleven ben” 

Ginevra schreef op 01-09-2021 om 17:51:

[..]

Ja, dan is het voor mij geen guilty pleasure meer, dan is de pleasure er af. Het moet wel op zijn minst een beetje geloofwaardig zijn waaróm ze niet met elkaar praten.

(…)

Eens. En in (duurbetaalde) literatuur is dat nog ergerlijker, daar verwacht je echt beter van.

Dat ze niet met elkaar praten moet je als schrijver wel aannemelijk maken. Wat bijvoorbeeld wel heel goed kan is dat mensen niet in staat zijn om hun gedachten/gevoelens onder woorden te brengen. Of telkens maar weer in dezelfde ruzieachtige dynamiek blijven hangen, waardoor het nooit tot een echt gesprek komt. (Zie bijvoorbeeld de boeken van Sally Rooney!) Maar zulk pijnlijk realisme past niet bij stuiverromannetjes of chicklits, die een romantische fantasie presenteren.

Hen74 schreef op 01-09-2021 om 17:42:

[..]

Guilty pleasure omdat het een kinderboek is.

Haha, oh, dan heb ik ook een hele reeks. 
Ik ben echt heel blij dat we dochter al voor de 4e x Het Grote Boek van Madelief hebben voorgelezen, en al 3x De Grote Kleine Kapitein. En De Griezels is ook al 2x voorbij gekomen, en Mathilde ook. Kind is 7, dus daar komen vast nog 10x van elk bij in de toekomst. 

Mrs. Pollifax serie:

Over een oudere dame die haar leven eigenlijk wel als voltooid ziet maar als jeugddroom had om spionne te worden. Zij gaat naar de CIA om zich daar voor op te geven....
'toevallig´ wordt zij, niet bedoeld, uitgekozen voor een opdracht (en als de fout ontdekt wordt vindt men haar tóch de beste kandidaat... op hoop van zegen) die zij op wonderbaarlijke wijze weet op te lossen...

En na de eerste opdracht volgt de tweede.....

wat ik vroeger heel leuk vond, maar ik heb hem niet, misschien moeder nog ergens, was het Jane Fonda fitnessboek, met een achtergrondverhaal over haar start met Aerobics en eetstoornis. Daar stonden bizarre trucjes in om af te vallen, maar ook aerobics oefeningen. 

De Dawn serie van Virginia Andrews. Al heel lang niet gelezen maar vroeger wel herhaaldelijk. Het gaat over Dawn, de mooie dochter van een conciërge die op een rijkeluis-school komt waar haar vader werkt en dan geconfronteerd wordt met allerlei rijke pubers, waaronder de prachtige Philip, waar ze heel verliefd op wordt. Maar dan sterft haar moeder en blijkt er een Groot Geheim te zijn.

Er zijn 6 delen en er is elk boek een hoop ellende, met pesters, tirannen, familiegeheimen, mishandeling, armoede, zwangerschappen etc. etc. etc.

Ik heb dit jaar Nora Roberts ontdekt en dat vind ik heerlijk weg lezen. Traditioneel rollenpatroon waarbij de vrouw vanuit de underdogpositie toch vaak juist erg sterk overkomt. Het standaard om elkaar heen draaien en uiteindelijk een happy end. 

En als puber verslond ik Konsaliks, ook lekker traditionele romances maar uiteindelijk kregen ze elkaar meestal juist niet. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 01-09-2021 om 17:40:

Ik lees graag Jill Mansell in de vakantie…vergt weinig inspanning en leest lekker weg. Die stuiverromans krijg en koop ik ook wel eens (gaan die bij jullie toevallig ook de familie rond?!) maar dan erger ik me soms zo enorm aan die vrouwelijke hoofdpersonen…tjongejonge gelukkig zijn er af en toe wat sterkere/zelfstandiger karakters maar het gros valt toch al bij de eerste blik op “Man” in katzwijm en moet door hem “gered” worden Waar ik me ook enorm aan erger is dat al het drama in zo’n boek niet nodig was Als Ze Gewoon Eens Met Elkaar Zouden Praten.

Ja, mijn moeder krijgt ze ook vaak van een vriendin en dan komt het vanzelf een keer bij mij

redbulletje schreef op 01-09-2021 om 19:02:

Ik heb dit jaar Nora Roberts ontdekt en dat vind ik heerlijk weg lezen. Traditioneel rollenpatroon waarbij de vrouw vanuit de underdogpositie toch vaak juist erg sterk overkomt. Het standaard om elkaar heen draaien en uiteindelijk een happy end.

En als puber verslond ik Konsaliks, ook lekker traditionele romances maar uiteindelijk kregen ze elkaar meestal juist niet.

Nora Roberts is ook heerlijk leesvoer ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.