Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Wat is jouw guilty pleasure boek?

Heb jij ook een of meer boeken die je steeds opnieuw pakt als je ziek of zielig bent, om weer eens heerlijk in te verdwijnen? Een boek dat eigenlijk een guilty pleasure is? Post 'm hier om anderen te inspireren voor nieuwe guilty pleasures
Spelregels:
- geef titel en schrijver
- leg kort uit wat voor boek het is, waar het over gaat
- leg uit waarom het een guilty pleasure is, dus waarom het eigenlijk niet cultureel verantwoord, maar toch zo lekker is.

TO trapt af:
Schoolidyllen van Top Naeff. Het is een boek geschreven en zich afspelend rond 1900, over de belevenissen van een groepje schoolmeisjes in de hogere sociale klasse (met bedienden en zo, en Frans sprekend op school). Het loopt uiteindelijk uit op zielig drama met een tragisch sterfgeval.
Guilty pleasure want schoolmeisjesbelevenissen zijn natuurlijk niet heel erg literair interessant, bakvissengedoe en zo. Maar het tragische einde is wel zó tragisch beschreven dat het elke keer weer snotteren is. Geen enkel ander boek waar ik elke keer zó om moet janken

Dus, wat zijn jullie lees-guilty pleasures?


"De Ratelrat" van Jan-Willem van de Wetering. Behoorlijk oud al maar ik kan nog steeds genieten van de manier van beschrijven. Heerlijk.
Gaat over Grijpstra en De Gier (Amsterdamse politie).

Ginevra

Ginevra

01-09-2021 om 15:01 Topicstarter

Waarom speciaal dit boek, van Grijpstra en de Gier zijn toch hele series verschenen? Wat maakt de Ratelrat dan bijzonder? Is het spannender, grappiger, ....?

SilverQuelea47

SilverQuelea47

01-09-2021 om 15:01

Candlelight historische romans


POO41-143.jpg

Dit is een van mijn favorieten, Hart van goud van May McGoldrick al heb ik er stapels van gelezen. Ik heb ze ook nog steeds rondslingeren.

Dit zijn hele slechte stuiverromannetjes met debiel beschreven seksscènes en standaard een happy end (Al kun je daar best nog een discussie over hebben): je moet vooral niet te veel nadenken. Even hersens uit. 

Waarom dan toch? Omdat mijn oma ze las, vooral na het overlijden van mijn opa, en ze er heel blij van werd. Even wel een happy end en niet te moeilijk gedoe. De meesten heb ik ook van haar gekregen en hoewel het niet kan, denk ik soms haar parfum nog te ruiken als ik ze lees.

Waarom trouwens specifiek deze: Schotten met grote zwaarden, een best aardig beschreven vrouwelijk hoogdpersonage met hele voorgeschiedenis, de tijd van Henry VIII en geen koters. Zelfs aan mijn stuiverromans stel ik eisen.

Ginevra schreef op 01-09-2021 om 15:01:

Waarom speciaal dit boek, van Grijpstra en de Gier zijn toch hele series verschenen? Wat maakt de Ratelrat dan bijzonder? Is het spannender, grappiger, ....?

Ik vind ze ook allemaal leuk (de oude voornamelijk). "De ratelrat" speelt zich voor een deel af in Friesland en dat is heel grappig beschreven (vind ik).

Dat is een boek, die ik ook wel eens weer zou willen lezen.

Ik heb de Bianca serie van Yvonne Brill nog steeds.
Als meisje helemaal gek van paarden, dus die boeken moest je dan wel kopen.
Over een meisje die in Drenthe op een boerderij woonde, haar eigen paard had en ook een stel vriendinnen met paarden.
Ze beleefden heel wat avonturen en struinden de hele wereld over in hun vakanties.
Onvoorstelbaar eigenlijk want in de eerste delen zaten ze nog op de basisschool of gingen net naar het voortgezet onderwijs 

En dus om dezelfde reden als wat jij hier boven schrijft niet echt literair verantwoordelijk 
En ook alle trieste dingen, waar ik ook wel een traantje bij heb gelaten.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

01-09-2021 om 15:44

De Heksen van Roald Dahl. Het is een kinderboek, maar voor mij is het ook nog steeds mooi. 

De Goud-elsje serie van Max de Lange-Praamsma. Niets literairs aan en volkomen ongeëmancipeerd enzo, maar heerlijk om in te "verdwijnen" als je een rotdag hebt.

Mama-Inge schreef op 01-09-2021 om 15:03:

Dat is een boek, die ik ook wel eens weer zou willen lezen.

Ik heb de Bianca serie van Yvonne Brill nog steeds.
Als meisje helemaal gek van paarden, dus die boeken moest je dan wel kopen.
Over een meisje die in Drenthe op een boerderij woonde, haar eigen paard had en ook een stel vriendinnen met paarden.
Ze beleefden heel wat avonturen en struinden de hele wereld over in hun vakanties.
Onvoorstelbaar eigenlijk want in de eerste delen zaten ze nog op de basisschool of gingen net naar het voortgezet onderwijs

En dus om dezelfde reden als wat jij hier boven schrijft niet echt literair verantwoordelijk
En ook alle trieste dingen, waar ik ook wel een traantje bij heb gelaten.

Nou. Over nostalgie gesproken.


ik heb als puber jarenlang een hartstochtelijke aan-uit relatie gehad met de zoon van Yvonne Brill 😀. Hij hield ook erg van schrijven trouwens, net als ik. Brieven van 10+ kantjes, een paar keer per week, want ik woonde 30 km verderop. Hij idd in Drenthe 😀. Ze moeten nog ergens op zolder liggen, die brieven…..


zo. Daar heb ik lang niet aan gedacht zeg……

Ginevra

Ginevra

01-09-2021 om 16:10 Topicstarter

Hen74 schreef op 01-09-2021 om 15:44:

De Heksen van Roald Dahl. Het is een kinderboek, maar voor mij is het ook nog steeds mooi.

Ik denk dat veel mensen het wel kennen, maar voor wie het niet gelezen heeft is het toch leuk als je even in twee of drie zinnen schrijft waar het boek over gaat.

Het is jammer als je in een topic alleen maar titels leest en je hebt geen idee wat het dan voor boek is, of je moet elk boek zelf gaan googlen

Ginevra

Ginevra

01-09-2021 om 16:11 Topicstarter

kitchenwitch schreef op 01-09-2021 om 15:50:

De Goud-elsje serie van Max de Lange-Praamsma.

Wat is dat? Klinkt als een meisjesboekenserie, maar is het iets met paarden of zo?

Ginevra schreef op 01-09-2021 om 16:10:

[..]

Ik denk dat veel mensen het wel kennen, maar voor wie het niet gelezen heeft is het toch leuk als je even in twee of drie zinnen schrijft waar het boek over gaat.

Het is jammer als je in een topic alleen maar titels leest en je hebt geen idee wat het dan voor boek is, of je moet elk boek zelf gaan googlen

Dat is waar maar het is natuurlijk ook allemaal erg subjectief hè. Ik heb bepaalde associaties met een boek wat het voor mij fijn maakt om het te herlezen maar een ander kan er net zo goed niks aan vinden.

Ginevra

Ginevra

01-09-2021 om 16:20 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 01-09-2021 om 16:15:

[..]

Dat is waar maar het is natuurlijk ook allemaal erg subjectief hè. Ik heb bepaalde associaties met een boek wat het voor mij fijn maakt om het te herlezen maar een ander kan er net zo goed niks aan vinden.

Ja maar je kan toch wel even beschrijven waar het boek over gaat? Dat is gewoon min of meer objectief. Het wordt een heel saai topic als iedereen alleen maar titels gaat noemen, dan wordt het een soort telefoonboek maar dan van boektitels. Dus schrijf dan iets over "kinderboek over een jongetje dat ontdekt dat heksen een complot tegen kinderen smeden" of zoiets.

En dan kan je toch schrijven wat jij er leuk aan vindt? Dat is nou juist het doel van dit topic. Misschien dat iemand anders denkt "Oh, maar ik hou ook van boeken met gemene heksen en lieve oma's" of zoiets. Er zijn ook allerlei topics over wie vind je een knappe man of wat vind je een leuke serie. Als we dan alleen maar namen gaan opnoemen zonder verdere toelichting krijg je toch helemaal geen leuk topic? Dus please, schrijf juist op wat het is en wat je er leuk aan vindt.

Ginevra schreef op 01-09-2021 om 16:11:

[..]

Wat is dat? Klinkt als een meisjesboekenserie, maar is het iets met paarden of zo?

Wel een meisjes boekenserie maar niet over paarden

 Een linkje naar info en met een stukje uit 1 van de boeken

http://www.oudejeugdboeken.nl/meisjes/goudelsje?m=meisjes

Harry Potter, alle delen

als ik niet weet wat ik moet lezen, of teveel keuze heb in wat ik wil gaan lezen en geen keuze wil maken, grijp ik toch meestal weer terug op een willekeurig deel van de HP-serie. Wat mij betreft niet echt een guilty pleasure, maar wel mijn meest opnieuw gelezen boeken denk ik. 

En waarover het gaat: een jongen ontdekt dat hij een tovenaar is, gaat naar de school voor tovenarij en hokus pokus en blijkt dan de hele tijd doelwit te zijn van de gevaarlijkste tovenaar die ooit geleefd heeft.. 😄

AcidicShark11

AcidicShark11

01-09-2021 om 16:37

Marquise schreef op 01-09-2021 om 15:01:

Candlelight historische romans


POO41-143.jpg

Kak, guilty. 

Een boek welke ik al minimaal 20x gelezen heb sinds ik tiener was is Shanna van Kathleen Woodiwiss. Geen idee waarom ik die zo leuk vind, ik heb normaliter echt het schurft aan enorm zoetsappige meuk (films/series/muziek/boeken etc)

"Shanna, de beeldschone en temperamentvolle dochter van een Caribische grootgrondbezitter, wordt door haar strenge, zeer autoritaire vader voor een moeilijke keus gesteld: vóór haar eenentwintigste zal zij getrouwd zijn, òf hij kiest zelf een echtgenoot voor haar. Ten einde raad reist Shanna naar Engeland, naar Londen, om een man te zoeken. Zij vindt die in Ruark Beauchamp, een terdoodveroordeelde, die in de gevangenis op de voltrekking van het - ten onrechte - over hem uitgesproken doodvonnis wacht."

Ik trek hem binnenkort maar weer eens uit de kast denk ik, is al heel wat jaren geleden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.